Wie houdt van epische sportduels, had vanmiddag beter de Wimbledon-finale kunnen kijken. Toch ligt de strijd om het kampioenschap na de Grand Prix van Groot-Brittannië weer helemaal open.
Het enige team dat Mercedes nog af kan houden van de wereldtitel is Mercedes zelf, zo bleek opnieuw op het circuit van Silverstone. Alleen in Canada won er met Daniel Ricciardo iemand anders dan Nico Rosberg of Lewis Hamilton. De Britse GP leek een herhaling van zetten: Rosberg pakte pole position en hoefde op weg naar de zege slechts af te rekenen met zijn teamgenoot.
De concentratie van de klassementsaanvoerder werd echter al snel flink op de proef gesteld. Kimi Raikkonen elimineerde zichzelf én Felipe Massa namelijk al in de openingsronde en zorgde er met een flinke klapper voor dat de race ruim een uur stil lag. Na de herstart leek desondanks niemand Rosberg van zijn vierde overwinning van het seizoen af te kunnen houden.
Wat volgde was een Mercedes-onderonsje: Rosberg als koploper en Hamilton op het vinkentouw. De Brit kreeg echter ‘hulp’ uit onverwachte hoek tijdens zijn thuisrace, want halverwege de wedstrijd moest Rosberg de strijd staken met een defecte versnellingsbak. Dat stelde Hamilton in staat om de beker voor de eerste plaats op te eisen, met een ruime voorsprong op de nummer twee, Valtteri Bottas in de Williams.
Hoewel je na de zoveelste Mercedes-zege natuurlijk nauwelijks van een spannende race kunt spreken, in de strijd om de titel weer helemaal open. Na zijn uitvalbeurt ziet Rosberg teamgenoot Hamilton namelijk tot op vier punten naderen.
Pos. | Rijder | Team | Tijd |
---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 2:26:52.094 |
2. | Valtteri Bottas | Williams | +30.135 |
3. | Daniel Ricciardo | Red Bull | +46.495 |
4. | Jenson Button | McLaren | +47.390 |
5. | Sebastian Vettel | Red Bull | +53.864 |
6. | Fernando Alonso | Ferrari | +59.946 |
7. | Kevin Magnussen | McLaren | +1:02.563 |
8. | Nico Hülkenberg | Force India | +1:28.692 |
9. | Daniil Kvyat | Toro Rosso | +1:29.340 |
10. | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | +1 ronde |
11. | Sergio Perez | Force India | +1 ronde |
12. | Romain Grosjean | Lotus | +1 ronde |
13. | Adrian Sutil | Sauber | +1 ronde |
14. | Jules Bianchi | Marussia | +1 ronde |
15. | Kamui Kobayashi | Caterham | +2 ronden |
16. | Max Chilton | Marussa | +2 ronden |
17. | Pastor Maldonado | Lotus | +3 ronden |
- | Nico Rosberg | Mercedes | +32 ronden |
- | Marcus Ericcson | Caterham | +41 ronden |
- | Esteban Guttiérez | Sauber | +43 ronden |
- | Felipe Massa | Williams | +51 ronden |
- | Kimi Raikkonen | Ferrari | +52 ronden |
mashell zegt
Goede regie op de BBC. In plaats van de koplopers die gewoon hun rondjes reden zagen we het grootste deel van de tijd het gevecht om de 5e plek. En dat was een mooi gevecht.
arjontje zegt
@mashell: de regie wordt door de FIA geregeld. Alleen in Monaco gebeurt door andere mensen.
Je heb idd gelijk de regie was wel veel beter dan bij Canada en Oostenrijk. Daar heb ik mij kapot lopen ergeren.
Publiek laten zien terwijl er inhaal momenten waren en Hamilton de harpin miste door een rem probleem.
rob5nismo zegt
@mashell: dat was idd een mooi gevecht
gregorius zegt
@mashell: BBC was wel lachen. Prachtig die interviews ten tijde van rode vlag. Fittipaldi die echt al flink dement aan het worden is en dan zie je Eddie en het vrouwtje daar staan en denken: goed, wanneer houdt ie zn klep. Vervolgens komt er een update en hebben ze onze oude Emerson er nog niet uitegewerkt en trekt ie weer zn waffel open. Daarvoor kwam Mansell er nog bij, die even een 2e keer zn slechte grap over het shirt van Eddie aan Coulthard uitlegt. Coulthard vond t niet grappig. Daarvoor, had Coulthard Mansell nog ene hand willen geven, maar Mansell zag t niet: stond David weer voor lul. Toch heerlijk.
Daarna nog onze ouwe Niki Lauda: overregulated. Mooi, prima, vinden we allemaal. Maar vervolgens snapte de oude baas niet dat de mannen met de centen de bende wel verzekerd moeten hebben en moet de vangrail gerepareerd worden. Daarover klagen terwijl Niki juist ene voorvechter was van de veiligheid. Heerlijk. Eddie wilde er nog vol op, maar dat werd m niet. Wat Niki even niet vertelde (omdat dat niet in zn voordeel was (hij is bij Mercedes)), is dat elke neutrale toeschouwer natuurlijk een nieuwe staande start wilde. Maar DAT mag dan weer niet van de regels: wat een onzin! Maar goed, Niki klaagt daar dan weer niet over: want hij wist ook wel dat Lewis na 2-3 rondjes de McLarens voorbij zou zijn: geen gevaar, makkelijke 1-2 (en hij had ook gelijk).
dustie94 zegt
Ik vond het anders echt een superspannend race! Denk dat ook als Rosberg niet was uitgevallen, Hamilton hem wel had ingehaald.
De battle tussen vettel en Alonso was ook een pareltje, waarbij de gemoederen hoog opliepen; over em weer beschuldigden zij elkaar van fouten en in bochten was er elke rondje bijna wel een touché!
Gaaf voor Hamilton om met zijn silver arrow nu voor de tweede keer z’n thuis race te winnen!
gregorius zegt
@dustie94: ja, maar ook een voorbeeld van waar de F1 nu is: rijders die in een gevecht zitten die moeten er alles aan doen.. OP DE BAAN. In plaats daarvaan gaan ze beide constant lopen klagen dat de ander over de lijntjes is gegaan.
En op zich valt het me nog mee (of tegen) dat Vettel geen stop&go kreeg, want hij ging over de lijntjes precies de bocht dat hij voor Alonso uitkwam (bocht na oude startfinish: Copse).
tupperware zegt
@gregorius:
Jammer inderdaad, met dat gejammer lijken het net voetballers.
Het gevecht zoals Vettel en Alonso is precies waar mensen voor naar het circuit komen.
Wat ik wel sneu vond is dat Guittierez 3 plaatsen gridpenalty gekregen heeft voor zijn inhaalpoging op Maldonado. Dat hadden ze van mij om mogen draaien.
Nu lijkt het alsof de stewards zeggen dat je van Maldonado mag verwachten dat hij altijd zonder te kijken instuurt en daarmee een vrijbrief heeft voor zijn lompe gedrag.
Zo zie je maar weer, de ene steward is de andere niet.
arjontje zegt
Beetje negatief geschreven stuk.
Hamilton was voor de eerste pitstop Rosberg aan het binnen hengelen. Was Rosberg niet uitgevallen was dat zeker een gevecht om de eerste plaats uitgelopen.
De strijd tussen Vettel en Alonso was erg goed.
Zo ook de opmars van bottas van plaats 14 Naar 2 !.
Het was idd niet de meest spannende race maar toch zeker vermakelijk.
toniominestrone zegt
Pijnlijk om te zien hoe onmachtig Ferrari weer was, ik denk dat Alonso al droomt van zijn Mc Laren Honda van 2015.
gregorius zegt
@toniominestrone: hoezo onmachtig? Ferrari kon het gevecht aan met Red Bull. Precies zoals vorig jaar.
Mercedes heeft dit jaar een voordeel omdat ze de motoren goed hebben geregeld: dus Mercedes is te snel en Williams nu ook: omdat ze het pakket ook hebben uitgedokterd.
Ferrari verslaat op het moment ook McLaren, de historische rivaal: die ondanks dat ze met een Mercedes rijden, de bende niet echt bij kunnen houden. Dus op zich zat Ferrari er aardig bij in de race.
toniominestrone zegt
Je geeft het zelf al aan, Ferrari kon het gevecht aan met Red Bull, het team dat momenteel onder de maat presteert