Oui, oui, nous sommes retournés en France.
De laatste keer dat Frankrijk een Grand Prix organiseerde, won Ferrari met Felipe Massa. Sterker nog, de twee keren daarvoor gebeurde exact hetzelfde. Tussen 2006 en 2008 wonnen Schumacher, Raikkonen en Massa ieder eenmaal. Of Vettel en, jawel, Raikkonen die trend dit jaar door kunnen zetten, moet na twee uur racen blijken. Echter kan een fikse regenbui, en die hangt in de lucht, gemakkelijk roet in het eten gooien. Daarbij oogt Mercedes het gehele weekend al ijzersterk. Het zal de Italianen dus niet in de schoot geworpen worden.
Start
En of het ze niet in de schoot geworpen zal worden! Wie van tevoren riep dat het circuit van Paul Ricard voor een saaie race zou zorgen, heeft aan de eerste helft van de eerste ronde voldoende om het tegendeel in te zien. Sebastian Vettel komt in contact met Valtteri Bottas, waardoor zijn voorvleugel op half zeven komt te hangen. Verstappen ontwijkt het gevaar, steekt rechtdoor en rijdt naar P2. Nog geen tien seconden later verliest Pierre Gasly de controle over de achterzijde van zijn Toro Rosso, waardoor hij zichzelf en landgenoot Esteban Ocon uit de race torpedeert. Frankrijk laat wederom de bal vallen, want gisteren parkeerde Grosjean zijn Haas in de muur in het laatste gedeelte van de kwalificatie. De Safety Car komt, uiteraard, naar buiten. (video)
Gelukkig hoeft het thuispubliek niet direct naar het overvolle wagenpark te wandelen, want diezelfde chaos heeft ervoor gezorgd dat beide Renaults ineens in de top tien rijden. Carlos Sainz rijdt na één ronde zelfs op P3! Andere stijgers zijn o.a. Kevin Magnussen (P9->P5), Charles Leclerc (P8->P6) en Checo Perez (P13->P9). Zullen zij hun positie kunnen behouden?
Na enkele ronden achter de Safety Car lijkt het veld aanvankelijk goed onderweg te zijn, maar niet lang nadat de groene vlag wordt gezwaaid, zien we alweer geel. Alonso staat ineens omgedraaid op de baan. Wederom blijkt Vettel bij het incident betrokken te zijn. De Duitser doet ditmaal echter niets fout. Vettel rijdt zijn Ferrari enkel buitenom de Spanjaard.
Nu we toch over Vettel spreken, de Duitser laat zien dat hij beter in kan halen dan Bottas. Na enkele ronden rijdt hij alweer bijna in de top tien, terwijl de door hem gedupeerde Fin nog rond P15 bungelt. Bottas wordt echter door de raceleiding geholpen, want Vettel krijgt een tijdstraf van 5 seconden. Vettel laat zich er niet door van de kaart brengen, want links en rechts blijft hij coureurs inhalen. Dit terwijl Paul Ricard nog voor de race luid bekritiseerd werd, omdat er nergens ingehaald zou kunnen worden. Een gezegde druppelt onze gedachten binnen: “eerst zien, dan geloven.”
Dit alles helpt de leiders van de race. Na een kwart houdt Hamilton Verstappen op enkele seconden achter zich. De Nederlander laat zijn teamgenoot, Ricciardo, op zijn beurt weer naar zijn versnellingsbak kijken. Sainz heeft inmiddels zijn meerdere moeten erkennen in de Australiër, en ook Raikkonen is hem voorbij gereden. De Spanjaard wordt achtervolgd door Magnussen, Leclerc, Vettel, Hulkenberg, Grosjean en Bottas.
Leclerc heeft geen zin zijn kansen op een mogelijk zitje bij Ferrari in het water te gooien door Vettel in de weg te zitten. De Monegask laat de viervoudig wereldkampioen, die nog altijd aardig progressie weet te maken, er gemakkelijk door. De Duitser ligt inmiddels 10 seconden voor op Valterri Bottas.
Terwijl de race begint te kalmeren, lijkt het weer het tegenovergestelde te doen. Iedere keer dat de regie start-finish laat zien, lijken de donkere wolken in omvang toe te nemen. Niet veel later wordt de grap van het veld, Williams, meer dan 20 ronden na het einde van de Safety Car begroet door een tijdstraf. Volgens de officials reed Sergey Sirotkin te langzaam achter de AMG GT R. We denken er liever niet over na, zo pijnlijk is het.
Tijd om erover na te denken hebben we overigens niet, want tegelijkertijd komt Max Verstappen als eerste van de leiders naar binnen voor een set harde banden. Het gebeurt allemaal vlotjes, dus veel plaatsen hoeft de Nederlander niet toe te geven. Net voor Vettel komt hij naar buiten, wat ons doet vermoeden dat Ricciardo hetzelfde niet zal kunnen doen wanneer hij zijn stop maakt. En wat blijkt? Precies, Ricciardo komt achter Vettel terecht.
Terwijl Vettel wederom een gewonnen positie viert, kan Force India alle materialen inpakken. Perez wordt naar binnen geroepen, daar zijn splinternieuwe Mercedes krachtbron op springen staat. Lang om te treuren hebben we niet, want de actie wordt al snel weer teruggetrokken naar de Duitser. Op oude banden verliest Vettel al snel enkele seconden ten opzichte van Max. Dit betekent eveneens dat Ricciardo dichterbij komt. In ronde 34 krijgt de honingdas het voor elkaar. Raikkonen is de volgende. De Fin is inmiddels de snelste op de baan en scheurt zijn teamgenoot vrij snel voorbij. Een pitstop lijkt onvermijdelijk.
Na een hilarische klaagradio van Fernando Alonso, die de Formule 1 na zijn zegetocht op Le Mans afgelopen weekend maar saai lijkt te vinden, is het echter Bottas die eerst naar binnen komt. Vettel volgt hem een ronde later en gebruikt hetzelfde moment om zijn tijdstraf uit te zitten.
Raikkonen blijft zijn gaspedaal de grond in stampen. Wie niet op kakelverse banden rijdt, is niet sneller dan de Iceman. De Fin boekt aardige progressie en komt zelfs in de buurt van Ricciardo. De Australiër schijnt een probleem te hebben, dus is het de hoogste tijd om toe te slaan. Met nog 10 ronden te gaan heeft de Red Bull 3 seconden voorsprong op zijn concurrent, maar de achterblijvers beginnen Ricciardo in de weg te zitten. Daniel mist een deel van zijn voorvleugel en heeft nu nóg minder downforce om zijn auto op de weg te houden. Raikkonen profiteert en pakt enkele ronden later zijn kans. Een simpele inhaalmanoeuvre.
De Australiër hoeft niet bang te zijn om meer plaatsen te verliezen. Vettel rijdt meer dan 30 seconden achter hem. De Duitser rijdt op zijn beurt weer 17 seconden voor Carlos Sainz. Althans, dat dachten we, want de Renault krachtbron van de Spanjaard begint, met nog een handvol ronden te gaan, vermogen te verliezen. Net wanneer we dachten dat de ontknoping een anti-climax zou worden, beginnen er ineens weer dingen te gebeuren. Terwijl Sainz zijn Renault met hand en tand naar de finish worstelt, ontploft de linker voorband van Lance Stroll. De lange uitloopstroken van Paul Ricard heeft hij hierbij in zijn voordeel.
Dit zorgt er tevens voor dat de race alsnog een anti-climax wordt, want het incident roept een Virtual Safety Car op. De race bevriest en Hamilton rijdt nog gemakkelijker naar een overwinning die hem al op het lijf geschreven stond. Een perfect weekend voor de Brit.
1. Hamilton
2. VERSTAPPEN
3. Raikkonen
4. Ricciardo
5. Vettel
6. Magnussen
7. Bottas
8. Sainz
9. Hülkenberg
10. Leclerc
11. Grosjean
12. Vandoorne
13. Ericsson
14. Hartley
15. Sirotkin
DNF. Gasly
DNF. Stroll
DNF. Perez
DNF. Ocon
DNF. Alonso
UPDATE: Verstappen dist Vettel nog even, na de race. “Hij moet op zijn rijstijl gaan letten” Video check je op autojunk.nl.
gekketurbo zegt
1 weekend geleden de beker van le mans in de hand
en een weekend later val je met je team voor de zoveelst keer door de mand…
Alex_79 zegt
@gekketurbo: je bent “wie had dat gedacht” nog vergeten ;)
gekketurbo zegt
@alex_79: Nee hoor, lag behoorlijk in de lijn der verwachting
scale zegt
@gekketurbo: Het zal de beste man niet zo boeien, met al die miljoenen.
davids zegt
Beetje geluk, maar wel weer een sterke race van Max! Verder was het jammer dat de voorspelde regen niet kwam, maar uiteindelijk was er gelukkig nog net genoeg actie in het middenveld om niet in slaap te vallen.
viezefreddyw zegt
Niet een heel spannende race maar toch een stuk interessanter dan Canada. Mooi resultaat van Verstappen. P2 is gewoon goed. Geen fouten gemaakt maar helaas heeft de auto niet de pace om het Hamilton moeilijk te maken. Verder hebben we best mooie gevechten gezien. Leuke resultaten ook voor Magnussen, Leclerc en dergelijke.
Maar in deze race zijn ook een aantal dingen pijnlijk duidelijk geworden. Onder andere de banden. Ongekend dat de ultrasoft zo weinig gebruikt werd en dat zo’n race gewoon kan met 1 pitstop.
Het andere pijnlijke is het aantal zwakke coureurs. Stroll is een pannenkoek. Grosjean ook. Gewoon 0 punten dit seizoen terwijl Magnussen een mooi aantal te pakken heeft.
En ook pijnlijk; McLaren. Wat een belabberd chassis zeg. Terwijl ze nog riepen een goed chassis te hebben. Lachwekkend gewoon.
gitaarknul zegt
@viezefreddyw: die banden zijn nog het ergste inderdaad, vettel heeft op 1 ronde na de hele race uitgereden op 1 set
subaru555 zegt
@gitaarknul: Vettel is gewoon nog gestopt hoor. Banden zijn inderdaad te hard, maar niet overdrijven
gitaarknul zegt
@subaru555: bedacht me inderdaad net na het plaatsen van die reactie dat vettel nog een stop maakte, maar dat was nog steeds slechts 12 ronden voor het einde ofzo
pa045 zegt
@gitaarknul: even terugkijken. Heeft nog gewisseld.
zwepp zegt
@viezefreddyw: Crashjean kreeg gelukkig toch nog een 5 seconde penalty. Dat is ook wat waard hè.
piquet1986 zegt
@zwepp: ja en Vettel ook, vreemd! herinner me dat ene Max 10 seconden aan zn broek kreeg bij het elimineren van Vettel in China. Allebei “for taking out another driver”
piquet1986 zegt
@zwepp: @zwepp: ja en Vettel ook, vreemd! herinner me dat ene Max 10 seconden aan zn broek kreeg bij het elimineren van Vettel in China. Allebei “for taking out another driver” Hoe bedoel je meten met twee maten.
viezefreddyw zegt
@piquet1986: Denk dat dat met name te maken heeft gehad met dat dit aan het begin van de race was. Vettel en Verstappen in China niet.
dawwg zegt
@viezefreddyw: In mijn boekje maakt het niet uit of je iemand een podium-kans ontneemt in de eerste of de laatste ronde door zo’n fout; alleen hoe het gebeurd en wat de gevolgen zijn.
str8six zegt
@viezefreddyw: grosjean en stroll was al een tijd duidelijk.
viezefreddyw zegt
@str8six: Haha ja eigenlijk wel inderdaad.
scale zegt
@viezefreddyw: Ik vond het wel een spannende race wat wil je dan nog meer?
rijnounsdoor zegt
Leuke race! Solide race van Max, jammer dat het niet meer ging regenen.
Olav mag wel weer even naar de opticien. Ik mag hem wel, maar hij zat er wel erg vaak naast vandaag.
lekkerlinksrijden zegt
@rijnounsdoor: hij gaf vandaag commentaar met de franse slag
SpiderIV zegt
@rijnounsdoor: Idd die Olaf miste echt veel. Dat enorm knullige commentaar bij Vettel – Raikkonen. Toch geen serieuze optie om Raikkonen op te houden, die vloog over de baan richting Ricciardo en Vettel had nog 5 sec straf (dat vergat Olaf ook een keer of 4 tijdens de race). Neen die co-presentator is heel erg hard nodig.
coffeecup zegt
@rijnounsdoor: niet alleen vandaag. Dit was twintig jaar geleden ook al…
VeniVidiVici zegt
@rijnounsdoor: Whoops Hamilton met een overstuur moment en over de curbs en gele broodjes gaat… sinds wanneer heeft Hamilton blauwe handschoenen haha
gitaarknul zegt
mooi gemiddelde race eigenlijk, van alles wat, inhaalacties, 1st lap drama, strategie die interessant gebruikt werd, prima. en ein-de-lijk: raikkonen die niet door ferrari werd opgeofferd en een goede strategie kreeg
Joost zegt
@gitaarknul: je vergeet de crash van Stroll en de fouten van Olav Mol. Die toevoegen aan je post en het raceverslag is klaar :)
Offtopic: wat mist die man veel zeg!
lippie zegt
Niemand commentaar op het Duitse volkslied bij Max?? Zelfs Max zelf niet?
davids zegt
@lippie: volgens mij heb ik iets gemist?
afca020 zegt
@lippie: Dat is het volkslied voor de constructeur, in dit geval Mercedes
RuVi zegt
@lippie: dat was voor de constructeur
bassx zegt
@lippie: Tweede volkslied is niet voor de tweede plek maar voor de constructeur. Ook al is Mercedes een Britse renstal ze komen uit voor Duitsland (Mercedes is de grootste sponsor).
rufctr01 zegt
@bassx: ik vind het heel slecht dat er niet gewoon 3 keer een volkslied wordt afgespeeld.
Het zal wel met zendtijd te maken hebben.
lippie zegt
@bassx: ahaaa dank je.
Ik dacht al, dat vreselijke nummer moet toch iedereen gehoord hebben.
SpiderIV zegt
@lippie: de eerste keer dat je hebt gekeken naar de F1?
lippie zegt
@SpiderIV: klopt. Ik moest DRS ook googelen.
bassx zegt
@spideriv: Wat als @lippie: vorige seizoen alleen naar China, Rusland, Spanje, Oostenrijk, België en VS had gekeken?
SpiderIV zegt
@bassx: top! ?. opgezocht of parate kennis?
bassx zegt
@spideriv: Mag alleen krediet krijgen voor China en VS. China wist ik nog vanwege de superieure start van Max vanaf P19 en VS toen Max van het podium moest (vanwege inhaalactie op Kimi in de laatste ronde), de rest moest ik opzoeken.
mrbasa zegt
@bassx: dus als Red Bull tweede en derde zouden zijn geworden zou dan het volkslied van RB gespeeld worden en is dat dan Brits of Oostenrijks? En als dat dan Brits is, wordt dan hetzelfde volkslied twee keer achter elkaar gespeeld?
acizane80 zegt
@mrbasa: ja gewoon 2 keer gespeeld
Calimero zegt
@mrbasa: als de coureur en constructeur uit hetzelfde land komen dan wordt er 1 volkslied gespeeld.
Denk hier bij aan Mercedes en Rosberg (alhoewel Rosberg misschien niet het beste voorbeeld is)
Het volkslied wordt alleen gespeeld bij de winnende coureur en dienst team.
Voor de 2e en 3e plek niet.
Zou Max hebben gewonnen dan had je naast het Wilhelmus ook het Oostenrijks volkslied gehoord.
Zou kimmi hebben gewonnen dan het Finse en Italiaanse volkslied.
bassx zegt
@mrbasa: Volg je niet helemaal. Het eerste volkslied is de rijder, het tweede volkslied is de constructeur van de winnende auto. Als Max wint (net als in Spanje) hoor je het Wilhelmus en het Oostenrijkse volkslied. Red Bull is een Britse renstal met een Oostenrijkse nationaliteit en daarom hoor je het Oostenrijkse volkslied. De nationaliteit van een coureur moet overeenkomen met het paspoort. De Nationaliteit van een team kan gekozen worden.
mrbasa zegt
@bassx: dank! Ik dacht dat wellicht als een team tweede en derde werd, je de constructeurs ‘honour’ kreeg, want je pakte de meeste punten van de GP.
Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Thx!
bassx zegt
@mrbasa: Als de rijder en constructeur dezelfde nationaliteit zouden hebben hoor je het volkslied maar 1 keer. Zelfde wanneer Rosberg won in een Mercedes.
VeniVidiVici zegt
@lippie: Zucht… soms het is beter om niet teveel te laten merken dat je iets niet snapt…
bassx zegt
Niet super spannend ondanks genoeg (DRS) inhaalacties. Max maakt goed gebruikt van de botsing tussen Vettel en Bottas en wederom een mooie foutloze race. Het is zoals Wolff eerder dit seizoen al zei, de rijder/team die de minste fouten maakt wordt kampioen.
rufctr01 zegt
Goede race voor Max, beetje saai zelfs…
Maar goed, Max weer goed in de punten.
lincoln zegt
Gelukkig maakte Olav nog een paar foutjes ..
Anders was het helemaal dodelijk saai geweest ..
toniominestrone zegt
Het gaatmij aan het hart wat er momenteel met de 2 i conische teams Mc Laren en Williams gebeurd, zie beide teams ook niet op de korte termijn terug keren naar de (sub) top.
joortje2 zegt
@toniominestrone: ik wordt er zelf een beetje emotioneel van!
awesome zegt
@toniominestrone: het is inderdaad ontzettend triest maar beide teams hebben hier grotendeels zelf schuld aan.
Gulli zegt
@toniominestrone: waarom werd Alonso 5(!) rondjes voor het einde nog binnen geroepen voor nieuwe banden!? Hij lag al stijf achteraan, wat had dat nog uitgemaakt? Van zijn strategen moet hij het ook niet meer hebben volgens mij.
Hoe lang mag meneer Brown nog de lakens uitdelen daar?
VeniVidiVici zegt
Geweldig commentaar van Max bij de persconferentie haha. Bam! Dat was een awesome kopstoot! ?
scale zegt
Goed van Max 2e !!!!!
Joost zegt
Ik vond het wel een leuke race. Actie in het begin, Bottas en Vettel moesten meteen aan een inhaalrace beginnen. Max op P2. Jammer van de double DNF van Force India.
En uiteraard vaste rubrieken: de crash van Stroll en de bloopers van Olav Mol
Alleen jammer van de VSC op het einde. Dat haalde het beetje spanning dat er nog was er helemaal uit.
BrutaalAapje zegt
Professionele race van Max en uiteraard van Lewis… Nice!
rollingstoned zegt
@ikschrijfookoverautos: het is geen sneer naar Vettel maar naar de journalisten die zo over hem schreven…
wouterg zegt
Jammer dat VER zo’n saaie coureur is geworden (binnen een paar weken).
Hupke zegt
Bijzonder sportief van Alonso om in de laatste ronde de pit in te duiken. Liever een dnf dan laatste te eindigen. Beetje triest.
rhellema zegt
@Hupke: heb je gezien hoe het linker achterwiel van Alonso er onder stond in die laatste ronde?
Hupke zegt
@rhellema:
Is volgens my zelfs niet in beeld geweest op axn. En anders hebk ik het compleet gemist. Had die nog ergens tegen gereden?
rhellema zegt
@Hupke: wat er precies is gebeurd weet ik niet maar het zag er naar uit dat Alonso een uitstapje had gemaakt en dat hij daarbij zijn ophanging ernstig had beschadigd. Hij reed alleen nog maar op de schouder van de band dus was de auto niet meer veilig. Goede beslissing van hem om niet door te rijden.
pomoek zegt
Okay, ik moet het hier even hebben over vriend Ricciardo, the hottest asset op dit moment in de F1. Na vandaag vraag ik me, wederom, af: waarom? Hij wordt zowel in de kwalificatie als op racepace verslagen door zijn 8 jaar jongere teamgenoot. Ja, hij heeft 2 races gewonnen dit jaar, maar met een auto die op precies op het goede moment superieur was en omdat zijn teamgenoot net op dat moment keihard zijn eigen ruiten aan het ingooien was.
Verstappen wist met een beschadigde voorvleugel in Spanje simpel P3 vast te houden. Dat hij die voorvleugel had beschadigd werd hem later zwaar aangerekend. Terecht of niet, daar gaat het nu even niet om. Ricciardo reed in Frankrijk ook rond met een beschadigde vleugel. Dit was veroorzaakt door troep op de baan of omdat er iets spontaan was afgebroken, hij kon het zelf in ieder geval niet vertellen. Wat wel duidelijk is dat, waar Verstappen simpel zijn plek wist te behouden met een kapotte vleugel, Ricciardo dat niet voor elkaar kreeg. Sterker nog, hij moest zijn podiumplaats afstaan aan de afdeling Geriatrie van Ferrari, Kimi Raikkonen.
Ik vind het, een beetje terzijde, opvallend dat Horner hier Ricciardo het hand boven het hoofd houdt, terwijl ik ‘m best scherp vond reageren naar Verstappen toe. Vergelijk dat bijvoorbeeld ook eens met Hoe Gunther Steiner, tot dit weekend, brokkenpiloot Grosjean bleef verdedigen. Verstappen is een piepjonge coureur waar je van weet dat die stomme dingen doet. Hij is 20. De meesten van ons kunnen en mogen, terecht, helemaal niks als ze 20 zijn. Maar hij is in staat om 7 seconden na, een van de grootste coureurs van de afgelopen 15 jaar, op een circuit waar hij nooit heeft geraced, waar topsnelheid belangrijk is, zijn underpowered bolide als 2e te finishen. Dat is pure klasse. Of hij wereldkampioen wordt is natuurlijk nog zeer de vraag, maar hij zou het kunnen. Ricciardo is, at best, een gedegen puntensprokkelaar die weinig fouten maakt en met een dosis geluk op zak af en toe een race wint. Hij gaat nooit wereldkampioen worden.
w0o0dy zegt
@pomoek: nog een puntje… Is er IEMAND in de wereld die bewijs heeft van die front-wing damage bij Ricciardo? Ik heb namelijk niets gezien op tv en ook nergens een foto oid..
Kletsverhaal om zijn straatje schoon te vegen nu hij er niet aan kan komen?
w0o0dy zegt
@pomoek: net nog stop motion de inhaalactie van Kimi op Daniël gekeken.. maar helemaal NIETS te zien aan die voorvleugel.
w0o0dy zegt
Het zoekplaatje:
https://imgur.com/a/N4bV0E9
thisguy zegt
@w0o0dy: Het was geen enorme schade, alleen de 2 bovenste elementen van de vleugel waren weg. Zie: https://www.motorsport.com/f1/news/ricciardo-front-wing-damage-french-gp-1047504/
gregorius zegt
@pomoek: Grappig. Soms hebben we dezelfde visie op F1 en soms compleet anders.
Volgens mij heeft Hamilton de laatste 70% van de ronden gewoon op safe gereden: zorgen dat het gat achter hem niet kleiner wordt en iig Vettel op 1 stop afstand houden. Af en toe net aan een beetje gas geven.
Verstappen heeft prima gereden; maar met die redenen ben ik het niet mee eens. Het circuit is erg makkelijk en zeer ongevaarlijk: uitloopstroken overal; je kan dus zonder risico dicht bij je edge rijden. Ook zal 100den ronden in de simulator hebben gezeten: dus hij kon het circuit (net zoals alle andere rookies) al dromen op het moment ie daar aan kwam.
Naar mijn mening heeft ie gewoon zijn werk gedaan; precies hetzelfde als in Canada. Geen fouten maken, pace behouden.
ikleesookoverautos zegt
Geweldige reactie van Max. Hij gooide er zelfs een “honestly” bij om het compleet te maken.