Deelt Max Verstappen een ferme uppercut uit aan Hamilton in de Grand Prix van Frankrijk van 2021?
Na twee races in twee bruisende metropolen, is de F1 terug op een ‘echt circuit’. Hoewel, circuit Paul Ricard in het Zuiden van Frankrijk is weliswaar vanaf het begin ontworpen als circuit, maar eigenlijk was het op een gegeven de bedoeling dat er vooral getest zou worden in plaats van geracet. Op de kleurrijke asfaltjungle zijn verschillende layouts mogelijk. Dat is heel handig voor bandenfabrikanten en raceteams. In de ochtend pak je de bochtjes mee en test je met een boel vleugel. In de middag skip je de bochtjes en test je de low downforce setup.
Dat is op zich wel leuk en aardig, maar ‘helaas’ organiseert het circuit van Paul Ricard nu ook alweer wat jaartjes de Franse Grand Prix. We zeggen helaas, want over het algemeen levert de baan geen geweldig enerverende races op. Maar enfin, we gaan er vandaag weer in met een open mind.
Wat in ieder geval helpt voor het oranjegevoel is dat Max Verstappen mag starten van pole. De Nederlander pakte gisteren zijn vijfde eerste startplaats in de koningklasse, nadat hij in VT3 al ongenaakbaar was. Vooral op de zachtste banden was Verstappen een klasse apart. Nadeel is daarbij alleen dat die vandaag normaal gesproken niet gebruikt zullen worden door de toppers. En op de mediums was het verschil veel kleiner. Grijpt Verstappen na zijn crash in Bakoe desalniettemin de 25 punten, of is Mercedes op race pace nog steeds het beste team op de conventionele banen?
Start
Verstappen komt iets minder goed weg dan Hamilton. Het lijkt echter zonder erg te zijn, want alsnog duikt onze held als eerste bocht nummer één in. Maar dan gaat het alsnog mis. Max’ RB16B schiet in een klein momentje van onbalans en Max moet noodgedwongen de baan even verlaten. Dat komt hem duur te staan, want grote rivaal Hamilton komt hierdoor langszij.
Achter de twee voorsten blijft de slagvolgorde ongewijzigd, hoewel Perez even onder druk staat van Sainz. Norris heeft een minder goede start en wordt verschalkt door Alonso en teamgenoot Ricciardo. Vettel doet goede zaken door in de chicane Ocon voorbij te steken. De Duitser is daarmee nu de eerste man op de baan die op de hards is gestart. Wellicht levert hem dat nog wat op aan het eind van de rit.
Norris doet een poging om teammaat Ricciardo weer terug te pakken, maar schiet daarbij de baan af. De honingdas heeft daarna de handen vrij om op jacht te gaan naar Alonso. Lang bijt hij zich stuk op de Alpine, maar in ronde elf is het dan zover. Weer een heuse inhaalactie op de baan! De inmiddels weer bij het gevecht aangesloten Norris maakt ook meteen gebruik van het momentumverlies bij ALO en eet de Spanjaard de chorizo van het brood.
De McLaren-trein stoomt daarna op richting de staart van Leclerc. Bij de Monegask is het beste van de banden er duidelijk vanaf. Hij is een makkelijke prooi voor DR3 en draait daarna af richting de pits voordat Norris de kans heeft zijn teammaat te volgen. Ricciardo volgt twee ronden later om de undercut op Gasly te proberen. Echter valt daarbij wel op dat als de Ozzie de pits weer uitrijdt hij het plekje aan Leclerc alweer verloren heeft. Goed nieuws en slecht nieuws: de undercut werkt dus in principe, maar je mag wel even een deel van je werk opnieuw doen.
Mid Race
Weer een ronde later zien we dat het toch een goede call was van McLaren. Als Sainz en Gasly stoppen, komen zij namelijk áchter RIC weer de baan op. Omdat Bottas net ook binnen is geweest, heeft Red Bull nu geen andere keuze dan Verstappen ook naar binnen halen. Daarmee kan hij Bottas coveren en een aanval doen op Hamilton. Het gaatje naar de regerend kampioen is inmiddels drie seconden. Normaal net iets teveel om te overbruggen met een undercut.
Maar als Lewis tergend traag de pits weer uit komt rijden, zien we een Red Bull opstomen op het rechte stuk. Oh ja, dat is Perez natuurlijk, logisch dat die nu naar de leiding gaat want hij is nog niet gestopt. Echter…Dan komt opeens ook Max aanblazen! Dat haalt ‘ie niet toch? Wel? Nee…Wel? Jawohl! In de bocht waar Max na de start nog de leiding uit handen gaf, pikt hij nu het plekje terug van Hamilton.
Dat de normaal vrij koele en nuchtere MV33 de druk van de twee Mercs in zijn nek voelt blijkt wel op de radio. Max vraagt met enige frustratie om hulp van zijn team. Lambiase maant onze held tot kalmte. Ook Hamilton zit zich echter op te vreten achter het stuur en doet op zijn beurt hetzelfde bij zijn team. Tsja, het is kennelijk toch best wel een beetje stress, zo’n titelstrijd.
In ronde 24 komt Perez binnen vanaf de leiding in de wedstrijd. De Mexicaan valt daarmee terug naar P4, maar heeft door langer door te rijden wel een achterstand van achttien seconden op Bottas. Verstappen moet het dus vooralsnog in zijn eentje opknappen, terwijl de Mercedes op dit moment toch weer de snelste auto op de baan lijkt te zijn. Spann0nd…
Max roept op de radio dat hij zijn huidige tempo niet zal kunnen volhouden tot het einde van de race. Moeten de coureurs dan nog een keer stoppen en zo ja, komt Perez dan terug in het spel? Als de banden van Leclerc een indicatie zijn, dan is de kans wel groot. De Monegask die als eerste stopte, ziet nu de een na de ander aan hem voorbij vliegen en valt terug uit de top-10. Bottas valt de eerste twee bij en zegt dat ook hij denkt dat ze op dit tempo het einde van de race niet halen.
Aan het eind van ronde 32 pakt Red Bull de koe bij de horens. In tegenstelling tot in Hongarije 2019 en in Spanje dit jaar, wacht het team nu niet totdat Hamilton stopt. Vanaf de leiding in de race komt Verstappen binnen voor een onverwachte tweede stop. Hij valt terug tot achter Perez, die eventjes aan de kant zal moeten gaan voor onze held. Dat doet de Mexicaan met verve, waar MV33 zijn nieuwe teammaat erkentelijk voor is.
Onder in beeld zien we dat Verstappen over zeven ronden Hamilton binnengeangeld heeft. Nadeel voor VER is dat BOT nog tussen hem en zijn grote rivaal hangt. De Fin kan zich onsterfelijk maken bij zijn team door onze held een tikkie te geven. In het kielzog van Verstappen komt overigens ook nog Perez opstomen. Dit zou nog wel eens een mooi einde van de race kunnen worden…
Finish
In ronde 43 sluit Max aan achter Valtteri. Hoe lang kan de Fin de buffer zijn die Hamilton nodig heeft? Niet heel lang. Op het rechte stuk richting de chicane voelt VB77 de druk al. MV33 had dat al lang zien aankomen, gaat wat eerder in de ankers en kruist daarna achterlangs. Bye Bye Bottas. En dan nu op pad naar de grootste scalp. Een kleine vijf seconden is het verschil nog met nog een kleine tien rondes te gaan.
Echter, we zien nu een verontrustend beeld. Terwijl Bottas weer wegsmelt en in de klauwen van Perez afzakt, maakt Verstappen weinig tijd meer goed op Hamilton. Heeft LH44 dan nog wat extra klasse over om ‘m alsnog over de streep te trekken? Laat Max zijn banden even tot rust komen in voorbereiding op een aanval op het bittere einde? Perez geeft in ieder geval het goede voorbeeld vast door Bottas voorbij te gaan.
In ronde 51 van 53 komt Max dan in DRS-range. Ronde 52, Max kruipt in de staart van de W12. Hij kan krapper insturen en volgt Lewis makkelijk door de knikken opgaan rechte stuk richting chicane. Dit gaat ‘m worden, dat kan niet anders. Max zet ‘m ernaast, Lewis heeft geen kans. MV33 pakt zijn dertiende zege in zijn nog altijd prille F1 carrière. Als bonus pakt hij ook nog even de snelste raceronde mee. Daarmee loopt hij acht puntjes uit op Hamilton in de strijd om het WK.
Perez wordt derde vóór Bottas, hoewel de wedstrijdleiding daar nog even wil kijken naar iets. Norris en Ricciardo pakken lekker wat punten voor McLaren in een weekend dat Ferrari terug op aarde komt. Team rood pakt namelijk helemaal geen puntjes. Gasly, Alonso, Vettel en Stroll doen dat wel. Team groen dus met zijn tweeën in de puntjes, terwijl het gisteren nog niet overhield in de kwalificatie. Voor Russell is er geen punt aan de meet, maar een twaalfde plek voor een Alpha Tauri, Alpine, Ferrari en twee Alfa’s is toch een opmerkelijk resultaat in de Williams.
En zo hebben we een antwoord op de belangrijkste vraag die voorafgaand aan dit weekend in de lucht hing. Kan Red Bull ook op normale circuits mee met Mercedes? Jazeker! Als zelfs dit circuit zo’n gave race oplevert, weet je dat het een heel mooi jaar gaat worden. Vandaag was de slag voor Red Bull, Verstappen en Perez. Maar er zullen zeker ook nog goede momenten volgen voor Mercedes. Zin an!
Volledige uitslag Formule 1 Frankrijk 2021
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Hamilton – Mercedes
- Perez – Red Bull
- Bottas – Mercedes
- Norris – McLaren
- Ricciardo – McLaren
- Gasly – Alpha Tauri
- Alonso – Alpine
- Vettel – Aston Martin
- Stroll – Aston Martin
- Sainz – Ferrari
- Russell – Williams
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Ocon – Alpine
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Leclerc – Ferrari
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Latifi – Williams
- Schumacher – Haas F1
- Mazepin – Haas F1
lekkerlinksrijden zegt
Waarom is Bottas niet naar binnen gehaald voor de snelste ronde, Mercedes-Benz laat steken vallen!!!???
Robert zegt
@lekkerlinksrijden: dat vraag ik me ook af. Dit wat in ieder geval een manier geweest om het gat tussen Hamilton en Verstappen met één punt minder te laten vergroten, en het verschil in het constructeurs kampioenschap met twee punten te verkleinen.
Dit is een hattrick voor Red Bull. Het eerste in het hybride / turbo tijdperk.
barendbotje zegt
Perez was under investigation, daar wilden ze op wachten!
Fruitcake zegt
Als Verstappen en Hamilton zouden crashen zou Bottas nog 2de kunnen worden. Belangrijke punten voor het constructeurs kampioenschap. En Toto zegt net bij Sky dat ze dachten dat Perez een penalty zou krijgen.
lekkerlinksrijden zegt
@fruitcake: ok vandaar, wel vergezocht maar ja
Diedrik zegt
@lekkerlinksrijden: Ze waren niet zeker dat ze zijn band er af zouden krijgen..
viezefreddyw zegt
Ik had echt even het idee dat Verstappen zijn tweede pitstop te vroeg had ingezet en dat daardoor de banden te snel zouden slijten. Maar wat was het spannend! Leuk om weer eens twee Red Bulls op het podium te zien. Fantastisch gereden door Perez ook uiteindelijk. Hulde ook voor Hamilton, gedraagt zich als een groot kampioen nu net na de race.
brammetjedeb zegt
@viezefreddyw: zou toch fijn zijn als perez zich iets eerder in de strijd kon mengen.
basman147 zegt
Door in de eerste 10 rondes van de race zijn banden voorzichtig warm te stoken kon hij er langer mee door. En op hard had hij op het einde nog voldoende over om Bottas met de zelfde strategie in te halen.
Als hij in het begin had geprobeerd om de anderen te volgen was hem dat nooit gelukt.
brammetjedeb zegt
@basman147: ja, snap ik. Maar back up voor Verstappen was er niet bij. Terwijl de twee Mercedessen weer volle bak aan het knokken waren tegen die ene red bull. Had bottas wat rustiger aan gedaan had hij netjes voor perez gestaan. Pakt allemaal goed uit nu (zo ook de undercut) en perez podium, maar had hem toch graag op de staart van bottas gezien.
ouwedibbes83 zegt
@brammetjedeb: mss juist door dat knokken hebben de MBs teveel gevraagd van hun bandjes, waardoor Perez zo kon profiteren zonder al te veel risico te lopen. #5 reed immers ver achter de top 4
autogeak zegt
Wat. Een. Race. Wauw
brammetjedeb zegt
Van saai naar super. Tot de eerste pitstop was het niks (Mercedes en red bull dan). Daarna erg vermakelijk en super spannend!! Well doen!
RallyeWelp zegt
Wat een heerlijke race uiteindelijk! De hele race genoten en met spanning gekeken, Gasly die zelfs vlak voor de finish RIC nog had. Genoeg te zien in het hele veld in ieder geval. Lewis en Max laten wel echt weer zien wat een fantastische coureurs het beide zijn.
omarrs6 zegt
Poah, ik heb genoten
katoenboer zegt
Top race. Iedereen die nu gaat zeiken over iets wat saai was of niet spectaculair een tip: azijn is om schoon te maken :)
vaakbenjetebang zegt
Eindelijk heeft Red Bull dan ook de strategie een keer goed voor elkaar. Petje af. We kunnen nu denk ik wel stellen dat de regelwijzigingen voor dit seizoen enerzijds en (blijkbaar) een stap van Honda anderzijds Red Bull echt langszij bij Mercedes gebracht hebben en misschien zelfs wel een beetje er voorbij.
vaakbenjetebang zegt
Oh. En tjeemig. Heeft die blaaskapel nou de verkeerde bladmuziek voor de volksliederen of heeft werkelijk niemand zijn instrument gestemd? Auw.
bmwpowerm5 zegt
dat krijg je met Louis de Funès als dirigent
Johanneke zegt
Zow. Die zaten al net te lang in de zon aan het pils ofnie. Klonk echt nergens naar nee.
sportabgasanlage zegt
Volgens mij stond de microfoon verkeerd, te dicht bij een van de ondersteunende koperinstrumenten waardoor die heel dominant klonk.
schreute01 zegt
@vaakbenjetebang: t was het dweilorkest van het vreemdelingenlegioen.
KEV9 zegt
Die Japanners weten toch wel een motor te bouwen zeg
kniesoor zegt
Doen ze ook eens wat nuttigs 🙂
allesmetturbo zegt
Wat een race! Geweldig!
Rick-dos zegt
Wat een saaie race! Zei niemand. Potverdorie tijd geleden dat ik zo genoten heb. Prachtig ook hoe RBR dezelfde tactiek toepast die Mercedes ook toegepast heeft op RBR. En deze is eigenlijk nog imposanter aangezien Verstappen beide Mercedessen moest inhalen. Petje af.
Maar het toont aan dat RBR echt een superauto heeft dit jaar. Zelfs toen Mercedes hun wilde saboteren door over flexivleugels te beginnen.
Ik ga het gewoon roepen: Max wordt kampioen.
#wachtmaaraf #IsJacknuechtweg?
pa045 zegt
@Rick-dos: Zeker heeft RB een top auto gemaakt. Maar ik denk dat het poppetje in de auto het verschil echt maakt. Noem mij maar een fanboy, maar Max pakt dat laatste stukje dat nodig is om op de 1e plek terecht te komen.
Rick-dos zegt
@pa045 Daar hoef je geen fanboy voor te zijn. Het is gewoon een feit. Net zoals Hamilton dat is voor Mercedes.
Had bijvoorbeeld Bottas de kopman geweest voor Mercedes dan was bij wijze van spreken het kampioenschap nu al in het voordeel van Verstappen beslist.
pa045 zegt
En toch is er een verschil tussen Ham en Max. Ham begint toch snel te mauwen, al helemaal wanneer hij onder druk staat. Zie 2016 en zie dit seizoen. Ham alleen vooraan in de race is bijna niet te verslaan. Ham onder druk vertoond snel behoorlijk wat foutjes. En zelfs bij die fouten heeft hij vaak al heel veel geluk. Er komt een keer dat je geluk op is.
Max maakt zeker ook zijn foutjes, zie bocht 1 vandaag. Maar laat zich niet zo gek maken.
jelmer zegt
Wat een volwassen race van RedBull. Goede balans tussen grip en topsnelheid en de juiste tactiek.
Zim Zimma zegt
Zo, deze zat er goed op zeg
bmwenducati zegt
In 1 woord: GENIETEN!!!
okdoei zegt
Woop woop
iphonistvongates zegt
Constant racende Norris wordt hoogstwaarschijnlijk wereldkampioen. 😃
Ik vond het weer een hele goeie strijd. Er vielen me 19 dingen op tijdens deze race maar daar kom ik over 5 weken op terug 🤟
boksbeugel zegt
Wat een top race! Toch nog wel wat angstzweet gehad toen verstappen rond de 5 seconde achterstand bleef hangen, maar top gedaan uiteindelijk. Koekje van eigen deeg voor Mercedes. Ook had Ziggo eindelijk weer een leuke tafel. Nu alleen nog Olav eruit en dan ga ik balen dat ze de F1 rechten verliezen. *Neemt een klein slokje azijn*
Henkie zegt
Het kan in mijn ogen nog beter. Robbert er uit gooien en Tung daar neer zetten. Maar dat zou voor veel kijkers waarschijnlijk te technisch worden.
boksbeugel zegt
Robert is wat mij betreft altijd wel prima. Is juist wel mooi als hij met een Gido of Tung kan sparren over de oorzaak van iets. Olav daarentegen mist gewoon 30% van de actie. Vervang hem of zet er iemand met kennis naast. Dan kan hij nog steeds Johee Johoo bleren door de tv en is iemand die wat meer info wil ook tevreden.
boksbeugel zegt
Bottas weer dom zijn banden opgereden achter Hamilton waardoor Perez hem aan het eind van de race heeft gepakt. En dan nog gaan klagen. Man man man
Robert zegt
@boksbeugel: zijn klagen was niet helemaal onterecht. Al gedurende het verloop van de race gaf Bottas al aan dat hij niet inzag hoe ze deze race op een eenstop-strategie konden en moesten uitrijden. en met de einduitslag van nu weten we dat -ie gewoon gelijk had.
Iets wat nog niet is benoemd, maar wel opvallend: Ferrari flikt het onmogelijke, door met een buitentemperatuur van rond de 30° alsnog (en niet voor het eerst) gigantisch door het ijs zakken. Gekwalificeerd op p5 en p7 en dan beide auto’s buiten de punten zien finishen. Ai…
basman147 zegt
De Ferrari vreet banden, is al het hele seizoen zo, alleen viel dat op monaco en baku nog wel mee in die korte bochten.
Nu ze weer op een normaal circuit, en de bochten een grotere straal hebben (signes), zijn ze weer terug op aarde.
Bovendien werden ze veel te laat binnengehaald, waar door ze in verkeer terugkwamen op de baan.
pa045 zegt
@RRRobert: Ferrari had dit al van te voren voorspeld. Dus door het ijs gezakt is een groot wordt. Jouw verwachtingen van Ferrari waren misschien hoger. De verwachtingen van Ferrari zelf niet.
917 Porsche + Audi zegt
@RRRobert; Denk ook wel dat Vettel in zijn vuistje aan het lachen is.
dees zegt
Het hok van Mol hebben ze weer eens mogen dweilen na de race, voortaan iemand bij hem zetten om te kijken of hij ook zijn handjes op het bureau houd.
Dutchdriftking zegt
Russel 12e zonder uitvallers! Niemand die het ziet maar dat is bizar knap!
toniominestrone zegt
Dat hoofd van die Toto Wolff, die had het niets naar zijn zin! En Bottas gaat ook nog mans worden met zijn kritiek op de bandenstrategie.
vaakbenjetebang zegt
Stroll heeft het overigens ook puik gedaan. Toch maar mooi de top-10 in gereden.
pomoek zegt
En weer een race zonder rode en gele vlaggen! De overwinning van verstappen zag ik niet aankomen, ik dacht dat MB toch echt te sterk was, het was een leuke middag!
johanw zegt
Honda dit weekend:
Formule 1 winst : Check
MotoGP winst: Check
Indycar winst: Check
welk merk doet dit nu na? dat alleen al zou wat meer respect moeten krijgen…..