Happy and glorious, long to reign over us, God save Max Emilian van Norris, Hamilton, Albonio en de rest, bij de Grand Prix van Engeland in 2023.
De Formule 1 is weer terug waar het ooit begon in 1950. Een weekje voor de Grand Prix van Monaco, werd destijds de eerste Formule 1 race ooit verreden op Silverstone. Het RAF vliegveld dat net als vele anderen niet meer zo nodig was als in de jaren daarvoor. En daarom werd omgebouwd om een nieuw soort helden een platform te geven.
Voor de vele Britse teams en Britten die sindsdien traditioneel een functie hebben in de koningsklasse, is het altijd een speciale race. Voor veel teams staan de fabrieken in de buurt. En voor Hamilton, Norris, Russell en de helft van Albon is het natuurlijk ook de thuisrace. Hamilton won ‘m al acht keer(!) en heeft daarmee dik het record te pakken. Toch zou een negende vandaag erg speciaal zijn. De kampioen staat namelijk al een tijdje droog.
Norris, Russell en Albon kunnen hun naam toevoegen aan een illuster rijtje andere Britten die ooit wonnen op Silverstone. Wat te denken van Jim Clark, Nigel Mansell, Jackie Stewart, Sterling Moss, John Watson, Peter Collins, Damon Hill, Johnny Herbert en natuurlijk David ‘de kaak’ Coulthard.
Maar goed, waarschijnlijk wint Verstappen gewoon, toch?
Start
Verstappen komt aardig weg, maar Norris en Piastri komen veel beter van hun plek. Aan de banden ligt het niet, want allen zijn gestart op mediums. Norris gaat voorbij aan Max, Piastri duikt naar de binnenkant, maar moet de plek aan onze held laten. Wellicht had de Australiër beter langs de buitenkant kunnen passeren.
Hamilton probeert plekken goed te maken, maar dat gaat mis als hij zijn rempunt mist en rechtdoor schiet. Hij verliest daardoor juist plekken aan Alonso en Gasly. Die laatste pakt de voormalig kampioen echter wel snel terug. Het Britse publiek vindt het hoorbaar geweldig dat Norris de leiding pakt en/of dat onze Max even moet passen.
In ronde vijf is het klaar met de droom en gaat Verstappen met de DRS voorbij aan Norris. Lando lijkt er niet eens echt voor te vechten. Leclerc op P4 heeft inmiddels al een achterstand van bijna drie seconden op Piastri. De Monegask heeft Russell in zijn nek en moet alle zeilen bijzetten om hem achter zich te houden. George vindt het allemaal niet heel clean en gezellig.
Hoe dan ook lijken de Mercs een redelijke race pace te hebben. Hamilton is ook duidelijk sneller dan Alonso. In ronde zeven vindt hij een weg voorbij zijn oude rivaal en teamgenoot. Perez is dan opgeschoven tot P13. Hij rijdt voor Tsunoda, Sargeant en De Vries. DEV heeft de Alfa’s en de Haas F1 van zijn beste vriend Magnussen in zijn rug. Hulkenberg moet de pit opzoeken met een kapotte voorvleugel. Vermoedelijk buiten beeld opgedaan in gevecht met Perez. Voor Ocon is het feest binnen tien ronden alweer helemaal voorbij. Hem wordt door Alpine gevraagd de auto te parkeren in de pit.
Vooraan het veld zien we dit keer niet het gebruikelijke beeld. Norris blijft lang in de DRS-zone zitten bij Verstappen en rookie Piastri kan mee met zijn teamleider. Pas in ronde twaalf komt er een gaatje als Max een extra paar tienden pakt op zijn naaste achtervolger. De radar laat ondertussen zien dat mogelijke regen het circuit vermoedelijk net gaat missen. Max kan dus toch weer langzaam overschakelen op cruise control.
McLaren lijkt het wel best te vinden. Ze hebben de coureurs opdracht gegeven slagvolgorde aan te houden. Met Leclerc op P4 hebben ze een buffer op Russell. Die lijkt snel, maar is ook gestart op de softs. In feite wordt zijn race dus elke ronde dat hij vastzit achter Leclerc vernaggeld. Perez kruipt in ronde 17 de top-10 binnen met een inhaalmanoeuvre op Albonio.
Mid Race
Leclerc maakt een vroege stop voor hards aan het eind van ronde 18. De Monegask dumpt zijn set mediums dus nog voordat Russell zijn softs vaarwel zegt. RUS doet daarna meteen de snelste ronde. De volgende indicatie dat Ferrari nog steeds een probleem heeft met de bandenslijtage. Verstappen zit via de grote schermen naar de race te kijken en vraagt zijn team of ze de goede strategie hebben. Ondertussen zet hij even de snelste ronde neer.
Leclerc maakt niemand nerveus, want zijn rondetijden op de harde banden zijn niet beter dan die van de toppers op hun inmiddels oude mediums of softs. Sainz komt pas aan het eind van zijn 26ste ronde binnen. Hij gaat echter eveneens voor hards. Russell rijdt al 29 rondes op zijn softs rond (waarvan een aantal in kwali). Maar Ferrari denkt overduidelijk niet dat dat voor hen ook zal werken. Op P10 en P12 is het dit weekend voorlopig weer helemaal niks voor team rood.
Russell heeft eind ronde 28 een matige stop en gaat naar mediums. Hij komt wel achter Leclerc weer terecht…maar heeft nu veel versere banden. Perez is ook gestopt en teruggevallen naar P13. Hij is gewisseld naar de softs, dus doet een medium-softs run. Piastri daarentegen komt vanaf P3 binnen voor hards. Russell scoot de inhaalactie van de dag met een fraaie move op Leclerc.
En dan staat Magnussen, net als gisteren, weer stil op de baan. Deze keer met vlammen en vuur. Het probleem mag duidelijk zijn. Dit moet een full safetycar worden. Maar eerst besluit de wedstrijdleiding tot een Virtual Safetycar. Voor de top-3 is het goed nieuws. Zij kunnen nu stoppen met veel minder tijdverlies. Maar als de Full Safety Car uiteindelijk toch komt, is Verstappen natuurlijk wel zijn voorsprong kwijt.
Hamilton heeft het meeste voordeel. Hij wisselt naar softs en is opgeklommen naar P3. Verstappen heeft ook de juiste beslissing genomen en is voor softs gegaan. Hetzelfde geldt voor Alonso die naar P6 is opgeschoven op softs. En Perez heeft nu P8 in handen. Dat helpt de Mexicaan een beetje, want tot nog toe viel zijn opmars ernstig tegen. Norris baalt dat zijn team voor de hards is gegaan…
Rollende herstart
Max heeft niks te duchten van zijn mattie Lando. Die is bezig met Hamilton achter zich houden. De Mercedes gaat duidelijk beter de hoek om op de softs. Maar de McLaren heeft zoveel snelheid op de rechte stukken dat LH44 toch alle moeite heeft met LN4. Hetzelfde geldt voor Russell die op zijn beurt niet voorbij Piastri komt.
Perez kiest ronde 44 uit om eindelijk voorbij Sainz te gaan. Albon profiteert en ook Leclerc gaat voorbij zijn teammaat. Zo valt de Spanjaard drie plekken terug. Gasly valt nog verder terug als hij een lekke band oploopt in gevecht met Stroll. Alonso wordt in de andere Aston voorbij gereden door Perez voor P6.
Finish
Stroll krijgt straf voor de stoeipartij met Gasly. Norris krijgt zijn laatste waarschuwing voor track limits. Dat zou de tweede plek alsnog aan Hamilton kunnen geven en Piastri naar het podium kunnen tillen. Voor de rest is het gevecht om P7 het spannendst. Albonio en Leclerc zitten op het vinkentouw bij Alonso. Aston Martin is duidelijk de snelheid kwijt die ze aan het begin van het seizoen hadden. Maar er verandert niks meer.
Max wint soeverein. Het is zijn achtste overwinning in tien races. De andere twee zijn naar Perez gegaan, die vandaag echter matig voor de dag komt met P6. Norris pakt een podium voor McLaren. Door de safetycar is het geen dubbel podium voor McLaren, want het laatste trapje op het ereschavot gaat toch nog naar Lewis Hamilton.
Piastri laat desalniettemin andermaal zien dat hij de beste rookie van het jaar is met een volwassen P4. De hele race bleef hij eigenlijk heel dicht in de buurt van de hoog aangeslagen Norris. Russell wordt vijfde, Perez dus zesde, Alonso zevende, Albon achtste en de twee Ferrari’s van Leclerc en Sainz pakken de laatste puntjes.
Het is het verhaal van het jaar. Red Bull is met Verstappen oppermachtig. Daarachter verdelen Ferrari, Mercedes, Aston Martin en nu dus ook McLaren de resterende buit. Alpine zit af en toe een beetje in de buurt en de kneuzenteams zijn Alfa Romeo en Alpha Tauri. Vandaag worden Tsunoda en De Vries zestiende en zeventiende. Daarmee zijn ze de laatst (en laagst) geklasseerde finishers van de race. Jammer voor De Vries dat hij eindelijk zijn F1 kans krijgt en dan in een perenkist terechtkomt. Maar those are the breaks.
Over twee weken gaan we verder, in het altijd gezellige Hongarije.
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
26 |
2 |
Lando NorrisMcLaren |
18 |
3 |
Lewis HamiltonMercedes |
15 |
4 |
Oscar PiastriMcLaren |
12 |
5 |
George RussellMercedes |
10 |
6 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
8 |
7 |
Fernando AlonsoAston Martin |
6 |
8 |
Alexander AlbonWilliams |
4 |
9 |
Charles LeclercFerrari |
2 |
10 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
1 |
11 |
Logan SargeantWilliams |
0 |
12 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
13 |
Nico HülkenbergHaas |
0 |
14 |
Lance StrollAston Martin |
0 |
15 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
16 |
Yuki TsunodaRB |
0 |
17 |
Nyck de VriesRB |
0 |
DNF |
Pierre GaslyAlpine |
0 |
DNF |
Kevin MagnussenHaas |
0 |
DNF |
Esteban OconAlpine |
0 |
pomoek zegt
Na de SC werd het wel even leuk, maar over 1,5 uur genomen een saaie race.
ghini zegt
Niet mee eens
pomoek zegt
Okay, leg eens uit waarom niet?
Pieterkonijn zegt
Zeker geen saaie race !
outlook zegt
Eens
Robert zegt
Verstappen soeverein, en gaat er inderdaad in z’n eentje voor zorgen dat Red bull ook de constructeurstitel gaat binnenhalen. Aldus Crofty & Brundle. Bovendien pakt -ie ook nog het extra punt voor de snelste raceronde
Ferrari is opnieuw de weg kwijt, zowel qua pace als qua teamstrategie, en ook Aston Martin zakt verder en verder weg. Wel tof dat McLaren zich nu echt lijkt te kunnen bemoeien met de strijd om plek twee en drie.
Johanneke zegt
Ik snap niet dat Aston Martin zo ver wegzakt. Als je zag hoe dominant ze waren, alonso podium na podium. De laatste 3 races ofzo is het niks meer.
jaapiyo zegt
Die kunnen de ontwikkelingsslag kennelijk niet maken. Beetje zoals Ferrari vorig jaar: goed uit de startblokken, maar dat was dan ook meteen het maximum. Ben zeer benieuwd of ze met de beloofde update de goede richting ingaan, want het lijkt nu alsof ze de auto niet snappen.
brammetjedeb zegt
Komen die met een update die aanslaat en wat circuits die ze liggen rijden ze gewoon weer mee vooraan. Alonso in ieder geval. Even afwachten dus, maar afschrijven zou ik nog niet doen.
a_buis zegt
Copy paste RBR in de winter lukt ze wel maar upgrades na-apen is lastiger.
ghini zegt
Idd bijzonder te noemen. Ok sommige circuits liggen een auto minder maar dit begint toch wel opvallend te worden. Weet ff niet wanneer hun laatste updates waren en wat er nog komt..
Richmond zegt
Bijna elke race wel iets. Ze hebben al een nieuw bodywork gehad met red bull achtige sidepods, nieuwe voorvleugel afgelopen weekend. In Canada zaten ze er goed bij. Silverstone, Oostenrijks en Barcelona niet. Maar dat is niet anders dan met Ferrari die het ene weekend vooraan rijdt en andere niet. Mercedes is iets consistenter más ook niet elke race podium en even sterk. Dat maakt het gemakkelijk voor Verstappen en Red Bull. Ze pakken punten af van elkaar.
Richmond zegt
Elk weekend zie je een andere slagorde voor de best of the rest.
MaartenD zegt
Solide race van Verstappen, geweldig resultaat van de McLarens,. Gaaf om te zien dat Lando op de harde band Lewis “great crowd” Hamilton toch achter zich liet en Nyck was weinig verassend weer helemaal Nycks…
Johanneke zegt
Veel pech voor Tsunoda en de Vries dat ze al voor de safety car gepit waren, maar het is wel bar en boos met die auto. Nergens ook maar iets uit kunnen halen, en weer laatste en een na laatste worden.
ghini zegt
Strategie is idd altijd minder punt geweest bij AT, vorig jaar ook al drama. En die wagen is echt helemaal ruk.. Weet niet of Nyck de keus had tussen Williams en AT maar wat een verschil..
harrie zegt
Vorig jaar leek AT de logische keus boven Williams, maar met de kennis van nu…
Maar Albon lijkt in topvorm te zijn en daar zou hij ook een hele kluif aan hebben gehad.
Johanneke zegt
Oja, en heel bijzonder hoe Shakira het vizier van een racehelm op haar neus had. De rest van de helm miste gek genoeg.
kniesoor zegt
Whahaha 😂 Het zogeheten ‘diascherm’. Kennelijk nogal in de mode op ‘t moment. Vind het ook geen porem.
Edge zegt
Ik snap niet waarom ze zo’n celebrity zo lang in beeld nemen. En ik snap al helemaal niet waarom ze zo’n aso in beeld brengen die met een joekel van een zonnebril binnen zit. Zet dat ding gewoon af als je ergens binnen bent.
Fruitcake zegt
Nog 3 races en dan is het over voor De Vries, Palou en Lawson staan in de wachtrij.
Johanneke zegt
Gaan het nog slechter doen, maar ik ben bang dat ie het jaar niet af gaat maken nee.
Richmond zegt
Palau zit bij McLaren.
Edge zegt
@Richmond: Palou heeft een exitclausule in zijn McLaren contract. Als hij voor het eind van deze maand een F1 contract elders kan tekenen, kan hij zonder problemen onder zijn deal met McLaren uit.
outlook zegt
Betwijfel dit! Iedereen ziet dat het rommel of vier wielen is. Geloof niet dat het er aantal gegadigden staan te springen..
Edge zegt
Vergeet ook Ricciardo niet. Ricciardo zei eerder dit weekend nog dat hij bereid is om bij AlphaTauri in te stappen als dat hem de kans biedt om zich weer in de kijker bij Red Bull te rijden. Tegelijkertijd werd Marko vandaag nog maar eens door Sky Duitsland gevraagd naar Ricciardo als vervanger van De Vries bij AlphaTauri, waar hij met een grote grijns op zijn gezicht “we hebben de bandentest volgende week en daarna zien we het wel” zei.
harrie zegt
Echt jammer voor Piastri, die lag gewoon verdiend op podium koers totdat de SC kwam.
Mercedes dacht eindelijk weer sneller te zijn dan hun klantenteam AM, komt klantenteam McLaren om de hoek.
Perez gewoon wederom een matig weekend, en wat haalt hij toch lomp in, mazzel dat hij zelf geen schade reed.
Max klonk na de felicitaties over de boordradio alsof hij net een vervelende huiswerk opdracht af had, zou ie er nog een beetje van genieten?
bleermoel zegt
Dat idee had ik ook.
Het is net of voor Max de jeu er af is.
Het gaat allemaal te gewoon en dan wordt het saai.
outlook zegt
Dit is gewoon Max. Ander mens, ander karakter, prima toch.
Edge zegt
Dat zag je bij Hamilton ook in zijn dominante periode. Altijd weer het standaardriedeltje “Thanks guys, car was amazing. Big thank you to everyone back in the factory and the best fans” of zoiets. En ik kan mij er ook wel iets bij voorstellen, als het allemaal zo makkelijk gaat. 8 overwinningen in 10 wedstrijden, die overige keer P2. Slechts één keer op waarde geklopt. Dan kom je toch met wat minder adrenaline en blijdschap de finish over dan wanneer je hard hebt moeten vechten voor je plek.
Richmond zegt
Ja dat laatste viel mij ook op. Ik weer nog dat Schumacher iedere keer op het podium sprong als hij won. Vettel (hoe irritant ook) met zijn vinger. Alonso ook altijd uitbundig. Maar voor Verstappen is het allemaal maar plichtmatig. Als het njet spannend is voor hem, moet hij maar de kwalificatie over slaan en achteraan beginnen
sanderz28 zegt
Bij Gasly was zn ophanging afgebroken niet een lekke band. Die Stroll was weer als een lompe boer bezig…
flyerbunch zegt
Max verloor bij de start de eerste plaats aan Lando, maar ging hem gelukkig alweer snel voorbij. Langzaam, maar gestaag bouwde Max de voorsprong uit. Helaas was die in 1 klap weg nadat er een VSC en even later een SC kwam. Pech voor Piastri helaas. Max op verse softs had het voordeel en bij de herstart ging hij vroeg op het gas. Zo liep hij snel weg van Norris om even later toch te erkennen dat de softs niet ideaal waren. Norris had zijn handen vol aan Hamilton, die aanviel. Perez en Alonso wisten niet echt te imponeren en zien Verstappen dus verder uitlopen in de kampioenschapsstand.
schuimbekje3 zegt
international herald was een amerikaanse krant, gedrukt in frankrijk en heeft net zoveel met F&C te maken als F&C met michelin restaurants.