Levert de heetste Britse zomer sinds 1967 ook een hete race op?
We zijn terug op het circuit waar ooit de eerste F1 race ooit gehouden werd. Giuseppe Farina ging er destijds met de winst vandoor in zijn Alfa Romeo. Sinds dit jaar is Alfa Romeo, in ieder geval in naam, ook weer vertegenwoordigd op de grid. Doch in de krachtsverhoudingen is er wel het een en ander veranderd in de tussenliggende decennia. Mercedes geeft de afgelopen jaren de toon aan, al is de dominantie inmiddels ietwat tanende.
Desalniettemin was het gisteren wederom ‘gewoon’ Lewis Hamilton die zijn Silberpfeil op pole position parkeerde. Het verschil met Vettel was minimaal, doch voor eigen publiek pakte HAM alweer zijn zesde pole op Silverstone. Vandaag gaat hij op voor evenzoveel overwinningen op het traditiecircuit. Kan iemand zijn feestje bederven?
Start
Met twee Ferrari’s in zijn nek zal Hamilton wel wat nerveus zijn. De Ferrari’s komen doorgaans zeer goed van hun plek. Ook vandaag is dat het geval. Of misschien moeten we zeggen dat Hamilton gewoon slecht uit de startblokken komt. Vettel schiet namelijk direct voorbij aan de regerend kampioen, die ook direct belaagd wordt door Raikkonen en Bottas. Kimi lijkt de beste kaarten te hebben, maar komt dan klem te zitten in de Mercedes-tang. Bottas schuift daardoor naar de tweede plaats. Uiteindelijk rookt Hamilton echter de zwaarste pijp van de favorieten: Raikkonen vergaloppeert zich bij Village en tikt Hamilton op het achterwiel. De Brit gaat in de rondte en sluit achter het hele veld weer aan.
Ook achter de toppers gaat het helemaal mis. De twee auto’s van Haas F1 raken elkaar en Perez spint in slowmotion in de richting van de uitgang van de pitstraat. Toevallig komen daar net de twee Williams aanrijden. Sergio kan Sergey en Lance diep in de ogen kijken. Koekoek! Pechvogel Hartley is na een paar ronden klaar met een technisch probleem. Het is kortom weer een lekkere chaos. In de melee is Verstappen stiekem opgeklommen naar een virtuele podiumstek, hij ligt nu derde achter Vettel en Bottas. Het slechte nieuws voor de spanning in de race is alleen wel dat Vettel vooraan het veld vrij makkelijk weg lijkt te rijden…
Mid Race
Kimi Raikkonen krijgt van de wedstrijdleiding een straf van tien seconden. Wederom een goede consistentie van de stewards dus, die Vettel in Frankrijk voor hetzelfde vergrijp bestraften met vijf strafsecondes. Puik wark. In ronde 18 respectievelijk 19 komen ook Verstappen en Ricciardo binnen en dat betekent dat Hamilton alweer op de derde positie rijdt. Het tekent nog maar eens hoeveel sneller de auto’s van de toppers zijn dan die van de middenvelders en de achterhoede.
Vettel leek ondertussen uit te checken aan de kop van het veld, maar opeens begint Bottas tijd op hem te winnen. Het wordt duidelijk tijd voor een pitstop. De Duitser komt vlak voor de neus van Hamilton weer de baan op. Maar ja, hij heeft natuurlijk een hele pitstop voorsprong…
Hamilton probeert zijn bandjes nog even heel te houden om misschien later in de race nog wat te kunnen met de strategie. Pas in de 26ste ronde komt hij binnen. Helaas stopt hij niet helemaal op de juiste plek, waardoor de stop een seconde langer duurt dan gewenst. Een dikke tien seconden achter zijn nieuwe vijand Kimi komt hij weer de baan op. Ondertussen hebben we zowaar een primeurtje te pakken! Carlos Sainz opteert bij zijn pitstop namelijk voor de knoeperharde ‘ijsblauwe’ band. Deze is uitermate geschikt voor de bandenvretende Renault. Om nom nom.
Terwijl er net een leuk gevechtje aan het broeien was tussen Max en Daniel haalt Red Bull de honingdas naar binnen voor een tweede stop. Hamilton is ondertussen flink bezig Raikkonen binnen te angelen. Maar dan staat de race opeens weer op zijn kop! Marcus Ericsson knalt loeihard de baan af en de bandenstapels in. Een herhaling laat zien dat het DRS-systeem niet op tijd dichtklapte. Nu is de vraag wat de wedstrijdleiding doet. Tot op heden dit jaar gebruikt men bijna altijd de saaie Virtual Safetycar, maar in dit geval rijden we in Engeland en heeft Hamilton dik twintig seconden achterstand op Vettel…
Je begrijpt, Bernd Mayländer mag aan de bak. Ferrari haalt Vettel naar binnen, maar Mercedes laat Bottas doorrijden. Sebbie komt hierdoor in een zilveren sandwich te zitten. Wie had dat gedacht aan het begin van de race. Als Bernd naar binnen komt zien we een mooi gevecht tussen Verstappen en Raikkonen. Raikkonen gaat Verstappen voorbij, maar Verstappen countert buitenom. Raikkonen probeert weer terug te snijden, maar kiest eieren voor zijn geld bij Copse. Even later zien we wat er kan gebeuren als men wel tweedik door deze snelle rechter probeert te blazen. Grosjean en Sainz gaan er met zijn tweeën af en Bernd mag nog een keer het circuit opzoeken.
Finish
Het wordt een sprintrace tot het eind van de race. Vettel is op zijn nieuwe banden sneller dan Bottas, maar de Fin weert zich kranig, op en deels ook naast de baan. Maar dan gaat Vettel er uiteindelijk toch voorbij met nog enkele ronden te gaan. Er gebeurt vanalles vooraan het veld en daarom is het bijna bijzaak dat er weer reden is om ‘NEEEEEE!’ te roepen. Verstappen spint namelijk de baan af. Hij komt nog weg uit het grind, maar zijn race is over. Er was al wat rook te zien bij de Red Bull, dus wellicht is er sprake van een technisch probleem.
Nadat Vettel Bottas te grazen heeft genomen gaat Hamilton ook snel voorbij zijn teamgenoot. Daarna houdt VB77 Raikkonen net lang genoeg op om HAM te laten onstnappen, maar zelf voor RAI eindigen zit er niet in voor de (andere) Fin. Vettel wint voor Hamilton en Raikkonen. Bottas’ banden zijn eraan, maar hij weet nog net voor Ricciardo over de meet te komen. De laatste plaatsen in de top-10 worden ingenomen door Hulkenberg, Ocon, Alonso, Magnussen en Gasly. Voor die tiende plek moest Gasly overigens nog even keihard knokken met Perez. Man man man…wat een race, wat een race.
UPDATE 1: Max is niet te spreken over de prestaties van zijn team dit weekend. De uitvalbeurt kwam vermoedelijk door een brake by wire probleem.
UPDATE 2: Hamilton en Toto hebben een en ander te zeggen over ‘de touché’.
De volledige uitslag
1. Vettel
2. Hamilton
3. Raikkonen
4. Bottas
5. Ricciardo
6. Hulkenberg
7. Ocon
8. Alonso
9. Magnussen
10. Gasly
11. Perez
12. Vandoorne
13. Stroll
14. Sirotkin
DNF
VERSTAPPEN
Grosjean
Sainz
Ericsson
Leclerc
Hartley
davids zegt
Wat een spannende slotfase, wow! De strijd tussen de Ferraris en Mercedes laat wel zien hoe ontzetten gewaagd die auto’s dit jaar aan elkaar zijn.
Wel erg jammer van de twee safety cars, want daardoor verloor Max zijn 3e plek in principe. En dan ook nog eens de uitvalbeurt…. Volgende keer beter voor hem!
Gulli zegt
@davids: zonde he. Als hij 5e en Ricciardo 6e waren geëindigd hadden ze gelijk gestaan en maar 2/3 punten achterop de rest
Foramen zegt
Goede uitslag en oprecht spannende race, de tweede op rij zelfs. Fijn!
KEV9 zegt
3.2.1. En 0….
henk_he zegt
@soulmaster: gefeliciteerd, je hebt een sticker verdiend. Je kunt ‘m uitzoeken bij de juf.
qvdweide zegt
@henk_he: lekker origineel..
kauwsjotel zegt
@henk_he: ach meid toch
ikschrijfookoverautos zegt
@soulmaster: called it
pomoek zegt
Geweldige race, uitvallen van Verstappen is jammer maar tja, mechanische sport, hoort erbij.
rhellema zegt
@pomoek: ja dat schijnt soms wel eens voor te komen bij een mechanische sport. Jammer idd maar Verstappen heeft wel lekker gereden verder.
berlinetta zegt
De laatste paar ronden zat ik niet eens meer op het puntje van mijn stoel, maar had ik die hele stoel van spanning uit het raam geflikkerd. Man man wat een mooi gevecht op het einde. Vettel een toprace gereden, Hamilton heeft zich mooi terug geknokt en Raikkonen heeft laten zien dat hij het nog altijd kan. Mooi om te zien. Jammer voor Max dat hij uitviel. Maakt de strijd met Ricciardo weer wat minder spannend.
gwnbmw zegt
weet iemand wat clipping is? had max het over voordat ie spinde.
Gulli zegt
@gwnbmw: meestal als je de bocht wat te strak aansnijdt, weet het in deze context alleen niet
fmgarcia zegt
@gwnbmw: Insturen van een bocht. Met name de reactie van de achterkant van de auto is daar gevoelig voor. Dus eigelijk wisselen van de zwaarste laterale kracht.
sportevo zegt
@gwnbmw: clipping is wanneer de MGU-K ophoudt met werken voor het einde van het rechte stuk omdat de batterij leeg is.
fmgarcia zegt
@sportevo: Inderdaad, dit wist ik ook niet. Dacht clipping point mbt bochtenwerk.
Gulli zegt
@fmgarcia: ja had ik ook. Zie net in zijn filmpje met de oranje microfoon dat hij het uitlegt idd
sportevo zegt
@fmgarcia: klopt, clippingpoint is de binnenste apex van de bocht.
Maar in de geval heeft de auto niet voldoende batterijcapaciteit om het einde van het rechte stuk te halen.
sportevo zegt
@sportevo: ik bedoel te zeggen: in dit geval wordt met clipping iets anders bedoeld
gwnbmw zegt
@sportevo: aah, bedankt! dus verstappen had clipping, brake by wire naar de filistijnen, en de versnellingsbak hield er mee op in dezelfde ronde?
betrouwbare kar is dat zeg…
Gulli zegt
Wtf is Hamilton aan het doen? De auto uit en meteen wegwezen. Geen interviews, geen felicitaties. Geen woord. Wat een f*cking verwend mannetje is het toch, echt een zak.
bassx zegt
@gulli: Is Max dan ook een verwend mannetje toen hij meteen naar z’n hotel ging en ook geen interviews wilde doen?
Gulli zegt
@bassx: toen stond hij niet op het podium. Hamilton wel. Je zet gewoon de organisatie in zijn hemd.
KEV9 zegt
@gulli: juist een signaal naar de wedstrijd leiding…
Gulli zegt
@soulmaster: signaal dat 10 seconden penalty niet genoeg was? Signaal dat hij een verwend mannetje is?
cloverleaf zegt
@soulmaster: Een signaal dat de VSC niet genoeg was toen Ericson eruit vloog?
Foramen zegt
@bassx: tuurlijk was Max dat toen en dat heeft hij gehoord ook of heb je dat even gemist?
henk_he zegt
@gulli: of een topsporter die enorm baalt dat hij door de schuld van een ander (Kimi) de wedstrijd verliest en zijn belangrijkste concurrent in het kampioenschap verder ziet uitlopen.
rhellema zegt
@henk_he: dan had hij veel beter Raikkonen bij de interviews kunnen negeren dan iedereen totaal respectloos de rug toe te keren. Dan had hij zijn punt naar Raikkonen gemaakt en laten zien dat hij toch blij is met het resultaat waardoor de schade maximaal minimaal is gebleven.
berlinetta zegt
@henk_he: Volgens mij was hij zonder die tik van Raikkonen net zo goed 2e geworden. Zijn start was belachelijk slecht. En verder heeft ie veel hulp gehad van de safetycar. Neemt natuurlijk niet weg dat het knap is wat hij heeft gedaan.
ikleesookoverautos zegt
@gulli: die wilde de WK wedstrijd van Engeland gaan kijken.
rhellema zegt
Wel een beetje jammer van het diva gedrag van Hamilton. Het is dus echt een verwend mannetje. Bah
Erik zegt
@rhellema: verstandige keuze om eerst de adrenaline te laten zakken, na te denken over de gebeurtenissen, feedback te halen bij je team, alles te analyseren en dan volwassen iedereen te woord staan. Schreeuwen doen de beste stuurlui hier aan wal op Autoblog.
desjonnies zegt
Wat gedraagt die Hamilton zich als een pisnicht zeg, om niet bij het publieks interview te verschijnen, hij is boossie-boossie op Raikkonen man oh man wat een mietje !
ikschrijfookoverautos zegt
Wat. Een. Wedstrijd. Vier auto’s in een shot, twee constructeurs. Geniaal. Jammer van Leclerc, man reed weer op een puntenfinish af.
drdre1 zegt
Ik was blij dat we de scherpe F1 analyse van René Froger mogen ontvangen. ??
fmgarcia zegt
@drdre1: Ik ben blij met mijn afstandsbediening.
Gulli zegt
Vond de teamradio van Raikkonen wel geniaal trouwens.
“Ok I’m not allowed to think”
“You do what you want”
Erik zegt
@gulli: sh*t, heeft hij toch nagedacht over zijn tweede zin ….
Rick-dos zegt
Leuk. Zeiken op Hamilton maar als Verstappen dit doet dan zitten we hier alle excuses te zoeken die er zijn.
Ik vind dit juist wel mooi. Dit is emotie in de sport die je wilt zien ipv dat correct aan de protocol houdende gedoe. Had Verstappen het gedaan had ik het ook mooi gevonden.
Voor de rest hebben we weer coureurs gezien van de buitencategorie en de rest van de coureurs. Vettel die laat zien hoe je een race moet winnen, Hamilton laat zien hoe je terug moet komen tot plek twee en Verstappen die Raikkonen gewoon weer terug pakt nadat Raikkonen de plaats had afgepakt.
Mooie race. Punt.
rhellema zegt
@Rick-dos: maar, zit jij nu ook niet een excuus te zoeken voor het gedrag van Hamilton?
Rick-dos zegt
@rhellema: Ik lees mijn comment nog eens na maar waar zie jij een excuus dan? Ik vind dit juist mooi om te zien van wie dan ook niet eens specifiek van Hamilton.
Ik vind het huidige F1 juist te veel in het keurslijf gedrukt. Helemaal geen drama binnen of buiten het circuit.
Niet omdat het Max is maar hij heeft voor mij een groot gedeelte van het gezapige dat F1 was doorbroken.
Geef mij maar weer de tijd terug van het haat en nijd tussen Senna en Prost bijvoorbeeld. Heerlijk.
rhellema zegt
@Rick-dos: nee je zegt het niet direct maar er zit in je reactie een bepaalde felheid dat zodra Verstappen dit doet dat er dan allerlei excuses gezocht worden. Overigens toen Verstappen dit deed vond ik het ook niet in orde, het is gewoon niet professioneel.
De haat en nijd tussen Senna en Prost is er nooit echt geweest, denk je werkelijk dat Prost anders de kist van Senna had gedragen? Die haat en nijd is veel meer door de Engelse pers gecreeërd toen ter tijd van het McLaren hoofdstuk. Engels team, 2 waanzinnige talenten en enige meningsverschillen tussen deze 2 talenten.
KEV9 zegt
@rhellema: hij heeft gelijk… bij verstappen zoekt iedereen een excuus maar als ham. Het doet is de wereld te klein
rhellema zegt
@soulmaster: als iedereen excuses zoekt bij Verstappen dan is daar ook de wereld te klein geweest anders had niemand excuses hoeven te zoeken, toch?
Rick-dos zegt
@rhellema: Er zit geen felheid in. Ik wijs gewoon op een bepaalde hypocrisie die hier heerst.
Professionalisme is overrated. ;)
Als je denkt dat er geen haat en nijd was tussen Senna en Prost omdat Prost de kist van Senna heeft gedragen dan zou je toch even de beelden van vroeger er bij moeten pakken. Het dragen van de kist was zeker niet exemplarisch van de relatie tussen Senna en Prost. Zelfs Prost was er niet gerust op hoe het in Brazilië opgevat zou worden als hij de kist droeg.
bassx zegt
@rhellema: Prost en Senna hebben het bijgelegd toen Prost stopte. Als er niets is heb je ook niets goed te maken.
koeckenbacker zegt
@Rick-dos: er komen 100.000den fans naar silverstone om die vent te zien racen. Normaal kan het allemaal niet stuk, altijd de beste fans blabla. En nu peert ie m. Lekker bedankje aan de mensen die je iedere ronde hoorde schreeuwen naar m. Nu weet ik niet of ie op t podium nog wat zei, want ziggo moest terug naar de fanclub-voorzitters in de studio.
Rick-dos zegt
@koeckenbacker: Hij stond op het podium en hij heeft daar alsnog een interview gegeven, z’n fans en team bedankt dus wat is het probleem?
koeckenbacker zegt
@Rick-dos: je kan toch wel even het respect hebben voor t protocol, en gelijk even wat zeggen ipv als een droplul weg te lopen? Wel goed dat hij dan op t podium nog wat zei, maargoed dat wist ik niet, zoals je al kon lezen.
Rick-dos zegt
@koeckenbacker: Ach ja, misschien is het juist wel beter dat hij even zn momentje pakte om zn emotied bij elkaar te rapen en niet van leer trok tijdens het interview.
berlinetta zegt
@Rick-dos: Dat had ik nou juist willen zien. Dat vind ik pas emotie. Weglopen is voor mietjes.
Edge zegt
Foutloze race van Max. Jammer dat een gare versnellingsbak dan route in het eten gooit. Op de onboard hoorde je de auto al een vreemd geluid maken vlak voor zijn spin, en daarna kwam ‘ie niet meer uit z’n 1.
Edge zegt
@edge: Hier de beelden: https://streamable.com/jvbm9
fmgarcia zegt
@Edge: Denk jij niet dat het uitstapje chapel/hangar er iets mee te maken heeft? Ik denk dat hij zelf zijn auto sloopte om kimi voor te blijven. Zag het van ver gebeuren en het was te spannend voorin op dat moment, dus de regie kon weinig.
Edge zegt
@fmgarcia: Nja, lastig te zeggen. Max kon bij het verdedigen tegen Kimi nog voor hij die agressieve lijn nam bij Chapel/Hanger al geen beroep meer doen op zijn achtste versnelling, dus die bak was al niet meer in orde. Het zou best kunnen dat de kerbs bij Chapel/Hangar net het laatste zetje hebben gegeven.
w0o0dy zegt
@fmgarcia: Brakel Buggenhout wireless issue dus Max kon er niet veel aan doen. En Renault”power” dat helpt ook niet.
w0o0dy zegt
@fmgarcia: Brake-by-wire
gwnbmw zegt
@fmgarcia: brake by wire was verror. kimi was em ook al lang en breed voorbij op dat moment…
Edge zegt
@edge: Update: Max heeft tegenover Ziggo bevestigd dat het in eerste instantie een probleem met z’n brake by wire systeem was, en daarna de versnellingsbak de geest gaf.
toyotafortuner zegt
Heb door een meeting helaas 95% moeten missen. Maar zo te lezen was t een vermakelijke race, die voor onze Max helaas nou net tegen t einde verpest moest worden door een slechte bak. Dank @jaapiyo voor t verslag!
Gulli zegt
@toyotafortuner: een meeting op zondag? Had je de hagelslag weer opgemaakt en geen nieuwe op het lijstje gezet?
toyotafortuner zegt
@gulli: ? Deze meeting waar ik heen ging, wordt altijd op een zondag gehouden. Wel wat minder regelmatig dan voorheen, maar bijna altijd op de Borchland in Duivendrecht: King’s Cruise. Dit was de Juli 2018 editie
FieRo zegt
@toyotafortuner: had ik nog heen gewild maar ben toch met een stream op de bank gaan liggen.. is het nog wat de Kingcruise? Was er vroeger regelmatig (in Muiden) maar de laatste jaren niet meer..
toyotafortuner zegt
@fiero: oh ja t is nog zeker wat, naar mijn mening. Maar kijkende naar de merkvariatie, is er nog zeker ruimte voor verbetering. De obscuurdere merken als AMC, Imperial, Edsel, Studebaker ed. zijn echt dun gezaaid. T is dat ze geregeld mensen hebben die vaker over de vloer komen… Maar bijvoorbeeld een DeLorean heb ik nog nooit gezien op KC. Een Viper? 1x. DeSoto? Ook nooit. Sure. Ik kom graag naar Kings Cruise, maar ik hoop nog altijd dat de varatie wordt verbeterd.
willemseles zegt
Remprobleem. Brake by wyre ..sommige kranten schrijven break. Take a break :-)