Wint de Venus van Bottacelli vandaag de Grand Prix van Emilia Romagna?
Alweer een bijzondere Grand Prix op het programma dit weekend. We worden wel verwend in dat opzicht dit jaar, al is het door pittig vervelende omstandigheden. Na de Grote Prijzen op Mugello, de Nürburgring en Portimão doet de F1 alweer het vierde circuit aan waar de koningsklasse normaal gesproken niet zou racen dit jaar. Een stukje F1 historie dat over twintig jaar vast voer is voor vragen in F1 trivia quizzen.
Voor nu willen we echter gewoon een spannende race zien. In Mugello en op de Nürburgring was dat zeker het geval, in Portimão was er na een veelbelovende startfase wat minder te beleven. Hoewel het circuit in Imola waar dit weekend geracet wordt doordrenkt is van historie, is het even de vraag of het dit weekend wel spannend wordt. Inhalen met de F1 auto’s van 2020 op deze fraaie baan zou namelijk wel eens lastig kunnen worden. Althans, dat denkt Max Verstappen. En als hij dat al denkt…
Mocht Max gelijk hebben dan is dat wel puik nieuws voor de man op pole natuurlijk. Die heet vandaag Valtteri Bottas, want de Fin was over een rondje weer eens sneller dan teammaat Hamilton gisteren in de kwalificatie. Verstappen mag van kiet vanaf de derde plaats op de grid. Wel was hij een flink stuk langzamer dan de oppermachtige Mercs. Er zal weer flink wat Max-magie nodig zijn om een deukje te slaan in het pantser van Das Haus vandaag…
Start
Gisteren was Bottas nog een beetje nerveus voor zijn kansen bij de start van de race. Het is een vrij lange run naar de eerste remzone op dit circuit, dus VB77 voelde Hamilton en Verstappen praktisch al in zijn nek hijgen. Maar Valtteri had zich geen zorgen hoeven maken. Hij komt beter van zijn plek dan Hamilton, die een matige start beleefd. Verstappen verschalkt de Britse kampioen direct en zelfs Gasly ruikt een kansje om LH44 onder druk te zetten.
Lewis beweegt echter bruusk naar rechts, waarbij hij bijna Gasly toucheert. De Fransman kan dat net voorkomen, maar verliest hierdoor wel een plekje aan Ricciardo. De Ozzie doet vervolgens een poginkje Lewis voorbij te prikken, maar lijkt snel eieren voor zijn geld te kiezen. Hij weet dat hij met de Renault qua reespees het uiteindelijk toch niet kan winnen van de oppermachtige Mercedes.
Achterin het veld torpedeert Vettel Magnussen nog maar eens van de baan. De Duitser is toch al bezig aan geweldig seizoen, dus dit kan er ook nog wel bij. De wedstrijdleiding is echter niet onder de indruk en begint een onderzoekje. Als de meeste coureurs al bezig zijn aan hun tweede rondes, zien we een roze vleugel naast de baan liggen. Die blijkt van Lance Stroll te zijn, want de Canadees komt binnen voor een nieuwe vleugel. Het zit de jonge Stroll niet meer mee na zijn podium in Monza.
Ook Pierre Gasly heeft pech. Nadat Max Verstappen al wat problemen met zijn auto had gisteren in de kwalificatie, geeft Gasly’s Alpha Tauri vandaag ook de geest. De Honda’s zijn toch niet zo bulletproof als de straatauto’s van het merk. Balen voor de Fransman, die andermaal op weg leek naar een zeer puik resultaat.
Mid Race
Ricciardo verliest ongeveer een seconde per ronde op Hamilton, dus het gebruikelijke voorste trio rijdt weer lekker weg bij de rest. Bottas lijkt gewoon ‘een tempo’ te rijden en niet het uiterste te vragen van zijn banden. Zolang Verstappen niet in zijn versnellingsbak hangt, kan hij dat comfortabel doen. Het is daardoor in feite wachten op de pitstops. Hoewel, Kvyat zorgt voor vermaak door Albon aan te vallen, waarbij de twee ’tweede mannen’ van de Red Bull teams elkaar lichtjes toucheren.
Leclerc opent het pitstopbal in ronde 14. Daarna volgen ook de andere coureurs ‘direct’ achter de top-3. Zodoende kan Verstappen ook binnenkomen voor zijn stop, zonder dat hij klem komt te zitten achter deze of gene. VER doet dat en komt als derde terug op de baan met de harde compound banden onder zijn RB16. Mercedes reageert met Bottas, die even laat zien dat hij inderdaad nog harder kon rijden en vervolgens ook binnenkomt voor zijn stop. BOT komt voor de neus van VER weer de baan op.
Interessant is echter dat Mercedes nu opeens wel opteert voor een gesplitste strategie. Als Bottas in geslagen positie rijdt doen ze dat eigenlijk nooit, maar nu de rollen omgedraaid zijn mag Lewis opeens nog even doorrijden op zijn huidige set banden. De pitmuur zal het na de race ongetwijfeld gooien op de dreiging van Verstappen die het team op deze manier het beste kon counteren.
Voor Hamilton pakt het in ieder geval extreem goed uit als Ocon uitvalt met technische problemen en er heel kort een Virtual Safetycar wordt afgekondigd. De Brit rijdt precies op de juiste plek om op dat moment zijn stop te maken. Hij komt vier seconden voor Bottas weer de baan op. Bovendien heeft hij nu rubber dat elf ronden minder oud is dan dat van zijn teammaat. Normaal gesproken is dat dus einde verhaal voor de winst.
Kijken we achter Verstappen zien we daar potverdikke gewoon Vettel rijden op de vierde plaats. Oké, de Duitser is gestart op harde banden en rijdt gewoon ver door zonder te stoppen, maar toch. Het tempo zit er wel in bij Seb en hij kan op zijn minst op weg naar een paar puntjes. Of nou ja, zo lijkt het, totdat VET zijn stop maakt. Alsof het niet zo mag zijn, gaat dat nu helemaal mis bij Ferrari. Een stop van een dikke dertien seconden betekent dat VET weer gewoon terugvalt tot ergens in de buurt van de Hazen, Williamsen en Giovinazzi.
Bottas blijkt ondertussen weer de nodige problemen te hebben het tempo van Hamilton te volgen. Misschien ligt het aan een probleem met zijn auto. Hoe dan ook komt Max Verstappen in de buurt. We zitten nog niet direct op ons puntje van onze stoel want zoals gezegd is inhalen lastig op deze baan. Maar dan toch! Als Bottas een foutje maakt, slaat Max direct toe zoals we hem kennen. Verstappen zelf is daarmee flink in zijn nopjes. Sennnnd it!
De race lijkt hiermee eigenlijk wel gedaan. HAM 1, VER 2, BOT 3. Maar zoals wel vaker zit het venijn ‘m toch weer in de staart. En helaas treft het venijn deze keer onze Max. Het kon ook niet anders, ik heb ‘m voor het weekend namelijk eindelijk in mijn team bij het managerspel opgenomen in plaats van Kvyat. Max’ rechter achterband heeft er geen zin meer in en Max spint kansloos de baan af. Man man man…
Deze situatie zorgt ervoor dat een echte safetycar ingezet wordt. Dat lijkt heel even het voordeel van Bottas, want Hamilton is de pits al voorbij gereden. Maar de Fin is dit gelukje niet gegund. Na zijn stop vangt Bernd Maylander toch gewoon Lewis op als wedstrijdleider. Ricciardo en Leclerc schuiven door naar P3 en P4, met daarachter Albon. Russell maakt echter een gekke fout door pardoes de muur in te rijden onder safetycar condities. GR63 weet zelf ook niet wat hij daarvan moet zeggen. Lance Stroll maakt eveneens geen indruk op zijn team, want hij rijdt in de pits zijn jackman van de sokken. Lekker gewerkt pik.
Finish
En zo krijgen we nog een welkom sprintraceje tot de finish. Hamilton heeft niks te duchten van Bottas, maar daarachter is het genieten. Perez haalt Albon in, die daar zo van ondersteboven is, dat hij spint. Perez doet daarmee misschien wel hele goede zaken voor zichzelf in de strijd met Albon om een zitje naast Max. Maar het is Kvyat die echt als een torpedo gaat. De Rus maakt een paar mooie moves op ondere andere Leclerc en dringt zelfs aan bij Ricciardo voor plek 3.
Hamilton rijdt in de laatste ronde nog even de snelste ronde van de race. Met Bottas op plek twee pakt Mercedes zo in stijl de zevende titel op rij bij de constructeurs. Kvyat redt het niet meer om de honingdas te verschalken. Zo gaat Renault nu toch alweer voor de tweede keer dit jaar naar het ereschavot.
Leclerc, Perez, Sainz, Norris, Raikkonen en Giovinazzi maken de top-10 compleet. Twee Alfa’s in de top-10 dus, dat is ook alweer even geleden. Latifi grijpt wederom net naast het eerste puntje voor Williams. Vettel, Stroll en Albon finishen op de baan als de laatste drie en zullen deze race dus snel willen vergeten. Dat Grosjean nog een strafje krijgt waardoor Vettel en Stroll een plekje opschuiven, verandert daar ook niks aan. Ook de vijf uitvallers, waaronder helaas ook onze Max, willen waarschijnlijk zo snel mogelijk het vizier richten op de volgende race. Die komt over twee weken, daar waar de zon onder gaat in de Bosporus.
UPDATE 1: Max Verstappen was na de race niet te spreken over zijn uitvalbeurt.
Volledige uitslag Formule 1 Emilia Romagna 2020
- Hamilton – Mercedes
- Bottas – Mercedes
- Ricciardo – Renault
- Kvyat – Alpha Tauri
- Leclerc – Ferrari
- Perez – Racing Point
- Sainz – McLaren
- Norris – McLaren
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Latifi – Williams
- Grosjean – Haas F1 (valt terug naar P14 door straf, waardoor Vettel en Stroll opschuiven)
- Vettel – Ferrari
- Stroll – Racing Point
- Albon – Red Bull
DNF
Russell – Williams
VERSTAPPEN – Red Bull
Magnussen – Haas F1
Ocon – Renault
Gasly – Alpha Tauri
fastforward zegt
Dubbele punten finish voor Alfa. Mooi hoor.
Robert zegt
En weer geen puntenfinish voor Red Bull… Jammer want MV33 was lekker bezig tot aan de klapband.
acakoning zegt
Het is gek maar waar: Ik heb niks tegen Mercedes maar toch hoop ik iedere race dat beide autos in brand vliegen.. zonder gewonden natuurlijk.
VeniVidiVici zegt
@acakoning: Hier diezelfde hoop. Zelfs continu die gelukjes waaronder nét heel even die Virtual Safery Car als Hamilton de pits in gaat en weer track clear als hij de pits weer uit gaat.
gasskaas zegt
@acakoning: ik heb er als automerk niks tegen, gaaf spul maar als merk in de F1 mogen ze van mij wel op rotten.
sportevo zegt
@gasskaas: en dan? Zodat Verstappen alle races kan gaan winnen zolang zijn auto het blijft doen? Want dat is wat je dan krijgt. En dan mag hij zeker ook oprotten na een jaartje dominantie.
Jammer van die zure reacties van mensen als anderen succes hebben en daar keihard voor werken. Het is niet de schuld van Mercedes dat ze het maximale uit de regels halen. Het is de schuld van de rest dat ze het niet voor elkaar krijgen om dit ook te doen.
gasskaas zegt
Nee grapjas.
Het gaat er niet om dat verstappen gaat domineren, of wat mij betreft uberhaupt kampioen wordt. Het gaat mij er om, dat het gelijkwaardiger zou worden qua racen en dat er uit eindlijk meer mensen mee strijden om de uiteindelijke titel.
Je kan toch wel weer voorspellen dat de mercs 1,2 worden, dan in veel gevallen ver 3. Dat is toch niks aan om te kijken? Wheel to wheel action tussen coureurs die er alles aan doen om net even wat meer punten te pakken dan de ander is gewoon veel leuker, helemaal als er tot de laatste race nog beslist moet worden wie het kampioenschap gaat winnen. Daarom was Rosberg vs Hamilton ook een stuk om leuker naar te kijken, en hé dat waren Mercs vs Mercs…
sportevo zegt
@gasskaas: dan moet je het anders formuleren en niet roepen dat Mercedes moet oprotten want dan zal automatisch de nummer 3 doorschuiven en dat is erg vaak Verstappen en die rijdt ook makkelijk een heel stuk weg van de rest van het veld.
Maar nog steeds: neem Mercedes het niet kwalijk dat zij goed zijn in het spelletje.
gasskaas zegt
Gelukkig is dit een vrij land en moet ik niks, en mag ik veel vinden ?
sportevo zegt
@gasskaas: lekkere dooddoener in een discussie… ??
gasskaas zegt
Was absoluut nog een discussie inderdaad?
viezefreddyw zegt
Poh, ik heb Hamilton en Mercedes hoog zitten, maar ze hebben vandaag wel een pakkie geluk gehad. Hamilton met de virtual safety car en Bottas met het uitvallen door pech. Maar goed, het tekent ook weer hun kracht. Het valt bijna altijd hun kant op. Het geluk dwingen ze ook wel weer af kan je zeggen.
Het gevecht tussen Bottas en Verstappen was wel het enige hoogtepuntje in de race tot de safetycar. Ricciardo weer een podium, Kvyat naar P4 en Albon die er voor zorgt volgend jaar DTM ofzo te gaan rijden.
Misschien een onpopulaire mening, maar Imola is nou niet een circuit die spannende races doet. Tuurlijk, de baan is fantastisch en de omgeving net zo goed. Maar spannend werd het vandaag eigenlijk niet helemaal. Daar is de baan te smal voor.
brammetjedeb zegt
@viezefreddyw: albon gaat slipcursussen geven…
chrisvis zegt
@viezefreddyw: zelfs als het geen virtual sc had geweest zat lewis al voor Bottas. Op het moment dat het vsc is ligt Lewis al achtentwintig en halve sec voor Bottas terwijl een pitstop gem zevenentwintig sec duurde. Wel heeft hij geluk dat hij nog voor Bottas de baan opkwam na de reguliere sc
viezefreddyw zegt
@chrisvis: Klopt hoor, maar daardoor was er geen gevecht meer met 3 coureurs.
sportevo zegt
@viezefreddyw: het is tegenwoordig al heel snel dat er een VSC ingezet wordt als er een auto stil valt. Daar kun je ook op gokken.
Buiten Hamilton zijn er vast ook een paar andere rijders die er van geprofiteerd hebben ook al was de VSC maar kortstondig. Vergeet ook niet dat het ook wel eens andersom is geweest (Australië 2017 met Vettel) en volgens mij recent ook nog een keer ten nadele van Hamilton.
kevin1400 zegt
Laat Hulkenberg volgende race maar mee rijden Red Bull in de auto van Albon haal je tenminste punten
brammetjedeb zegt
@kevin1400: en niet meer dan dat. Die zou tussen de mercedessen en max en de rest van het veld rijden…
rovadepo zegt
@brammetjedeb: dat is dan al een hele vooruitgang
brammetjedeb zegt
@rovadepo: jazeker, maar ik denk dat veel mensen denken dat red bull het mercedes ineens lastig kan maken.
rovadepo zegt
@brammetjedeb: dan moeten ze Ric terugkopen of LeC losweken… anders gaat dat nooit gebeuren.
kle500 zegt
Oké in de tijd van complottheorieën; heeeeeeeel toevallig dat de VSC komt op het moment dat HAM de pits in rijdt en 30 sec. later als hij er uit rijdt over is. Hebben ze die auto precies in die 30 sec. afgetakeld en was het daarna ineens weer veilig? Of moest HAM even een paar seconden krijgen zodat hij safe was?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
HAM had die VSC niet nodig om te winnen, hij was (helaas, weer) veruit de snelste van iedereen. Echt weer pech voor VER, het leek of hij ergens overheen reed vlak voor die klapband.
En ALB mag een nieuwe baan zoeken, ik hoor dat ze bij Ferrari nog een nieuwe bandenwisselaar zoeken.
alino zegt
Bij racing point zoeken ze nog vervanging om de “ lollipop” vast te houden. Stroll is er de laatste wedstrijden wel een zootje van aan het maken
gasskaas zegt
@alino: ik vraag me zeer af wat volgend jaar het verschil gaat zijn tussen vettel en stroll. Ik hoop dat die daddy stroll gaat inzien dat stroll toch niet in die auto hoort..
outlook zegt
@F36GC: jep, ja, jup!
okdoei zegt
@F36GC: mij viel op dat het maar lang duurde voordat die VSC kwam. Alsof die auto alleen op die plek niet gevaarlijk is?
kle500 zegt
@F36GC: Als hij tussen of achter Bottas en Verstappen was beland was het echt een andere race geweest. Viel me gewoon op hoe perfect de timing voor HAM was. En zo kort, was hij dan wel echt nodig?
Richmond zegt
@kle500: ham zou eigenlijk nog 10 ronden langer doorrijden en dan de race uitrijden op soft. Dus ze hebben eigenlijk van te voren de winst Al vastgesteld door bottas veel eerder naar binnen te halen. Bottas mag alleen winnen nadat Hamilton kampioen is. Dus de vsc is niet het complot. Dat is mazzel net als Schumacher dat altijd had.. maar binnen het team is er wel een complot om her Hamilton zo gemakkelijk mogelijk te maken
sportevo zegt
@benja01: te kort door de bocht. Verstappen komt binnen en Mercedes moest daar op reageren om een undercut van Verstappen te voorkomen.
Hamilton had niets te verliezen en kom strategisch de winst naar zich toe trekken ook met hulp van de beschadigde auto van Bottas en een Verstappen die er niet makkelijk voorbij kwam.
jaapiyo zegt
Ik houd er wel van zo’n theorie, maar In Monza werd HAM de overwinning natuurlijk wel keihard door de neus geboord door de SC.
kle500 zegt
@jaapiyo: dus, een wiedergutmachungs-VSC, interessant…??
brammetjedeb zegt
@kle500: het ding stond ook te roken. Misschien zorgde dat voor de vsc? Veiligheid personeel garanderen?
henkp1 zegt
Mooie race. Leuk dat Ricciardo weer op het podium staat; gun ik hem van harte. En Renault ook trouwens, daar hebben ze de zaakjes steeds beter op orde.
Richmond zegt
@henkp1: zou abtidoul nu nog een tattoo moeten laten zetten?
banderas zegt
Nee, hij heeft al gezegd dat ie geen 2e zal plaatsen.
katoenboer zegt
Ik hoop voor Albon dat hij dit expres doet, misschien wil hij gewoon niet meer in de Red Bull rijden. Maar zonder dollen, die exit moet nu wel komen, toch?
outlook zegt
@katoenboer: die kerel moet toch een potje slecht slapen de laatste tijd.. Het begon allemaal zo mooi in Oostenrijk.
VeniVidiVici zegt
@katoenboer: Denk het niet. Albon kijkt met z’n lieve brave puppy ogen Helmut Marko weer aan en Marko zegt “okééé vooruit je mag het seizoen uit rijden”. En over een aantal weken krijgen we te horen dat RBR het tóch nog in 2021 gaat proberen met Albon.
banderas zegt
Tja, 2021 winnen ze toch weer niet van MB en kan Verstappen weer het hele merk dragen in de hoge punten. 2022 wordt veel belangrijker.
rovadepo zegt
Ham was hier gewoon wederom uitmuntend goed, zelf beslissen door langer door te rijden, dat werd beloond met een VSC. Bottas hield alles op door schade. Ham zou zonder VSC op veel versere banden ook gewonnen hebben. Max ook goed jammer van suspensie/klapband maar toch mooi Ham bij de start gepakt en Bot in de race. Albon out HBG in… Ric ook weer goed gereden.
outlook zegt
@rovadepo: ric vooral mazzel dat ze bij RP een major fuck up maakte..
Richmond zegt
@rovadepo: team stelde het voor en hij zei dat het gemakkelijk lukte.
grasvreter zegt
Deze race is het seizoen in een samenvatting.
Hamilton uitstekend en gelukkig.
Verstappen uitstekend en ongelukkig.
Bottas zwak met een uitstekende auto.
Middenveld spannend.
Vettel zwak.
Red Bull is ineens veel te lief en laat Albon wedstrijd na wedstrijd falen.
rovadepo zegt
@grasvreter: tja dat is wel goed samengevat
donvincenzo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ericd zegt
Als het zo doorgaat, gaan we naadloos over in een door Mercedes gedomineerd seizoen 2021, waarin Ham wederom kampioen wordt. Dan mag Max dus op z’n vroegst op 2022 gaan hopen. En dan moet Max alles meezitten.
Richmond zegt
@ericd: Hamilton heeft gezegd niet te weten of hij er volgend jaar bij is, al zei hij 2 weken geleden nog 3 tot 4 jaar door te willen gaan.
banderas zegt
Ik denk als Toto weggaat, dat Ham ook gaat.
tommot zegt
Belangrijkste punt……Mis de nieuwe snor van Bottas op de foto
cvoo zegt
@tommot: Zeker waar, dat had deze geweldige header helemaal af gemaakt! Aan de andere kant vind ik dat Bottas m meteen af moet scheren.. Met zo’n ‘80s p0rneu moustache moet je gruwelijke cojones hebben en Bottas bewees vandaag wederom dat ie die niet heeft…
VeniVidiVici zegt
@cvoo: Daarom stond z’n nieuwe vriendin ook zo zuur te kijken tijdens de prijsuitreiking.
Richmond zegt
Ze willen een salariscap invoeren en schijnbaar is Hamilton er niet blij mee.