Slechts één keer reed een coureur van buiten de top 10 op de grid naar het podium in China. Maar, Max start vanaf P16 en het is vochtig op de baan. Dat moet kunnen toch!?!
De reacties waren gemixt na de eerste race van het jaar. Er werd veel verwacht van ‘de nieuwe Formule 1’. Misschien teveel. Hoewel ik de race in Australië persoonlijk wel interessant vond, waren er niet veel inhaalacties op de baan. Voor het seizoen werd al gevreesd dat de extra downforce die de auto’s dit jaar hebben zich wel eens zou kunnen vertalen naar lastig inhalen. Maar om daar na één race al een oordeel over te vellen is wellicht wat te vroeg. Eerst maar eens wat races aangluren op conventionelere circuits, zoals bijvoorbeeld Shanghai International Circuit.
Zoals zovele van de moderne F1-banen ontsproot deze steenklomp die op veertig kilometer afstand van de Chinese havenstad ligt aan het brein van Hermann Tilke. Dat is niet altijd een garantie voor een interessant circuit, maar de baan in China is niet de slechtste creatie van de Duitser. De baan kent behoorlijk wat snelle bochten, waaronder eentje met een verkanting die uitloopt op een ellenlang recht stuk. Aan het einde daarvan kan je goed inhalen, zeker met DRS.
Als resultaten uit het verleden een garantie bieden voor de toekomst gaat Hamilton vandaag winnen. Hij won het vaakst de F1-race op de baan. Voormalig teamgenoot Nico Rosberg pakte er overigens in 2012 zijn eerste overwinning en daarmee tevens de eerste voor Mercedes sinds de overname van Brawn F1. Mercedes had dat jaar de bandenslijtage meestal niet onder de knie, maar de lange rechte stukken van het circuit in China waren ideaal om de kracht van de motor uit te spelen. De race was daarmee dus in meerdere opzichten een voorbode van de dingen die komen gingen.
Start
Hoewel de officials er voor de start alles aan doen om de baan zo droog mogelijk te vegen, achten de meesten het asfalt nog altijd te glibberig voor slicks. Carlos Sainz is de enige die het aandurft op de droogweer banden te starten. Het is een gok die na de opwarmronde al de juiste lijkt te zijn, als Jolyon Palmer ook besluit naar binnen te komen. In het verleden hebben we op deze manier bijvoorbeeld Marcus Winkelhock zijn thuis-GP zien aanvoeren in een Spyker.
De start zelf is een een beetje gezapig. Vanaf de beste kant van de grid komen de twee Mercs beter weg dan de twee Ferrari’s. Bottas slaagt er echter niet in om Vettel voorbij te steken. Ricciardo daarentegen komt wel aan Kimi voorbij. Een paar bochten later begint de chaos. Perez tikt Lance Stroll de baan af en we krijgen een Virtual Safety Car. Dit is voor veel coureurs aanleiding om de pits op te zoeken voor slicks. Eigenlijk jammer voor Sainz en Palmer dus. Het eventuele voordeel van hun gewaagde keuze wordt hierdoor geminimaliseerd.
Mid-Race
De Virtual Safety Car is amper ‘verdwenen’ als Antonio Giovinazzi zijn Sauber weer in de muur parkeert. Hij doet daarmee zijn klapper van gisterenmiddag nog eens dunnetjes over. In Melbourne maakte de Italiaan nog een prima indruk, maar die heeft hij dit weekend vakkundig weggepoetst. Het gevolg van de crash is dat er nu een échte Safety Car de baan opkomt. De coureurs volgen deze Mercedes door de pitstraat, terwijl de marshals de Sauber van het rechte stuk afvegen.
Tijdens de VSC zagen we Palmer al spinnen, maar dit heeft niet iedereen wakker geschud. Achter de SC gaan Sainz en Bottas namelijk in de rondte. Sainz maakt daarbij ook niet de beste indruk als hij zijn auto weer in het rechte spoor wil zetten. Hij gooit de auto om op het gas, maar raakt daarbij de muur. De mazzel voor de Spanjaard is dat het hem kennelijk geen schade oplevert aan zijn Toro Rosso.
Dankzij alle gebeurtenissen op de baan en wat puik inhaalwerk is Verstappen inmiddels opgeklommen naar plaats vier. Mocht je het gemist hebben: VER startte vandaag vanaf plaats zestien na een technisch probleem in de kwalificatie. Als de Safety Car naar binnen komt, stoot hij zelfs vrijwel direct door naar de tweede plaats door Kimi en teamgenoot Ricciardo te pakken. De vraag is of hij nu op jacht kan naar Lewis Hamilton, die soeverein het veld aanvoert.
Dat blijkt echter teveel gevraagd. Misschien is het er niet nat genoeg meer voor op de baan. Max rijdt wel makkelijk weg van teamgenoot Ricciardo. De Ozzie heeft de snelheid er op dit moment niet lekker inzitten, maar slaagt er wel in de twee Ferrari’s achter zich te houden. Kimi komt er niet langs en Vettel zit zich achter de Fin op te vreten. Na een aantal ronden heeft Vettel er genoeg van en verschalkt hij zijn teamgenoot. Niet veel later zet hij de auto naast Ricciardo. De twee raken elkaar maar Vettel is er wel langs.
De keuze van Red Bull om voor de supersofts te kiezen leek toen de omstandigheden nog vochtig waren de juiste. Met zo’n zachter bandje is het iets makkelijker temperatuur in het rubber te houden. Nu de baan echter steeds verder opdroogt blijkt dat de ‘rode’ banden snel slijten. Nadat LH44 op de radio zegt dat hij denkt de race uit te kunnen rijden op zijn set softs, zien we Vettel flink inlopen op Max.
Helaas voor de Nederlander blokkeert zijn linker voorwiel op het moment dat hij aanremt voor de rechterbocht na het lange rechte stuk. Max schiet een beetje door op het natte stuk naast de baan. Vettel zit er al zo dicht achter dat hij makkelijk voorbij gaat aan MV33. Ook teamgenoot Ricciardo zit nu opeens weer in de staart van Max’ RB13. Nadat de Nederlander eerst nog over de radio riep dat hij nog wel even door kon rijden op zijn banden, zoekt hij daarom toch maar snel de pit op voor een set nieuwe banden.
Verrassing! Alonso valt uit met technische problemen. De tweevoudig kampioen was weer lekker aan het stoeien, maar finishen met de McLaren-Honda blijft voorlopig een lastige opgave.
Ondanks de eerdere berichten op de radio blijkt overigens dat ook Ferrari en Mercedes wel degelijk nog een keer naar binnen moeten komen voor nieuwe banden. Hamilton komt na zijn stop voor Kimi de baan weer op. De Fin heeft in tegenstelling tot zijn teamgenoot nog geen tweede stop gemaakt, maar getuige zijn commentaar op de radio kan die niet lang uitblijven.
Finish
Hamilton lijkt de race in de tussentijd te controleren. Misschien is Vettel wel wat sneller, maar de Duitser heeft teveel tijd verloren in de beginfase van de race. Met nog een kleine twintig ronden te gaan is het verschil tussen HAM en VET zo’n tien seconden. Tenzij er nóg een Safety Car komt, lijkt het teveel gevraagd voor Vettel om dat verschil nog te overbruggen.
Achter Hamilton en Vettel tekenen zich echter wel een paar spannende gevechten af, vooral als het gaat om het laatste stapje van het podium. Max en Daniel rijden namelijk rond op de derde respectievelijk vierde plaats. Max heeft ’track position’, maar Daniel de iets jongere bandjes. Dat moet dus wel spektakel worden.
Achter de twee Red Bull’s rijden de twee Finnen, die zich tot op heden ontpoppen als de mindere goden van de twee topteams. Zowel Raikkonen als Bottas verzopen vandaag in de Chinese vochtigheid en proberen elkaar te verslaan om in ieder geval nog een positief puntje uit de race te halen. Het feit dat het team van Mercedes Bottas over de radio op een gegeven moment aanspreekt als ‘Nico’ zegt misschien wel veel over de positie van de Fin bij het team.
Het duel tussen de twee Red Bull’s is echter veel spannender. Ricciardo lijkt iets meer snelheid te hebben en Max staat onder druk, getuige ook zijn geklaag over de radio. Max vraagt in het heetst van de strijd drie rondes lang om meer blauwe vlaggen dan Sebastian ‘Blue Flag’ Vettel in heel 2016. Nou ja, bijna dan. De reden voor de ergernis is achterblijver Romain Grosjean, die volgens Max in de weg rijdt vlak voor de vechtende stieren.
Als we de laatste ronde ingaan ligt Max nog steeds derde. Hij verremt zich een beetje in de snelle bochtencombinatie in het begin van de ronde, maar Ricciardo profiteert niet. Gaat de Australiër voor een ‘late lunge’ na het rechte stuk? Het antwoord is neen, Ricciardo denkt aan de hartslag van zijn teamgenoten aan de pitmuur en kiest eieren voor zijn geld. Max haalt zijn eerste podium van het jaar!
UPDATE: Max heeft aangegeven dat de eerste ronde voor hem voelde als een computerspel.
UPDATE: Na de race babbelde Max ook nog even met Jack.
UPDATE: Tijdens de race zagen we het niet, maar op de onboard van Max is te zien dat ook hij bijna in de rondte ging achter de Safety Car. In tegenstelling tot Palmer, Sainz en Bottas kon Max de auto echter wel nog net opvangen.
UPDATE: Inmiddels zijn er ook onboard beelden van Max’ magistrale start.
De volledige uitslag
1. Lewis Hamilton
2. Sebastian Vettel
3. Max Verstappen
4. Daniel Ricciardo
5. Kimi Raikkonen
6. Valtteri Bottas
7. Carlos Sainz
8. Kevin Magnussen
9. Sergio Perez
10. Esteban Ocon
11. Romain Grosjean
12. Nico Hulkenberg
13. Jolyon Palmer
14. Felipe Massa
15. Marcus Ericsson
DNF
16. Fernando Alonso
17. Daniil Kvyat
18. Stoffel Vandoorne
19. Antonio Giovinazzi
20. Lance Stroll
trustmeiamanengineer zegt
Nondejus wat spannend nog op ’t einde! Briljant gereden van Max weer!
berlinetta zegt
Oeff ik heb wel met spanning gekeken naar het gevecht tussen de Red Bulls. Heerlijk om naar te kijken. Max had het toch wel moeilijk, maar wist Riccardo gelukkig af te troeven.
driver38 zegt
Weet iemand hoe je de rsce op skysports kan bekijken? Olav is echt zeer irritant om aan te horen. Leuke race btw!
545e60 zegt
@driver38: Die man heeft het echt bij elke teamradio fout. Niet normaal meer.
driver38 zegt
@545e60: dat, maar oo het einde ook vijf keer herhalen dat Ricciardo slipstream heeft + drs en dat het dus logisch is dat ricciardo max voorbij zou gaan. Soort van: even alvast indekken, als ricciardo voorbij gaat is dat niet omdat ze racen maar omdat ricciardo drs heeft en in de slipstream van msx rijdt. Houd toch je bek en laat ons kijken denk ik dan.
MARS zegt
@driver38: dan zet je ’t geluid uit!
driver38 zegt
@mars: laten we gewoon formule e kijken dan
rhellema zegt
@driver38: of je gaat zelf solliciteren naar de baan van Olaf Mol, dan kan je het helemaal invullen zoals je zelf wilt.
driver38 zegt
@rhellema: Helemaal waar, sterk argument!
harrie zegt
@driver38:
Sky, professioneel commentaar met een vleugje Engelse humor.
toniominestrone zegt
@driver38: zeik wijf!
stfu zegt
@driver38: ja live streamend. Heb het proberen te kopen maar daarvoor moest m’n netwerk in Engeland zitten.
driver38 zegt
@stfu: Dat zuigt ook zeg.
bassx zegt
@stfu: Zijn natuurlijk heel veel andere manier om Sky HD thuis te krijgen. Sky Q is één manier en inderdaad geografisch beperkt, een VPN doet al wonderen in zo’n geval ;)
treinrukker zegt
@driver38: gebruik zelf een iptv pakket, maar via de subreddit motorsportsstreams kun je vaak een stream vinden.
autofanaat zegt
Wat een geweldige race was dit, vooral op het laatst tussen max en ricciardo was het genieten.
viezefreddyw zegt
Deze race was een stuk leuker dan die in Melbourne. Het was heel erg spannend met de battles die we gezien hebben. Hamilton oppermachtig. Bottas heeft laten zien de veel mindere te zijn. Vettel heeft het goed gedaan en Kimi begint de pace te verliezen. Maar het allermooiste was natuurlijk Max Verstappen, hoe kan het ook anders?! Uitstekend gereden en pakt een P3 met een auto die een stuk minder is dan de concurrentie. Wat een spannende battle was het met Ricciardo. Was mooi om te zien dat die heren vrij zijn om te racen. Zo hoort het. Het enige jammere vond ik het gezever van Max op de boardradio over Grosjean. Onnodig, hij zat er gewoon niet dicht genoeg op.
Voor de rest heb ik naar een leuke race gekeken met toch wel een verrassende uitslag. P1 en P2 is geen verrassing, maar daarachter wel. Erg mooi!
peug206 zegt
@viezefreddyw: maar wat ze op sky ook al aangaven: het laat wel zien wat het effect is van de auto voor je, zelfs al zit je er gewoon een heel eind achter. Zeker met de bredere wagens is dat gewoon een grotere factor aan het worden, kan me best voorstellen dat er nog wel races verloren gaan worden door achterblijvers die te laat gevlagd worden. Maar dan moet je niet klagen als er iemand op een paar meter van je hetzelfde probleem heeft x10…
driver38 zegt
@peug206: Inderdaad. Vorig jaar toen Vettel daarover zeurde viel heel Nederland over hem heen en was hij een ”zeikwijf” en moet hij van Max ”meer gas geven”. Nou Maxje, misschien moet jij maar meer gas geven ipv roepen door de radio.
peug206 zegt
@driver38: vettel zeurde wel over meer dingen, dat heeft ook zeker daar meegespeeld. Maar feit is dat er dit jaar sowieso al meer turbulentie is, waardoor max niet harder kan rijden, want aërodynamisch zijn de wagens gewoon zwaarder geworden. Dit zorgt dus ook voor de lagere topsnelheid, maar ook voor de vergrote slipstream effecten en dus ook turbulentie bij achteropkomende autos.
driver38 zegt
@peug206: Wat je zegt klopt, maar je kunt moeilijk eisen dat auto’s die op meer dan 1 seconde voor je rijden voor jou aan de kant moeten. Al gaat het niet om een podiumplaats, ook zij racen nog om een plek/punt(en).
henkp1 zegt
Mooie race, mooi resultaat.
Max, Ricciardo: goede coureurs, goede auto’s en goede motoren. Dat belooft nog wat voor dit seizoen. Ik denk dat dit seizoen gaat om de mannen die nu op 1-4 staan in de race van vandaag.
rijnounsdoor zegt
Kudos voor @jaapiyo ! Oh ook voor Max natuurlijk.
rufctr01 zegt
Wat was het weer spannend op het laatst
toyotafortuner zegt
Vermakelijke race! Met name de strijd om P3 aan t end.
JamesBond007 zegt
Geweldig! Toch mooi hé, dat zo’n jongetje de mannen inhaalt in de regen.
MARS zegt
Was weer een race uit ’t boekje, fantastische opmars naar voren.
lebeaunl zegt
Mooie race van Max. Nu nog even zijn klep houden op de BR als er in de verte voor hem iemand rijdt. Of je haalt in, of niet.
Drie team op het podium is ook weer eens goed!
Joost zegt
@lebeaunl: helemaal eens! Leek er bijna op of hij een ‘Vetteltje’ ging doen.
harrie zegt
Mooie opmerking van Hamilton op het podium, dat hij en Vettel wat video’s van Max moeten terugkijken hoe hij dat toch doet, inhalen met deze nieuwe auto’s.
stfu zegt
@harrie: op exact dat stuk liep de live stream vast. Dus bedankt :)
str8six zegt
Prachtig om weer 3 verschillende merken op het podium te zien! Heb genoten, erg spannend richting het eind! Vond ook dat ze alledrie erg relaxed waren en t elkaar gunde. De omhelzing van Hamilton & Vettel in Parc Fermé sprak ook boekdelen. Mooi om te zien!
racerx zegt
Top gereden van Max! Dat gezeur over Grosjean was nergens voor nodig, had ‘ie maar binnen een seconde moeten komen. DRS om achterblijvers in te halen is ook toegestaan, right?
joost1234 zegt
Ongelofelijk, ze hebben een motor waarmee ze de nummer 11 nog niet naderen maar worden wel 3e en 4e
Rick-dos zegt
Ik begrijp even niet waarom het zo spannend moest worden aan het eind. Max had nieuwe banden er onder en Ricciardo gebruikte, hij had een goede buffer naar Ricciardo, geen problemen met de auto en dan toch aan het eind zo close.
Is het dan toch een teken dat Ricciardo gewoon de snellere coureur is of zijn het nog kleine dingen die Verstappen aan z’n rijstijl moet verbeteren?
Voor ons was het natuurlijk een prachtige race, want het was weer eentje met geknepen billen kijken.
harrie zegt
@rick-dos:
Misschien had Max een setup die wat meer op een natte baan afgesteld was.
Rick-dos zegt
@harrie: Dat kan maar het lijkt mij dat hij dat dan ook had aangegeven.
quincy zegt
@Rick-dos: grappig dat je dan twijfelt of Ricciardo de betere coureur is, terwijl vanaf P16 kwam en voor hem reed. Max niet verafgoden is goed, maar dit is een conclusie van niets. Ricciardo van P5 naar P4 en dicht achter en Max van P16 naar P3 en voor Ricciardo. Naar mijn mening hebben ze gewoon ieder hun sterke kanten en zijn ze zeer aan elkaar gewaagd.
Rick-dos zegt
@quincy: Van P16 naar P5 komen met een betere auto dan het merendeel van het veld en de omstandigheden ook gunstig voor je zijn is makkelijker dan van P5 naar P4 rijden.
En dat was maar een gedeelte van de race. Toen ze allebei hadden gepitt was alles weer op 0 gezet. Verstappen had 5 seconden voorsprong, had een set nieuwe banden en kon feitelijk de gap gaan managen, maar dat deed hij niet.
Ik ben er in ieder geval niet van overtuigd dat ze aan elkaar gewaagd zijn. Ik denk dat Ricciardo nog steeds een paar streepjes voorligt op Verstappen. Dat is op zich niet erg want dat betekent dat Verstappen nog ruimte heeft om te groeien. Vraag is alleen of Verstappen nog door kan groeien.
reactief zegt
@rick-dos: duidelijk dat jij dat denkt.
Laat je ook maar al te graag weten bij zo ongeveer elk artikel over Max.
Maar tot nu scoort Max op alle vlakken beter in deze en het vorige raceweekend! Maar duidelijk zijn ze gewaagd aan elkaar.
Daarom is voor mij jouw gezever dat Ricardio beter is net zo irritant als de mensen die doen alsof Max de beste van iedereen is!
Wat voor de sport trouwens wel zo is denk ik, want spectakel is hij goed in!
driver38 zegt
@reactief: Zei je nou serieus vorig raceweekend? Buiten het feit dat mensen hun mening mogen verkondigen, slaat je opmerking kant noch wal. Ricciardo kwam niet eens aan rijden toe in Melbourne, voor het geval je dat niet wist.
reactief zegt
@driver38: nou nou nou… Mn reactie was misschien een beetje zuur, maar dat kwam door wat irritatie over Rick Ross.
Dit weekend scoorde VER uiteindelijk meer punten terwijl achteraan startte.
Twee weken terug kwam RIC in een spin wat hem problemen gaf tijdens kwalificatie en volgens mij was dat ook de reden dat hij niet kon starten. En ja, VER scoorde wel punten.
Dan is de tussenstand toch echt in het voordeel van VER tov RIC. Maar goed, vandaag gaf RIC behoorlijke druk, dus tijd zal het leren wie beter scoort dit jaar. Zoals gezegd, een duidelijke betere is er niet vind ik.
Toch vind Rick het nodig continue te verkondigen dat RIC duidelijk beter is en VER niet de echte winnaarskwaliteiten heeft.
Tjaa….
Rick-dos zegt
@reactief: Oh, sorry. Ik wist niet dat we allemaal zo moesten reageren zodat jij je niet irriteert….
Tip voor je: volgende keer gewoon niet de comments lezen. Is beter voor je hart.
reactief zegt
@rick-dos: Ach met m’n hart gaat het prima na het lezen van de reacties hoor.
Vanmorgen toen RIC zat te azen op VER ging het daar minder mee ;)
Maar je hebt gelijk, had m’n ongenoegen best wat beter kunnen uitdrukken. Ben het gewoon niet met je eens. Maar ben ook zeer benieuwd naar het vervolg in de strijd tussen VER en RIC.
harrie zegt
@rick-dos:
Zie interview na de race van Max, hij heeft het over gebrek aan setup optimalisatie door het missen van Q2 en Q3, en iets oudere banden.
Het zal allemaal wel, we zullen het zien aan het eind van het jaar.
Maar, van P16 naar P3 rijden en nipt voor Riccardo eindigen in gelijke omstandigheden en dan concluderen dat hij de mindere is lijkt me ook ‘ietwat’ voorbarig.
Rick-dos zegt
@harrie: Ik concludeer het niet. Ik begin het mij alleen een beetje af te vragen. Het is gewoon een uitstekende prestatie dat hij derde is geworden. Maar nogmaals het had naar mijn mening aan het eind allemaal niet zo close hoeven te worden. Hij had immers een setje nieuwe banden en die van Ricciardo waren al ingereden. Verstappen had ze er eerder op dus dat effent zich uit. Als hij dan ook nog 5 seconden voorsprong had dan zie ik niet in waarom het zo close moet worden. Het niet rijden tijdens Q2 en Q3 is mijns inziens geen excuus. Hij had wel last van overstuur maar dat had Ricciardo ook.
berlinetta zegt
@Rick-dos: Ik gooi het op een combinatie van de drs van Ricciardo en een Verstappen die zich zat op te vreten en zijn concentratie verloor. Wie de betere coureur is, laat ik even in het midden.
gjvp zegt
@Rick-dos: toen de baan nat was (begin vAn de race)had max minder last van zijn onderstuur( wat weer kwam door geen tracktime tijdens de quali) ricciardo had zijn auto beter kunnen afstelle door wel tracktime in het droge. Daarom liep ricciardo toen de baan droog was in. Niks te maken met de stuurmanskunsten. En idd, in het nat is max dus exht 3 x beter als ric. Want hij haalde m in alsof hij stil stond
Rick-dos zegt
@harrie e.a.: Ricciardo heeft het antwoord gegeven. Blijkt dus dat hij tijdens de race een aanpassing heeft gedaan aan z’n vleugel.
https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-came-alive-after-wing-change-says-ricciardo-892085/
Ligt dus niet aan Verstappen’s stuurkunsten.
rob5nismo zegt
Please dont talk hahaha
pinut187 zegt
Prachtige race. Ik heb er enorm van genoten.
Max heeft een super prestatie neergezet en daar Daniel wel wat van leren, zowel als Bottas.
Sainz reed ook puik trouwens.
kempenaer zegt
Mooie race van Max. Hij moet inderdaad geen zeur worden.
stfu zegt
@kempenaer: Max is een rustige kerel dus voor de kijkers moet ie dat in een vervelende situatie met 300 km/u altijd maar blijven? Lekker makkelijk oordelen als je met ontbijt op de bank naar de race kijkt.
kempenaer zegt
Verstappen ontpopt zich wel steeds meer als een uitstekend regenrijder.
josvanrey zegt
Ik kom Chanoch Nissany niet tegen in de lijst?!
Edge zegt
Ferrari heeft het hier toch wel laten liggen. Er is niks aan te merken op Vettel, maar het team had hem wel een handje mogen helpen. Hij heeft onnodig lang achter Raikkonen vastgezeten en had daarnaast ook pitstop prioriteit moeten krijgen. Als ze dat gedaan hadden, zat Vettel dicht genoeg op Lewis om een aanval te kunnen doen en wellicht de overwinning op te strijken. Zonde!
koeckenbacker zegt
@Edge: juist, alsof raikkonen vettel nog bij kan houden. Alles op vettel zetten, die zit weer in de flow.
Maar als hamilton geen “get-your-slicks-for-free-pitstop” had gehad, had het er anders uitgezien. Maarja, als is als, en zo is het niet gelopen.
Mooie race trouwens
Gulli zegt
@Edge: Niets aan te merken op Vettel? Ik vind hem sinds de laatste paar races van vorig jaar de grootste kamikazepiloot die er rond rijdt. Hij was de grootste zeikerd als het op gevaarlijk rijden aankomt maar zelf rijdt hij iedereen als het ff uitkomt bijna de baan af, of zoals bij RIC gewoon ff toucheren. Zelfs zijn teammaat moet voor hem oppassen!
mrrallycross zegt
Vergeleken met twee weken geleden best een leuke race