
Sprakeloos. Dat zijn we.
Na wederom een vlekkeloos optreden van ons aller Max Verstappen, reed het supertalent in één van de laatste ronden van de wedstrijd plots met een rokende Torro Rosso het rechte stuk op. Net als in Australië moest Verstappen de strijd staken met een beetje hulp van Renault en ook in dit geval kon hij er niks aan doen. Bijzonder jammer, op een achtste stek je puntenfinish in rook op zien gaan.
De op het rechte stuk stilstaande auto leverde nog een aardige headscratcher op voor de marshalls, die er niet in leken te slagen de auto heelhuids door de opening van de pitmuur te krijgen. Eerst bleek de neutraal-knop op het chassis lastig vinden, waarna de Torro Rosso eerst een paar keer(!) tegen een muur werd geduwd. Uiteindelijk besloten de monteurs de neus er maar af te halen, om verdere schade te voorkomen. Door dit slapstick-achtige tafereeltje eindigde de race achter de safety car.
Sinds de start van het seizoen is de relatie tussen Red Bull en Renault al behoorlijk bekoeld, we gaan er maar vanuit dat daar vandaag weinig verandering in is gekomen. Zelfs grote RB-baas Mateschitz heeft zich nu in de discussie gemengd, door openlijk uit te spreken dat de energiedrankjesfabrikant mogelijk de stekker uit het F1-avontuur trekt.
Aan de top van het klassement stelde Mercedes weer orde op zaken door een nette 1-2 binnen te tikken. Ferrari heeft de aansluiting definitief gevonden, Vettel en Raikkonen legden beslag op P3 en P4. Overigens schijnt de relatie tussen Rosberg en Mercedes wat te verslechteren. De Duitser (hierboven nog vlammend op de foto) legt het continu af tegen z’n teamgenoot, terwijl de renstal dat liever anders zou zien. Begrijpelijk.
Verder heeft de samenwerking tussen McLaren en Honda nog steeds niet op de gehoopte magie gerekend. Naar verluidt komt de krachtbron zo’n 100 pk tekort ten opzichte van de concurrentie. De kans dat Alonso en Button dit jaar nog eens een champagnefles leeg mogen spuiten lijkt dus nihil.
Positie | Coureur | Team | Tijd |
---|---|---|---|
1. | L. Hamilton | Mercedes | 1:39:42.008 |
2. | N. Rosberg | Mercedes | +0,7s |
3. | S. Vettel | Ferrari | +3s |
4. | K. Raikkonen | Ferrari | +3,8s |
5. | F. Massa | Williams | +8,5s |
6. | V. Bottas | Williams | +9,8s |
7. | R. Grosjean | Lotus | +19s |
8. | F. Nasr | Sauber | +22,6s |
9. | D. Ricciardo | Red Bull | +32,1s |
10. | M. Ericsson | Sauber | +1 lap |
11. | S. Perez | Force India | +1 lap |
12. | F. Alonso | McLaren | +1 lap |
13. | J. Button | McLaren | +1 lap |
14. | C. Sainz | Toro Rosso | +1 lap |
15. | W. Stevens | Marussia | +2 laps |
16. | R. Merhi | Marussia | +2 laps |
17. | M. VERSTAPPEN | Toro Rosso | +4 laps |
- | NIET GEKLASSEERD | ||
- | P. Maldonado | Lotus | - |
D. Kvyat | Red Bull | - | |
N. Hulkenberg | Force India | - |
Heerlijke acties van Max!
@rodger: het was heerlijk om te zien.
Goede inhaalacties, solide gereden.
Zo zonde dat het ‘weer’ niet beloond wordt met punten.
Voor de rest, de beste techniek van Mercedes-Blackberry heeft weer netjes gewonnen.
@martinus: Het team het officieel Mercedes Petronas. Je bent totaal niet grappig Door ze BlackBerry te noemen.
@sollie1984: Ik vind het wel geinig.
Goed gereden max
Volgend jaar zit max gewoon in die Mercedes en pak hij overwinningen!
@mrrallycross: met de techniek van Mercedes BlackBerry rij je meestal voor het veld uit. Dan zouden we de inhaalacties van verstappen moeten missen. Wat dat betreft hoop ik dat die juist kiest voor een minder team.
Rosberg was trouwens best zuur naar z’n teamgenoot na de wedstrijd:
“Nico Rosberg has hit out at Lewis Hamilton’s claim he was only concentrating on his own race after the German said his team-mate ‘driving slower than necessary’ during the Chinese Grand Prix put him under undue pressure from Sebastian Vettel.
Rosberg was running around two seconds behind Hamilton after the first round of pit-stops, but began to come under attention from Vettel during the second stint as he struggled to look after his front tyres in his Mercedes team-mate’s ‘dirty air’. “
Erg zuur, de pechduivel bespaart Saintz en moet Max hebben
@w115: ja want Sainz had alle geluk van de wereld toen hij een minuut lang op het rechte stuk liep te prutsen omdat zn versnellingsbak ermee ophield..
Max is dus 17e of niet? Lijkt me vreemd
@kenner: als je genoeg rondjes hebt afgelegd wordt je alsnog geklasseerd, of je nou uitvalt of niet.
prachtige actie om de 8e plaats door Max.. laten we hopen dat Renault het lek boven krijgt anders kan het zo maar zijn dat Max volgend jaar in een rode bolide zit
@Soulmaster: ik ben voor je idee!
De Renault engineers op dit moment http://youtu.be/RiiFPTZajS0
Rosberg zou er goed aan doen om weg te gaan bij Mercedes, mischien moeten ze dan naast Ham een jonge getalenteerde coureur zetten ;)
@eferrari: ook nog idee welke jomge getalenteerde coureur er dan een zitje moet krijgen? ;-)
@maarten020: iets met “push it to the Max”
@maarten020: mehri? Haha
Als laatste eindigen vind ik niet bepaald goed…
@Fidenza: ik denk dat jij de race niet hebt gekeken?
@ramonbosje: nee
@Fidenza: reageer dan ook niet zo dom
@Fidenza: dat verklaard alles!
@Fidenza: zelfs het artikel lezen was al lastig blijkbaar…
Hopen dat Max volgend jaar voor een fatsoenlijk team uit mag komen en die Renault rotzooi achter zich kan laten. Man man wat een troep.
Max heeft subliem gereden. Ik denk dat Renault zich eens goed achter de oren moet krabben, de reactie van Horner toen Kvyatt uitviel sprak ook boekdelen.. En dan altijd het eeuwige gezeik van dhr. Rosberg. “Tell him to drive faster” Hamilton geeft een keer gas en pakt gelijk 0.8 seconden en Nico is nergens meer te zien. Wat een zak hooi!
Zware fout van Max, meer toeren gemaakt dan het blok aankan
@steelfighter: Want het was het blok wat het begaf?
@steelfighter: Is daar de toerenbegrenzer niet voor?
@MJB: schakel maar eens terug in z’n twee als je 200 km/h met je eigen auto rij…. Een begrenzer helpt dan echt niet
@steelfighter:
Dat kan je proberen met zo’n flipperbak maar die schakelt echt niet terug als dat zou resulteren in een te hoog toerental.
Dus eerst je huiswerk doen voordat je Max probeert te bashen.
Komt een heel stuk minder dom over….
@steelfighter: alles uit de auto halen en jezelf wereldwijd in de kijker rijden of “relaxed” rijden en de motor niet op zijn donder geven en roemloos blijven. Tis een keuze
@bjorn77: vind het ook jammer hoor… Maar dat het Renaultblok niet betrouwbaar is weet je, dan moet je ook niet pushen. Misschien hebben de anderen dat ook niet gedaan…. Maar zijn wel gefinished
@steelfighter: hoe was het ook al weer: iets met beste stuurlui of zo……
@toniominestrone: De beste stuurlui reageren op Autoblog.
@steelfighter: gelukkig heb jij vanuit je luie stoel een prognose gemaakt, anders waren ze bij renault nooit achter de waarheid gekomen..
Grootste onzin wat je zegt natuurlijk, het blok is gewoon onbetrouwbaar en als hij minder toeren moest maken dan is dat aan het team om het te melden.
@lambo4all: precies, dan moet je daar ook naar rijden
@steelfighter: heeft zijn team dat gemeld dan? Jij doet alsof het er lang aan zat te komen, maar volgens mij liep alles gewoon volgens plan tot de motor het ineens begaf. Ben nog nergens tegen gekomen dat ze de situatie zagen aankomen, en dan nog is het zeer waarschijnlijk niet max zijn fout.
Mijn andere puntje waar je toevallig overheen las is dat je zonder enige kennis maar gelijk weer wat lulde over de oorzaak en wie het had veroorzaakt. Iets waar nederlanders vaker last van hebben, expert spelen vanachter de tv.
@steelfighter: misschien moet je maar eens solliciteren bij Toro Rosso, je weet echt waar je het over hebt!
/sarcasme
@steelfighter: Ze kunnen met verschillende engine mappings rijden, waarbinnen je als coureur gewoon voor de volle 100% kunt gaan. Het is dan aan de engineers om de juiste mapping te kiezen, niet de coureur.
@steelfighter: Je weet dat coureurs tegenwoordig niet meer een auto kunnen slopen he? Je weet ook dat Red Bull al 6 motoren heeft gebruikt en die van Kvyat ook weer de geest gaf? Als je iemand af wilt zeiken dan moet je bij Renault zijn, als je dit in de schoenen van Max wilt schuiven heb je werkelijk geen enkel idee waar je over praat!
@steelfighter: de motoren hebben een begrenzer Einstein. Dus jouw “theorie” valt al af.
@steelfighter: en dat baseer je op?
woeha, Mercedes gewoon 1e, 2e en 3e :D ;)
@Breinstein: de veiligheidsauto ging net voor het einde de pits nog in. Maar anders had je gelijk.
Max weer zeer strak gereden.
Echt balen dat die toro rosso zo onbetrouwbaar is want max doet het top! Hopelijk krijgt Renault zijn zaakjes snel weer op orde want dit is waardeloos
Max’ ballen zijn minstens zo groot als die van z’n vader Jos ‘overtaking is an art‘ Verstappen. Wat een prachtige inhaalacties liet hij weer zien! Zonde dat de auto niet 3 rondes langer heel bleef.
Verstappen heeft zich wel bewezen. Geen twijfel over mogelijk dat hij zich genoeg in de kijker heeft gereden bij ee grote teams.
Zal mij niks verbazen als hij Kimi gaat vervangen. Ik moet zeggen dat Kimi een geetje door de mand begint te vallen. Tegen Alonso kon hij geen potten breken en tegen Vettel lijkt het niet anders te worden. Misschien op z’n tijd een leuke coureur om er bij te hebben maar behoort niet tot de absolute top.
Ben alleen bang dat Ferrari, zoals altijd, voor de meer ervaren coureur gaat en niet voor de talenten. Daardoor vissen ze altijd achter het net en mogen ze de hoofdprijs betalen als blijkt dat dat talent inderdaad kampioen materiaal is…
@Rick-dos: Geetje? Ja, is het verklein woordje van geet….
En ee is de.
Stop de tijd.
@Rick-dos: ik vind dat kimi prima heeft gereden vandaag, zat 2 seconden achter Vettel toen de safety car naarbuitem kwam. Hij heeft eigenlijk constant naar vettel toe gereden die een iets betere strategie had en zo met de pitstops weer wat uitliep, desalniettemin is inde kielzog van vettel finishen zeker niet door de mand vallen. Als ik daarbij bedenkt dat hij vorige race van p18 naar p4 reed en eigenlijk de snelste was op de baam dan kan ik je comment niet anders beschrijven dan klinklare onzin.
@lambo4all: Dat je het klinkklare onzin noemt vind ik grappig aangezien je comment precies mijn punt beschrijft. Voor zijn doen heeft hij goed gereden, maar “voor zijn doen” telt niet in F1. In F1 telt alleen of je iedereen verslaat en als dat niet gaat dan op z’n minst je teamgenoot. Als je dat niet lukt dan worden er vraagtekens bij je capaciteit gezet. Zelfs in de tijd met Massa kon hij Massa niet domineren. Dat hij de vorige race van 18 naar 4 reed is knap maar niet spectaculair gezien het feit dat hij de betere auto had van het veld en van z’n capaciteiten mag je verwachten dat hij de coureurs die normaal achter hem rijden vrij makkelijk kan inhalen. Voor de duidelijkheid ik stel niet dat Raikonen een slechte coureur is, maar ik stel wel dat gebleken is dat Raikonen niet met de absolute top meekan. Al met al mag jij het klinkklare onzin vinden maar de
feiten zijn er…
@Rick-dos: ik heb nul keer “voor zijn doen” in mijn comment gezegd..
@Rick-dos: en die Massa waar jij zo denegerend over doet, “toptalent” bottas heeft er zijn handen vol aan om massa achter zich te houden. Vaak in de race maar helemaal vaak in quali. als felipe lekker in zijn vel zit dan is hij een van de beste coureurs op de grid.
Jammer voor Max, maar dat komt nog wel!
Max heeft in elk geval de meeste plaatsen goedgemaakt tot hij uitviel.Had in het begin zoiets van: Zoontje van,zal wel weer niks worden maar dit zoontje is echt wel veel beter dan z’n pa.Ik heb er vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen met in de toekomst.Stel je voor Nederlandse wereldkampioen.Ach we blijven dromen,haha
Fia Wec silverstone… Niemand?
Het verbaasd me dat Hamilton geen 10-sec penalty heeft gekregen voor de 2 snelste rondetijden neer te zetten tijdens een gele vlag situatie. Sportcommisarissen lagen te slapen? Of keken ze de andere kant op omdat het een Mercedes was?
@ericc: exact! En vergeet de startpositie van Hamilton ook niet, was ook twijfelachtig door zo schuin te staan.
@ericc: @stefanvts16v: rondetijden zeggen nietzoveel, als ze kunnen zien dat hij even gelift heeft (wat misschien maar een tiende kan zijn) is het al genoeg. verder was hamilton’s start positie helemaal niet twijfelachtig aangezien alle sensoren aangaven dat hij op de juiste plek stond.
Geweldig, die Max is weer niet gefinisht. Hij begint ernstig op zijn vader te lijken. Jammer
@roppp: Als je niks zinnigs te melden hebt, hou dan gewoon je mond. Jos Verstappen is Neerlands meest succesvolle coureur ooit en zijn zoon is op weg om beter te worden dan zijn vader.
@Henk_he: je hebt het over jezelf??? Ik kijk alleen naar feiten, niet naar ‘als dit’ of ‘als dat’.
@roppp:
Er zijn meer feiten waar je naar zou kunnen kijken….
Maar de echte azijnpissers kijken niet naar positieve feiten….
@roppp: mocht je echte feiten over Jos willen leren, lees dan Jan Lammers’ reactie op de uitzending van VI waar Jos door het slijk werd gehaald door hersenloze sukkels.
http://www.flabber.nl/sites/default/files/styles/970px/public/attachments/jan-lammers-facebook-epistel.png