Eindelijk is het droog in België en hoeven we dus niet op de FIA te wachten voordat de Grand Prix van start gaat. Wie wint de editie van 2023?
Max Verstappen wint overal alles. Dus is het niet gek dat hij ook weer de headlines pakt in de Grand Prix van België. Tot op heden heeft hij vrijdag de pole position gepakt, gisteren de pole voor de Sprint en vervolgens de Sprint ook maar gewonnen. Het ging niet helemaal zonder slag of stoot, maar uiteindelijk toch vrij makkelijk.
Vandaag is het voor het eerst droog in de Ardennen, dus niks lijkt Max te kunnen stoppen van de volgende zege. Of nou ja, een dingetje, heel misschien. Onze held heeft een straf te pakken voor het wisselen van een versnellingsbak. Daardoor moet hij starten vanaf P6. Het mag in principe geen belemmering zijn. MV1 is zoveel sneller dan de rest dat hij vermoedelijk snel voorbij zijn tegenstrevers zal…streven. Toch?
Start
Leclerc komt goed weg, maar Perez iets minder. De Mexicaan snijdt Hamilton af om P2 te behouden. Hamilton zit daardoor in de clinch met Sainz, maar die ziet Piastri vervolgens over het hoofd. De Australiër prikt ietwat optimistisch zijn neus aan de binnenkant van La Source naast de Ferrari. Maar hij bekoopt dat met een geschonden vleugel. Het blijkt einde race voor de jonge rookie.
Na Eau Rouge en Raidillon valt Perez Leclerc aan voor de leiding in de race. De Red Bull heeft zoveel meer topsnelheid dat het een vrij makkelijke move is. Verstappen spiegelt zijn teammaat en gaat op dezelfde wijze voorbij aan Sainz. De Spanjaard blijkt in het vervolg ook schade te hebben, want hij wordt ingerekend door Alonso en Tsunoda, die beiden op mediums gestart zijn.
Ook Albon zit op aanvallen, terwijl Norris juist terugvalt. De Williams klimt op naar P7, Norris valt terug en komt dan de pit binnen. Op hetzelfde moment gaat Verstappen vrij eenvoudig voorbij aan Hamilton. De Nederlander heeft Leclerc in zicht en Perez rijdt niet ver daarvoor. VER ligt dus nog steeds op koers voor de zege.
Mid Race
Verstappen voorbij Leclerc is een non-event. Het is nu even wachten hoe Red Bull en Verstappen het gaan spelen ten opzichte van Perez. Leclerc en Hamilton lijken te gaan strijden voor het laatste plekje op het podium. Maar het gevecht zit daarachter. Alonso pit en neemt afscheid van zijn mediums om Albon en Tsunoda achter zich te houden. De Spanjaard moet wel dulden dat de niet gestopte Hulkenberg hem verschalkt op het rechte stuk.
De genoemde Albon en Tsunoda zijn voor hun doen bezig met een geweldige race. De Williams en Alpha Tauri zijn samen met de Hazen en Alfa’s de slechtste auto’s van de grid geweest tot zo ver. Maar op Spa komen ze kennelijk wat meer tot leven. De Williams is bekend snel in rechte lijn en de Honda-tor achterin de Alpha Tauri gaat ook wel aardig. Tsunoda gaat voorbij aan Albon voor wat potentieel P6 of P7 in de race kan worden.
Perez stopt aan het eind van ronde 14. Verstappen zit weer te emmeren met zijn race engineer over de radio. De Nederlander heeft het kampioenschap al binnen, maar wil alles winnen. Dus elke beslissing van het team die Perez een voordeeltje zou kunnen geven bekijkt hij met argusogen. Het team geeft Max een ronde later de keuze of hij wil pitten of wil wachten op potentiële regen. VER kiest voor de eerste optie.
In ronde 17 komt vervolgens het moment dat je wist dat komen ging. VER gaat voobij PER tot vreugde van de massa. Alles wat nu nog in de weg staat van een overwinning is technische malheur of gekkigheid met regen. Die regen lijkt er wel aan te komen. Het publiek pakt in ieder geval de poncho’s er vast bij. Teamleden aan de pitmuur heffen een handje in de lucht om te voelen of er al druppels zijn.
Als er regen valt, is dat goed nieuws voor de coureurs die nog niet gestopt zijn. Maar dan moet het wel een beetje rap zijn, want Gasly en Stroll verliezen duidelijk tijd op Tsunoda. Opeens is Verstappen vijf seconden langzamer per ronde. Net op het moment dat Stroll binnenkomt voor een nieuwe set softs.
In een herhaling zien we dat VER een ‘momentje’ beleeft in Raidillon. Maar niemand durft nog de gok te nemen op inters. In ronde 23 komt Russell binnen voor nieuwe softs. Die banden lijken wel te werken voor Norris en Stroll. Zij gaan als een warm mes door de boter. Weliswaar vooral door de boter aan de staart van het veld, maar toch. Sainz houdt het voor gezien en parkeert zijn Ferrari, terwijl Gasly een plek aan Albon verliest in de pit.
Finish
Iedereen gokt goed, want de regen zet niet door. Het zonnetje komt zelfs langzaam tevoorschijn. Hamilton pakt de handschoen op in gevecht met Leclerc door te pitten voor de undercut. Leclerc pit een ronde later. Hoewel Hamilton de snelste middelste sector van de race rijdt in zijn outlap, komt hij knel te zitten achter Alonso. Zodoende behoudt Leclerc voorlopig zijn plaats.
Perez stopt eind ronde 29. Max is inmiddels een flink eind bij hem weggereden, dus voor hem is er geen stress. De Nederlander stopt een ronde later en komt negen seconden voor zijn teammaat en naaste belager weer de baan op. Vier seconden achter PER rijdt LEC, met daar weer ruim twee seconden achter HAM. Vervolgens is er andermaal een fors gat naar Alonso.
Max’ race engineer vraagt zich af of het wel slim is dat Max veel van zijn banden vergt. Max reageert door de snelste ronde van de race te rijden. Hij heeft nu bijna twaalf seconden op Perez te pakken. MV1 gaat voor de volgende grand slam en de achtste zege op rij. Alleen Vettel won er ooit meer achter elkaar (9). Max kan dat record dus evenaren op Zandvoort en er is geen enkele reden te denken dat het niet zal gebeuren.
De race engineer van Max’ krijgt er een punthoofd van. Maar Max weet dat hij kan doen en laten wat hij wil. Hij is de kip met de gouden eieren voor Red Bull. Max gaat in showboat modus en suggereert dat hij ook nog wat harder kan rijden zodat hij nog een pitstop kan maken. Een goede training voor het team, aldus Max. Iceman zou zeggen dat Max’ ego cheques uitgeeft die zijn lichaam niet kunnen cashen. Maar er staat voor nu geen maat op Max. In de toekomst moet hij misschien nog een keer inbinden, doch voor nu verandert alles wat Max aanraakt in goud.
Goud is ook de inhaalactie van Ocon op Tsunoda. De Japanner probeert na zijn sterke eerste stint een of twee puntjes te sprokkelen. Maar dat valt niet mee met de Alpha Tauri nu het weer iets is opgeklaard. Het moet gezegd worden dat Tsunoda wel een stuk lekkerder onderweg is dan Ricciardo. De Australiër heeft vandaag een race die Nyck de Vries ook wel had kunnen afleveren.
Pratend over teammaten die het lastig hebben: Perez verliest ondertussen ongeveer een seconde per ronde op Max. Natuurlijk kan je zeggen dat de race voor PER die om de tweede plek betreft. De Mexicaan zal het na de race weer hebben over het managen van het tijdverschil. Maar het is toch best wel pijnlijk hoe hard hij wordt afgeserveerd door onze held. Sergio heeft aangegeven dat vanaf Spanje er de klad voor hem is ingekomen omdat Red Bull de auto in een andere richting is gaan ontwikkelen. Als Max echter alles wint kan je het Red Bull niet echt kwalijk nemen.
Sinds 30 april is Verstappen alleen maar eerste geworden, in elke race en elke sprint. Het verschil op de meet is 22,5 seconden met Perez. Die rijdt uiteindelijk tien seconden weg bij Leclerc. De Ferrari-man mag wel blij zijn met een ‘overwinning’ op Mercedes en Hamilton. De Brit wordt namelijk vierde. Hij pakt nog wel de snelste ronde af van Max. Dat zal Max misschien een beetje irriteren, maar het mag eigenlijk geen naam hebben. Doe dat FIA gala om de prijzen uit te delen gewoon maar vast in de zomerpauze.
Red Bull heeft nu 503 punten in het kampioenschap. Mercedes is tweede met 247 punten. Minder dan de helft dus. Aston Martin is teruggevallen naar P3. In de strijd met Mercedes delft team groen vandaag andermaal het onderspit. Alonso wordt vandaag vijfde, maar Stroll slechts negende. Met Russell op P6 gaat Das Haus op voor P2 bij de constructeurs. Norris wordt vandaag na een grafslecht begin van de race toch nog zevende, Ocon achtste, Stroll negende en Yuki Tsunoda pakt voor de derde keer dit jaar een zeldzaam puntje voor Alpha Tauri.
De volgende is een klinkende zege op Zandvoort, maar daar moeten we wel even op wachten. Eerst volgt er namelijk een zomerstop van vier weken. We zullen ons dus moeten vermaken met het silly season. Maar na een P2 voor Perez en een terugkeer op aarde voor Ricciardo, zal er vermoedelijk niet zoveel gebeuren #famouslastwords. Verwacht jij nog wisselingen voor de tweede seizoenshelft of volgend jaar? Laat het weten, in de comments!
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
25 |
2 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
18 |
3 |
Charles LeclercFerrari |
15 |
4 |
Lewis HamiltonMercedes |
13 |
5 |
Fernando AlonsoAston Martin |
10 |
6 |
George RussellMercedes |
8 |
7 |
Lando NorrisMcLaren |
6 |
8 |
Esteban OconAlpine |
4 |
9 |
Lance StrollAston Martin |
2 |
10 |
Yuki TsunodaRB |
1 |
11 |
Pierre GaslyAlpine |
0 |
12 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
13 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
14 |
Alexander AlbonWilliams |
0 |
15 |
Kevin MagnussenHaas |
0 |
16 |
Daniel RicciardoRB |
0 |
17 |
Logan SargeantWilliams |
0 |
18 |
Nico HülkenbergHaas |
0 |
DNF |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
0 |
DNF |
Oscar PiastriMcLaren |
0 |
drdre1 zegt
Er staat dit seizoen geen maat op RB en Verstappen. De combi is gewoon desastreus voor de concurrentie. Dat gezegd hebbende, ben ik benieuwd naar hoe de kaarten volgend jaar zijn geschud. Dit jaar wordt RB/Max gewoon kampioen.
jaapiyo zegt
Probleem voor volgend jaar is dat de usual suspects om Red Bull uit te dagen (Mercedes en Ferrari), hun concept radicaal om moeten gooien om in de buurt te komen. Want hun huidige auto’s werken niet en de regels blijven gelijk. Ik zie niet gebeuren dat ze daarin slagen én meteen harder gaan dan Red Bull.
drdre1 zegt
Zou ik ook zeggen, totdat McLaren ineens om de hoek kwam kijken. Goed, ze zijn er nog niet, maar toch.
Robert zegt
Another day at the office voor Verstappen. Perez houdt zich goed, voor de microfoon en op het podium, maar waar elke andere coureur met een finish op P2 als een kind zo blij zou zijn, moet dit toch elke keer weer als een directe vernedering aanvoelen.
Tegelijkertijd zal bij Marko en AlphaTauri nu ook wel een dubbel gevoel heersen, namelijk de blijdschap over een derde punt behaald door Tsunoda en tegelijkertijd de wetenschap dat Ricciardo na zijn degelijke debuut in Hongarije toch weer niet de verwachting heeft kunnen waarmaken die sommigen hem wel hadden toebedacht.
Frankypanky zegt
Kijk papa Perez geforceerd blij wezen… Jezus!
Verder vond ik het een saaie race. Max is gewoon veel consistenter dan Hamilton, vandaar dat de races zo vervelend overkomen.
Ik zou vrijwel alle teams adviseren, om geen tijd of energie te steken in hun 2023 auto. Ga maar alvast onderdelen maken voor de 2024 auto. Misschien dat ze dan nog het eea kunnen testen in de resterende races.
Maar dat kan Red Bull Racing natuurlijk ook doen, hahaha!
Verder hebben Horner en Marko een blunder begaan om De Vries zo snel te wippen. Ik had idd gewacht tot Zandvoort. Kwestie van fatsoen. Want Ricciardo doet het nu ook niet veel beter, terwijl ik Yuki minder goed acht dan Sergio, nota bene!!1!
jaapiyo zegt
Dat focussen op 2024 kan, maar het heeft alleen zin als ze dan hun volledige concept op de schop gooien. De regels veranderen namelijk niet of nauwelijks.
Red Bull zal in ieder geval zich niet focussen op de 2024 auto. Althans…zij ontwikkelen gewoon de RB19 door dit jaar en dat wordt dan ‘automatisch’ de auto van volgend jaar.
De andere teams kunnen kiezen; vasthouden aan concept en doorontwikkelen of Red Bull kloneren en dan op een of andere manier hopen dat de namaak voor de verandering wel beter is dan het origineel.
Richmond zegt
Niet helemaal. Aston Martin en McLaren hebben ook in een jaar de auto flink verbeterd..dus het kan wel.. maar je moet wel iets vinden wat beter werkt dan wat red bull heeft of iig zorgt dat je tijd wint tov nu
Johanneke zegt
Man man man, 1 matige race en de conclusies over Ricciardo vliegen alweer om je oren. Hij had Q2 gehaald met een prima tijd overigens, maar was ergens buiten de baan gegaan. Zijn fout natuurlijk, maar dit weekend had zomaar anders kunnen lopen had ie niet als 19e moeten starten.
jaapiyo zegt
Zijn tijd in Q1 was genoeg geweest voor Q2, maar wel 4,5 tiende langzamer dan Tsunoda. Overigens wel eens dat het te vroeg is voor conclusies, alleen wel ook meteen duidelijk dat de hosanna van vorige week ook wat overdreven was. En dat de plek waar je kwalificeert grotendeels je race bepaalt in die zeepkist. Het is niet echt een auto waar je lekker mee kan inhalen (hoewel TSU dat in de eerste stint nog vrij aardig lukte) of een moordend stabiel tempo kan rijden om anderen met pitstops te verschalken.
rollingstoned zegt
Inderdaad. Vorige week was Ricciardo de betere, maar dit weekend had Tsunoda duidelijk de overhand. Zowel in de race als in de kwalificatie. Maar goed, we hebben gelukkig nog wat races te gaan, dus we gaan het allemaal wel zien ;-)
Johanneke zegt
Oeh wist niet dat ie nog zo ver achter Tsunoda zat.
Overigens vind ik het nog steeds idioot hoe het met de Vries gegaan is. Je begint met een rookie. Dan moet je zo iemand beoordelen als een rookie. Maar omdat ie 28 ofzo is werd ie niet als een rookie beoordeeld. Ze hadden eigenlijk nooit met de Vries moeten beginnen. Had dan of een ervaren kracht neergezet, of een rookie van 20.
Maarja, nu wel leuk dat DR er weer is. Vrolijke gozer.
Richmond zegt
Hij werd niet als rookie gezien vanwege dat hij kampioen formule e was en ook wec ervaring had. Hij was te ervaren om als rookie gezien te worden. Dat het niet eerlijk is om zo snel al hem te vervangen vind ik ook. Maar alles draait om het grote plaatje. Perez onder druk te zetten zodat hij beter gaat presteren, Tsunoda onder druk zetten om te laten zien wat hij kan tegenover een ervaren coureur als Ricciardo. En Ricciardo de kans geven om te vechten voor de plek van perez. Doordat Nyck zijn prestaties tegenvielen en er geen opwaartse lijn was. Werd het een samenloop van omstandigheden. Had Perez her beter gedaan, was er minder druk geweest om Ricciardo erin te zetten en had Nyck meer tijd gehad.
rollingstoned zegt
Alsmede zijn F2 en GP3 ervaring natuurlijk ;-)
Johanneke zegt
Ding is, F1 gaat een heel stuk harder dan FE en F2. Je bent altijd een beetje een rookie als je weinig F1 ervaring hebt lijkt mij, maar kan ik naast zitten natuurlijk.
Richmond zegt
Tuurlijk, maar de lat lag hoger vanwege de ervaring. Het telde zwaarder mee dan bij een Yuki of een Sargent. Bij een ander team was hij niet weggestuurd. Bij red bull weet je dat er geen geduld is.
Richmond zegt
Dat focussen op 2024 kan alleen als iedereen dat doet..voor de tweede, derde, vierde plek van de constructeurs staat er natuurlijk nog genoeg op het spel.
rollingstoned zegt
Absoluut briljante race van Verstappen, ongekend. Dat getrouwde stel met GP geeft dan nog wat om te lachen ook.
Perez eindelijk een keer oké, maar natuurlijk veel te traag in die Red Bull. Helemaal top van Leclerc, had niet verwacht dat Ferrari deze pace kon houden t.o.v. Mercedes die ook een solide race kenden.
Erg zonde van Sainz en Piastri, een knullige lock-up en een gat dat er niet was. Ocon en Gasly hadden de mooiste inhaalmoves van de race. Ricciardo vrij kleurloos achteraan, terwijl Tsunoda een prima race en in de punten reed…
lekkerlinksrijden zegt
Gelukkig dat DR wel lekker gaat in de AT, veel beter nu dat Nick weg is
flyerbunch zegt
Top gedaan van Max!
harrie zegt
Inderdaad een erg matige race van Ricciardo, maar gisteren en in Hongarije heeft hij al meer laten zien dan Nyck, hoe lullig het ook blijft voor Nyck.
pomoek zegt
Jammer dat Aston Martin zo terug valt. Lijkt er toch op dat ze het concept van de auto waarmee ze rijden niet volledig begrijpen. En ook Mclaren had eigenlijk een tegenvallend weekend. Piastri had, misschien, p4/p5 kunnen halen. Dat is na de goede resultaten van de laatste 2 races toch echt wel matig te noemen. Bij Russel is ook een beetje de glans er van af. Alleen aan het begin van het seizoen wist hij Hamilton bij te benen en soms voor hem te eindigen. Inmiddels eindigt hij standaard 2 of 3 plekken achter zijn 13 jaar oudere teamgenoot. Sainz eigenlijk hetzelfde verhaal. Dit jaar nog niet één keer het podium gehaald. De enige in de top 8 die dat nog niet voor elkaar heeft gekregen. En dat botst hij er vandaag ook nog Piastri uit. Lichtpuntje was Tsunoda! Die er zowaar ene puntje uit wist te slepen vandaag! Die geeft zich nog niet gewonnen!
Johanneke zegt
Mclaren had naar het schijnt de afstelling met meer downforce gedaan en gegokt op regen in de race. Dus om die reden viel de auto nu wat tegen.
Richmond zegt
Piastri heeft zichzelf eruit gewerkt. Binnendoor in de eerste bocht gaat altijd fout. Hij had achter Sainz moeten blijven.
Aston heeft gewoon minder updates gedaan dan de rest, waardoor ze ingehaald zijn. Experts zeggen dat het komt omdat ze qua klassering erg top team zijn, maar qua organisatie en denkwijze nog niet. Plus de verhuizing naar de nieuwe fabriek. De bedoeling is na de vakantie het weer op te pakken.
pomoek zegt
@richmond: bij het zien van de beelden van de botsing moet ik je wel, een beetje, gelijk geven. Ik zeg 50/50.
Richmond zegt
De trofee is weer kapot gegaan. Bij het poseren voor de team foto viel het pitbord erop
.
banderas zegt
Ik heb alleen de 30 min durende samenvatting gekeken maar erg tof. Vraag me alleen af waarom Albon alsnog relatief laag is geeindigd als ie het zo ontzettend goed deed. Iemand?
jensoffbutton zegt
De F1 zit toch in een dipje. Ze moeten nu echt rekenen op inhaalacties van Albon en co om het leuk genoeg te houden.
De dominantie van Max is 1 ding, ik vind het algemeen gewoon wat saaier geworden.
– Banden zorgen niet voor verrassingen
– Tanken afschaffen was ook nooit een goed idee
– Betrouwbaarheid van de auto’s is enorm hoog dit seizoen, vroeger moesten ze zich al meer inhouden of ging de koploper af en toe eens eruit met een ontplofte motor.
– DRS zorgt ervoor dat het soms net te gemakkelijk wordt om in te halen waardoor het veld snel in volgorde zit volgens talent/beste auto/pakket..
berlinetta zegt
En vergeet de budgetcap niet. Daardoor is het voor andere teams veel moeilijker om het dominante Red Bull bij te halen.