Valtteri Bottas wil graag dat jij dit verslag leest van de Grand Prix van België.
Toen de Grand Prix van Spanje twee weken geleden eindigden, werden we al meteen lekker gemaakt: bij de volgende race in België zou het wel weer eens ouderwets kunnen regenen. Flashbacks van 1998 schoten door het hoofd. Maar op het moment suprême is het weer eens kurkdroog. Potdikke, zijn we er weer ingetrapt.
Maar goed, een Grand Prix op Spa blijft natuurlijk ook op droog iets om naar uit te kijken. Ook als we weten dat Mercedes ‘m normaal gesproken bij voorbaat in de tas heeft. Misschien gaat er immers nog wat gebeuren met Pirelli’s zachte bandjes die ze weer naar deze race hebben meegenomen, of tetst Bottas zijn kopman eraf.
Gisteren in de kwalificatie was Hamilton een klasse apart. Verstappen pakte de derde plek na een knokpartijtje met Ricciardo. Die laatste zal vandaag aan het begin van de race nog wel even in Verstappens nek hijgen, want Renault rijdt in tegenstelling tot Red Bull en Mercedes met heel weinig downforce. Verder kunnen we bijvoorbeeld nog kijken naar de Ferrari’s. Na de 1-2 in de kwalificatie van vorig jaar kwam team rood dit jaar niet verder dan een 13-14. Ouch. Sainz zullen we niet in actie zien. De Spanjaard komt namelijk niet aan de start door technische malheur.
Start
De eerste vier komen ongeveer even lekker van hun plek. Ricciardo lijkt een klein beetje voordeel te hebben van zijn zachte rubber, maar kan geen kant op voor La Source. Hij moet dus settelen voor de run op Max door Eau Rouge. Achter Ricciardo heeft Ocon een goede start en komen ook Leclerc en Gasly als een speer uit de startblokken. Het franstalige drietal gaat en masse in de vooruit.
Aan het einde van het Kemmel Straight komt dan toch de verwachte aanval van Ricciardo op Verstappen. Het ziet er uiteindelijk spannender uit dan het is, want de Ozzie laat Max leven. Vice versa ook trouwens, maar het resultaat is dat Max derde blijft. De Mercs kunnen daarna gezellig wegrijden bij Max en hun gebruikelijke gaatje slaan om vervolgens de race te controleren.
Terwijl Gasly zijn goede start een vervolg kan geven met een paar mooie moves en sterke race peeees, zien we de pijn bij Ferrari. Charles Leclerc rijdt nu echt uit positie met de SF1000H en dat op de achtste plaats. Hij wordt door iedereen simpel naar achteren verwezen, behalve door de Williamsen en de andere coureurs die met Ferrari-motor rijden. Zouden die motoren van de andere fabrikanten dan echt illegaal zijn?
Mid Race
De race lijkt een tikje tegen te gaan vallen als we opeens opschudding hebben. Twee wrakken staan heftig rokend langs de baan. Dat moet een dikke klapper geweest zijn. In de herhaling zien we dat Giovinazzi vlak voor Raikkonen in zijn eentje van de baan stuitert door een ouderwetse tankslapper. Raikkonen heeft geen last, de achter hem rijdende Russell wel. De Brit heeft de botte pech dat er ondanks de tether een wiel van GIO’s Alfa afschiet. Dat losgeslagen kleinood raakt Russells Williams rechts op de voorkant. Biem.
Er liggen flink wat carbon brokstukken op de baan, dus komt er een safetycar. Nadat de brokstukken weg zijn geveegd komt er natuurlijk een moment dat er aangevallen kan worden na Eau Rouge. Maar BOT zit een beetje te slapen op het moment dat HAM op zijn gas gaat. Verstappen kan echter ook geen vuist maken tegen de macht van Mercedes. Achter Max rijden nu Gasly en Perez. Zij hebben niet gebruik gemaakt van de safetycar om te stoppen en daar hebben ze dus wat posities mee gewonnen.
Hoe slim dat was kan je jezelf afvragen, vooral in het geval van Perez. De Mexicaan is immers gestart op de softs. Hoewel Checo bekend staat als een bandenfluisteraar, wordt hij al snel ingerekend door Ricciardo en Albon. Even later pit Sergio alsnog. Een beetje een moeilijke dit, strategisch gezien. Hamilton panikeert eventjes op de radio dat hij power verliest, maar helaas voor de neutrale fan is dat weer spannendmakerij.
Leclerc is door een matige pitstop teruggevallen achter Vettel en dringt aan bij zijn secondant. De voormalig kopman van het team wil echter niks weten van het enthousiasme van zijn jongere teammaat en slaat de aanval hardvochtig af. De twee Ferrari’s raken elkaar hierbij lichtjes, wat ongetwijfeld tot vreugde zal leiden aan de pitmuur. Maar ach, het gaat om P12 en P13.
Ricciardo is lekker onderweg en gaat langs Gasly voor P4. Ook Albon kan even later zijn voorganger bij Red Bull Racing voorbij en daarna volgt Ocon. Gasly begint de pijn van zijn oudere banden te voelen. Aan het einde van ronde 26 komt de Fransman naar binnen voor zijn eerste en vermoedelijk laatste stop. Voorlopig valt hij daarmee terug naar P16, maar velen voor hem zullen ook nog een keer de pit op moeten zoeken.
Ondertussen is Charles Leclerc ook nog een keer binnen geweest, wat wederom lang duurde. Desgevraagd vertelt het team hem dat ze na de race even laten weten waarom dat zo is. In de replay zien we dat de monteurs van het team een slangetje midscheeps onder de auto steken. Waarschijnlijk dus gewoon een hydraulisch probleem dat men niet volop over de ether wil gooien bij team rood. Kan er ook nog wel bij.
Hamilton en Bottas managen het gaatje naar Max een beetje en doen hun best niet het hele veld op een ronde te zetten. Je zou wellicht verwachten dat Albon dichterbij komt aan Ricciardo, maar het tegendeel is waar. De Britse Thai valt langzaam terug in de klauwen van Ocon. De topper in het veld heet Kimi Raikkonen. De Fin rijdt als beste Ferrari-coureur rond op de rand van de punten. De koning van Spa laat even zien waarom hij hier in het verleden vier keer won, waarvan twee keer in vrij matige auto’s.
Finish
In de slotfase komen Perez en met name Gasly terug met hun versere banden. Balen voor Gasly is daarbij dat hij achter Perez op de baan rijdt. Eigenlijk moet hij snel de Mexicaan voorbij om nog wat meer puntjes te sprokkelen. In de top-4 zit geen spanning meer. Ocon zit nu wel in de DRS-range bij Albon en Gasly gaat voorbij aan Perez. De roze Mercedes lijkt bij deze zevende race van het seizoen al wat van zijn glans verloren te zijn.
Ocon slaagt er in de laatste ronde nog in Albon te verschalken en maakt er een goede dag voor Renault van. Ricciardo maakt die dag nog ietsje beter met de snelste raceronde. Norris komt net tekort om Albon te pakken en finisht als zevende. Gasly daarentegen komt nog wel langszij aan Stroll voor P8. Daarmee resteert Racing Point niet meer dan de laatste twee puntenposities in de race. Het kan echter nog altijd slechter. Ferrari wordt vandaag dertiende en vijftiende. Grosjean finisht in de sandwich als veertiende en Raikkonen als voorste van het Ferrari-treintje als twaalfde. Ouch.
Volledige uitslag Formule 1 België 2020
- Hamilton – Mercedes
- Bottas – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Ricciardo – Renault
- Ocon – Renault
- Albon – Red Bull
- Norris – McLaren
- Gasly – Alpha Tauri
- Stroll – Racing Point
- Perez – Racing Point
- Kvyat – Alpha Tauri
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Vettel – Ferrari
- Grosjean – Haas F1
- Leclerc – Ferrari
- Latifi – Williams
- Magnussen – Haas F1
DNF
Giovinazzi – Alfa Romeo
Russell – Williams
DNS
Sainz – McLaren
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Behalve de crash… Gaaaaaap…
MaartenD zegt
En wederom een dodelijk saaie race…
KEV9 zegt
welke race ?
willeme zegt
Ik ben tijdens de race eens even na gaan denken over de goulashkroket. Dat is zo’n snack die je eigenlijk nooit eet. Je komt ze ook zelden tegen. Maar toch hè, ineens had ik er zin in. Maar ja, ik ga zo ook avondeten. Mijn vriendin maakt altijd een top-Risotto. Dus dat is een slecht moment. Maar nu zit ik dus met een goulashkroket in mijn hoofd. Niet met een lading friet en saus, gewoon keurig op een vers broodje. Een beetje krokant, een tikkeltje heet van binnen. En dan net even een andere kick dan de standaard ragout. Dus binnenkort maar even een momentje zoeken om een goulashkroket te gaan eten. En toen hoorde ik volksliederen.
simonferrari zegt
@willeme: Ik vind je comment een stuk interessanter dan de race. Geniet er van ;)
kle500 zegt
@willeme: kak ik heb net patat besteld. En nu heb ik zin in een goulashkroket..
willeme zegt
@kle500: welke saus heb je besteld? Curry? Saté? Of gewoon ‘majones’?
Homer55 zegt
Samuraisaus
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
*friet
VeniVidiVici zegt
@willeme: Waar is meneer edit? I.v.m. nutteloze bijdrage ? #ikganukrokettenbakken
dieselkameel zegt
@willeme: Misschien tijdens de volgende race maar eens een krokettenproeverij organiseren. Kan altijd lastig een keuze maken tussen een; kalfs, saté, goulash of toch een runderkroket. Dan volgt nog de vraag van de lekkerste saus. Ik ben persoonlijk geen fan van curry bij een kroket. Mosterd of mayonaise past er het beste bij, maar welke soort, dat is de vraag. Honing-mosterd of toch gewoon de Franse? Wat vind jij?
willeme zegt
@dieselkameel: goede vraag! Persoonlijk vind ik dat een Goulashkroket het zonder mosterd kan doen. Anders krijg je twee sterke smaken. Je zou een iets zoetige mayo kunnen doen, maar dan niet eentje die heel ‘zwaar’ is (dus meer Oliehoorn, geen Zaanse Mayo of Belgische mayo).
Bij een kalfsvlees-kroket heb je veel ragout, maar is de smaak vrij zacht en subtiel. Ik zou daarbij een goede Dijon-mosterd doen, wellicht met 20% mayonaise vermengen (dan zou ik wél weer een zuurdere mayo doen, zoals Belgische).
Honing-Mosterd vind ik erg lekker, maar heeft een zoetje. Het is de ultieme traktatie voor een desembroodje met Coburgerham en een beetje verse botersla. Misschien bij een standaard kroketje. Het nadeel van zoet en vet is dat je twee maal een zware en verzadigende smaak hebt.
De satékroket moet verboden worden. Het heeft niets met saté te maken (heb Indonesische wortels) en eigenlijk is het als kroket ook niet geslaagd.
De gewone rundvleeskroket is stiekem ook erg lekker. Deze zou ik dan met een bruin broodje doen, maar mét sesamzaadjes. Dat schraapt over je gehemelte waardoor je de smaak sneller opneemt. Qua mosterd zou ik dan opteren voor het scherpste van het scherpste. Zenf, wasabi of dat kleine potje. Iets te veel smeren. Perfectie.
(komt eindelijk mijn hotelschool diploma van pas!)
900t zegt
@willeme: Ik mis een recensie van de Mossel-Kroket, Willem
dieselkameel zegt
@willeme: Wat een heerlijk veelzijdig culinair hoogstandje is de kroket toch. Je kunt soms nog beter kijken naar een kroket die in de frituur gelegd wordt, dan naar een formule 1 wedstrijd. Zou Mercedes ook iets illegaals uitvoeren? Die lui zijn zo krankzinnig snel.
mustang750supersnake zegt
@willeme:t enige dat potdomme op een kroket mag is maggie!
currie en mayo..bah….dat hoort op friet en andere snacks…
koeckenbacker zegt
@willeme: ik doe altijd een kant openmaken en mn patatje erin dippen, voila, frietje kroketvulling!
Dutchdriftking zegt
@willeme: Tip voor volgende week, de saté kroket. Heerlijk tijdens de race op een zacht kadetje. Een toefje mayo om het af te maken. Een Brugse zot om alles weg te spoelen, en daarna de oogjes toe.
fastforward zegt
Hoe is de F1 te redden? Dit is letterlijk slaapverwekkend saai.
VeniVidiVici zegt
@fastforward: Dan heb ik slecht nieuws voor je… seizoen 2021 geen veranderingen aan de auto’s dus gaat precies hetzelfde seizoen als nu worden :-(
suzikubelona zegt
@venividivici: https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/380589/reglementen-2021-zorgen-voor-tien-procent-minder-downforce/
VeniVidiVici zegt
@suzikubelona: Ja ja bij het woord ‘verwacht’ haakte ik al af…
bernoulli zegt
Ik denk dat geen enkel seizoen gaat worden zoals 2020.
boriske zegt
Eens regels invoeren tegen Mercedes ipv steeds regels in het voordeel van Mercedes zou helpen ?
toniominestrone zegt
@boriske: zijn de regels dan niet voor iedereen hetzelfde?
Erik zegt
De regels zijn voor iedereen gelijk!
Het is niet de dominantie van Mercedes maar de onkunde van de andere teams. Allemaal hetzelfde reglementenboek, zo simpel is het gewoon. Kwestie van lezen en juist interpreteren.
De andere teams dienen zich diep te schamen dat ze het na 7 jaar nog steeds niet voor elkaar krijgen om een gelijkwaardige auto te bouwen zoals Mercedes dat doet. Dan had elke coureur gelijke kansen……
bernoulli zegt
Behalve voor Bottas. Die mag zijn inhaalknop niet gebruiken op zijn teamgenoot. :+
dees zegt
Inhalen bevorderen. Toelaten dat spelers hun plek verdedigen in plaats van concurrenten gewoon langs laten.
Geen Partymode meer.
Geen Boardradio meer, laat de coureur zelf nadenken.
Kan verder gaan
deSjonnies zegt
Dat is heel erg simpel, maak het weer gevaarlijker (lees uitdagender) schrap idiote verdedigings regels , geen uitloopstroken waar een mammoettanker kan aanmeren, voer het tanken weer in laat de bandenkeuze vrij, hou op met die DRS en richt de bestelwagen van de lokale goulashkrokettenboer in als ambulance tijdens het race weekend, zodat de heren coureurs weten dat het menens is.
Ik mis de zondagen met de F1 op de BBC, met Murray Walker en James Hunt.
Voor mij trouwens de Harteveld kroket , die zit aan de oude Vlaardinger haven, een eenvoudige vleeschkroket voor 1 Eurie. En voor thuis alleen maar de Dobbe croquet.
towi1989 zegt
Lootjes trekken in welke auto de coureurs moeten stappen
piedlourd zegt
Mmja.
Gelukkig vanavond een mooie docu over Ronnie Peterson op den Bels.
Mijn eerste blijvende herinnering aan de F1.
Grote vuurbal
mopar70 zegt
@piedlourd: Bam!
nikilaudaferrari zegt
@piedlourd: waar komt die docu en hoe laat?
piedlourd zegt
Op Canvas om 23.10 uur
nikilaudaferrari zegt
@piedlourd: dank je wel!!!
harrie zegt
Ik wacht wel op de nabeschouwing van Toto, waarschijnlijk weer een stuk spannender dan de race.
Robert zegt
Ik was vanmiddag niet in de gelegenheid om de race live te bekijken. En ik heb dus ook niet veel gemist. Triest eigenlijk
iphonistvongates zegt
Nog maar 5 nachtjes slapen en dan zal het universum de balans in autoland herstellen, hopelijk!
The Grand Tour S04E02
Madagascar Special
Deze F1 race(!?) zal snel weggespoeld worden.
@Willeme
Ik wist niet dat u ook schrijft/tikt voor AH/Delhaize Allerhande.
Kudos voor het leermoment.
spacemoon24 zegt
@iphonistvongates: oeh kijk hier kan ik naar uitkijken! Ik vroeg me al af wanneer de nieuwe aflevering online zou komen.
boriske zegt
Ik heb een idee…. Max naar Mercedes ipv Bottas dan hebben we Max op 1…. en 5 seconden later Hamiltion…. met 30 seconden later iemand anders.
Ach ja, dat wordt ook weer saai ???
sonnybonds zegt
heb de race niet gekeken en zo te horen ook niks gemist.
dees zegt
Was weer een saaie optocht. Ze gooien geeneens snoep.
Stel je eens voor Schumacher had elk jaar met afstand de beste auto gehad. Dat was net zo saai geweest.
maferick74 zegt
Damn, wat n lang verhaal voor zo’n saaie race. 1 ham 2 bot 3 ver 4 ric next
eirmakk zegt
Iedereen klaagt maar toch kijken. Als het zo saai kan je ook wat anders kijken. Misschien wordt je zondag middag iets spannender. :)
87sandyd zegt
@eirmakk: Je kan van te voren ook niet ruiken dat het saai wordt he, daarvoor zal je toch eerst de race moeten kijken om tot die conclusie te komen heeeeeeeeeee
mashell zegt
@eirmakk: voetbal is vaak ook heel saai, kijken ondanks dat toch hele volksstammen naar.
realhustler zegt
De race was redelijk saai maar ik vond perez en gasly wel leuk om te volgen. En hoe Leclerc niet voorbij de haas kwam, geinig. Volgend jaar rijden ze met dezelfde auto’s in theorie maar de vloer moet eraf, waardoor ze veel downforce verliezen en dus de hele voorkant en achterkant aero opnieuw ontworpen wordt en de rijke teams hebben daar weer meer mensen voor.
Richmond zegt
@realhustler: 2022 Pas. Volgend jaar is alles zo goed als hetzelfde om kosten te besparen.
ericd zegt
Saaimans was keukenmeester. Ham zo ver vooruit dat er geen inhalen meer in zat.
robbie123 zegt
Het was weer een mooi optochtje. Saai……………….
pomoek zegt
Idee. Bottas Verstappen en Hamilton gaan elke week strootje trekken om de plaatsen 1, 2 en 3.en doen verder niet meer aan de race mee. Want vanaf p4 was het best wel een aardige race…
lekkerlinksrijden zegt
Mercedes heeft wel de waarheid gesproken: Ricciardo was idd de snelste vandaag
pomoek zegt
HAM, VER en BOT zijn ieder al 6 keer dit jaar op het podium geëindigd. Al 5 keer met z’n drieën. Van de 7 races. Ik zou, als ik de FIA zou zijn, per direct het idee om volgend jaar met dezelfde auto’s te rijden intrekken. Als zelfs de coureurs er niets meer aan vinden moet je toch wel gaan ingrijpen?
Edge zegt
Ik hoop toch echt dat Horner en Marko het aanblijven van Alex Albon gaan heroverwegen. Dit kan gewoon écht niet meer. Je kunt het inmiddels vooraf wel invullen: Albon kwalificeert zich gemiddeld genomen 5 à 6 tienden achter Verstappen, laat in de race vervolgens twee of drie coole inhaalmoves zien en finisht uiteindelijk nog steeds een seconde of 30 achter Verstappen. Red Bull blijft maar herhalen dat ze nog steeds in de titel voor Verstappen geloven, maar als je dat ook maar enigszins kracht wil bijzetten heb je echt iemand nodig die Verstappen een beetje kan bijhouden en de Mercedessen kan plagen door undercuts en overcuts te bemoeilijken.
Het begint nu zelfs zo triest te worden dat Lewis Hamilton tegenover Sky aangaf dat Red Bull best een goede auto heeft en dat Verstappen het goed doet, maar dat hij strategisch helemaal niks kan tegen de Mercedessen zolang hij in zijn eentje de strijd moet aangaan.
jaapiyo zegt
Dat laatste is ook onzin. Ik snap je punt uiteraard vwb undercuts en dergelijke, maar feit is dat Mercedes gewoon nog heel veel achter de hand heeft. Kan je Leclerc in die andere auto zetten, maar heel veel gaat dat niet veranderen. Lewis zegt gewoon alles wat ‘ie kan om te doen alsof er strijd is en hij strijd wil om zijn prestaties nog iets van glans te geven. Onder de streep wil ‘ie echter gewoon alles zo makkelijk mogelijk winnen en de records breken. Goed voor zijn verdienvermogen. En met de tijd worden de records toch indrukwekkender, want dan herinneren we ons alleen de spaarzame races dat Max, Charles, Daniel, Sebastian en misschien zelfs Valtteri (onverslaanbaar op zijn dag yada yada) wél tegenstand boden, waardoor het lijkt alsof dat altijd zo was. De races als vandaag zijn spoedig vergeten, behalve door de statistiekboeken.
tttijn zegt
Netjes hoor van Albon.
bpc zegt
Er rijden hedendaags 3 wereldkampioenen mee in het veld waarvan 2 bij topteams, slechts 1 is in staat de top 10 te halen de andere 2 eindigen is de slechte helft van het veld…
F1 is ziek… Zieker dan ooit
jensoffbutton zegt
top 5 was retesaai, de rest moest het hebben van DRS.
Zonder DRS ging dit toch nog veel saaier zijn?
Het probleem op circuits zoals dit is gewoon het verschil in motorpower.
Monza gaat ook retesaai zijn. Of er moeten al veel uitvallen.
Eigenlijk is Francorchamps net een referentie: Als die race saai is, is gewoon F1 algemeen saai. Idem als GP Canada saai is..
550maranello zegt
Prachtige start, buitenom zes plaatsen gewonnen en na een geweldige under cut vierde. Wat een talent die VeeKay! Beetje laat, maar ik ga toch voor de hot dog. Volgende keer weer een kroketje.
jaapiyo zegt
Op de start en Veekays mooie prestatie na was dat echter ook een grafsaaie race. Bijna geen inhaalacties en dat op een oval. Vleugelauto’s hebben gewoon teveel downforce dezer dagen.