Moet de show door? Ja misschien ook wel…
Het had een feestje moeten zijn na vier weken zomerstop, maar na de tragische gebeurtenissen in de F2 race van gisteren begint de F1 wereld met een bezwaard gemoed aan het tweede deel van het seizoen. Het feit dat Anthoine Hubert het leven gelaten heeft, is er flink ingehakt. Vanuit de hele (race)wereld zijn er steunbetuigingen en eerbetonen gekomen voor de jonge Fransman. Ook voorafgaand aan de F1 race van vandaag wordt er een minuut stilte gehouden. Het is mooi, maar het verzacht de pijn natuurlijk hooguit een beetje voor de nabestaanden.
Het roept de vraag op of het allemaal wel moet, zo’n race een dag later op de plek des onheils. In het verleden was dat overigens nooit een issue, doch nu voelt het op een of andere manier toch een tikje raar. Maar goed, gaan we dan de autosport maar helemaal in de ban doen, of rijden we volgende week in Monza wel gewoon weer? En zo ja, wat is dan het punt om nu niet van start te gaan? Zodoende houden we het toch maar weer bij de afgetrapte cliché’s. De show gaat uiteindelijk altijd door, of dat nou moet of niet. En dus komt er ook vandaag gewoon een race en een verslag en hopelijk ook comments. Misschien is dat ook maar het beste.
In de kwalificatie was Ferrari gisteren het snelste, tot afgrijzen van Toto Wolff. De rode brigade was vooral in sector 1 en sector 3, waar pure power regeert, enorm snel. De grote vraag is echter of ze dat vandaag weer kunnen zijn met de motorpower een paar standjes lager afgesteld. Zo niet, dan hebben Mercedes en wellicht ook Max Verstappen een goede kans om Ferrari wederom van de eerste zege dit jaar af te houden. Verder kijken we natuurlijk ook met grote interesse naar Max’ nieuwe teammaat Albon, die achter in het veld start.
Start
Leclerc komt goed van zijn plek, maar Vettel heeft een wat mindere start. Balen voor de Duitser, want daar de Monegask het hele weekend al sneller is, leek Sebs grootste kans op de zege een aanval in de slipstream na Eau Rouge te zijn. Die kan hij nu alsnog uitvoeren, alleen dan op Hamilton, die hem bij de start voorbij is gepiept. Vettel gaat zo weer terug naar plek twee. Dan zien we echter al snel een vervelend beeld. Max Verstappen staat in de bandenstapels. Dit is duidelijk einde race.
LAP 2/44
A look back at the contact between Raikkonen and Verstappen at Turn 1 on the opening lap
All drivers are ok – but Verstappen is out of the race#F1 #BelgianGP 🇧🇪 pic.twitter.com/mxU7Vp5tb9
— Formula 1 (@F1) September 1, 2019
In de herhaling zien we dat Max een matige start had en meteen verschalkt is door Raikkonen en Perez. In een poging om dit snel weer goed te maken kiest Max de binnenkant en komt het tot een touché met Raikkonen in La Source. Eigenlijk net als enkele jaren geleden toen Raikkonen nog voor Ferrari reed. De schuldvraag oplossen is niet direct simpel. Raikkonen stuurt inderdaad een beetje in op Max zoals de Nederlander lamenteert over de radio, maar Max zit er ook niet echt ver genoeg naast. Controversiële eerste indruk: Max had na zijn matige start gewoon minder risico moeten nemen. Dit was weer even een flash van Max Verstappen 1.0. Het voorwiel van MV33 begeeft het vervolgens in Raidillon, waardoor hij linksaf de muur inknalt. The crowd goes wild…
De touché zorgt verder ook voor de nodige melee. De wagen van Raikkonen is uiteraard beschadigd, maar ook Ricciardo ramt over losliggend puin. Norris heeft juist alle mazzel van de wereld. Terwijl bijna iedereen het ongeluk buitenom ontwijkt en dus een stukje omrijdt, is Lando de eerste die achter Max door de binnenkant van de bocht kan glippen. Zodoende gaat de McLaren-rijder in een klap naar de vijfde plek in de race. De wedstrijdleiding besluit daarna snel een Safetycar het veld in te brengen.
Net als die safetycar weer naar binnen wil, valt Sainz uit in de remzone richting de busstop-chicane. De Safetycar doet dus nog maar een rondje. Daarna krijgt Vettel zijn tweede kans om teammaatje Leclerc aan te vallen. Hij zit er goed bij als Charles op zijn gas gaat, maar is iets te ‘heet’ en vergallopeert zich richting de hairpin. Zo komt Hamilton wederom dicht in de buurt. Zo dicht dat je zou zeggen dat het een appeltje-eitje is om Vettel te pakken na Eau Rouge, maar dan zien we dat ook in de race Ferrari een flink voordeel heeft qua topsnelheid. In plaats van Vettel aanvallen, heeft Hamilton de handen vol met verdedigen ten opzichte van Bottas.
Mid Race
Enkele ronden later zien we echter toch het beeld dat we al een beetje verwacht hadden. Qua race pace zitten de Mercs de Ferrari’s dicht op het lijf. Waarschijnlijk zijn ze zelfs sneller, maar ze moeten zich dan op een of andere manier een weg voorbij team rood vinden. Als Ferrari het teamspelletje slim wil spelen, zou het dus eigenlijk Vettel in moeten zetten als de wingman van Leclerc. Wanneer de Duitser de zilveren een beetje ophoudt, kan dat aan het eind van de race het buffertje zijn dat de Monegask nodig heeft. Maar goed, we lopen ver op de zaken vooruit.
LAP 10/44
📻 Hamilton: "Vettel's struggling"
Enough for the world champion to pass him into P2?
He has him in his sights #F1 #BelgianGP 🇧🇪 pic.twitter.com/Vwx7O4OO7w
— Formula 1 (@F1) September 1, 2019
Kijken we achterin het veld dan zien we dat Alexander Albon niet bepaald bezig is aan een ontzettende opmars. Sterker nog, na de start lag hij al dertiende, maar Albon heeft een plekje verloren. Geinig genoeg betekent dit na Max’ uitvalbeurt dat Gasly de beste Red Bull coureur is. Rond de vijftiende ronde komt de Thaise Brit eindelijk los zo lijkt het. Hij haalt in ieder geval Magnussen in en kruipt de top-10 binnen.
Vettel kiest ondertussen als eerste van de top-4 voor een pitstop. Hij geeft daarmee track position op, maar ontneemt Mercedes de mogelijkheid voor de undercut te gaan. Stom is alleen dat Vettel achter Norris terugkomt op de baan. Weer een strategieblundertje van Ferrari? Het valt mee, omdat Vettel Norris op de baan kan inhalen. Perez en Gasly rijden ondertussen letterlijk links en rechts de aangeslagen Raikkonen voorbij op het Kemmel Straight, terwijl het publiek voor een ander kippenvelmomentje zorgt. In de 19e ronde staat het publiek op en geeft het een staande ovatie, als eerbetoon aan Anthoine Hubert die met nummer 19 reed in de F2. Mooi.
LAP 19
— Formula 1 (@F1) September 1, 2019
Raceleider Leclerc wordt in de 21ste ronde verteld dat hij binnen moet komen. Interessant genoeg zit Vettel dankzij zijn nieuwe banden ongeveer in de window om hem in te halen. En jawel! Bij het uitkomen van de pits zien we dat Vettel voorbij is aan Leclerc. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest? Of stiekem juist wel? In ieder geval blijkt een ronde later dat Mercedes niet veel langer door kan rijden, want ook Hamilton wordt naar binnen geroepen. De Brit staat iets langer stil dan hij zou willen en komt op gepaste afstand van Leclerc weer naar buiten.
Even later zien we de bevestiging van iets dat we gisteren al schreven. Vettel is niet meer de onbetwiste nummer 1 bij het team. De echo van ‘Fernando is faster than you’ klinkt dit keer als ‘Let Charles by’. Vettel ontpopt zich als een echte teamspeler en voldoet gedwee aan de wens van zijn team. Zorgelijk voor de Duitser is ook dat hij zelf schijnt te denken dat zijn banden het niet zullen volhouden tot het einde van de race. Als hij nog een keer moet stoppen zou hij op dit moment zeker achter de twee Mercs terechtkomen.
Sterker nog, die Mercs kruipen alweer in de staart van de Ferrari’s. Het beeld van de eerste stint herhaalt zich. Na een initiële fase van grip vreten de SF90’s veel sneller door de Pirelli’s dan de W10’s. Vettel laat zijn team dan ook weten dat hij vermoedt dat de Mercs simpel over hen heen zullen walsen.
In eerste instantie lijkt dat mee te vallen. Hamilton is weliswaar duidelijk veel sneller dan Vettel, maar de snelheid in rechte lijn redt de Duitser een paar keer uit de brand. Uiteindelijk kan SV5 echter toch geen stand houden. Hamilton gaat hem voorbij en kan op jacht naar leider Leclerc. De geknakte Vettel zoekt toch nog maar een keer de pits op voor een setje softs en laat zo Bottas passeren voor plek drie.
Niet dat de strijd vooraan saai is, maar in het middenveld gaat het er zoals bijna altijd dit seizoen nog heter aan toe. Albon begint nu toch aan te dringen bij zijn voorliggers om een respectabele hoeveelheid puntjes te sprokkelen bij zijn debuut voor Red Bull Racing. Hij is nog altijd niet de best geklasseerde Red Bull coureur op dit moment want dat is inmiddels Kvyat. De twee komen met rasse schreden dichterbij aan Ricciardo. Kvyat gaat de Ozzie eerst voorbij, daarna doet Albon hetzelfde met een mooie move. In ronde 37 volgt dan toch het onvermijdelijke: Albon gaat ook Kvyat voorbij. Alleen Perez en Norris scheiden hem nu nog van het op voorhand maximaal haalbare resultaat achter de Ferrari’s en Mercs. Perez is wellicht nog binnen bereik.
Finish
De bij Renault afgedankte Hulkenberg bewijst zichzelf een dienst door teammaat Ricciardo in te pakken, maar of hij ook nog naar een puntje kan is met nog twee ronden te gaan de vraag. Onze aandacht is echter opeens weer vol gevestigd op de strijd vooraan. Gaat Leclerc dan eindelijk zijn eerste zege pakken of wordt hem weer de kaas van het brood gegeten in de laatste ronde? Hamilton is namelijk zienderogen naderbij gekomen aan de Monegask. Het is echter nog niet voldoende om DRS te pakken op het rechte stuk.
Giovinazzi gooit nog even een mooi resultaat in het putje, Lando Norris gaat stuk en Albon pakt op de valreep Perez nog in. Er gebeurt van alles, maar Leclerc wint ‘m ‘gewoon’. Toch die secondes die Vettel heeft afgepakt van Hamilton die het ‘m doen dus. Bottas wordt derde, voor Vettel en Albon, die uiteindelijk dus alsnog lekker debuteert voor Red Bull Racing.
Toro Rosso doet het na een matige kwali goed in de race met een dubbele puntenscore, waarbij Kvyat zijn nederlaag in de kwali ten opzichte van Gasly rechtzet met plek 7. Voor Ferrari is het de eerste zege van het jaar, waardoor ze zich gelukkig kunnen vertonen volgend weekend in Monza. Gaan ze daar dan meteen maar voor de dubbel?
De volledige uitslag
1. Leclerc – Ferrari
2. Hamilton – Mercedes
3. Bottas – Mercedes
4. Vettel – Ferrari
5. Albon – Red Bull
6. Perez – Racing Point
7. Kvyat – Toro Rosso
8. Hulkenberg – Renault
9. Gasly – Toro Rosso
10. Stroll – Racing Point
11. Norris – McLaren
12. Magnussen – Haas F1
13. Grosjean – Haas F1
14. Ricciardo – Renault
15. Russell – Williams
16. Raikkonen – Alfa Romeo
17. Kubica – Williams
DNF
Giovinazzi – Alfa Romeo
Sainz – McLaren
Verstappen – Red Bull
denniss00 zegt
Woohoo, go Max!
carfreakjim zegt
Wat verschrikkelijk zuur voor Norris, hele sterke foutloze race gereden en dan weer niet aan de finnish komen. En een erg stomme actie van verstappen in de eerste bocht, een divebomb in de eerste ronde eindigt zelden goed. Albon heeft zich wat mij betreft zichzelf tot nu toe al bewezen tegen over gasley. Lecrerq heeft ook ijzersterk gereden en een zeer verdiende eerste overwinning op zijn naam gezet.
dees zegt
@carfreakjim: Inderdaad, rijd een top race en weet echt zeer veel uit deze McLaren te persen en dan net 1 ronde te kort komen.
Vraag me af wat het was.
harrie zegt
Albon maakt nu al een betere indruk dan Gasly.
Beide Toro Rosso ook in de punten en lopen uit op Renault. Die Honda loopt best lekker.
mopar70 zegt
@harrie: Mocht van mij driver of the day zijn.
zwepp zegt
Gister zei ik nog dat ij Leclerc een vervelend mannetje vind, maar vandaag heeft hij gewoon terecht gewonnen en had hij nette woorden aan het einde van de race. Daar kan je alleen maar respect voor hebben.
hamerhaai zegt
@zwepp: jouw mening was dan ook totaal ongegrond gisteren.
Norris driver of the day. Knappe winst van LeClerc. Toch apart waar die jongen de afgelopen jaren mee te maken kreeg. Bianchi, zijn vader, Hubert. Familie of (beste) vrienden. En binnen een paar dagen gewoon winnen (F2 en F1). Biljant ventje.
zwepp zegt
@hamerhaai: Haha ja totaal ongegrond natuurlijk, maar als het over Jack Plooij gaat (bijvoorbeeld) maakt het niks uit? Gelukkig weet jij wanneer iets gegrond is of niet….
stfu zegt
Verstappen heeft veel coureurs een matige wedstrijd bezorgd.. Jammer.
zwepp zegt
@stfu: Ja daar was het hem vast om te doen!
stfu zegt
@zwepp: dat zeg ik niet. Hij zocht wederom een plek op die er niet voor hem was en neemt iedereen er in mee..
niex zegt
@stfu: wederom? eerste fout dit seizoen het kan niet altijd net goed gaan.
stfu zegt
@niex: wederom ja.. Het is vaker gebeurd.
dwfc zegt
Dat waren zowat de duurste tickets per minuut die je aan max kon spenderen !
viezefreddyw zegt
Het geluk is ook niet aan mijn zijde met F1 TM Autoblog huppelepups. Giovinazzi en Norris in mijn team en in de laatste ronde nog even wat pech… Balen! Heel erg sneu ook voor Norris. P5 was erg netjes en ook gewoon verdiend geweest.
De race was leuk, zeker in het middenveld. Vele acties gezien tussen de Renaults, de Red Bull, de Toro Rosso’s en Force India’s. Albon heeft leuke inhaalacties laten zien. Ik ben benieuwd wat hij kan als hij vanaf P5/6 gaat beginnen.
Voor het eerst sinds lange tijd een kamikazeactie van Verstappen gezien. Zonde, maar was niet slim om een slechte start zo goed te maken. Eigen schuld.
willeme zegt
@viezefreddyw: Hahah, hier hetzelfde. Heb Verstappen, McLaren en Gasly. Godzijdank kon ik met Ferrari een klein beetje de schade beperken :-)
viezefreddyw zegt
@willeme: Haha is toch om te janken! Ik Red Bull, Ferrari, Giovinazzi en Noris… Mijn voorspellingen kwamen allen ook niet uit. Nee, niet mijn sterkste punten…
VeniVidiVici zegt
Pfff… wat is dat toch met die schijt starts van Max! Vond Max ook niet gemotiveerd voor de race. Waarschijnlijk toch te aangedaan door het tragische van gisteren. Maar jeetje, de spirit van Albon… die heb ik bij Gasly nog NOOIT gezien haha. Top wissel van RBR. O en Leclerc… gefelicteerd!
KEV9 zegt
Gelukkig mijn middag beter besteed in avifauna :)
potver7 zegt
@Soulmaster: ach ja, ieder z’n ding hè?
kempenaer zegt
RB en Verstappen moeten echt iets aan de vele matige starts gaan doen. Meer oefenen of op andere wijze het probleem oplossen.
Daarna niet het geduld op kunnen brengen om de rust te bewaren en veel te veel risico nemen in de bocht met Raikkonen, is erg jammer. Hij doet zichzelf en het team er mee tekort.
Laat die wagens gaan in die bocht, neem je verlies van die slechte start en pak ze later met minder risico terug.
RB had Verstappen ook de nieuwe PU moeten geven. Nu komt die gridstraf in Monza, anders had je hem nu al gehad.
Verder sterke race van Leclerc, mooi dat Ferrari deze race pakt. Op het eind komt de stabiele Hamilton toch nog erg dicht bij… Ook knap gereden.
fastforward zegt
Wat een klasse van Leclerc.
vaakbenjetebang zegt
@fastforward: Plus 100. Heel erg knap om zo net na je eerste GP-overwinning met in het achterhoofd de gebeurtenissen van gisteren een interviewer te woord te staan, het spreekt wat mij betreft boekdelen over die jongen. Dat mogen ze dan bij Ziggo ‘professioneel’ noemen, maar ik vond het juist heel oprecht en ingetogen.
Wat Hamilton deed, dat was professioneel: op de automatische piloot een nietszeggend praatje afdraaien, ’the elephant in the room’ niet benoemen en door.
gt1804 zegt
Was nog aan het twijfelen om mijn TV uit te zetten nadat ik Max in de muur zag staan maar heb er totaal geen spijt van dat ik de hele race toch nog heb afgekeken. Het aantal inhaalmanouvres… En ook dacht ik dat Ferrari dominant was deze race na de eerste pit stop maar niets bleek minder waar! Leclerc had uiteindelijk nog maar een minimale voorsprong op Hamilton.
hamerhaai zegt
@gt1804: goed dat je bent blijven kijken.
Die sneuhazen die aanwezig waren die na de crash van Verstappen naar huis zijn gegaan.. Dat soort idioten mogen gewoon helemaal wegblijven.
Met die figuren hoef je het ook absoluut niet te hebben wiens fout het was in bocht 1. Teug naar het voetbal die lui.
Dutchdriftking zegt
@gt1804: het was inderdaad ook zonder Max een erg leuke race.
mopar70 zegt
Kudo’s voor @jaapiyo om gelijk weer zo’n uitgebreid verslag te produceren.
appeltaartislekker zegt
@mopar70: waarvan akte
Robert zegt
Ik gun het Leclerc van harte. Hij is nog niet zo consistent, maar hé mag het, in wat pas z’n tweede seizoen is in de Formule 1.
Ik zat nog eens de herhaling te kijken, maar ik heb sterk de indruk dat Verstappens voorwielophanging linksvoor pas definitief kapot ging toen hij nog een tweede tikje van achteren kreeg.
Verder vooral sneu voor alle fans die serieus veel geld hebben neergeteld om zo’n raceweekend te beleven. Wel tof dat the Orange Army Albon fantastisch toejuichte toen hij Kvyat voorbij ging.
piedlourd zegt
En hamilton valt weer door de mand: altijd politiek correcte babbeltjes maar eigenlijk overal schijt aan. Hij had geen rouwband om. Zwak hoor
Boomer zegt
@piedlourd: had jij vandaag wel een rouwband om dan? Die gast kent die GP2 coureur waarschijnlijk niet eens. Waarom zou hij dan hypocriet met een rauwband moeten gaan rijden.
Dat geneuzel over de crash vind ik sowieso onzin. Het is onderdeel van de sport. Dat weet je als je in stapt.
gwnbmw zegt
@piedlourd: https://www.reddit.com/r/formula1/comments/cy8v4x/multiple_teams_wearing_a_black_band_out_of/?utm_source=share&utm_medium=ios_app
Hamilton droeg geen rouwband? Wat is dit dan, om zijn linker arm?
MaartenD zegt
Hopelijk rijdt Max volgend jaar wat langer tijdens de Dutch GP anders zluchet wel heel zuur zijn voor de fans. Dure kaartjes, uren in de file om bij het circuit aan te komen en vervolgens na een paar minuten voorbij. On topic: mooie race en blij voor Leclerq
Hupke zegt
Al bekend wat er mis was met de wagen van Norris? Zo vreemd om vlak voor de streep de wagen aan de kant te zetten.
VeniVidiVici zegt
@Hupke: Bij interview met Jack lachte Norris even zenuwachtig en keek het mannetje naast h’m met opname apparaatje aan en die zei politiek correct “we still have to find out”. Maar het was gewoon weer een Renault motor probleem haha.
Dutchdriftking zegt
Wat doet Norris het fantastisch! Het gaatje voor Max was klein, maar de Fin gaf hem ook nul ruimte.
HZW zegt
Als Max ooit wereld kampioen wil worden zal hij toch dit soort stomme fouten af moeten leren.
Gewoon even terug steken en dan vervolgens in de volgende rondes je weer naar voren werken.
Maar als je denkt dat je in de eerste bocht plaatsen terug kan winnen, met dit resultaat als gevolg, dan is een wereld Kampioenschap nog erg ver weg.
bigblock zegt
@HZW: zucht
917 Porsche + Audi zegt
Lewis zonder rouwband,respectloos en zeer laag bij grond.
fastforward zegt
@vwaudiporsche: Leclerc daarentegen… Generatiewisseling aanstaande
Breinstein zegt
@vwaudiporsche: ik heb er niet op gelet maar wie reed er wel en wie niet met een bandje?
Boomer zegt
@vwaudiporsche: want alle anderen hadden een rouwband om. Of wil je graag even Lewis bashen?
Hupke zegt
@vwaudiporsche:
En waarom dan?
Misschien kende Lewis hem niet en wilde die niet hypocriet lopen doen. Misschien vond Lewis hem niet leuk? Redenen genoeg…
chrisc zegt
Wat heeft Leclerc goed gereden zeg! Terecht gewonnen ?
vaakbenjetebang zegt
Verstappen komt na de zomerstop dus letterlijk en figuurlijk slecht uit de startblokken. La Source is natuurlijk berucht om de vele startcrashes met verstrekkende gevolgen en hij heeft daar zelf al ooit deel van uitgemaakt, dus een beetje beter nadenken had hem gesierd en hem en zijn team veel meer opgeleverd. Uiteraard is het vanaf de zijlijn makkelijk praten, maar hij is ondertussen al lang geen rookie meer en hij zou het op moeten kunnen brengen om daar even zijn verlies te nemen. Van de 2 verloren plekken bij de start had hij er eigenlijk al weer 1 teruggewonnen, en die Alfa Romeo haal je echt wel weer in. Maar goed, in een fractie van een seconde kun je je natuurlijk ook makkelijk vergissen. Het ziet er alleen zo knullig uit.
toniominestrone zegt
@vaakbenjetebang: dat is een heel verhaal om uiteindelijk niets te vertellen.
vaakbenjetebang zegt
@toniominestrone: Zie het als mijn open sollicitatie voor autoblog.
VeniVidiVici zegt
@vaakbenjetebang: Nice try, maar met zo’n voor de hand liggend verhaal gaat @jaapiyo je niet benaderen hoor haha.
jaapiyo zegt
@venividivici: nou ik vind het op zich wel een sterke analyse van @vaakbenjetebang, vooral omdat ik het ermee eens ben. Helaas ga ik echter niet over het binnenhalen van nieuw talent…
VeniVidiVici zegt
@jaapiyo: Oké, nou ik zou zeggen gooi een balletje op voor @vaakbenjetebang bij degene die wel gaan over het binnenhalen van nieuw talent… ;-)
w0o0dy zegt
Niemand die het opvallend vind dat het weer Raikkonen is die instuurt alsof hij alleen op de baan is? 3e jaar op rij inmiddels?
pomoek zegt
@w0o0dy: heb je zeker een punt. Maar ik denk ook dat Verstappen te agressief was. Inhalen was op deze baan prima te doen gezien de vele inhaalacties. Perse die plek proberen te pakken met veel risico was niet slim.
w0o0dy zegt
Zie d ze screenshot.. waar moest Verstappen naar toe? Links was er wel ruimte voor Räikkönen. Waarom per se die lijn rijden terwijl er iemand al seconden lang naast je zit?
https://ibb.co/2v6h24w
w0o0dy zegt
En hier de situatie een seconde eerder.
https://ibb.co/1vCSzzn
w0o0dy zegt
En van boven.
https://ibb.co/c1n1H0y
Boomer zegt
@w0o0dy: er zit ook een rem op. Daar had hij ook op kunnen trappen.
mark383 zegt
@w0o0dy: punt is dat Max wat eerder had kunnen remmen en Kimi voor had kunnen laten gaan. Tsjah. Max neemt nou eenmaal risico’s die andere coureurs niet nemen. Als dat goed afloopt, is hij brilliant. Zo niet, dan zijn het domme rookie fouten? Punt is dat we er de laatste tijd aan gewend zijn dat het goed afloopt. Dat kan geluk zijn, betere inschatting van Max of beide. Maar als er andere auto’s worden geraakt is het IMHO vaak geluk. Laatste paar keer dat hij andere auto’s raakte kon hij wel gewoon door (denk aan toen hij Leclerc inhaalde voor P1). Ik denk dat het hier meer gewoon pech is dat zijn ophanging breekt door deze klap. Had Kimi hem anders geraakt (wheel to wheel bijvoorbeeld), dan had hij gewoon door gekund.
pomoek zegt
@mark383: dit jaar wist hij tot nu toe dit soort incidenten bij de start juist te vermijden. De botsing met Leclerc vond ik te rechtvaardigen in die zin dat het om de overwinning ging wat voor hem en het team enorm belangrijk was. Dat was het risico wel waard. Dit was gewoon niet slim. Hopelijk lesje geleerd en de agressie iets terug schroeven.
johnwaters zegt
Go Albon, nooit een Thai onderschatten!
gregorius zegt
@Jaapiyo: schrijft in het begin dat Ricciardo over het puin van Raikonen heen reed, da’s waar. Maar hij werd ook vol van achter geraakt door een lompe Stroll (niet de eerste keer). Nergens een herhalen daarvan gezien.