Patattekes voor de winnaar en pickels voor de verliezers.
Na een interessante zomerpauze met de nodige twists en tribulations, wordt het F1 seizoen dit weekend op de baan hervat in het Belgische Spa. Het was altijd al een speciaal momentje als het F1-circus het magische asfaltlint van een slordige zeven kilometer lang in de Ardennen aandeed, maar de afgelopen jaren is dat nog wat extra opgevoerd voor ons Nederlanders. Immers reizen inmiddels talloze Nederlandse fans jaarlijks af naar het Zuiden, in de hoop Max te zien schitteren in het land waar hij geboren is.
Tot op heden is het Max Emilian echter nog nooit gelukt om het publiek met een geweldig resultaat in vervoering te brengen in België. Althans niet in de F1. Ook gisteren in de kwalificatie ging het weer niet geheel naar wens. Door een verkeerde timing in de lastige omstandigheden van Q3 zat er voor Red Bull niet meer in dan P7 voor VER en P8 voor RIC. Helemaal vooraan staan ‘gewoon’ weer Hamilton en Vettel, terwijl de tweede startrij verrassend volledig roze kleurt. Volgen er vandaag tijdens de race nog meer verrassingen?
Start
Iedereen focust zich op de twee titelpretendenten vooraan het veld, die dit jaar pas voor de derde keer naast elkaar staan op de eerste rij. Vettel komt beter weg dan Hamilton, maar voordat we goed en wel kunnen vaststellen wie van de twee aan het langste eind trekt, gaat de chaos compleet los. KABLABBER! Hulkenberg verremt zich op groteske wijze en torpedeert Alonso over de Sauber van Leclerc (die uiteraard deel uitmaakt van mijn F1 team) heen. Echo’s van Grosjean 2012.
De camera grijpt dit moment vol in beeld, maar onder de radar roken ook Ricciardo en Raikkonen een zware pijp. Ricciardo’s achtervleugel wordt weggemaaid door de vliegende McLaren van Alonso en later raakt de honingdas Raikkonen. Beiden moeten terugharken naar de pits. Maar dat is nog niet alles! Ook de achteraan gestarte Bottas blijft niet geheel foutloos, want hij raakt Sirotkin.
Door alle mêlee is het eigenlijk direct duidelijk dat er een Safetycar op de baan zal komen, maar dit gebeurt uiteindelijk pas vlak nadat Vettel kans heeft gezien Hamilton te verschalken op het Kemmel Straight. De Duitser kiest vlak na Raidillon de buitenkant, wat normaal niet de beste manier is om in te halen, maar zijn snelheid ligt zoveel hoger dat hij al halverwege het rechte stuk HAM voorbij is. Die laatste moet bovendien ook vrezen voor de Force India’s Racing Points die hem belagen, maar de Brit weet die aanval af te slaan. Perez gaat wel zijn teammaatje Ocon voorbij. Het mag allemaal, want pas vlak na deze schermutselingen besluit de wedstrijdleiding alsnog de Safetycar in de baan te brengen.
Mid Race
Die Safetycar gaat vervolgens pas weer weg in ronde 5. Verstappen heeft zijn neus schoon gehouden en ligt vijfde. De weg naar het podium ligt open, want voor hem rijden de twee roze rakkers. Al in ronde zeven pakt VER zijn oude rivaal OCO, met een move die een klein beetje doet terugdenken aan de strijd die de twee ooit uitvochten in de F3 op dit circuit. Niet veel later moet ook Perez eraan geloven. Champagne voor eigen publiek?
Dat laatste zit er in ieder geval niet meer in voor Kimi Raikkonen. Niet alleen omdat de Fin niet voor eigen publiek rijdt, maar ook omdat er iets serieus mis blijkt te zijn met zijn auto. De koning van Spa heeft de snelheid niet en zoekt een paar keer de pits op. De laatste keer besluit het team dat het geen zin meer heeft en schuift het Kimi’s SF71H de garage in. Beelden laten zien dat de achtervleugel niet meer fris is. Wat een sof voor het sympathieke drankorgel, die dit weekend stiekem misschien wel de snelste van allemaal was.
In ronde 22 zoekt Hamilton de pits op. Hij gaat voor de undercut. Vettel krijgt via de radio te horen dat hij even op het gaspedaal moet drukken. Nadeel voor HAM: hij komt net achter Verstappen de baan op. Het verschil is 2,6 seconden, maar dat is te weinig om een hele ronde schone lucht te hebben. HAM angelt met zijn nieuwe banden VER namelijk makkelijk en snel binnen. Als Vettel weer de pitstraat uitkomt komt de Duitser net vóór Verstappen weer de baan op en dus ook net voor Hamilton. Die laatste gaat vervolgens met gemak Verstappen voorbij na Eau Rouge. Het lijkt erop alsof Verstappen de Brit maar gewoon op jacht naar Vettel laat gaan. Op zich geen slechte gedachte: als die twee kemphanen elkaar nou eens van de baan rijden…
Dat laatste gebeurt echter niet. Vettel opent het gaatje weer naar Hamilton en lijkt gewoon net dat beetje meer snelheid in zijn auto te hebben. Precies zoals we dat eigenlijk verwacht hadden. Als Verstappen ook zijn stop maakt, komt hij terug in het niemandsland dat hij inmiddels iets beter kent dan hij zou willen: mijlenver achter de Merc en Fezza, mijlenver vóór zijn naaste belager uit het middenveld. Die laatste heet overigens nog steeds Perez, maar Bottas komt eraan. De vanaf P17 gestarte Fin, die ook nog eens een akkefietje had met Sirotkin bij de start, laat maar weer eens zien hoe groot het verschil is tussen de topauto’s en de rest van het veld. Ricciardo kan dat laatste net als Raikkonen niet laten zien: ook hij parkeert zijn beschadigde bolide in de pits.
Finish
De laatste paar rondjes staan in het teken van de ongelijke strijd tussen Perez en Bottas voor P4. De Mexicaan weert zich kranig, maar heeft geen enkele kans. Desalniettemin is het een mooie dag voor Lawrence Stroll, die zijn nieuwe speeltje direct 18 kostbare punten ziet binnenhalen. Daarmee is het Williams direct alweer voorbij in het constructeurskampioenschap en staat het vlak achter Sauber, dat vandaag één puntje haalt met dank aan Marcus Ericsson. Voor zoonlief Lance is het echter weer een dag om te vergeten: hij wordt net als in de kwalificatie van gisteren op waarde geklopt door teamgenoot Sirotkin, die zonder dat iemand het opvalt Lance Vance Dance steeds vaker de kaas van het brood eet.
Vettel verkleint het gat met Hamilton in het kampioenschap van 24 tot 17 punten. De titelstrijd blijft dus ongemeen spannend. Ferrari lijkt namelijk een marginaal snellere auto te hebben dan Mercedes, maar Hamilton heeft nog een buffertje. Als de Brit goed blijft scoren, duurt het nog wel even voordat de Duitser hem voorbij is. Hamilton en Verstappen doen vandaag gewoon wat ze konden doen met P2 respectievelijk P3. Zo staan de grote drie dus op het ereschavot. Podium voor Max in Spa!
Daarachter zijn het zoals gezegd Bottas voor Perez en Ocon op de plekken vier, vijf en zes. Grosjean houdt zijn neus schoon voor zes lekkere puntjes met P7 en finisht voor zijn teammaat Magnussen. Gasly pikt twee welkome puntjes op voor Toro Rosso met het Honda-blok, vóór Ericsson die het laatste puntje wegsnoept in de Sauber.
De echte verliezers van de dag heten naast de uitvallers Sainz, Hartley en Vandoorne. Renault kwam er absoluut niet aan te pas dit weekend, Hartley verzuipt weer in vergelijking met Gasly en Vandoorne eindigt de race waar hij ‘m begon: als allerlaatste. Op de meet bedraagt het verschil met Hartley zes seconden. Dat de Williamsen geen punten scoren mag geen verrassing heten meer heten. Sterker nog, met de auto die ze dit jaar hebben gefabriceerd, hoeven we ze vandaag niet eens per se onder de verliezers te scharen. Sirotkin en Stroll houden namelijk tenminste nog twee auto’s (Hartley en Vandoorne) achter zich en dat hebben we weleens anders gezien dit seizoen. Op naar Monza!
De volledige uitslag
1. Vettel
2. Hamilton
3. VERSTAPPEN
4. Bottas
5. Perez
6. Ocon
7. Grosjean
8. Magnussen
9. Gasly
10. Ericsson
11. Sainz
12. Sirotkin
13. Stroll
14. Hartley
15. Vandoorne
DNF
Ricciardo
Raikkonen
Hulkenberg
Alonso
Leclerc
UPDATE 1: Bottas heeft een tijdstraf van vijf seconden gekregen voor het tikkie dat hij Sirotkin gaf bij de start. De Fin finishte echter 7,2 seconden voor Perez, dus hij houdt zijn vierde plaats.
UPDATE 2: Na zorgvuldige afwegingen heeft de FIA besloten Hulkenberg een gridstraf van tien plaatsen te geven voor de volgende race op Monza. De details lees je HIER.
retetikker zegt
Dat was saai…
Ik hoop dat de MotoGP vandaag nog gaat starten.
toyotafortuner zegt
@retetikker: was al gefinished. Tegen t einde vergooide Opa Rossi zijn mooie P1. Werd nog wel 3e.
subaru555 zegt
@toyotafortuner: ? Er staat overal dat de race start om 16:30 local time
sollie1984 zegt
@toyotafortuner: je zat te kijken naar de herhaling van 2017!
MrShifra zegt
@retetikker: Inmiddels geannuleerd.
racerx zegt
@MrShifra: Indeed, op sommige stukken stond een paar cm stilstaand water… Daar wil je echt niet op racepace overheen, wat een baggercircuit is Silverstone. Afgelopen jaar een nieuwe toplaag maar de drainage is bedroevend slecht.
MrShifra zegt
@racerx: Mijn mening, Silverstone inruilen voor Spa.
racerx zegt
@MrShifra: Liever Donington, dat is voor motorracen echt een prachtbaan. Spa zou ik ook geweldig vinden overigens…
viezefreddyw zegt
Arme Max Verstappen. Na een goede start waarbij hij buiten de puinhoop bleef en na twee goede inhaalacties werd het een race in niemandsland. Maar wel lekker op het podium voor het eerst in zijn ‘thuisrace’, dat is ook wel eens lekker na al de pech van de voorgaande edities.
Maar wat een puinhoop was het zeg! Ik denk dat Leclerc heel blij is met die vervloekte Halo want het zag er lelijk uit. Hulkenberg zat even te slapen achter het stuur zo leek het.
Verder maar een belachelijk saaie race. Gigantische gaten op het veld tussen de auto’s en maar weinig echte gevechten gezien. En dat terwijl ze op het mooiste circuit van de kalender rijden. Onwijs jammer.
Wel leuk voor Perez en Ocon na een drukke zomerstop om hoog te finishen vandaag. Is ze ook wel gegund. Haas ook weer lekker gefinished. Maar wat is McLaren belachelijk slecht zeg. Grote mond vorig jaar over het hebben van een erg goed chassis maar slechte motor. Niet meer serieus te nemen dat team dit seizoen. Volgende week op Monza zal wel helemaal lachwekkend worden met ze.
lekkerlinksrijden zegt
@viezefreddyw: dat Max nog wakker is gebleven in de auto, was moeilijk zat voor hem
VeniVidiVici zegt
@lekkerlinksrijden: Max had volgens mij een smartphone bij zich en zat buienradar te bekijken met z’n, “is there coming any rain?”.
bassx zegt
@viezefreddyw: Mooiste circuit misschien, maar samen met Baku het circuit met het langste stuk volgas op de kalender (± 2km) en 70% per ronde is volgas (Baku 49%). Op zo’n powercircuit kan je dit soort races verwachten, helemaal sinds het tankverbod.
trustmeiamanengineer zegt
Toch wel een leuke race hoor, met een mooi podium. Had wel graag Kimi op 1 gezien, maar die heeft echt alle pech dit weekend…
chrism zegt
Top resultaat voor Max. Meer zat er niet in. En goed om te zien dat de halo van LeClerc zijn werk heeft gedaan.
KEV9 zegt
Diegene die niet in slaap is gevallen is de held van de dag
Robert zegt
Ik heb de Ziggo stream ongeveer twaalf, dertien rondes volgehouden. Toen begon Olav alweer te speculeren over het al dan niet heel blijven van “die motor van een zeker merk achterin Max’ bolide (…en blah blah blah…)” terwijl Max toen al soeverein op de derde plek reed, dus maar weer overgeschakeld naar de Engelse commentatoren.
De race was daarna ook echt slaapverwekkend. En de belachelijkheid van het DRS verhaal werd nog eens treffend geïllustreerd door het feit dat een Toro Rosso en een Haas elkaar drie ronden achtereen om en om in konden halen.
Wel leuk voor al die massaal toegestroomde fans dat ze Verstappen eindelijk eens op het podium van Spa-Francorchamps konden toejuichen.
desjonnies zegt
@rrrobert:
Ik heb de achterbumper en linker kunstof spatbord verbreder van de 106 Rallye gedemonteerd en begonnen om beide delen spuitklaar te maken.
Als ik live naar Max kijk, krijgt’ie de kat.
Ik ben een soort van Renault krachtbron voor Max.
f31bmw320d zegt
@RRRobert: op België 1 was het commentaar ook niet fantastisch maar werd er wat neutraler becommentarieerd.
rhellema zegt
@RRRobert: als je Mol wil quoten, doe het dan ook goed, je vergeet er bij te zetten “maar ja, dat is ook weer de spanning van het autoracen”.
rob5nismo zegt
De opening crash vond ik wel 2012 niveau maar verder was het nergens spannend meer.Voor Max is er zeker een reden voor een feestje de “vloek” van spa heeft hij doorbroken
unknown234 zegt
Gelet op de reacties heb ik weer niks gemist. Kijk de laatste tijd alleen de eerste 3-4 ronden. Daarna kan iedereen, op technische uitvallers na, wel zo’n beetje een blind lijstje maken wie waar minimaal eindigt. Top 6 is overduidelijk. Maakt amper uit vanaf welke plek je start. Leuke sport!
skinnybmw zegt
@unknown234: jij kijkt duidelijk niet alle races?
reneole zegt
Dit was al niet om aan te gluren, wel een keurige 3e plek voor max..Hou mn hart vast voor Monza over 2 weken…
nathoes zegt
Was een toprace, na de 1ste bocht kon het al weer uit. Spektakel
fmgarcia zegt
Wat een mega losers zaten er weer op start finish. Boe roepen.. Fijn dat Kemmel net lang genoeg is om drs functie te geven, maar wat een saaie race verder!
iphonistvongates zegt
Die Bottas heeft wel ontzettend grote ballen om Hartley aan de buitenkant in te halen naar boven in Radillion/Eau Rouge. Met die snelheid en laterale krachten had dat net zo goed een airborne take-off kunnen worden zo het publiek in daar. VER had de Tesla autopilot aanstaan terwijl hij Fortnite zat te spelen op z’n iPhone 8 Plus. Ik moest erg lachen toen hij op de boordradio bijna smekend vroeg of er nog regenbuien nabij waren.