Max kwam gisteren dichtbij de Ferrari van Raikkonen in de kwalificatie. Maar hoe zit het met zijn race pace?
Het is weer tijd voor de Belgische Grand Prix. Drommen Nederlanders spoeden zich dezer dagen naar de Ardennen om een glimp op te vangen van het fenomeen Max Verstappen. De organisator van de race is daar zo blij mee dat hij naar verluidt een Nederlandse Grand Prix wil tegenhouden.
Max was gisteren vijfde in de kwalificatie en een halve seconde sneller dan zijn teamgenoot. Desalniettemin is voor een écht speciaal resultaat waarschijnlijk een bakje water benodigd. Getuige mijn rode kop was daar gisteren geen sprake van, maar in Spa weet je het nooit…
Start:
De Renault van Hulkenberg rookt er flink op los op de grid, maar dat leidt onze aandacht niet af van de kop van het veld. De volgorde na de kwalificatie van gisteren is Mercedes-Ferrari-Mercedes-Ferrari. Gevoelsmatig komen de Ferrari’s dit jaar iets beter van hun plek, maar dat is vandaag niet het geval. Hamilton rijdt soeverein weg en behoudt de leiding in de hairpin. Vettel daarentegen moet even Dampf maken aan de buitenkant van de bocht om Bottas achter zich te houden. De Duitser slaagt daar goed in en lijkt met wat meer momentum de bocht uit te komen dan Hamilton. Hij sluit aan in de staart van LH44 en kan op het rechte stuk na Eau Rouge zelfs aanvallen. Maar helaas voor de Ferrari-fans komt Sebbie als hij uit de slipstream van de Merc duikt zonder DRS niet voorbij aan Lewis.
Achter de twee grote concurrenten voor het wereldkampioenschap sluiten de twee Finnen in het veld en de twee Red Bulls zonder al teveel drama aan. Dat geldt echter niet voor de mannen achter de top-6. Fernando Alonso heeft een superstart en pakt meteen P7. Als de Spanjaard in zijn spiegels kijkt kan hij daar een hard gevecht zien tussen Hulkenberg en de twee Force India’s. In een herhaling zien we dat de twee roze bolides elkaar op hoge snelheid raken voor het ingaan van Eau Rouge. Ocon verricht een heldendaad door vlak langs de muur vol het gas erop te houden en Perez voorbij te gaan. Even later blazen ze driedik naast elkaar over Kemmel Straight. Mooie beelden.
NEEEE! Dit zijn minder mooie beelden. In ronde acht zien we Max opeens hoofdschuddend langzaam rijden. NEEEEEEE! Niet weer! Ja, toch wel. Na de deceptie van vorig jaar en de ettelijke uitvalbeurten van eerder dit jaar valt Max wéér uit met technische problemen tijdens zijn thuisrace. Max Emilian zet zijn auto aan de kant en het team zegt hem dit:
Ignition P Zero, that’s it for us.
Max antwoordt daarop enigszins gelaten, maar onder zijn speciale helm komt waarschijnlijk nog meer rook los dan in zijn auto.
Unbelievable. I can’t believe this.
Terwijl Max het op de radio netjes houdt, gaat Fernando Alonso weer eens helemaal los. De Spanjaard die gisteren al harder reed dan zijn auto kon hebben valt na zijn goede start heel snel terug. Iedereen rijdt hem simpelweg voorbij op de rechte stukken. De veteraan betitelt dit onder andere als ‘embarrassing’ en stelt even later voor dat zijn team de rest van de race maar stil moet zijn op de radio.
Mid Race:
Hamilton komt in ronde 13 naar binnen als eerste van toppers. Bottas volgt in ronde 14. De Ferrari’s blijven iets langer op de baan, Kimi nog langer dan Vettel. Dat levert de Fin wederom niks op, want Hamilton haalt hem op zijn nieuwere banden eenvoudig in. Er zijn echter nog meer problemen voor de viervoudig winnaar op deze baan: hij zou een gele vlag genegereerd hebben voor de stilstaande auto van Max Verstappen. En inderdaad: even later krijgt de Fin een straf van tien seconden. Ook Sergio Perez krijgt straf: hij heeft de baan verlaten en zich daarmee een voordeel verschaft.
‘Nando heeft zijn team weliswaar opgedragen stil te zijn op de radio, maar gaat zelf ondertussen nog even door met zeuren. Hij zegt dat hij niks kan doen om te verdedigen tegen de mannen achter hem, maar voegt er vervolgens nog een sneertje aan toe:
Ah well, it won’t make any change to my life.
Enkele ronden later komt de lijdensweg van ALO tot een eind. Hij valt weer eens uit met technische problemen. We hebben de indruk dat hij dat niet zo erg vindt vandaag.
Frans-Indiaas-Mexicaans drama part deux in ronde 30! Het klinkt als een goed recept voor Fusion Cooking, maar wat Ocon en Perez uitvoeren op de baan zal de mensen van Force India aan de pitmuur niet goed smaken. Perez is eerder naar binnen gehaald door het team vanwege zijn straf en kan nu voor de undercut gaan ten opzichte van zijn teamgenoot. Sergio zet met het mes tussen zijn tanden de snelste ronde van de race neer in ronde 28 en slaagt erin Ocon te pakken.
De Fransman is daar totaal niet blij mee en maakt meteen zijn intentie duidelijk de Mexicaan voorbij te gaan, zowel op de baan als over de radio. Een ronde later zit Ocon vlak achter Perez na de hairpin en prikt hij zijn neus wéér tussen de auto van zijn teamgenoot en de muur. Perez knijpt hem af en de twee raken elkaar voor de tweede keer vandaag, op praktisch hetzelfde stuk asfalt. Dit keer blijft het niet zonder gevolg: Perez heeft een lekke band en Ocon verliest zijn voorvleugel. Lekker gewerkt pik!
Vanwege de rommel die het ongeluk van de twee Force India’s veroorzaakt, komt er een Safety Car op de baan. Dit tot onvrede van Lewis Hamilton, die over de radio claimt dat er helemaal geen brokstukken op de baan liggen en dat de bestuurder van de Safety Car te langzaam gaat. Beide koplopers zijn naar de pits gegaan, maar Hamilton heeft softs onder zijn Merc laten zetten terwijl Vettel voor de ultrasofts is gegaan.
Als de SC de pits indraait, zit Vettel recht op de staart van Hamilton. Dit kan HAM toch niet houden? Vettel komt vlak na de top van Eau Rouge uit de slipstream en kiest de buitenkant. Misschien is het wel te vroeg, want net als in de eerste ronde komt de Ferrari wel naast de Mercedes maar er niet voorbij. Heeft de Duitser zijn kruit nu verschoten?
Achter de eerste twee ontpopt zich een epische dragrace tussen Bottas, Ricciardo en Raikkonen. Ricciardo wordt de held van deze driestrijd en pakt de derde plaats. Raikkonen zal ook niet ontevreden zijn met de uitkomst van het gevecht want hij pakt P4. Dat betekent automatisch dat Bottas een zware pijp rookt: hij zakt terug naar P5. Gelukkig is dat nieuwe contract al zo goed als binnen.
Finish:
Ik vreesde er al een beetje voor, maar de kans van Sebastian om nog een aanval te wagen op Hamilton lijkt verkeken te zijn. De Brit verdwijnt langzaam weer uit beeld. Een spannende slotfase voor P1 lijkt daarmee uitgesloten. Dan maar eens kijken naar P3. Kimi moet die met zijn snelle Ferrari toch makkelijk af kunnen pakken van Ricciardo?
Dat valt tegen. Raikkonen komt niet in DRS-range van de Ozzie. De gedachten dwalen af naar wat Max hier had kunnen doen…
Aan het eind van de race toch nog een wapenfeitje van Vettel: hij zet de snelste race-ronde ooit neer op dit circuit. Even lijkt hij alsnog in DRS-range van HAM te komen, maar uiteindelijk lukt het niet. Hamilton wint, voor Vettel. Ricciardo wordt derde, voor Raikkonen en Bottas. Die laatste twee mogen zichzelf aanrekenen dat ze zich hebben laten verschalken door de Red Bull. Achter de traditionele top-6 top-5 pakt Hulkenberg een bemoedigende zesde plaats voor Renault. Grosjean, Massa, Ocon en Sainz completeren de top-10.
UPDATE: Max Verstappen heeft in niet mis te verstane bewoordingen aangegeven dat hij deze gang van zaken niet lang meer trekt.
UPDATE: Jos Verstappen vindt ook dat deze hoeveelheid pech niet acceptabel is voor een topteam.
De volledige uitslag:
1. Hamilton
2. Vettel
3. Ricciardo
4. Raikkonen
5. Bottas
6. Hulkenberg
7. Grosjean
8. Massa
9. Ocon
10. Sainz
11. Stroll
12. Kvyat
13. Palmer
14. Vandoorne
15. Magnussen
16. Ericsson
DNF
Perez
Alonso
Verstappen
Wehrlein
UPDATE: Ricciardo heeft de oorzaak gevonden van het uitvallen van Max, check deze video!
viezefreddyw zegt
Ik heb medelijden met ál die mensen die van en naar Spa gingen vanuit Nederland om Max Verstappen in actie te zien. Door een hel moeten om op het circuit te komen en om weer thuis te komen met al die files en drukte. En dan maar 8 rondes kunnen rijden. Pijnlijk, zo pijnlijk. En het is ook om te janken zeg. 6 keer uitvallen in 12 races en geen enkele keer kon hij er wat aan doen. Om te janken.
Buiten het uitvallen van Verstappen om hebben ze ook geen mooie race kunnen kijken vind ik. Weinig actie en inhaalacties gezien. Alleen de twee Force India’s hebben zichzelf weer voor schut gezet.
Fantastische herstart van Ricciardo overigens. Gewoon P3, heel erg knap. Hij flikt het toch weer. En de Mercedes is gewoon de snelste auto, duidelijk. Vettel kan op 2 compounds zachter gewoon niet een poging wagen. Jammer voor de race maar spannend weer voor het algemene klassement.
willeme zegt
@viezefreddyw: Aan de andere kant: die mensen hebben wel een mooie race om het kampioenschap gezien. Max zou toch doelloos op P5 rijden. En een bijzonder knappe actie van Ricciardo. En de Force India’s die elkaar van de baan bleven rijden.
Het is een beetje zoals met vrouwenvoetbal. Omdat ‘men’ succes wil vieren, is vrouwenvoetbal helemaal hot. Alhoewel die gewoon komend seizoen in lege stadions spelen. Die laatste 10 ronden waren wel gaaf om te zien, vond ik.
viezefreddyw zegt
@willeme: Ik vond het niet zo heel erg mooi.. Na de herstart was Vettel heel eventjes dichtbij Hamilton maar na zijn poging bleef hij toch even achter. En dat terwijl hij op 2 compounds zachter reed. Na zijn poging kwam hij niet dichterbij en bleef het gat 1 seconde. Knap van Hamilton, absoluut. Maar ik kon het niet spannend noemen. Ook niet mooi.
exevium zegt
@willeme: Onzin, als Ricciardo het kan, kan Max het beter. Oke, dat is een beetje overdreven, maar Max heeft laten zien dat hij op pure racepace net zo snel, zo niet sneller is. En ook hij heeft die mooie inhaalacties gezet. Dus ik denk niet dat hij zomaar doelloos op P5 had blijven rondrijden als hij in de positie zat waar Danny Ric in zat na de herstart.
willeme zegt
@exevium: Die remactie van Daniel Ricciardo was exceptioneel goed. Daarbij moet je deels ook geluk hebben door op de goede plaats van de baan te staan zodat je meteen kan toeslaan. Nou ja, geluk, Ricciardo weet zich dit soort posities te verschaffen.
Max is exceptioneel goed. Maar op dit moment vind ik Ricciardo een betere coureur. Rustiger, meer uitgewogen en toch waanzinnig snel. Hij heeft nu wat geluk en Max heeft pech, maar ik vind ze erg goed aan elkaar gewaagd. Vergeet niet dat Ricciardo geen koekenbakker is. Hij was geregeld sneller dan viervoudig kampioen Vettel.
exevium zegt
@willeme: Eens. Max heeft overigens in China laten zien dat hij dat ook kan. En Danny heeft natuurlijk ‘geluk’ gehad dat Vettel er een beetje de brui aan gaf in 2014. Net een kleintje gekregen, dus die was er met z’n hoofd niet helemaal bij.
Je hebt gelijk dat Daniel bloed en bloedsnel is. Maar ik vind mijn oranje bril zo mooi ;)
caterpie zegt
@viezefreddyw: Als je een goede route kiest, via harmoine vanuit het zuiden (zat hotel) resulteert dat in geen enkele file. Alleen even 5 minuten wachten om bij red area te kunnen parkeren. En ook niet vroeg op weg hoeven gaan.
dawwg zegt
@viezefreddyw: File viel hartstikke mee vanochtend vroeg, amper noemenswaardige vertraging en had een briljante parkeerplek in groen. Eerst de GP3 waarin de zoon van Alesi wint; hele familie blij. Vervolgens F2 met een flinke crash met goede afloop en Nyck de Vries tweede. De dag warmt op, letterlijk & figuurlijk. Af en toe quads in het middenterrein die in de blubber vast komen te zitten en weer losgetrokken moeten worden onder veel commentaar van het publiek.
Daarna de Porsches, vol spektabel en heerlijk geluid. Doe me daar maar meer van ! De sfeer zat er inmiddels ook goed in, Schumachers 1994 Bennetton wordt door Schumi-junior een keer rondgereden; klonk 10x beter dan stofzuigers van nu.
Dan de F1 coureurs in klassieke sportauto’s; allemaal beauties ! Hamilton deed z’n rondje wederom als de paus en kreeg veel gejuich, maar het was niets vergeleken met Max z’n ontvangst, het was als een gebulder door de bossen heen. Max stopt uiteraard voor z’n eigen tribune en stapt uit, iedereen standje 11. Een groep baan-marshalls hangt de fanboy (en -girl) uit en bietst handtekeningen bij ‘m.
De F1 race vooraan was meteen al ruk en dat Vettel Hamilton niet ging pakken was vrijwel direct duidelijk, of dat ook zo op TV overkwam weet ik niet. Max is natuurlijk gruwelijk balen, hij zat nog aardig op schootsafstand en liep langzaam weg bij z’n teamgenoot. Saaie race met wat domme acties, maar het zonnetje was heerlijk.
Ook de terugreis naar Noordelijk Nederland met zo’n 2u vertraging t.o.v. best-case scenario was zeker niet slecht. De helft van die vertraging was trouwens in NL :( Braaf m’n consumentenplicht gedaan; leeggemolken doch afgetopt.
woudloper zegt
@dawwg: mooi verhaal
trustmeiamanengineer zegt
Wat een baggerzooi weer, ze moeten daar bij Redbull echt wat gaan veranderen aan monteurs en dergelijke. Zelfs die schrale Renaults blijven wel heel. Een RIC weer op een podium, is mooi, maar Max had daar ook (weer) kunnen staan.
Alonso weer in dat trage hok, is gewoon sneu om naar te kijken…. Verder moeten ze Perez uit dat team flikkeren, wat een idioot is dat.
rhellema zegt
@trustmeiamanengineer: Perez is gewoon niet het talent wat men denkt en dat begint steeds duidelijker te worden met Ocon naast hem als teamgenoot. Perez zakt heel hard door het ijs!
mike0709 zegt
Naast dat je doodmoe aan het worden bent van Max z’n auto… Ben ik ook doodmoe aan het worden van onze Hamilton-fanboy Olav Mol.
rickie2811 zegt
@mike0709: je kan zeggen over Hamilton wat je wilt, maar z’n prestaties zijn gewoon heel erg knap
juniorclk zegt
@rickie2811: zijn prestaties zijn knap, maar zijn ego zo groot
rhellema zegt
@mike0709: hoe kom je erbij dat Mol een Hamilton fanboy is? Omdat hij enthousiast is over hoe Hamilton deze race heeft gereden? Ik weet niet of het je wel eens is opgevallen maar dat doet hij ook als een ander de race wint.
rhellema zegt
Wat een ongenaakbare race van Hamilton zeg! Het zal nooit mijn favoriet worden maar hij heeft wel weer een bizarre prestatie neergezet.
skinnybmw zegt
6 x DNF Max, 6 x podium Daniel…
bart1234 zegt
@skinnybmw: Ja idd, het zakje begint een heel klein beetje te stinken.
willeme zegt
Geweldige race. Eindelijk weer spanning vooraan. Eindelijk de laatste 10 ronden echt volgas op het randje. Jammer dat Max dit jaar wat pech heeft, maar het kampioenschap is eindelijk weer spannend.
bassx zegt
Bij Sky hebben ze altijd met één team live contact. Ze hadden dit weekend geen betere kunnen kiezen dan Otmar van Force India.
Verder zoals Webber al zei: vanaf de zijlijn lijkt het een saaie race vanwege de weinige acties maar aan de reacties van de rijders te zien was het wel een spannende.
ben4dover zegt
Okay ik mag misschien niet de grootste max fan zijn, wat waarschijnlijk ook de redenen is voor mijn kritische mening. Ja het is dood zonde dat hij alleen maar 50% van zijn races finisht, maar je kunt mij niet vertellen dat het alleen maar de fout van red bull en Renault is.
Zijn teamgenoot rijdt met dezelfde auto onder precies dezelfde omstandigheden en is alleen maar 3 keer is uitgevallen (2 keer technische probleem).
Dus misschien moet men eens verder kijken dan het makkelijk vingerwijzing richting red bull.
Ja Max heeft onwijs veel talent en dat hij anders rijdt is een van zijn grootste assets, maar misschien is dat ook wel een van de redenen dat zijn auto sneller ‘slijt’.
Puur mijn opinie, ik praat er graag over. Maar hoef geen haat van iemand die niet meer normaal kan denken door zijn oranje bril.
savali35 zegt
@ben4dover: nee dat is het niet zijn hele 4de cylinder is er mee gekapt kan hij niet echt door hem zijn. Plus apart van de kwalificatie wordt de motor nooit helemaal open geschroefd en zit het altijd binnen de limiet, verder als je met hem mee rijdt doet hij niet veel anders dan Ricardo of iets raars dus het is gewoon dat Renault het beter voor mekaar moet krijgen bij Renault is het precies het zelfde hoe vaak heeft palmer dit jaar wel niet iets gehad ik denk misschien wel vaker dan max dat het dan niet in de race gebeurt is de twist en daardoor lijkt het al of alleen max het heeft.
ben4dover zegt
@savali35: Ja de Renault motoren zijn niet de besten in verband met vermogen, maar de motor is wel redelijk betrouwbaar (voor hoever dat tegenwoordig mogelijk schijnt te zijn).
Palmer heeft dit jaar alleen maar twee uitvallen gehad vanwege de auto, eerste keer was vanwege de remmen en het tweede keer was idd wel in verband met de motor. Dus zijn Renault motor werkt wel redelijk goed.
En ja de motoren worden anders afgezet voor de kwalificatie, maar het is nog steeds mogelijk een motor op een manier te belasten dat bepaalde onderdelen sneller slijten. Dat is aan het volledige team om daar wat aan te doen, dus ook de coureur moet zich daarop aanpassen.
Maar hoe dan ook zijn de auto’s tegenwoordig te kwetsbaar, het heeft niet veel nodig om een F1 auto uit te schakelen. Zet er dan nog eens een coureur in die zijn auto goed hard pusht, verder dan mogelijk is en dan gaan dingen nauw eenmaal kapot.
ben4dover zegt
@savali35: Kijk ook naar Hulkenberg, ook een Renault motor. Geen enkele uitval gehad door een motor probleem. Een keer door de versnellingsbak en een keer door zijn ophanging.
De motor is zeker niet de beste, maar het is altijd wel heel makkelijk de schuld bij iemand anders neerleggen.
Ik vrees echt dat Max gedeeltelijk zelf een van de factoren is die zijn eigen races verpesten. Want puur pech is het niet meer naar zoveel keren.
Maar het zou erger kunnen zijn, hij rijdt tenminste niet met een Honda motor.
87sandyd zegt
@ben4dover: Ik heb hier ook vaak over nagedacht. Maar keer op keer wijzen de specialisten niet naar Max. Keer op keer wordt er bewezen dat het niet de schuld van Max is.
Kijk, eigenlijk kan je een f1-motor niet meer laten ploffen door eigen toedoen. Er zitten zoveel sensoren op die ervoor zorgen dat dat niet gebeurd. Je kan niet meer vragen van een motor omdat deze, zeker tijdens races, niet op de limiet staan. RIC zei vandaag ook nog: het ligt echt niet aan Max, hij maakt ook niet teveel toeren of iets dergelijks.
Ik denk echt gewoon dat het botte pech is. Dit hele seizoen is gewoon verloren. Ik hoop dat hij de 2e helft van het seizoen nog leuke dingen laat zien, volgend seizoen nog een poging waagt om zoch voorin te mengen en kijken wat dat brengt. Daarna loopt hij uit zijn contract en dan maar eens goed denken wat hij denkt dat juist is voor hem.
pomoek zegt
@87sandyd: Je hebt gewoon gelijk denk ik. Verstappen is 5 keer uitgevallen met motorproblemen en Ricciardo 1 of 2 (?) keer. Hoewel gemiddeld dus 3 à 3,5 uitvalbeurten door motorproblemen. Ik heb echt geen zin om het uit te gaan rekenen maar dan vallen 5 uitvalbeurten statistisch gezien onder de normaal. Denk ik. Het is botte pech maar niet meer dan dat.
dawwg zegt
@pomoek: Max stond ook in andere race-klasses nooit bekend als slopert, of zwaar voor het materiaal., alleen voor de tegenstander :) Daarnaast tweakt ie al sinds de poepluier samen met Jos aan race-karts en voelt materiaal feilloos aan; dat is juist een van z’n sterke punten. En nu al een paar keer bougie-pech; hoe kun je die nou ooit slopen als coureur in een moderne F1 auto ? Nee, dan is sabotage van/via de benzine zelfs nog aannemelijker, maar goed laten we het gewoon op pech houden…
Rob zegt
LOL, ik moet wel lachen om de reacties. Alles is kut met peren, de rijders zijn allemaal kneusjes, teams zijn allemaal waardeloos, races zijn zaaddodend saai, Max wordt anaal vernederd door zijn team, etc. etc. etc.
Zelden zoveel kommer en kwel over een sport gelezen. Zelfs Johan Derksen is een positiever ingesteld persoon dan de gemiddelde F1 kijker/fanboi. En ik maar denken dat men naar sport kijkt ter vermaak ende ontspanning!
heidekonijn zegt
@rob: Het begint idd meer op voetbal te lijken. Gaan ze straks lopen krijsen over hun handtassen toch? Mechanische sport voor mietjes.
En een snoozefest voor de kijker.
Kom maar op met dat roboracen.