Wie wordt er derde achter de Red Bulls, in de Grand Prix van Bahrein in 2023?
En daar is ‘ie dan, de eerste race van het jaar. Na de wintertests, Drive to Survive en onze artikelen ben je er natuurlijk helemaal klaar voor om Max zijn derde titel te zien pakken dit jaar. De vraag is alleen, welke trials and tribulations onze held er dit keer voor moet doorstaan. Is er eigenlijk überhaupt iemand die MV1 weer MV33 kan maken?
Eigenlijk denken de meesten van niet. Echter bij Aston Martin broeit er wel iets moois. Team groen heeft eindelijk de juiste mensen weggekaapt bij de juiste teams, zo lijkt het. De AMR23 lijkt op de Red Bull RB19 en is ook ontworpen door een paar grote breinen die voorheen bij Red Bull werkten. Kan Alonso ermee naar het podium? Waarschijnlijk wel. Kan hij er ook mee winnen? Wie weet…
Eerst maar even die eerste race bekijken voor de definitieve antwoorden over de race pace van de verschillende teams. Hebben Mercedes en Ferrari misschien toch zitten zandzakken? We gaan het zien, in de Grand Prix van Bahrein van 2023!
Start
De eerste start van het jaar. Zit er ergens roest op de carbon koppeling? Bij Red Bull misschien wel een beetje, want beide Ferrari’s komen aanzienlijk beter van hun plek. Leclerc pakt Perez in en de Mexicaan moet heftig verdedigen om Sainz achter zich te houden. Dat lukt dan wel. Het is dus Red Bull – Ferrari – Red Bull – Ferrari.
Achter de top-4 probeert Alonso alle ruimte te geven aan iedereen om zijn plek te verdedigen, maar om vooral geen schade op te lopen. De veteraan weet natuurlijk dat de long run pace van de Aston er goed uitzag in de testsessies. Toch is het ALO die bijna buiten zijn schuld uit de race ligt in de eerste ronde. Kersvers teammaat Stroll klettert namelijk tegen het achterwiel van de Spanjaard aan. Als bij een mirakel kunnen beide Astons door. Maar het kost wel plaatsen. Mercedes gaat met Hamilton en Russell naar P5 respectievelijk P6. De snel startende Bottas gaat Stroll ook nog voorbij voor P8.
Verderop in het veld valt Hulkenberg meteen terug na een touché op de voorvleugel. Beide Williamsen daarentegen hebben vanaf P15 en P16 een goede start. Zij klimmen gebroederlijk op naar P12 en P13. De Vries sluit achter het rijtje aan. Alleen de op harde banden gestarte Magnussen kan hij achter zich laten.
Mid Race
Al heel snel trekt Verstappen een gat naar Leclerc van enkele seconden. Perez volgt de Monegask maar kan niet inhalen en Sainz verliest op zijn beurt een paar seconden op de Mexicaan. Een paar seconden daar weer achter, zitten de Mercs. Het is een beeld dat we maar al te goed kennen van vorig jaar. De Ferrari is snel maar vreet zijn banden op, de rest kan het tempo sowieso niet volgen. Het enige verschil is dat Aston Martin meekan met de pace van de Mercs en ook de rest gevoelsmatig meer in de buurt blijft van de toppers.
Gasly is de eerste die pit voor nieuwe banden aan het eind van ronde 10. De Fransman beleeft vooralsnog geen geweldige tijd in zijn eerste race voor Alpine dit weekend. In ronde 13 zien we de eerste tekenen van de race pace van Aston. Alonso haalt Russell in voor P6. De jonge Brit heeft te veel gevraagd van zijn softs en zit door het rubber heen. Hamilton heeft dan al gepit en ook de Ferrari’s gaan voor vers zwart goud. De Red Bulls en Astons rijden door, waardoor zij nu op plek één tot en met vier liggen.
Verstappen gaat echter niet voor experimenten en reageert een ronde later met zijn eerste stop, net als Alonso. Het gat van Verstappen naar Stroll was alweer zo groot dat VER alleen een positie verliest aan PER. De Mexicaan heeft nu vrij ruimte voor zich en ruim elf seconden op onze held. Zou hij de banden naar een late eerste stop kunnen fluisteren? En wil Red Bull daar aan meewerken?
Stroll stopt in ronde 16 en komt achter Russell weer de baan op. Opvallend is nu echter vooral dat Bottas achter Hamilton rijdt en dus voor Alonso, Russell en Stroll. Nu heeft de Fin wel vaker achter Hamilton aangereden, maar het is vooral opmerkelijk omdat Bottas al gestopt is. De race pace van de Alfa (en de strategie) lijkt dus oké te zijn. Hoewel ALO en RUS uiteindelijk vrij snel voorbij komen aan Valtteri.
Perez zingt het een paar rondjes uit op zijn eerste set softs, maar maakt er geen waanzinnig lange stint van. Na zijn pitstop valt hij terug naar P3, een dikke drie seconden achter Leclerc. Interessant is dat Red Bull met beide coureurs voor een tweede set softs is gegaan. Behalve Williams zijn alle andere teams gewisseld naar hards.
Ocon heeft ondertussen een kneuzige race. Hij had al een stop & go te pakken vanwege het verkeerd innemen van de startpositie aan het begin van de race. En nu blijkt dat het team en hij de straf niet juist hebben ingelost. Daarvoor krijgt hij dus nog een straf. De Fransman is daarmee eigenlijk alleen nog in de slag met de McLaren van Norris. De andere McLaren van Piastri is inmiddels al buiten beeld uitgevallen.
De Vries is inmiddels opgeklommen naar P14. Hij zit daarmee een seconde acht achter teammaat Tsunoda, die op P11 rondrijdt. De man uit Sneek is echter flink verwikkeld in gevecht en ziet in ronde 26 Zhou weer voorbij komen. In dezelfde ronde gaat Perez (eindelijk) voorbij aan Leclerc. De Mexicaan heeft op dat moment dertien seconden achterstand op leider Verstappen. Zijn banden zijn ietsje nieuwer dan die van onze held, maar niet zodanig dat hij die dertien seconden makkelijk kan dichtrijden.
Ocons dag wordt dan nog wat slechter. Na al het eerdere geklooi heeft hij nu ook nog te hard gereden in de pitstraat. Het lijkt wel de Junkyardrace voor de Fransman vandaag, in plaats van een Formule 1 race. Van de top-8 zijn Hamilton en Stroll de eersten die stoppen aan het eind van ronde 30. Beiden gaan voor nog een set harde banden en komen terug in de top-8 als zevende en achtste.
Sainz en Russell komen een ronde later binnen. Sainz houdt zijn positie ten opzichte van Hamilton, maar Russell verliest ten opzichte van Stroll. De Canadees komt vlak achter de Brit de baan op, maar kan er dan voorbij aan het eind van het ’tweede’ rechte stuk.
Bij Red Bull is er geen drama en geen spelletje. Perez zou langer door kunnen rijden op zijn tweede set softs dan Verstappen. Maar men besluit PER als eerste binnen te halen. De Mexicaan gaat nu naar hards en komt makkelijk voor de inmiddels tevens gestopte Leclerc weer de baan op. Een ronde na Perez komt niet verrassend Verstappen binnen. Op het rechte stuk komt alleen Norris aanstormen. Maar die ligt bijna een ronde achter. Verstappen dus makkelijk naar P1, zoals door iedereen verwacht.
Alonso is met zijn stop teruggevallen tot vlak achter zijn boezemvriend Lewis Hamilton. Voor P4 wordt het nog spannend, want Sainz, Hamilton en Alonso worden gescheiden door een seconde of vier. In ronde 38 gaat het spel op de wagen. Alonso lijkt Hamilton in te halen, maar Ham kan counteren. Een ronde later is het wel raak: Alonso pakt HAM in bocht 10. Voor de Spanjaard zal alleen al voor deze move het de moeite waard zijn geweest om door te gaan met F1 op zijn 41ste. ALO gaat nu op jacht naar zijn landgenoot Sainz.
Finish
De race gaf ons al erg het déjà vue gevoel, maar dat wordt compleet als Charles Leclerc uitvalt met pech. De Monegask had al de Energy Store moeten vervangen voor de start. Nu valt hij opnieuw stil op de baan. Kortstondig volgt er een Virtual Safetycar, maar die is al snel weer weg. Sainz, Alonso en Hamilton vechten nu dus voor een podium.
Het onvermijdelijke gebeurt in ronde 46. Alonso heeft veel meer pace in de Aston Martin dan Sainz. Hij raakt de Ferrari nog even voordat hij er uiteindelijk voorbij gaat. De Fezza vreet nog steeds door de banden heen, waar de Red Bull en Aston die goed heel kunnen houden. Bij Mercedes is de slijtage misschien iets beter dan bij Ferrari, maar dat verschil is niet zo groot als vorig jaar. In de zin dat Merrie iets terug lijkt te zijn gevallen op dat vlak.
Waar Alonso namelijk Sainz achterlaat alsof deze stilstaat, maakt Hamilton niet de indruk Sainz echt te kunnen aanvallen. Het is zelfs Stroll die iets dichterbij komt aan het gevecht tussen de twee. Alonso is ook in zijn hum. In plaats van ‘GP2 Engine!’ roept hij dat de Aston geweldig is om te rijden. En de tijden ondersteunen dat. Hoewel Red Bull natuurlijk nu al lang aan het ‘managen’ is, verliest ALO in de laatste tien ronden geen seconde meer op VER. Sterker nog, hij wint marginaal op de Bulli’s.
Enfin, een mooie dag voor Red Bull dus en een mooie dag voor Aston Martin. Voor de neutrale fan is het wel een beetje schrikbarend. Er lijkt niet per se een team te zijn die het het kampioensteam moeilijk kan maken. Misschien team rood in Monaco of op andere specifieke circuits, maar niet consistent in ieder geval. Tenzij Aston Martin er echt nog een tandje bij kan zetten.
Achter de top-3 houdt Sainz toch Hamilton achter zich. Daarachter finishen Stroll en Russell. Bottas doet goede zaken voor Alfa Romeo als ‘best of the rest’ achter de nu beste vier teams. Gasly pakt vanaf de laatste plek op de grid P9 bij zijn debuut voor Alpine, op de dag dat Ocon implodeerde. Het laatste puntje gaat naar Williams en Albon, die Tsunoda nipt achter zich weet te houden. Goed nieuws voor team blauw, dat met Sargeant op P12 een stap gemaakt lijkt te hebben.
Sargeant is ook de beste ‘rookie’, terwijl onze Nyck op P14 eindigt in de Haas F1 sandwich. De Vries verslaat dus wel Zhou op race pace. De Chinees grijpt op het laatst nog de snelste ronde uit handen van Gasly. Omdat hij buiten de top-10 finisht krijgt niemand het punt voor de snelste ronde daardoor. Maar voor Alfa is dat gunstig in een eventuele strijd met team Frankrijk.
Norris is de laatste finisher in de McLaren, op een straatlengte achterstand. De Macca loopt werkelijk voor geen meter. Piastri en Leclerc zijn de mannen die niet aan de finish komen door technische malheur. Ocon heeft vermoedelijk zelf besloten maar niet meer door te rijden en wordt eveneens niet genoteerd als finisher. Op naar het altijd gezellige Saoedie-Arabië, waar over twee weken de zegereeks van Max verder gaat!
Uitslag Formule 1: Grand Prix van Bahrein 2023
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Perez – Red Bull
- Alonso – Aston Martin
- Sainz – Ferrari
- Hamilton – Mercedes
- Stroll – Aston Martin
- Russell – Mercedes
- Bottas – Alfa Romeo
- Gasly – Alpine
- Albon – Williams
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Sargeant – Williams
- Magnussen – Haas F1
- DE VRIES – Alpha Tauri
- Hulkenberg – Haas F1
- Zhou – Alfa Romeo
- Norris – McLaren
DNF
Ocon – Alpine
Leclerc – Ferrari
Piastri – McLaren
Robert zegt
Alonso! Wat een baas!
En wat hebben Ferrari en Mercedes nog een hoop huiswerk te doen…
omarrs6 zegt
Social media momenteel:
Pain.
Rip Leclerc
boriske zegt
Beste piloot wint. Beste auto wint.
Alonso wat een baas.
Maar wat een saai seizoen staat ons weer te wachten.
Johanneke zegt
Het seizoen is nog lang, RB gaat vast wel een race of 2 niet winnen…
Nee die hebben een auto die zoveel beter is dan de rest. De echte strijd wordt plek 3. Elke race weer. En ik denk dat Leclerc die het vaakst zal pakken.
MaartenD zegt
Ik hoop dat het niet zo saai blijft voor het kampioenschap. Superresultaat voor opperbaas Alonso. Nyck de Vries zeer zwak
brammetjedeb zegt
Zeg, laat hem ff inkomen joh! Reed een andere strategie, vond het overall best ok van hem. Hielp yuki ook nog met een inhaalactie en ophouden van een concurrent.
flyerbunch zegt
Weeral top van Max! Knap van ouwe vos Alonso die Lewis nog ff laat zien dat hij z’n sluwe streken nog niet is verleerd! Jammer voor Leclerc, maar de geruchten ivm motor problemen bij kwalificatie ipv banden strategie waren mss dan toch niet helemaal uit de lucht vergeten ondanks ontkenningen bij Ferrari.
brammetjedeb zegt
Gruwelijke dominantie. Beest van een wagen met ronduit de beste coureur van dit moment.
Prachtige momenten Alonso! Geweldig om te zien, maar hoe knap van (de vaak verguisde) stroll!
Ferrari, Ferrari, Ferrari…. Roepen dat de betrouwbaardheid onder controle is en dan je eerste coureur uit zien vallen. Sainz viel tegen zeg, tov leclerc. Heb altijd gedacht dat die gelijk waren, maar dan moet ie nu toch echt iets gaan laten zien.
Laat Verstappen dit seizoen alle records de boeken uit rijden, perez het tweede treetje pakken en de derde mag om hard gevochten worden door Aston, Mercedes en Ferrari!
katoenboer zegt
Daar is toch geen zak aan? Leuk dat hij dan alle records pakt met z’n 40 miljoen per jaar, maar beetje strijd om het kampioenschap mag er wel komen.
brammetjedeb zegt
Ik persoonlijk zie Max graag nog een aantal kampioenschappen pakken. Misschien iets minder spannend, maar hij maakt het ‘geef hem een goede auto en hij wordt kampioen’ wel waar op die manier. Laat de strijd maar daarachter plaatsvinden.
Die eerste rondes, 3,5 seconde los na 4 rondes, dat vind ik machtig om te zien. Het feit dat ie zoveel meer uit die auto haalt dan perez (al zag die er best goed uit vandaag) en gewoon de boel aan het managen is, vind ik ook prachtig.
Maar da’s mijn mening hè. Doen we volgend jaar een spannend seizoen, ok?
Foramen zegt
Je hebt vorig jaar je saaie seizoen al gehad. Laat deze maar spannend zijn met drie of vier teams voor winst, als je dan wint ben je pas echt de beste.
toniominestrone zegt
Begrijp niet zo goed waarom je die 40 miljoen erbij haalt.
aadzor zegt
Gewoon Alonso voor kampioen in de Formule 1.5!
Verstappen kampioen in de Formule 1.
utregcity zegt
Goed werk van Honda ook. 😌
Dutchdriftking zegt
Nu hopen dat Ferrari en Aston Martin de rest van het seizoen dichter bij Redbull komen. Het liefst Mclaren of Alfa Romeo ook nog maar dat is natuurlijk praktisch onmogelijk.
rollingstoned zegt
McLaren heeft nog een hele lange weg te gaan vrees ik… Wel sneu voor Lando.
pomoek zegt
Niet een heel spannende race, Alons, en in mindere mate Hamilton, waren wel de smaakmakers. Prachtige gevechten gezien. Maar dat was het dan ook wel een beetje. Ocon was wel erg dom bezig. De Vries heeft misschien toch voor het verkeerde team gekozen. De MB’s deden het redelijk. Zal lastig worden voor het team om te beslissen of ze de huidige auto door ontwikkelen of daar vanaf gaan zien. Ferrari is het Red Bull weer makkelijk aan het maken. Ik denk dat Binotto hier wel van heeft kunnen genieten. Wtf was er met de McLaren aan de hand. Dat was echt helemaal niets! Alfa’s lekker bezig, de Hazen weinig van gezien.
harrie zegt
Oef wat een dominantie, en dat waarschijnlijk met minimaal de halve race in de ‘het hoeft niet harder’ modus.
Mooi dat Alonso er weer staat.
Gisteren maakt ik er een nog grapje over, maar ik denk dat Toto ondertussen toch echt bij AM aan het peilen of ze wat aero data willen delen in ruil voor een fikse korting op de motoren.
Richmond zegt
Aero data delen heeft nu geen enkel nut.. door de budgetcap kun je je niet veroorloven om te gaan experimenteren en zomaar wat dingen erop gooien. Mercedes heeft een update gepland voor Imola voor een paar tienden winst, maar de vraag is moeten ze geld uitgeven in een verloren concept en de resources inzetten op een nieuw concept of toch mee blijven doen voor de punten en het extra geld dat je ermee krijgt
harrie zegt
Daarom toch, dan kopieer 1 op 1 het hele aero pakket van AM, heb je in ieder geval spotgoedkoop een basisconcept wat wel werkt. Kun je vanuit daar weer zelf ontwikkelen.
De motor en achterwielophanging zijn toch al hetzelfde.
birdcage zegt
Maakte de Honda motor het verschil vandaag? Het package van RB heeft overtuigd in mijn ogen. Daarvoor bleef AT te ver verwijderd met dezelfde motor.
lekkerlinksrijden zegt
Ben gewoon in slaap gevallen op de bank, zegt genoeg over de race
CYBRTRK zegt
Je moet ook niet alleen naar RB kijken, daarachter was genoeg te zien deze race
lekkerlinksrijden zegt
Heb ik gehoord ja. Maar geloof me, ik ben geen Max fan maar een F1 fan en toch was het wat magertjes