Wie-o-wie trekt aan het langste eind op het circuit in Bahrein?
Stoffel Vandoorne in elk geval niet. De Belg is een enorme pechvogel en gaat niet van start. Zijn Honda-motor heeft het begeven na een olielek en het team krijgt de aandrijflijn niet meer aan de praat. Bottas zal gebrand zijn op een mooi resultaat, hij heeft immers teamgenoot Hamilton afgetroefd in de strijd om pole position. Max klaagde over rare moves van Massa in de aanloop naar zijn snelle rondje in Q3, de Nederlander start vanaf P6.
Ondertussen horen we dat er nooit meer een GP van Turkije zal komen. Het fotomometje was enkel bedoeld om de sfeer op te krikken. We kunnen dus stoppen met tüüteren.
De start! Bottas komt goed weg vanaf de racelijn, Lewis wat minder vanaf het vuile gedeelte van de baan en Vettel schuift op naar P2. Max gaat Ricciardo en Raikkonen voorbij, de Nederlander ligt alweer op P4. Her en der worden kleine beukjes uitgedeeld, maar niks serieus. De volgorde: Bottas, Vettel, Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Massa.
Max zet de voorlopige snelste ronde neer en begint aan te dringen bij Hamilton, terwijl Vettel Bottas onder druk zet. Het veld is gesetteld en de beruchte DRS-trein is een feit. Coureurs zitten zo dicht op elkaar dat ze veel grip aan de voorzijde van de auto verliezen, waardoor inhalen zo goed als onmogelijk is.
Rondje 8! Bottas leidt nog steeds de polonaise, de kop van het veld zit behoorlijk dicht bij elkaar. Klinkt spannend, is het helaas niet. Kevin Magnussen is klaar voor vandaag, hij zet z’n Haas met panne aan de kant. Vettel heeft er genoeg van en duikt in rondje 11 naar de pits voor een setje supersofts. Max geeft op de radio aan dat hij net als Ferrari “iets” wil proberen. Max duikt de pits in, de Nederlander kiest eveneens voor een (ongebruikt) setje supersofts. Mogelijk wordt dit een meesterzet van VER en VET, we gaan het zien.
Klik op de afbeelding voor de video
ELLENDE! Max parkeert z’n auto met verse banden in de vangrail, zijn race zit erop. Door remproblemen kon de Nederlander z’n auto helaas niet op de baan houden. Ook Lance Stroll is de sigaar. De Canadees had al een matig track record en wordt aangereden door Sainz, die net de pitstraat verlaat.
Klik op de afbeelding voor de video
Na een safetycar situatie pakt Vettel de leiding over van Bottas. Hamilton schuift op naar P3 en Ricciardo valt enkele posities terug tot achter Raikkonen. Interessant: Hamilton dook tegelijk met Bottas de pits in, maar hield bij het binnenrijden Daniel Ricciardo op. Dat incident krijgt mogelijk nog een staartje.
Ah, daar is het staartje! Hamilton krijgt een tijdstraf van 5 tellen voor het ophouden van Ricciardo, hij moet bij z’n volgende stop dus nog even wachten voor hij weg mag rijden. Ondertussen wil HAM voorbij aan BOT. Laatstgenoemde verliest teveel tijd op Vettel naar de zin van Hamilton.
Raikkonen zet Massa opzij voor P4, terwijl een hete strijd om P11 plaatsvindt tussen Palmer, Kvyat en Alonso. Kvyat probeert Palmer te verschalken en die laatste verliest daarbij een stukje voorvleugel. Ondertussen geldt full course yellow, maar het lijkt onduidelijk waarom precies. Een baancommissaris steekt z’n duimpje op en het geel is weg, er lag kennelijk iets op de baan.
Rondje 27. Hamilton gaat voorbij aan Bottas. Ricciardo pakt twee rondjes later de vijfde stek van Massa en rookt een voorbandje op. Hamilton loopt in op leider Sebastian Vettel, het lijkt dus een goeie keuze van Mercedes om hun twee coureurs van positie te laten swappen.
Kvyat gaat alsnog voorbij aan Palmer en ook Alonso neemt de Renault te grazen. Bottas stopt in rondje 31 voor de tweede maal, hij krijgt soft banden mee. Vettel komt naar binnen in rondje 34. Grosjean pakt Wehrlein voor P13. Vettel gaat als de brandweer en verschalkt teamgenoot Raikkonen, hij ligt weer op P2 en loopt in op Hamilton.
Ricciardo doet weinig moeite om Bottas achter zich te houden, de Mercedes (op nieuwere banden) is duidelijk sneller. Raikkonen komt binnen en Vettel is duidelijk sneller dan Hamilton, die bovendien nog de pits in moet én een tijdstraf aan de broek heeft hangen.
The honey badger komt binnen voor een vers setje supersofts. Hij behoudt P5, vlak voor Felipe Massa. Hamilton zoekt de pits op en nadat het team netjes 5 tellen wacht krijgt hij een setje softs. Hij valt terug achter teamgenoot Bottas en voor Kimi Raikkonen. Vettel rijdt soeverein aan kop met een voorsprong van ruim 9 seconden op Bottas.
Hamilton gaat als een raket en loopt per ronde ruim een seconde in op Bottas. In rondje 47 (van 57) laat Bottas zijn teamgenoot aka De Zonnekoning voorbij. LH44 heeft een forse achterstand op Vettel, maar loopt enorm in op de Ferrari. Alle ingrediënten voor een spannend slotakkoord zijn aanwezig, tenzij Sebastian verstoppertje speelt en rustig aan doet.
Marcus Ericsson zet z’n Sauber aan de kant met versnellingsbakproblemen. Zijn remmen roken harder dan de Weber van je buren. Meer over remmen in de F1 lees je HIER.
Met nog vier rondjes te gaan heeft Vettel een voorsprong van 6,7 seconden op Hamilton. De Ferrari heeft echter wat last van achterblijvers, die Hamilton dus later zal tegenkomen. Verrassing! Alonso rijdt op een ANWB-tempo over de baan en geeft op de radio aan dat de Honda-motor de pijp aan Maarten heeft gegeven.
De overwinning lijkt een zekerheidje voor Vettel, die weer wat tijd terugwint op Hamilton. De Ferrari pakt inderdaad de overwinning, voor Hamilton en Bottas. Raikkonen en Ricciardo missen nipt het podium. Zijn jullie ook zo vreselijk benieuwd wat Max in deze race had kunnen doen..?
1. Sebastian Vettel GER Ferrari – Ferrari 57 laps
2. Lewis Hamilton GBR Mercedes – Mercedes +6.660ss
3. Valtteri Bottas FIN Mercedes – Mercedes +20.397s
4. Kimi Raikkonen FIN Ferrari – Ferrari +22.475s
5. Daniel Ricciardo AUS Red Bull – TAG +39.346s
6. Felipe Massa BRA Williams – Mercedes +54.326s
7. Sergio Perez MEX Force India-Mercedes +1m 02.606s
8. Romain Grosjean FRA Haas-Ferrari +1m 14.865s
9. Nico Hulkenberg GER Renault – Renault +1m 20.188s
10. Esteban Ocon FRA Force India-Mercedes +1m 22.252s
11. Pascal Wehrlein GER Sauber – Ferrari +1 lap
12. Daniil Kvyat RUS Toro Rosso-Renault +1 lap
13. Jolyon Palmer GBR Renault – Renault +1 lap
14. Fernando Alonso ESP McLaren-Honda +3 laps
Did not finish
15. Marcus Ericsson SWE Sauber – Ferrari 50 laps completed
16. Carlos Sainz ESP Toro Rosso-Renault 12 laps completed
17. Lance Stroll CAN Williams – Mercedes 12 laps completed
18. Max Verstappen NED Red Bull – TAG 11 laps completed
19. Kevin Magnussen DEN Haas-Ferrari 8 laps completed
20. Stoffel Vandoorne BEL McLaren-Honda 0 laps completed
UPDATE: Carlos Sainz krijgt voor de volgende race een gridstraf van drie startplaatsen voor het van de baan beuken van Lance Stroll.
viezefreddyw zegt
Hulde en applaus voor de man Sebastian Vettel. Heeft ijzersterk gereden met een goede strategie. Bottas heeft het vandaag alles behalve laten zien. Vertrekt vanaf pole maar heeft wat mij betreft bijzonder slecht gereden. Hij heeft laten zien dat hij de mindere is ten opzichte van onder andere Hamilton en Vettel. Ook Ricciardo heeft vandaag geen goede race gereden vind ik. Ik had meer verwacht van hem.
Jammer van Max Verstappen maar dit soort dingen horen er ook bij. Uithuilen en over twee weken in Rusland opnieuw beginnen. Een circuit waar denk ik meer mogelijk is voor Red Bull dan in Bahrein. Wat echt bijzonder pijnlijk om te zien is het McLaren Honda dat maar blijft aankwakken. Zonde van zo’n mooi team met een erg goed rijdersduo.
Al met al heb ik naar een leuke race gekeken, het was voorin heel lang heel spannend. Vettel is de terechte winnaar en zo is het kampioenschap nu al best spannend.
stfu zegt
@viezefreddyw: “Hij heeft laten zien dat hij de mindere is ten opzichte van onder andere Hamilton en Vettel” Uh, dat leek me toch vrij logisch? Vettel en Hamilton zijn kampioenen, Bottas niet en lang niet zo ervaren.
viezefreddyw zegt
@stfu: Ik heb het dan over talent en rijderskunsten. Max is ook nog geen wereldkampioen en heeft ook minder ervaring maar ik schat hem hoger in. Max zou zich, mits hij de goede auto heeft, kunnen mengen voor de titel. Bottas vind ik minder getalenteerd.
Erik zegt
@viezefreddyw: of Bottas de mindere is, dat gaan we zien dit seizoen. Feit is, volgens auto-motor-und-sport.de, dat zijn banden in de 1e en 2e stint niet op temperatuur kwamen wegens een foutieve druk.
robbie123 zegt
Helaas voor Max deze keer, maar het is een kwestie van tijd dat hij natuurlijk wereldkampioen wordt!!!
Rick-dos zegt
@Ziggo Kunnen jullie alsjeblieft die Jack Plooij en Olav Mol vervangen. Jack staat altijd een beetje popie jopie te doen net alsof hij hele goede banden heeft met die coureurs terwijl die coureurs alweer vergeten is wie hij is als ze weglopen. Zo ook bij z’n interview met Stroll, gewoon met gekromde tenen naar het interview zitten luisteren. En Olav moet gewoon wat anders gaan doen. Dingen die voor het publiek allang duidelijk is komt hij een paar minuten later achter. Maar goed…
Na deze race ben ik hoopvol voor RBR en Verstappen voor de rest van het seizoen. Deden aan het begin goed mee en quali was ook niet slecht. Jammer voor Max vandaag, maar hij deed heel goed mee vooraan!
rovadepo zegt
@Rick-dos: en dan dat gevloek en oppervlakkige commentaar, altijd verkeerde timing met interviews. Deze sport is te groot voor een te fanatieke proleet en afgewezen tandarts die hobbymatig de pits verslaat. Jammer dat we skysports niet kunnen zien.
Rick-dos zegt
@rovadepo: Dank je. Dacht ff dat ik de enige was die er zo over dacht.
rovadepo zegt
@Rick-dos: het ergste is nog als je op een suffe zondag nog ff de overwinning van Max in Spanje terug kijkt… joheeejohoooo joo fucking hoo ( dat verpest het hele moment ) . Ik verwacht gewoon serieus commentaar efficiënt en dat het wat emotioneel wordt is prima maar dat gevloek laat echt zien dat het geen raketgeleerde is, een beetje klasse is ver te zoeken.. Robert Doornbos is wmb goed en die Kamphuis vind ik ook slecht met zijn anti Rosberg , het is toch niet zijn taak om zijn mening te ventileren. Gewoon presenteren de kenners laten vertellen en analyseren en verder heeel blij zijn dat Max populair is zodat ze een platform/kijkers hebben. Het doet mij nog het meeste denken aan het niveau Vis tv.. ( al is dat nog wel lachen zo slecht dat het is )
Rick-dos zegt
@rovadepo: Ik krijg het idee dat ze een soort van VI voor F1 willen imiteren. Gewoon niet doen. Dat werkt voor VI maar niet voor hun. Nogmaals Doornbos kan ik nog waarderen of een van der Garde ook. Misschien die gasten eens naar een race sturen om de interviews te doen. Hebben kennis, kunnen beter begrijpen hoe een coureur denkt waardoor zo’n interview misschien beter verloopt en kunnen het ook nog uitleggen aan ons het publiek. Beetje de opzet als Sky.
ewoudhoed zegt
@Rick-dos @rovadepo: amen brothers
rhellema zegt
@Rick-dos: denk je werkelijk dat Ziggo hier mee zit te lezen? Ik heb je al meerdere malen zien afgeven op Olaf Mol, waarom kijk je dan überhaupt de races bij Ziggo en zoek je niet naar een goede stream van Sky bijvoorbeeld?
Rick-dos zegt
@rhellema: Ik verwacht dat de directeur van Ziggo en CEO van Liberty Global hier gelijk mee aan het werk gaan en morgen ons laten weten dat die twee de laan uit zijn gestuurd.
En de reden dat ik niet een stream kijk is omdat ik Ziggo elke maand een behoorlijk bedrag overmaak en zij mij F1 aanbieden. Als zij dit doen dan mag het ook wel een bepaald niveau hebben. Ben je van Olaf en Jack af kom je in de studio die andere popie jopie Coronel tegen. Gelukkig zit er nog een Doornbos naast die het allemaal nog dragelijk maakt.
rhellema zegt
@Rick-dos: ik betaal ook iedere maand een bedrag aan Ziggo en daar krijg ik ook zenders bij met een belachelijk slecht niveau televisie, het blijft echter een eigen keuze of je die wel of niet kijkt. Aangezien je ook internet hebt zou ik als ik jou was mezelf niet pijnigen en een stream op zoeken waarbij ik de race ook goed kan volgen. Nu lijkt het er een beetje op dat je kijkt om het ergeren aan de personen die je noemt.
Rick-dos zegt
@rhellema: En jij lijkt een beetje een fan van die twee. Waar het wel of niet op lijkt is helemaal niet relevant of interessant.
Aangezien er naast Ziggo verder geen goed alternatief is om de race te bekijken op tv ben je wel gebonden aan Ziggo. Eens stream hoort niet een alternatief te zijn voor een service waar je voor betaalt.
rhellema zegt
@Rick-dos: dus is het ook totaal niet relevant dat je je mening over “die twee” hier drapeert. Als je klachten hebt over “die twee” richt je je tot Ziggo maar ga niet hier je gal lopen spuwen op iets waar Autoblog totaal geen invloed op heeft.
sr20det zegt
@Rick-dos: televisie is gewoon verouderd en kut, wen er maar aan
vierkoloms zegt
@Rick-dos: ik snap je punt, echter heeft het allemaal met budget te maken. Ziggo bereikt een veel kleiner publiek dan in de UK of Duitsland. Daarnaast hebben we geen aansprekende persoonlijkheden die in de F1 wat bereikt hebben. Doornbos teert nog op oud succes, heeft al jarenlang geen F1 meer bestuurd. We zullen het hier mee moeten doen todat Max met pensioen gaat en we een NL teambaas gaan krijgen die werkelijk verstand heeft van het spelletje.
Rick-dos zegt
@vierkoloms: Ik denk niet dat het zozeer aan het budget ligt. Nogmaals het hoeft geen Sky of RTL producties te zijn. Misschien moet je dat niet eens willen maar het moet het toch wel beter kunnen dan wat we nu hebben?
Wat je in Nederland vaak ziet gebeuren is dat we op “oude” vertrouwde gezichten terugvallen. Waarom bijvoorbeeld Kamphues? En als hij het niet was geworden dan durf ik er zomaar op te wedden dat Eddy Zoey het was geworden omdat ze allebei ooit eens een keer hebben gezegd dat ze wel wat met auto’s hebben.
Ik weet zeker dat er wel wat talent in Nederland rondloopt die dat beter kan doen. Het is alleen de taak van Ziggo om ze te vinden en ze een kans te geven.
Gulli zegt
@Rick-dos: bij RTL waar ze meestal wel redelijk op de hoogte zijn hebben ze Kvyat voor Sainz uitgemaakt (die was gelukkig pas drie ronden geleden uitgevallen) en dachten ze dat Ericsson een wederopstanding had meegemaakt, helaas voor hen was het toch zijn teamgenoot
Rick-dos zegt
@gulli: Daarom kijk ik ook nooit RTL. Iets minder irritant dan Ziggo maar desalniettemin irritant.
Kijk, dat er soms fouten worden gemaakt is niet erg. We maken allemaal weleens fouten maar als het structureel is en daarboven op komt ook nog het irritante van Jack dan ben ik er een beetje klaar mee.
Het hoeft geen BBC of Sky niveau te hebben maar we kunnen toch wel beter dan dit?
toniominestrone zegt
@Rick-dos: Joh, na iedere GP grijp jij de kans aan om Olav en Jack af te kraken, die mannen doen met veel enthousiasme hun werk, goed ze zitten er wel eens naast, wat geeft dat?, ik persoonlijk word strontziek van jouw eeuwige gezeik, hoef ik ook niet te lezen! Het is een keuze…
Rick-dos zegt
@toniominestrone: Pfffff en dan word ik er niet eens voor betaald of betaal jij er niet voor om schijtziek van mij te worden.
Helemaal niets. Noppes. Nada. Zomaar schoon in het handje een service van mij aan jou. Als ik jou was zou ik mij dankbaar zijn….
Turbo S zegt
@gulli: die 2 uit elkaar houden had de regie zelf ook problemen mee maar dat had Olav dan wel meteen gezien.
Gulli zegt
@mercedesbenze350cdi: ja maar toen reed Sainz nog mee, bij RTL lag hij toch echt al drie ronden op zijn strandbedje
bizzarrini zegt
@Rick-dos: de beste stuurlui staan aan wal
Erik zegt
@Rick-dos: ik kijk altijd deze stream van sky sports. Geweldig en het kost niets:
http://nl.vipleague.me/motorsports/95559/1/skysports-f1-%7C-skyf1-%7C-sky-sports-f1-%7C-sky-f1-live-stream-online.html
toyotafortuner zegt
Heb helaas de race moeten missen, er was een mooie klassieke Amerikanenmeeting die ik niet kon laten gaan. (Foto’s volgen) Dus dank voor de samenvatting.
Natuurlijk zonde van Max zijn vroege uitval. Uithuilen/balen ed en en op naar de volgende race, die ie hopelijk probleemloos kan verrijden.
Robert zegt
Ik denk dat Max ook weinig méér had kunnen doen als P5, die nu (terecht) een prooi voor Ricciardo werd. Wel weer briljant hoe Max bij de start van P6 naar P4 wist te rijden.
JanJansen zegt
@RRRobert: zijn achterremmen werden veel te heet bij de pitstop, hierdoor ging alle remkracht naar de voorwielen. Helaas, pindakaas. Ze zullen het probleem wel asap oplossen, RB kennende.
Goed dat Max meteen meldde dat het aan de remmen lag, en niet een rijdersfout.
rob5nismo zegt
Ik vond het een mooie race met veel gevechten op de baan vooral palmer sprong me deze race op een positieve manier in het oog
Hupke zegt
Aan Honda kan ik echt nietmeer uit. Hoeveel ervaring hebben ze met motoren bouwen? Dat het 2 keer misgaat kan ik begrijpen maar dat ze er niet in slagen van de problemen op te lossen gaat er niet in.
VeniVidiVici zegt
@Hupke: Sterker nog… het schijnt dat Mercedes ze gaat helpen om het juiste pad te gaan wijzen haha
jannemaneke zegt
@Hupke: Een F1 motor bouwen lijkt een beetje op op de beurs spelen: de resultaten uit het verleden geven geen garantie op goede resultaten in de toekomst.
Gulli zegt
Nette race van Grosjean, Perez ook netjes gereden!
Gelukkig zijn https://www.hasstrollcrashedyet.com/ en http://www.hasmclarenbrokendown.com alweer netjes geüpdatet
Gulli zegt
netjes is het toverwoord
lekkerlinksrijden zegt
@gulli: vergeet Massa niet, ook erg goed gereden
Gulli zegt
@lekkerlinksrijden: netjes gereden zelfs!
lekkerlinksrijden zegt
@gulli: dat ook
E34M5Touring zegt
Wie was er nou fout bi die crash van Sainz en Stroll? Leek net of Stroll hem er gewoon in stuurde maar ik weet niet wie er ‘voorrang’ heeft in zo’n geval. Neem aan dat hij bij het passeren Sainz de pits uit heeft zien komen.
lekkerlinksrijden zegt
@E34M5Touring: Sainz zat totaal fout met die actie, wanhopige poging om vanuit de pits niet nog een plek te verliezen.
Elimineert daarbij Stroll en ook zichzelf, stom
E34M5Touring zegt
@lekkerlinksrijden: @str8six: Thanks, duidelijk!
str8six zegt
@E34M5Touring: M.i. Sainz omdat hij de pit uitkwam en hij dus moet letten op aankomend verkeer. Daarnaast was Stroll er al ruim voorbij.
KEV9 zegt
Ik heb een remedie tegen mijn insomnia gevonden…. kijk een f1 racen en binnen 5 minuten val je in een diepe slaap.
Ze moeten toch heel snel iets bedenken om de F1 weer ouderwets spannend te maken wat anno 2017 kunnen ze niet eens meer inhalen.
Weg met al die hulpmiddelen en gewoon weer een turboloze v8 of v10 geen kers geen openklappende spoilers.
KEV9 zegt
@soulmaster: owja…en weer een race gewonnen door een slimme pitsstop..
Gulli zegt
@soulmaster: ik vond anders dat er bedt een hoop gebeurde op de baan. Vooral het gevecht in de achterhoede was erg vermakelijk. En die pitstops moesten wel want Bottas kreeg de gang er niet echt in, je kunt geen kant op dan. Dan maar beter in de middenmoot wat ruimte maken en dat later terugverdienen als de rest naar binnen komt
KEV9 zegt
@gulli: Ik heb naar de zes uren van Silverstone gekeken waar de supersportwagens tussen de supertoerwagens door manouvreerden, waar de toyota samen met de porsche vochten om elke cm asfalt waar na 6 uur racen er nog geen minuut tussen beide auto’s zat…
Dan zie ik dat toch veel liever dan te kijken naar een klasse waar inhalen bijna onmogelijk is omdat ze niet te dicht achter hun voorganger mogen rijden want dan is de balans weg. Waar 9 van de 10 wedstrijden in de pits en niet op de baan wordt beslist..
Ik ben vorig jaar al afgehaakt en nu zeker. Geef mij maar de Formule 2 en 3 en de WTCC.. die vreten het asfalt nog op en als het moet het gras daarnaast ook nog.
escort77 zegt
@Mauritsh:
“meesterzet van VES en VET”
Moet sinds 3 races “VER en VET” zijn ?
Author zegt
@escort77: Old habits… ;) Zal het even aanpassen!
Edge zegt
Ik vond het oprecht een leuke race. Uiteraard is het ontzettend jammer dat Max, zeker gezien zijn vorm in de openingsronden, al vroeg het bijltje erbij neer moet gooien. Gelukkig rijden er nog een paar andere zeer goede coureurs in de F1 en dan doel ik vandaag natuurlijk vooral op Vettel. Erg mooi dat Ferrari wederom op eigen kracht gewonnen heeft. Dit vind ik als Ferrari-fan geweldig, maar is natuurlijk ook geweldig voor de sport. Nu alleen Alonso nog in een goede auto krijgen en die Red Bull iets sneller maken zodat ook Max en Danny Ric mee kunnen vechten om de knikkers.
probono zegt
@soulmaster: deel je mening echt niet. Voorin is het spannender dan dat het lange tijd geweest is. Ferrari/vettel doet 100% mee met Mercedes en de RB, ’s komen weer dichterbij. Ook was er deze race heel wat moois te zien tussen Alonso & Saint vond ik. Het verleden word snel geromantiseerd, en F1 zal toch trachten aan te blijven haken op enigzins relevante nieuwe technologie in plaats van terug in de tijd gaan. Dat gezegd hebbende is het zeker fijn als er meer actief komt. Het is alleen iet eenvoudig, er is door de jaren heen al zo veel geprobeerd.
Rhyo zegt
Als Hamilton niet zo hinderlijk in de pitstraat deed, dan was de eindstrijd met Vettel (misschien) wat spannender. Hij liep echt goed in.
thefmanl zegt
Ik denk dat dit ook laat zien dat rosberg toch wel even een betere rijder is dand meeste mensen denken
Joost zegt
Perez, anybody?
18e starten en als 7e eindigen. Best OK!
En vind het sowieso wel cool omdat hij vorig seizoen een
sponsor eruit geknikkerd heeft…
mrrallycross zegt
Terecht dat ze die sainz straffen