Met dank aan ijzige Kimi geen één-tweetje voor Mercedes-Benz dit weekend.
De Ferrari-rijder kon niet voorkomen dat Lewis Hamilton zijn Mercedes onbedreigd naar de overwinning stuurde en drie seconden voor de Fin het zwart-wit geblokt zag vallen. Het had niet veel gescheeld of Nico Rosberg was als tweede over de finish gekomen, maar Raikkonen weet de Duitser twee rondes voor het einde in te halen.
De strijd tussen Ferrari en Mercedes duurde overigens de gehele race. Hamilton en Vettel deelden de eerste twee startrijen, Rosberg en Raikkonen de tweede, met de Mercedes’en op 1 en 3. Raikkonen pakt meteen p3 van Rosberg af, maar iets verderop in de race neemt Rosberg beide Ferrari’s -met dank aan DRS- te grazen.
Opvallend is dat de Ferrari-rijders beiden een andere bandenstrategie hanteren. Gaat Vettel na de eerste stop weg op de softs, Kimi doet nog een stint op de medium-banden. Dat blijkt uiteindelijk de juiste strategie, want dankzij een vers setje zacht rubber weet hij in de slotfase Rosberg nog te verschalken. Hamilton blijkt echter een brug te ver en de Brit rijdt relatief gemakkelijk naar de overwinning. Vettel komt -mede door een klein uitstapje naast het asfalt- uiteindelijk als vijfde binnen. Valtteri Bottas weet zijn Williams uiteindelijk nog knap tussen de strijdende Ferrari’s en Mercedes’en naar een vierde plek te rijden.
Max Verstappen
Dan onze eigen held: Max Verstappen. De jonge Nederlander start vanaf een matige 15e plek, nadat hij tijdens de kwalificaties al in Q2 was gestrand. Ook tijdens de race gaat het Max niet van een leien dakje. Hij steekt in de beginfase weliswaar twee auto’s voorbij, maar komt daarbij in aanraking met Pastor Maldonado. Een pitstop volgt, waardoor hij als laatste weer de baan op komt. Na de eerste reguliere stops rijdt Verstappen in een groot gat tussen de Manors achter hem en zijn teamgenoot Sainz voor hem. Die laatste valt in de tweendertigste ronde uit met een probleem aan zijn voorwiel en voor Verstappen is de race helaas in ronde 36 gereden, ook hij valt uit na een relatief onzichtbare race. Na Australië en China dus al de derde race van het seizoen die onze jonge held niet kan uitrijden door technische malheur.
Toch is niet Verstappen de grootste verliezer van Bahrein, dat is zonder twijfel Jenson Button. Niet dat hij zo’n slechte race reed, maar vooral omdat hij in het geheel geen race reed. Button had al sinds vrijdag problemen met zijn auto en kon ook gister tijdens de kwalificatie geen tijd zetten voordat panne zich aandiende. Uiteindelijk bleek ook vanochtend zijn McLaren MP4-30 niet goed te functioneren. Dat wat zijn 100e Grand Prix voor McLaren had moeten worden, eindigde in een ‘DNS’.
Positie | Coureur | Team | Tijd |
---|---|---|---|
1. | L. Hamilton | Mercedes | 1:35:05.809 |
2. | K. Raikkonen | Ferrari | +3.38 s |
3. | N. Rosberg | Mercedes | +6.033 s |
4. | V. Bottas | Williams | +42.957 s |
5. | S. Vettel | Ferrari | +43.989 s |
6. | D. Ricciardo | Red Bull | +61.751 s |
7. | R. Grosjean | Lotus | +84.763 s |
8. | S. Perez | Force India | +1 lap |
9. | D. Kyvat | Red Bull | +1 lap |
10. | F. Massa | Williams | +1 lap |
11. | F. Alonso | McLaren | +1 lap |
12. | F. Nasr | Sauber | +1 lap |
13. | N. Hulkenberg | Force India | +1 lap |
14. | M. Ericsson | Sauber | +1 lap |
15. | P. Maldonao | Lotus | +1 lap |
16. | W. Stevens | Marussia | +2 laps |
17. | R. Merhi | Marussia | +3 laps |
NIET GEKLASSEERD | |||
M. Verstappen | Toro Rosso | DNF | |
C. Sainz | Toro Rosso | DNF | |
J. Button | McLaren | DNS |
oranje123456789 zegt
Hopelijk lan Ferrari zo verder dozn om MB het vuur aan de schenen te leggen
oranje123456789 zegt
@oranje123456789: wat een kut apparaat die gsm, om te typen dat is, en weer de epische renault motoren in een hoofdrol
jrk68 zegt
@oranje123456789:
Je kan je reactie ook op de telefoon gewoon teruglezen voor je op “plaats reactie” ramt….
Het is maar een tip….
niekie1999 zegt
@oranje123456789: heeft je telefoon een Renault-motor aangezien die niet goed werkt?
oranje123456789 zegt
@niekie1999: nog erger, Chinese copy
theracingelf zegt
Weer super gedaan van Renault!
tweetyv6 zegt
Ik denk dat men zich bij Renault nu toch wel hèèl hard achter de oren mag krabben.
pudi zegt
Vind de f1 steeds saaier worden :(
justins60 zegt
@pudi: heb je gekeken?
pudi zegt
@justins60: meerendeel wel!
gregorius zegt
@justins60: Ik heb dus ook gekeken en ik vond deze ook best saai. En naar mijn mening kwam het 100% door het circuit. Het is gewoon net 1 grote asfalt-parkeerplaats. Ik schok wakker toen Sainz uitviel en zowaar over een stukje grind moest rijden; ten minste, het leek op grind; het had nou niet echt een remmende werking.
En ik zie Raikonen ook graag goed rijden en het was leuk dat ie bij Rosberg kwam; maar dat was t m wel weer. Hopen dat Spanje leuker wordt.
justins60 zegt
@gregorius: nou ik vind het circuit ook kut , er zit gewoon geen lekkere flow in zoals spa ofso maar ik zat toch wel op het puntje van mn stoel tegen het einde toen raikonnen nieuwe banden had en naar rosberg toereed alleen jammer dat vettel wegviel uit die strijd
jrk68 zegt
Maldonado was ook weer in goede vorm, de vleugel van Max en de vloer van de Williams van Massa waren zijn grootste wapen feiten.
Wat je al niet kunt bereiken met een valse start en een goedgevulde beurs…, als je geen talent hebt….
Verder een leuke race gezien, zoals ik al bij het artikel over het fossiel Bernie had geschreven.
lambo4all zegt
@jrk68: “i hit maldonado”, welk deel snap jij daar niet van? Was zeer waarschijnlijk gewoon een raceongeval, en zo niet dan had Max schuld. Aangezien hij op Maldonado reed en niet andersom.
jrk68 zegt
@lambo4all:
Misschien toch eens wat vaker F1 kijken, dan had je geweten dat Maldonado elke wedstrijd wel bij een incident betrokken is.
Ook dit maal weer, door zijn valsestart kwam hij voor Max.
Dat Max zegt dat hij hem heeft geraakt zegt helemaal niets over de schuldvraag, dus daar is niets, nul, nada aan te begrijpen.
csx3000 zegt
@jrk68: Misschien moet jij wat minder F1 kijken om nog enige objectiviteit te behouden.
lambo4all zegt
@jrk68: coureurs zijn normaalgesproken heel snel met zeggen “[insert name] Hit me!”, dus als iemand zegt “i hit maldonado” weet je al hoelaat het is. Ook rijdt pastor dit jaar veel netter en heeft hij nog geen andere coureur geraakt (behalve misschien max dus). Wat hij in het verleden gedaan heeft maakt NIKS uit, elke incident moet objectief bekeken worden.
Ik zeg niet dat max 100% fout is, ik zeg gewoon dat je moet stoppen met alles en iedereen de schuld te geven behalve max.
bitethepillowimgoingindry zegt
@jrk68: Het was Max z’n eigen schuld. Straks ga je nog vertellen dat vadertje Jos altijd door anderen in de grindbak terecht kwam. Nee, eigen schuld, dikke bult. Of in dit geval 0 punten.
2jzpower zegt
Er was toch ook iets met Ricciardo 200 meter voor de finish?
lambo4all zegt
@2jzpower: toen hij het laatste rechte stuk op kwam zei zijn motor boem. hij rolde over de finish in een dikke wolk rook.
trustmeiamanengineer zegt
Mooi werk van Ferrari. Slecht weekend voor Max (en de rest met Renault aandrijving). Wel mooi die exploderende motor van RedBull op de finish.
En natuurlijk huilen voor Button… Alo deed het wel lekker, zo goed en zo kwaad als het ging in dat hok.
toniominestrone zegt
Geef de mannen van Renault wat credit, met hun knowhow krijgen ze het lek echt wel boven, alleen jammer dat nu net ” onze” Max daar mede de dupe van is.
theracingelf zegt
@toniominestrone: Daar zijn ze nu al bijna anderhalf jaar mee bezig en het wordt er alleen maar slechter op..
desjonnies zegt
@theracingelf:
ik zal het – voor de zoveelste keer- weer eens uitleggen:
Waarom Renault motoren ploffen.
Dat is heel plausibel en logisch te verklaren, toen Renault met de vorige generatie motoren aan de top stond met vier WK titels en twee tweede plaatsen in het WK had men bij Renault alles nodig om competitief te blijven met hun motor, iets wat een hoop energie en aandacht nodig heeft.
Mercedes daarentegen had niet zulke snelle motoren en is zich gaan concentreren op de nieuwe regels en de nieuwe motoren (die door velen nu stofzuigers genoemd worden) en wist op die manier de technische voorsprong van Renault om te zetten naar de Wet van de remmende voorsprong, oftewel naar hun eigen hand.
Renault af te zeiken is goedkoop, toont een slechte smaak en eigenlijk dat je niets begrijpt van de geschiedenis die Renault als motoren leverancier in de F1 heeft.
Ooit deden beginnelingen (auto’s, rijders en motoren) er 5 tot 10 jaar over om aan de top van de F1 te komen, als nu je motor drie keer ploft ben je een loser, volgens
“de kenners “
En dat ik gelijk heb bewijst het feit dat Ferrari, jarenlang, ook voor spek en bonen heeft meegedaan en ineens het lek boven lijken te hebben Ra, Ra, hoe kan dat toch ?
En dat Honda weer helemaal aan het begin van hun ontwikkeling -lees leermomentje- staan.
theracingelf zegt
@desjonnies: Probeer nou niet de wijsneus uit te hangen hierzo.. Renault wilde deze motoren anders zouden ze uit de formule 1 stappen, zij zijn de reden dat we nu deze motoren hebben.
Daarnaast won Renault meerdere wereldtitels dankzij Red Bull. Jij verkondigd hierzo dat de Renault V8 sneller was dan die van Mercedes, iets wat gewoon niet waar is. Het chassis van Red Bull was beter dan die van Mercedes maar ook tijdens de V8 periode was de Mercedes de snelste motor.
desjonnies zegt
@theracingelf:
Weet je, jij hebt gelijk, gewoon altijd gelijk, ik ken niemand die zoveel gelijk heeft als jij.
‘ Me wou, me wou, dat ik u was, ook zo sympathiek ‘
theracingelf zegt
@desjonnies: haha is goed jochie, zie je op de paddock in Barcelona he ;) Of werk je zelf niet in de autosport?
desjonnies zegt
@theracingelf:
Nee ik doe in koffiezetapparaten en staafmixers, ver-herbouwingen, schroefas afdichtingen en heb verder nog een handel in Limburgse vlaaien -die over de datum zijn- .
Ik ben nooit verder geweest dan St Michiels Gestel om eerlijk te zijn
’t spijt me.
echt waar.
theracingelf zegt
@desjonnies: Dan weten we dat ook weer, ik weet er natuurlijk niks van want ik leef maar 25 weken per jaar op het paddock. Iedereen in het autosport wereldje is het erover heen dat Renault het heel erg heeft verkloot, dat ze in het verleden vele succesen hebben behaald betekend niet dat je nu daardoor geen kritiek op ze mag hebben. Tuurlijk heeft Renault in het verleden vele titels binnengehaald maar sinds de overstap naar de V6 hybride motoren hebben ze totaal de boot gemist. Vorig jaar kwamen ze al flink vermogen te kort op de concurrentie maar bleven ze over het algemeen nog wel heel. Dit jaar hadden ze de kans om de motor te verbeteren en in de buurt te komen van Mercedes. Ferrari heeft in de winter wel een grote stap gezet en dat had Renault ook moeten doen, dat hebben ze niet gedaan en dat mag je ze aanrekenen. Vorig jaar was de Renault alleen te langzaam, dit jaar zijn ze en te langzaam en ze gaan ook nog eens om de haverklap kapot. Daar zijn gewoon geen excuses voor. Dat ze in het verleden succesvol zijn geweest veranderd daar niks aan, we leven in het hier en nu en op dit moment heeft Renault zijn zaakjes totaal niet op orde.
csx3000 zegt
@theracingelf: heel misschien gaat het om tekort aan voldoende centjes bij Renault, daar van MB genoeg heeft?
desjonnies zegt
@theracingelf:
Dus wat ik zo lees, is dat er nog net zoveel wordt geluld als 25 jaar geleden.
Da’s dus het enige wat niet veranderd is.
Doe Gerhard Berger maar de groeten !
gregorius zegt
@desjonnies: ik lig dubbel. :)
gwnbmw zegt
@desjonnies: ;)
toniominestrone zegt
@theracingelf: Je kan wel een beetje wijs doen, maar Renault heeft er mede voor gezorgd dat Mansell,Prost,Schumacher, Hill, Villeneuve,Alonso en Vettel wereldkampioen zijn geworden.
wif1 zegt
@desjonnies: In dit geval heeft hij wel gelijk, hij verkondigd namelijk de feiten. Renault had met Red Bull ( lees Newey) het geluk dat ze het beste chassis van het veld van motoren kon voorzien. Het verschil in vermogen en kracht tov mercedes was relatief minder dan nu, dus kan Red Bull dat compenseren. Nu vallen ze door de mand, helaas.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Dank u voor deze nuchtere analyse, gelukkig nog iemand die weet waar hij het over heeft.
Maar u heeft dan ook wel de nodige hands-on autosport ervaring.
bitethepillowimgoingindry zegt
@desjonnies: Ik was het helemaal eens met je verhaal tot je begon over ”de wet van de remmende voorsprong” en vervolgens doodleuk vertelt dat Mercedes dit heeft gebruikt om succes te boeken.
Hoe gebruik je iets wat niet bestaat? ”De wet van de remmende voorsprong” bestaat namelijk helemaal niet. Dat is een mooie omschrijving voor arrogant achterover leunen in je klapstoel omdat je, op dat moment, de beste bent. Dat Mercedes het nu zo goed doet hebben ze aan zichzelf te danken en niet aan een niet bestaande wet.
”Renault af te zeiken is goedkoop, toont een slechte smaak en eigenlijk dat je niets begrijpt van de geschiedenis die Renault als motoren leverancier in de F1 heeft”.
Serieus? Dus omdat ze vroeger wel goed waren mag je nu niet zeggen dat ze slecht zijn? Ook weer een zelf verzonnen wet?
toniominestrone zegt
@theracingelf: Renault heeft als motorenbouwer in de F1 grote successen gekend, dat het nu tegenzit is een feit, vergeet niet dat het nu zo succesvolle Mercedes ook mindere periodes in de F1 heeft meegemaakt.
jrk68 zegt
Mede dankzij de zachte banden wist Kimi de tweede plaats te bemachtigen.
Ik mis het feit dat Rosberg de hele race werd gewaarschuwd om toch vooral zijn remmen te sparen, die hielde het 2 rondjes voor het einde dus voor gezien.
Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat Kimi hem zonder die tegenslag waarschijnlijk ook wel te grazen had genomen.
Zoals het er nu uitziet mogen de Renaults in Monaco gezellig met zijn allen uit de pits starten.
De situatie begint daar nu aardig penibel te worden, wat voor de sport jammer is.
bitethepillowimgoingindry zegt
@jrk68: Of Max nou in de pits start of met 20 ronden voorsprong maakt niet uit. Het resultaat is hetzelfde: 0 punten.
gremalibur zegt
Raikkonen, Nasr en Bottas vond ik erg goed rijden. Ricciardo zesde, klein lichtpuntje in de Renault motorengate…
lambo4all zegt
@gremalibur: behalve het feit dat zijn motor (letterlijk) in rook opging terwijl hij over de finish reed…
Dutchdriftking zegt
Hmm gaat allemaal niet voor de wind bij Max!
testarossa zegt
Ferrari heeft iemand als Verstappen nodig, Verstappen kan een team beter maken qua afstelling etc. denk aan de tijd tussen Schumacher en Ferrari. Ik denk dat met een jaar of 2/3 verstappen bij Ferrari zit en dat er dan weer titels worden gepakt door Ferrari!
gwnbmw zegt
@testarossa: ik zat nog te denken: max bij mb? maar ja, dan heeft ie 1 concurrent, hamilton, en dat wordt saai. aan de andere kant, Rosberg is een beetje boos op mb dus misschien is er volgend jaar een stoeltje vrij. ferrari zit er simpelweg niet in, vettel heeft voor een paar jaar een contract (toch?) en Kimi wil volgend jaar verder gaan.
testarossa zegt
@gwnbmw: Kijk, Mercedes heeft gewoon 2 hele goede coureurs in huis. daarin tegen Ferrari ook wel maar die maken het gewoon niet waar. Ik neem aan dat ‘bijna’ iedereen Max verstappen liever zit rijden in de Italiaanse steiger paarden dan bij Mercedes. Zoals ik al zei, Ferrari heeft iemand nodig die een team beter maakt, en dat kan Max, Mercedes heeft al de juiste mensen aan boord.
gwnbmw zegt
@testarossa: maar kimi en vettel blijven, rosberg is boos.
jeppie zegt
Weer motorproblemen voor Max?
arjontje zegt
@jeppie: ja. Het ERS systeem werkte niet goed de gehele race. Waardoor hij vermogen tekort kwam.
uit eindelijk gaf het ERS systeem het helemaal op.
En haalde Renault Max naar binnen.
sydney zegt
Met alle respect voor Max, interesseerde zijn race tot het uitvallen van Sainz jr geen ene fuck, zijn uitvallen was(zeker achteraf makkelijk gezegd) een kwestie van tijd.De revelatie van het weekend moet,zal en is Kimi.Kimi, welke F1,Ferrari en zonder sneeuw racen beu was heeft zich hervonden.
Raikonnen zal F1 kampioen 2015 worden.Believe you me.
toniominestrone zegt
@sydney: Omdat Vettel op de curbs zijn voorvleugel krom reed, kwam Kimi aan de 3e stek, Aardige gozer maar zal de rest van het seizoen ,op enkele lucky shots na een tweede viool moeten spelen bij de suderia
BloodSeaker zegt
@toniominestrone: neen hoor, kimi liep constant in op vettel. Ik denk dat hij hem sowieso (als het mocht) zou gepasseerd zijn
berlinetta zegt
Ik zie dat Merhi en Stevens Manor maar niks vonden en weer op Marussia zijn overgestapt?
zeevink zegt
@berlinetta: Naam van het team lag al vast bij de FIA voor dit seizoen. Ondanks de overname.
gallardogt zegt
De verdienste van Max tot nu toe is ook dat hij alle coureurs heeft wakker geschud dat inhalen wel mogelijk is.
RazorHead zegt
En plots laat McLaren een hoop auto’s achter zich en pakte ze bijna punten !
mrrallycross zegt
Ik vond die ricciardo best geinig dat die motor 100m voor het einde nog even stuk gaat.
gwnbmw zegt
ik zat gister avond tijdens het eten met pappie de opname te kijken, wij dachten dat het maldonado-nasr-massa dingetje bij het uitrijden van de pits een vervolg zou krijgen. maldonado reed namelijk naast massa de pits uit en reed toen vol over de lijn. en dat mag niet toch?
PeugeotGTI zegt
Ik durf met mijn RenaultSport avatar niet eens meer te posten hier :/
Wat een drama…