Wie is er vanavond in de olie, na het winnen van de Grand Prix van Azerbeidzjan?
In de verzengende hitte van Bakoe, is het vandaag tijd voor ronde 8 in het wereldkampioenschap Formule 1 van 2022. De man van het moment is momenteel Sergio Perez. Hoewel de Mexicaanse teammaat van Verstappen onder de streep maar één van de voorgaande zeven GP’s gewonnen heeft, zijn velen verrast door het feit dat Sergio dit jaar zo dicht in de buurt van onze held Max zit. De hype is echt op het moment, zeker nadat Perez ook gisteren in de kwalificatie sneller was dan Verstappen.
Het snelst was echter wederom Leclerc in de Ferrari. Het wordt inmiddels een bekend beeld dit seizoen. Voor Charles Marc Herve Perceval was het alweer zijn zesde pole van het seizoen. Alleen in Saoedie-Arabië (Perez) en Emilia Romagna (Verstappen) ging de eerste startplek naar iemand anders. Gelukkig voor oranje brillen zijn de races tot op heden een ander verhaal geweest. Op de zondagen komt Red Bull doorgaans een stukje beter uit de verf.
Gaat dat vandaag andermaal het geval zijn? Overleven de coureurs van Mercedes en Ferrari 51 rondjes porpoising? Blijft Bottas een geweldige vent? We gaan het zien, in de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2022!
Start
Vorig jaar stond Perez met één ronde te gaan op pole position met Lewis Hamilton vlak naast hem. De Mexicaan verknalde de uitgelezen mogelijkheid bijna, ware het niet dat Hamilton de magische knop van zijn W13 te vaak betast had. Sergio heeft desalniettemin gezien wat hij moet doen vanaf P2 op de grid. En hij slaagt erin precies dat te doen!
Leclerc lijkt weliswaar goed van zijn plek te komen, maar Perez kiest brutaal de binnenkant van de bocht en gaat naar P1. Een lekkere start voor de Mexicaan die nu een Monegaskische buffer heeft naar Verstappen, waardoor mogelijke teamorders de ijskast in kunnen. De rest van de top-10 houdt bij de start positie, met uitzondering van Vettel en Tsunoda. De eerste steelt een plekje van de laatste en stoomt daarmee op naar P8. Latifi maakt een domme vout en krijgt een stop & go voor het niet innemen van de juiste startpositie.
Al snel zien we vervolgens dat de Red Bulls wat sneller zijn in deze fase van de race dan de Ferrari’s. Perez trekt een gaatje van een dikke twee seconden naar Leclerc. Verstappen zit op het vinkentouw bij CL16, maar vooral aan Sainz zien we dat de F1-75 het moeilijk heeft. Carlos heeft na vijf rondes al vier seconden achterstand.
Je zou zeggen dat de activatie van de DRS dit een appeltje-eitje zou maken voor Verstappen. Dat valt echter zwaar tegen. Hoewel de Red Bull in zijn eentje al veel sneller is dan de Ferrari op het rechte stuk, bijt onze held zich meerdere rondjes stuk op Leclerc. Maar dan schudt technische malheur voor Sainz de zaken voor het eerst vanmiddag op. En gek genoeg, soort van in het voordeel van Ferrari.
De erkende meesters der strategie van Ferrari, kiezen er namelijk voor onder de resulterende virtual safetycar te stoppen met Leclerc. Bijna de volledige rest van het veld doet dat ook…maar Red Bull niet, noch met Perez, noch met Verstappen. Het lijkt een blundertje te zijn. Als de Virtual Safetycar eindigt vlak voordat de Red Bulls de pit entry bereiken, heeft Leclerc dertien seconden achterstand op Perez en vers rubber onder de Fezza. Wordt een interessante dit qua bandenstrategie.
Mid Race
Nadat Vettel een puike opmars in het putje gooit bij een inhaalpoging op Ocon, kruipt Verstappen stiekem dichter in de buurt van Perez. Verstappen gaat hem uiteindelijk dan ook voorbij. Het team roept naar Perez op de radio ‘no fight’. Aan het eind van ronde zestien komt Perez vervolgens als eerste van de Red Bulls binnen. Maar hij heeft een stop die zonder aanwijsbare reden drie seconden te langzaam is. Echo’s van Barrichello en Bottas.
Als Verstappen twee ronden later stopt, houdt hij exact de drie seconden die Perez verloor in de pit over op de Mexicaan. Onze held kan nu op jacht naar Leclerc die dus oudere bandjes heeft. Maar opeens is er een grote Italiaanse rookwolk en is dat een moot point. Leclerc valt andermaal vanuit de leiding uit met een opgeblazen power unit bij het opkomen van het lange rechte stuk. Dat zijn nu drie races op rij die de Monegask uit zijn handen ziet glippen. Wat is ‘ouch, ouch, ouch’ in het Italiaans?
De Red Bulls gaan dus op pad naar de volgende 1-2, maar ook het zusterteam gaat lekker. Gasly haalt Ricciardo in voor P4, terwijl Tsunoda Ocon verschalkt voor P7. De Red Bull powertrain gaat dus goed. Datzelfde kan niet gezegd worden voor de Ferrari krachtbronnen. Na Sainz en Leclerc valt ook Guanyu Zhou uit met technische problemen.
Technische problemen van hele andere aard zijn er voor Lewis Hamilton. Over de radio laat de Brit weten dat zijn rug hem aan het vermoorden is. De Mercedes bouncet als een basketbal over het circuit heen. Russell stevent echter af op een makkelijk podium wat voor hem de pijn zal verzachten. Hamilton daarentegen vecht om P4, waar hij na zeven titels niet per se naar zal snakken alsof het een half flesje Spa Reine in de woestijn is.
Zo zwaar als Hamilton het heeft, zo makkelijk gaan de zaken voor Verstappen. De Nederlander heeft met twintig ronden te gaan negen seconden op Perez, die de charge op lijkt te hebben gegeven. Het team vertelt Max dat hij het een beetje rustiger aan kan doen. Als Magnussen uitvalt met technische problemen liggen vier van de zes auto’s met Ferrari motor uit de race. Alleen geweldige vent Bottas en Schumacher rijden nog rond, maar doen dat beiden buiten de punten. Geen goede F1 dag voor Maranello dus.
De uitvalbeurt van de Haas zorgt voor de tweede virtual safetycar. Dat betekent dat Red Bull nog een veiligheidsstop inbouwt voor beide coureurs. Ook Ricciardo heeft hiermee mazzel. De Ozzie was nog niet gestopt en kan dat nu doen zonder al teveel tijdverlies. Ook Hamilton stopt nog een keer, terwijl de Alpha Tauri’s dat niet doen. Een beetje een optimistische keuze van het junior team van Red Bull, daar beide coureurs op banden rijden die er al 24 ronden op hebben zitten. Hamilton maakt dan ook snel werk van Tsunoda en kan daarna met veel verser rubber op jacht naar Gasly. In een herhaling zien we dat bij de Japanner de DRS maar voor de helft open gaat. Dat hebben ze kennelijk toch niet helemaal voor elkaar die DRS binnen de Red Bull familie.
Finish
Zoals Olav Mol zegt ‘saaie F1 races bestaan niet’. Nou ben ik dat in principe eens met de commentaar-veteraan, maar na het interessante begin, komt deze race daar nu wel bij in de buurt. Na de uitvalbeurt van Leclerc en de matige pitstop van Perez is de angel er wel uit, in ieder geval voor het podium. In de rest van de top-10 zijn er gelukkig nog wel mooie gevechten. Tsunoda kan daar echter geen deel meer van uitmaken nadat de wedstrijdleiding zijn race vernaggeld middels een goede ouderwetse gehaktbal-vlag. Ze hadden de Japanner ook gewoon kunnen vertellen zijn DRS niet meer te gebruiken…
Je zou verwachten dat Ricciardo op verse mediums iets zou moeten kunnen uitrichten tegen Alonso. Maar de McLaren blijkt gewoon niet te gaan op de mediums. Waar DR3 in het begin van de race sneller was dan LN4 op de hards, is nu het tegenovergestelde het geval. Ondanks het feit dat de hards van Norris veel ouder zijn dan de mediums van Ricciardo.
Gasly heeft ondertussen steeds meer spijt dat zijn team hem niet binnen heeft geroepen tijdens de tweede VSC. Hamilton zit inmiddels namelijk in zijn staart. De Fransman doet zijn best, maar kan dit niet houden. In ronde 44 komt nummer 44 langszij. Tenzij er nog iets bizars gebeurt zoals vorig jaar, lijkt de top-5 daarmee beklonken.
Bij McLaren is men nog druk aan het overleggen wie van de twee coureurs Alonso aan mag vallen. Voorlopig lijkt geen van tweeën daar echter echt toe in staat. Aston Martin besluit met Stroll maar gewoon te stoppen en het volgende week overnieuw te proberen in Strolls eigen Canada. De Canadees reed toch al rond op een kansloze positie na een matige kwalificatie gisteren.
Eigenlijk is er geen drama meer, behalve het Netflix-drama bij McLaren. Alonso is uit beeld verdwenen, maar Norris is niet blij met de opdracht om achter Ricciardo naar de finish te rijden. LN4 doet nog een halve poging om DR3 dan maar op de baan in te halen, maar besluit dat toch niet te doen. Zo blijft de top-10 zoals het was. Vettel wordt zesde, Alonso zevende, Ricciardo achtste voor Norris en Ocon pakt het laatste beschikbare puntje. De snelste ronde gaat overigens naar Perez, die daarmee toch nog een puntje steelt van Verstappen.
Red Bull staat nu één en twee in het kampioenschap met 150 punten voor Verstappen en 129 punten voor Perez. Red Bull staat (dus) ook eerste in het constructeurs kampioenschap en het verschil met Ferrari is nu gegroeid van 36 naar 79 punten. Het ziet er dus goed uit voor team Oostenrijk. Sterker nog, Mercedes staat nu dichterbij Ferrari dan Ferrari bij Red Bull.
Terwijl Hamilton als een oude man uit zijn W13 klimt, zal in Italië de realisatie indalen dat men serieus snel terug moet slaan om nog iets van dit kampioenschap te maken. Wellicht dat de geest van voormalig Ferrari-held Gilles Villeneuve de Italiaanse brigade volgende week een beetje steun kan geven, op het naar hem vernoemde circuit, in Canada.
UPDATE: Max Verstappen ontkent dat hij Perez inhaalde middels een teamorder in Bakoe.
Volledige uitslag Formule 1 Azerbeidzjan 2022
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Perez – Red Bull
- Russell – Mercedes
- Hamilton – Mercedes
- Gasly – Alpha Tauri
- Vettel – Aston Martin
- Alonso – Alpine
- Ricciardo – McLaren
- Norris – McLaren
- Ocon – Alpine
- Bottas – Alfa Romeo
- Albon – Williams
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Schumacher – Haas F1
- Latifi – Williams
DNF
Stroll – Aston Martin
Sainz – Ferrari
Leclerc – Ferrari
Zhou – Alfa Romeo
Magnussen – Haas F1
Johanneke zegt
Poh ik heb nu Viaplay commentaar bij F1TV. Zo dat is slecht!! Na een kwartier weer naar engels gegaan. Nu snap ik ineens dat mensen in het begin van het seizoen terugverlangde naar Olav.
5 races op rij gewonnen door RB. Ferrari is de beste op zaterdag, maar qua racepace is RB de beste. Ben bang dat het een vrij eenzijdig seizoen aan de top gaat worden, zolang de RB maar niet kapot gaat.
Robert zegt
@4g63: dito hier. En: i.t.t. de vorige races, werkte de F1TV stream dit weekend weer vlekkeloos, godzijdank.
Wat is ‘ouch, ouch, ouch’ in het Italiaans? @jaapiyo: ‘Ahi! Ahi! Ahi!’, en dan uitgesproken als ‘Ai!’. Geen dank.
outlook zegt
Zou zo maar eens een saai seizoen kunnen worden zo… :(
hippopotamus zegt
Ik heb het ook geprobeerd, en dat is eenmalig. Zit echt geen sfeer in.
spacemoon24 zegt
Ja is jammer dat F1TV nu standaard op Nederlands staat. Op iOS kan ik het commentaar ook niet aanpassen bij een live uitzending, op Android gelukkig nog wel.
sportevo zegt
Bij iOS moet je de taal van het apparaat op Engels zetten, dan is de taal van F1TV Engels.
Erg omslachtig en ik weet niet waarom je het niet kan instellen zonder deze stap te maken.
naturalpower zegt
Ik vond het Viaplay-commentaar wel meevallen. Een stuk rustiger en minder popie jjopie dan Olav Mol, die dat helemaal niet nodig heeft. Ze maken ook minder fouten. Alleen jammer dat pitreporter Stéphane Kox niet te horen was. Het klonk dan allemaal wat minder bezield, maar daar kan ik best zonder.
brammetjedeb zegt
Oei oei oei, Ferrari. En de focus mag weer even van perez af. Die mag zich weer schikken in zijn rol als tweede rijder.
harrie zegt
Max zet Perez weer even met beide benen op de grond.
fastforward zegt
Mooie wedstrijd. Opvallend: geen klappers maar mechanische problemen.
Richmond zegt
Ik had ook klappers verwacht op basis van de kwalificatie. Maar dat is meestal op dit soort banen
flyerbunch zegt
Machtige race van Max!
utregcity zegt
Heerlijk! 😎
ponnie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rutte2 zegt
Grappig om te horen ook hier binnen een kwartier naar het Engelse commentaar, op f1 tv. Daar kan ik namelijk wel naar luisteren
bietje zegt
Well… LEC en VER staan weer quitte in DNF’s dus nu kunnen we eigenlijk ècht zien hoe de verhoudingen liggen. In het (nu gelijke) aantal races dat ze wèl aan de streep kwamen, heeft Max dus 34 punten méér gewonnen dan Charles. Wel leuk om te zien dat de auto’s, mits ze heel blijven, wel véél meer aan elkaar gewaagd zijn, dan met de ster-dominantie van de afgelopen jaren en hun golden-spoon-posterboy HAM.
En idd engelse commentaar is gewoon leuker.
pa045 zegt
Mooie race van Max. Laat zien dat er te veel gel.lt is geworden de afgelopen weken. Max is nr. 1. En ja, hij had geluk dat Ferrari uitviel.
Het showtje van Hamilton werd nog even in beeld gebracht. Maar maar. Wat een aansteller is die man zeg. Wilt zich vergelijken met de besten. Wordt 25 seconden zoekgereden door zijn teamgenoot die lekker achteroverleunend aan de praat was. Niks aan het handje.
Daarboven Toto Wolf. Was weer zijn excuses aan het maken aan Lewie. Als teambaas geef je toch een schop onder zijn kl.ten en zeg dat de volgende race hij 25 seconden sneller moet zijn dan zijn teamgenoot.
Johanneke zegt
Haha Russel reed met niemand in de buurt 5e, uiteindelijk 3e omdat er 2 uitvielen. Hamilton heeft zich in een matige auto naar voren moeten knokken omdat hij na een zwakke pitstop weer als 9e ofzo op de weg kwam.
pa045 zegt
Knokken? Is Gasly op nieuwe banden en me drs voorbijgereden. Dat deed deed zijn rug heel veel auwa.
Was als 7e gestart en door uitval van de coureurs voor hem als 4e geeindigd. Kom op. Wij hebben het over de zogenaamde grote kampioen. Kampioen op het witte doek lijkt zijn volgende doelstelling.
pomoek zegt
@pa045: okay. Jij bent zeker zo’n F1 fan sinds 2016?
pa045 zegt
Waar maak je dat uit op?
Fyi. Al F1 fan sinds klein jochie. Tijden van Prost, Berger, Alboreto, enz. Dus mijn vraag is serieus.
pomoek zegt
@pa045: dat maak ik op uit je reactie. Echt een reactie van iemand die pas F1 is gaan kijken op het moment dat er een Nederlander GP’s ging winnen.
pa045 zegt
Knap dat jij dat uit mijn reactie haalt. Ik heb ze nog eens nagelezen. Maar geen enkele aanwijzing hiervan. Dus maak ik uit jouw gebabbel op dat je dit eens graag aan iemand wilde zeggen. Bij deze. Het is je gelukt.
pomoek zegt
@pa045: Tja, als je een 7-voudig kampioen weg zet als aansteller, zogenaamde grote kampioen, en iemand die een schop onder zijn kl.ten moet krijgen, dan denk ik dat degene die opmerkingen maakt weinig verstand heeft van het spelletje. Bovendien degradeer je hiermee de prestaties van Verstappen vorig jaar en Russel in de afgelopen race in het bijzonder.
Het is allemaal niet zo belangrijk, maar ik dacht, zo komen die opmerkingen wel over. En ja, dat wilde ik graag even aan je vertellen. Als je dat niet bevalt, zet je opmerkingen dan niet op het internet?
pa045 zegt
Waarom heb ik weinig verstand als ik een over het paard getilde, 7-voudig kampioen een aansteller noem die een schop onder zijn kl.te moet krijgen? Omdat hij een 7-voudig kampioen is? Meer kan ik uit jouw opmerking niet maken.
En waarom degradeer ik de prestaties van Max en Russel? Russel rijdt met dezelfde auto 25 seconden sneller dan een 7-voudig wereldkampioen en Max heeft vorig jaar de meeste wedstrijden gewonnen. Allemaal fair en square. Wat mij nog duidelijker is geworden als ooit tevoren: Lewie is gemiddeld indien zijn auto er niet bovenuit stijgt. Wat als George in 2021 al bij MB had gereden? Ik denk dat Max dan geen kampioen was geworden. Lewie trouwens ook niet.
Dus praat maar lekker verder. Mij boeit het verder niet dat jij reageert op mijn opmerking. Ik verwacht, bij zoveel tegenspraak, wel iets meer motivatie.
Johanneke zegt
Heb je gemist hoe hij Ocon voorbij ging?
Ik ben geen Lewis fan, maar hij heeft het beste van deze race gemaakt, ookal werd ie door zijn team op achterstand gezet met een zwakke pitstop.
outlook zegt
Gasly had ook gewoon banden moeten wisselen! Hamilton blijft een jankerd..
Dutchdriftking zegt
F1TV was een verademing tov Viaplay. De race zelf zorgde voor wat slaap.
naturalpower zegt
Het was een saaie race voor Baku-begrippen. Ferrari heeft wel wat huiswerk te doen, willen ze Red Bull en Verstappen niet rechtstreeks naar de titels laten marcheren. De grootste concurrentie voor Verstappen zou uit eigen team komen, maar hij zal zijn kopmanschap zelf wel bevestigen.
En nu Indycar op Road America klijken. Daarna Top Gear. Mooie auto(sport)dag.
Joost zegt
Op f1tv (iOS) had ik ineens Engels én Duits commentaar door elkaar heen. Toen Nederlands en op of een andere manier zat ik toen weer bij Engels.
Ot: voor Baku begrippen weinig actie. Mooi r
Joost zegt
Resultaat voor RBR. Ferrari mag even een tussenlanding maken op weg naar Canada om een paar nieuwe motoren in te laden :)
Kon mijn vorige reactie niet editen…
pomoek zegt
Was gisteren eigenlijk wel duidelijk hoe dit zou eindigen met de paarse tijden van Verstappen in sector 3. Verstappen bleek op de baan gewoon sneller dan Perez. Don’t fight is iets anders dan : let him pass. Jammer voor de wedstrijd dat de Ferrari’s kapot gingen. Het hing er een beetje om of Verstappen Leclerc voor zou kunnen blijven. Die wist ronden lang door een goede 2e sector buiten het bereik van Verstappen te blijven op het rechte stuk. Dat deed hij knap. Dat is eigenlijk een aanmerking die je kan hebben op dit seizoen van Verstappen. Leclerc is hem al enkele keren gewoon te slim af als het om inhalen gaat. Waarschijnlijk door slim om te gaan met het opladen van de batterijen en die lading op het juiste moment te benutten. Zo zijn ze de brute kracht van de RB’s te slim af.
Wat het bashen van de MB’s betreft: Dit is het enige team dat alle races zonder uitvallen heeft uitgereden. Ze doen niet alles fout.
pa045 zegt
Volgens Toto (de teamleider van MB, je weet wel) doen ze veel fout. Vandaar alweer de excuses aan Lewie.
outlook zegt
Ham gaat aan het eind van dit seizoen een hengel kopen (samen met Ric)