Pakt Daniel Ricciardo een puntje, tijdens de Grand Prix van Australië in 2024?
En alweer de derde race van het seizoen, tempus fugit. Na twee races in de zandbak is een ding wel zeker: Verstappen wordt opnieuw kampioen dit jaar. Red Bull is oppermachtig, zeker op de zondagen. Max pakte echter in de eerste weekenden net als gisteren ook gewoon soeverein de pole position. Het is dus ook weer niet zo dat de RB20 traag is op de zaterdagen; het verschil met de rest is dan hooguit wat kleiner.
We moeten eerlijk zijn; vandaag zal er waarschijnlijk niet veel anders zijn. Door een gridstraf, moet Perez starten vanaf P6. Dus het wordt wellicht een beetje spannend of de Mexicaan P2 weer kan pakken. Vooraan is het voor Verstappen echter even een goede start en dan weer naar de volgende beker rijden.
Waar gaan we dan voor zitten? Nou ja, naar de strijd om het podium en de punten natuurlijk. Komt er een puntje binnen bereik voor de honingdas vanaf P18? We gaan het zien!
Start
Sainz heeft een iets betere start dan Verstappen op de eerste rij. Maar het is niet voldoende om P1 te pakken. Max duikt als eerste de eerste bocht in. Hij kan dus op weg naar zege nummer 20 in 21 races. Sainz sluit aan als leider van een rood-oranje treintje. Het is VER-SAI-NOR-LEC-PIA. Daarachter verschalkt Russell Perez voor P6. Niet zo handig voor de Mexicaan, die geen tijd te verliezen heeft voor zijn podium-jacht.
Dan in ronde twee zien we iets heel bijzonders. Sainz gaat Verstappen voorbij voor de leiding in de race! Dat is niet wat we gewend zijn. Maar Max zegt dat hij de auto verloor. Dat verklaart het dan dus. Maakt ‘ie wel weer goed. Of…Huh? Is dat nou rook nabij het achtersteven van de RB20? Dat ding is toch meer bulletproof dan een Honda Civic uit 1994?
De laatste keer dat Verstappen technische malheur had in een race, was 40 races geleden. Maar het overkomt ‘m nu toch. Het lijkt alsof een bank van de V6 een probleem heeft. Of zit er nu een rem vast? Hoe dan ook, gaat VER van zijn gas. Wat een sensatie opeens. Nu wordt het wél een spannende race voor de zege. Perez zal opeens extra balen van zijn gridstraf, want hij zit klem achter Russell. De top-4 gaat er al een beetje vandoor.
Ricciardo maakt een vroege pitstop en ook Hamilton komt binnen voor nieuw rubber. Zij hopen op een safetycar waarbij ze dan hun stop al achter de rug hebben, Alonso-Singapore-stijl. Bottas komt ook binnen, maar heeft wéér een probleem met een wiel dat niet wil in de pit. Zonde, want de Finse adoptie-Australiër reed met de zeepkist van Sauber zowaar in de top-10 rond.
Mid Race
De meeste coureurs komen dan ook vrij vroeg binnen. Alleen Sainz, Norris, Perez, Alonso, Hülkenberg en Gasly rijden door. Voor Alonso is dat logisch; hij is gestart op de harde banden. Als Norris en Perez uiteindelijk stoppen, lijkt het wachten voor het moment niet de beste keuze geweest te zijn. Norris valt terug achter Leclerc en teammaat Piastri. Perez komt vlak voor Hamilton terug op de baan als tiende. Hij zit nu echter achter Stroll.
Sainz stopt en komt vlak voor Leclerc weer de baan op. Alonso en Hulkenberg hebben mazzel omdat Hamilton uitvalt. De zevenvoudig kampioen heeft een probleem met zijn motor en veroorzaakt een Virtual Safetycar. ALO en HUL kunnen zich daardoor een seconde of zes verloren tijd op hun pitstops besparen. ALO komt terug de baan op als vijfde, Hulkenberg valt nipt buiten de top-10, maar kan nu gaan jagen op nieuwere banden dan zijn rivalen.
Gaan de Ferrari’s dan keihard op de vuist voor de zege? Nog niet. Leclerc komt heel even binnen DRS-range van Sainz, maar valt niet echt aan. Sainz heeft nu ook de 7 rondes versere banden, dus het is logischer dat hij wegrijdt bij de Monegask. Team rood heeft een welkom 1-2tje in handen. Geen reden om dat op het spel te zetten door egoïsme.
Perez snijdt nu echter wel redelijk rap door het veld terug naar P6. Kan Sergio een machtig tempo op de hards aan de dag leggen in de RB20? Mwah, het tempo zit er toch niet echt in, zo blijkt. PER is sneller dan de Mercs en Astons. Hij komt nu ook dichter in de buurt van ALO. Maar de vier daarvoor, winnen juist tijd op SP11.
Bij McLaren maken ze dan de thuisfans boos door Lando Norris voorbij te loodsen aan Piastri. Het is op zich wel begrijpelijk. Norris heeft versere banden dan Piastri én Leclerc, die slechts twee seconden voor hem rijdt. Maar de voormalige kolonie zal het niet leuk vinden dat hun man opzij moet voor een Brit.
Perez heeft minimaal P3 nodig om Max voorbij te steken in het WK. Maar de Mexicaan valt nu zelfs terug. Alonso sluit weer aan bij de enige RB20 die nog in de race zit. Piastri verdwijnt ondanks oudere banden steeds verder aan de horizon. Leclerc heeft het ook lastig. Hij is acht seconden verloren op Sainz en merkt dat zijn banden op zijn. Ferrari haalt de Monegask dan ook maar binnen voor diens tweede stop.
Daarbij komt LEC vlák voor PER en ALO weer de baan op. Het is spannend, maar de volgorde blijft gelijk. Perez stopt dan een ronde later en komt terug op de baan als…negende. Is dit dan een teken dat de Red Bull toch niet overal zo dominant is als gedacht? Of is het gewoon de Perez-factor en heeft de Mexicaan na twee solide weekenden nu weer een bogey?
Bij Sauber hebben ze na de trage pitstop voor Bottas nu ook een trage pitstop voor Zhou in petto. Ongeloofeloos. De Chinees komt twee seconden achter de Fin weer de baan op. Ze rijden 16de en 17de, vijftien seconden achter Ocon. Na dit topweekend, verdient Sauber een Kick tegen de Stake/Steak.
Finish
Norris komt binnen in ronde 41 en valt terug naar P3. Hij heeft 16 ronden om vijf seconden goed te maken op Leclerc. Voor Perez lijkt P5 het maximaal haalbare. Russell rijdt voor hem maar we zien het niet zitten dat die niet meer stopt. De Astons rijden ook weer in de top-10, maar met 1 Red Bull en 1 Mercedes aan de zijlijn, wordt er bikkelhard geknokt om de laatste plekken in de top-10.
Tsunoda en Hulkenberg hebben daarvoor de beste papieren. Maar Albon en Magnussen zitten op het vinkentouw. De Deen gaat dan na een aantal keer proberen voorbij aan Albonio. De Britse Thai doet zijn best in de auto van zijn teammaat, maar het lijkt niet te mogen baten.
Als Russell inderdaad stopt, valt die terug tot P7 achter Alonso. Binnen de top-10 wordt dat het enige echte gevecht. De rest lijkt gesettled te zijn. Norris heeft de snelste raceronde in handen, maar komt niet echt in de buurt van Leclerc. Russell probeert dan echt Alonso aan te vallen, maar de Mercedes heeft geen snelheid in rechte lijn. En uiteindelijk, kablabbert RUS in de muur. Dat beëindigt effectief de race.
Een klinkende 1-2 dus voor de Scuderia en de Tifosi. Norris wordt afgevalgd als de nummer 3, maar Leclerc pakt hem nog zijn snelste ronde af. Piastri rijdt naar P4, Perez pakt tien punten met P5. De Mexicaan staat nu nog vijf puntjes achter Max in het WK en is dus een ware kampioenskandidaat. P6 en P7 zijn voor Aston Martin met ALO en Stroll. Tsunoda, Hulkenberg en Magnussen pakken de laatste punten. Voor hun teams goed nieuws in de strijd met Williams en Sauber.
Enfin, Max wint dus niet alle races dit jaar. Maar is dit ook een echt keerpunt in de dominantie van Red Bull? De tijd…zal het leren…
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
25 |
2 |
Charles LeclercFerrari |
19 |
3 |
Lando NorrisMcLaren |
15 |
4 |
Oscar PiastriMcLaren |
12 |
5 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
10 |
6 |
Lance StrollAston Martin |
8 |
7 |
Yuki TsunodaRB |
6 |
8 |
Fernando AlonsoAston Martin |
4 |
9 |
Nico HülkenbergHaas |
2 |
10 |
Kevin MagnussenHaas |
1 |
11 |
Alexander AlbonWilliams |
0 |
12 |
Daniel RicciardoRB |
0 |
13 |
Pierre GaslyAlpine |
0 |
14 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
15 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
16 |
Esteban OconAlpine |
0 |
DNF |
George RussellMercedes |
0 |
DNF |
Lewis HamiltonMercedes |
0 |
DNF |
Max VerstappenRed Bull Racing |
0 |
Update uitslag
De uitslag van de race verandert nog lichtjes: Fernando Alonso zakt naar de achtste plek vanaf plek zes. Volgens de officials was zijn ‘langzame’ rijgedrag toen Russell op hem joeg -en zichzelf in de boarding schoot- potentieel gevaarlijk. Eigenlijk was de straf een drive through-penalty, maar omdat het incident pas na de race werd besproken, is deze omgezet in een tijdstraf van 20 seconden. Daarmee zijn Stroll en Tsunoda een plekje naar boven opgeschoven, respectievelijk plek zes en zeven.
KEV9 zegt
Zonder Max werd het ineens een echte race.. Vaker doen dus dat uitvallen.
Richmond zegt
mwah zoveel gebeurde er nou ook weer niet. Sainz liep gemakkelijk weg zoals Verstappen doet. Het was eerder spannender geweest tussen Sainz en Verstappen dan tussen Sainz en de rest. Want tussen Leclerc, Norris en piastri was er ook geen gevecht. Perez heeft een paar man ingehaald die hij anders ook had ingehaald. Alonso heeft meer geprofiteerd van de vsc dan dat hij mensen heeft ingehaald en de rest zat in een gevecht voor een puntje dat ze anders ook hadden ingezeten.
bobje zegt
Meteen duidelijk dat Perez een waardige opvolger is van Verstappen als deze per ongeluk toch naar MB gaat. Een echte titelkandidaat, onze Mexicaanse amigo
Richmond zegt
of het laat zien dat de red bull niet perse de snelste auto is, maar dat Max het verschil maakt. In ieder geval op Melbourne
bietje zegt
Ja idd ! Ik ben daarom ook benieuwd hoe lang we erop zullen moeten wachten voor PaPa-Perez in de media weer gaat verkondingen dat Checo en en Max aan elkaar gewaagd zijn voor het kampioenschap…
😂
anthwan zegt
5e? En jij noemt dat een waardige opvolger?
Achter de Mclaren’s. Blijft een 2e rijder.
bobje zegt
neem jij altijd alles zo serieus? Dan heb je vast een heel zwaar leven.
Richmond zegt
Alonso en Russel bij de stewards vanwege diens crash.
Pordon zegt
Nou, ook zonder Max was er niet echt veel te beleven tijdens de race.
fastforward zegt
Fijne wedstrijd. De Red Bull is niet onoverwinnelij, zo blijkt. En de Max factor is groot. Eindelijk weer Ferrari tegen McLaren. Lang geleden.
HZW zegt
Ik heb altijd al gezegd dat Perez de ware snelheid van de Red Bull laat zien, Max haalt er gewoon veel meer uit.
Als de Red Bull auto zo oppermachtig zou zijn, dan had Perez vandaag gewoon moeten winnen.
Bij de pit lane ingang was er wel een mooie explosie van de rechter achter rem, probleem : een vast zittende remklauw/remblok.
drdre1 zegt
Eens. Maar wat wel opviel is dat Ferrari in vrije lucht ook een enorm gat kon slaan. Bijna een seconde per ronde in de eerste 17 rondes dacht ik. Conclusie? 🤔 Euh… Werken deze auto’s allemaal beter in vrije lucht?
pomoek zegt
Wat mij opviel is hoe tam de race eigenlijk was, ook zonder Verstappen. De 3e race dit seizoen die niet echt spetterde. Heeft Russell nu het record “auto ’s in de laatste ronde afschrijven”?
Winnaars Sainz, Tsunoda, Haas en uiteraard Ferrari. Volgens mij nog niets fout gedaan dit seizoen.
Verliezers RB, Alpine, Sauber, Williams, Mercedes en Ricciardo. Die laatste gaat de gp van Nederland niet redden.
HZW zegt
Bij de volgende race in Japan zou Red Bull al komen met de eerste grote upgrade van de auto.
De huidige auto zou min of meer een RB19 zijn met upgrades en de verplichte aanpassingen om er dit jaar mee te mogen rijden.
In Japan zou pas de echte RB20 ingezet gaan worden.
drdre1 zegt
Ook iets van gelezen. Ook over het zero-pods concept wat ze zouden gaan toepassen. Ben benieuwd waar ze mee komen.
aadzor zegt
Kunnen we nu dan zeggen dat het niet per de aan de Red Bull ligt?! 4 drs zones en Perez kon nog niet winnen.
mashell zegt
Wordt tijd dat Tsunoda en Perez van werkplek gaan wisselen.
pomoek zegt
Mwoah, Perez is zeker niet top, maar heeft het op zich prima gedaan tot nu toe dit seizoen. Foutje in de kwalificatie door Hulkenberg te hinderen. Is wel zijn p2 kwijt in het kampioenschap, dat dan weer wel, maar dat trekt ie waarschijnlijk wel weer bij. Tsunoda heeft ook een prima seizoenstart, maar of ie nou de sterren uit de hemel gaat rijden bij RB geloof ik ook niet. De zwakste schakel in de RB familie is toch echt Ricciardo. Sinds de GP in de VS heeft hij 6 punten gehaald. Tsunoda 20. Ook weet Tsunoda eerder wel dan niet voor hem te finishen.
Ik heb steeds meer het vermoeden dat de aanwezigheid van Ricciardo ook onderdeel is van de power-strugle tussen Horner-clan en de Marko-clan. Het heeft in ieder geval weinig te maken met zijn rij-kwaliteiten.
Richmond zegt
Alonso 20 sec straf en valt terug naar 8. Hij is te vroeg van het gas af gegaan en heeft daardoor een potentieel gevaarlijke situatie veroorzaakt. Er is niet gezegd dat hij direct schuldig is aan de crash van Russel.
harrie zegt
Vorig seizoen heb ik Ricciardo lang verdedigd, maar ik acht de kans nu groot en terecht dat Lawson zijn stoeltje dit seizoen nog over gaat nemen.
ericc zegt
Max naar MB en Sainz naar RB in 2025!
Richmond zegt
dat zou leuk zijn!