Zet Verstappen het hele veld op een ronde, in de Grand Prix van Australië in 2023?
Vroeger was de Grand Prix van Australië vaak de seizoensopener. Inmiddels gaat die eer naar de zandbak. We hebben er zelfs al twee races opzitten alvorens we dit weekend op Albert Park zijn aangekomen. In die races is Red Bull oppermachtig geweest zoals Mercedes in haar beste dagen. Max en Sergio hebben beiden een race gewonnen. De rest kwam, zeker op race pace, eigenlijk niet in de buurt.
Dit weekend is het in de kwalificatie toch een beetje anders geweest. Ja, Max Verstappen was alsnog vrij comfortabel de snelste in de kwalificatie. Maar de Mercs zaten in de buurt. Of het in de race hetzelfde zal zijn, is natuurlijk een andere vraag. Toch is er reden om te denken dat het wat spannender zal zijn dan in de eerste races. De bandenslijtage in Australië is namelijk minimaal. En juist dat bleek voor Mercedes en Ferrari de grootste uitdaging in de eerste twee races.
Start
Max vertrekt dus van pole, maar zonder rugdekking van Perez achter zich. Dat blijkt cruciaal te zijn, want Russell pakt de Nederlander in richting de eerste chicane. Het wordt echter nog erger voor Max, want door het gevecht verliest hij wat momentum. Zo kan ook Lewis Hamilton een stukje verderop langzij komen. Voor de race is dit wel lekker, voor Max wat minder. Team zilver/zwart gaat naar P1 en P2.
Vlak daarachter gaat het mis voor Charles Leclerc. De Monegask heeft een aardige start en zit in de clinch met de Astons. Er is echter geen ruimte en dus is LEC kwetsbaar in de buitenbocht. Hij stuurt in maar raakt daarbij op een knullige manier Stroll. Daarna staat hij vast in het grind. Stroll kon hier ook weinig aan doen.
De wedstrijdleiding besluit een safetycar in te lassen. Sommige coureurs besluiten daarop meteen maar te stoppen voor ander rubber. Dat kan een interessante zijn qua strategie. Ocon bijvoorbeeld hoeft op zijn harde rubber nu in principe niet meer te stoppen. Verstappen laat ondertussen op de radio weten niet blij te zijn met de moves van de Mercs aan het begin van de race. Maar als we eerlijk zijn, was het gewoon een zeldzaam moment waarbij de Nederlander zich de kaas van het brood heeft laten eten.
Safetycar
Door het tikje van Leclerc op Stroll is Albon met de Williams opgeklommen naar P6. Zeldzame hoogte voor team blauw dus. Helaas gooit de Britse Thai in een onachtzaam momentje de Williams weg tegen de boarding. Er volgt een nieuwe safetycar periode, waarbij Russell vanaf de leiding in de race stopt voor harde banden. Een gewaagde beslissing. Sainz volgt het voorbeeld van Russell. Hamilton, Verstappen en de Astons rijden door.
Dat laatste blijkt de beste beslissing te zijn, als de wedstrijdleiding besluit de rode vlag te hangen. Dat komt als een verrassing voor velen. Albon heeft hard de muur geraakt, maar zó erg was het ook weer niet. Hoe dan ook mag nu iedereen banden wisselen. Russell (7de) en Sainz (11de) hebben dus alleen maar een bak posities weggegeven met hun stops. Anderen, zoals de Astons, Gasly en Hulkenberg, profiteren.
De top-10 is nu Hamilton – Verstappen – Alonso – Stroll – Gasly – Hulkenberg – Russell – Tsunoda – Norris – Piastri. De Vries is opgeklommen naar P12. Alle coureurs zullen nu gaan voor een nieuwe set harde banden, waarmee in feite het eind van de race te halen zal zijn. Mogelijk heeft het nog zin om te stoppen voor een nieuwe set softs, maar dat zal vooral het geval zijn als er nog een safetycar komt.
Herstart
Max krijgt vanaf P2 een nieuwe kans om de staande start te owneren. Maar de Nederlander is vooralsnog vooral bezig Lewis aan te geven bij de wedstrijdleiding. Hij hoopt dat Lewis een straf krijgt vanwege het feit dat hij teveel ruimte laat naar de safetycar. Maar die regel geldt niet op weg naar een herstart. Misschien zou dat wel zo moeten zijn, want Hamilton rijdt zo traag dat het in het achterveld bijna misgaat. Magnussen moet door het grind om zijn voorgangers te ontwijken.
Als de lichten doven knalt Hamilton als een speer uit de startblokken. Hij behoudt makkelijk P1. Verstappen moet verdedigen tegen Alonso. Gasly pakt Stroll in voor P4 en Russell klimt op naar P5. De Mercs hebben dus topstarts vandaag. De Vries zit lekker in het gevecht met Ocon, maar krijgt dan te maken met een touché in de bocht die eerder Leclerc al opeiste.
DEV heeft een beetje onderstuur, Ocon weigert helemaal te verdwijnen. Zo rijdt de Alpha Tauri over het voorwiel van de Alpine heen. De Vries verliest veel plaatsen. Hj sluit aan als 17de, met alleen Bottas nog achter zich. De Fin beleeft tot op heden een horrorweekend en kan het tempo van teammaat Zhou niet volgen. Je zou zeggen dat er iets mis moet zijn met de Alfa van Valtteri.
Sainz en Russell hebben na hun onfortuinlijke pitstops het bit tussen de tanden. Russell klimt verder op naar P4 en Sainz gaat van P11 binnen enkele ronden naar P6. De Spanjaard haalt daarbij opvallend genoeg ook Stroll in. Er zit dus toch wel een beetje pace in de Ferrari, ergens. Voor George houdt de opmars abrupt op als zijn motor het begeeft. Het is een plof met ouderwetse Feuer und Flamme. Sainz klimt hierdoor op naar P5 achter Gasly.
Mid Race
Verstappen rijdt na een toch relatief makkelijke inhaalactie op Hamilton langzaam weg aan de kop van het veld, terwijl Alonso dichterbij komt aan HAM. De twee veteranen knokken na het verdwijnen van de Virtual Safetycar om de auto van Russell te bergen om P2 en P3 alsof het 2007 is. Perez snijdt ondertussen door het veld als een…lauw mes door de boter. De Mexicaan maakt een paar mooie moves. Echter na 23 ronden komt Perez pas aan in de top-10, na het inhalen van Piastri. Kan Sergio nog naar het podium?
Gasly ontpopt zich wat dat betreft in ieder geval als vriend van de Mexicaan. Hij houdt knap stand op P4 met Sainz en Stroll vlak achter hem. De Ferrari en Aston zijn duidelijk sneller. Maar er is uiteindelijk een stukje magie van Sainz voor nodig om de Fransman te verschalken in ronde 25.
De DRS-zone voor de zeer snelle chicane van bocht elf en twaalf blijkt ondertussen een ware aanwinst. Vorig jaar werd deze nog op het laatste moment gecancelled omdat het te gevaarlijk zou zijn. Dit jaar mocht het wel van de organisatie en zorgt het voor een paar epische inhaalmoves. Op hoge snelheid kunnen de coureurs elkaar buitenom en binnendoor inhalen. Dat was een beetje een probleem geworden op Albert Park.
Terwijl Verstappen vooraan nu echt uit beeld verdwijnt, schuift het daarachter weer in elkaar. Hamilton leek even te kunnen ontsnappen aan Alonso, die op zijn beurt geen druk had van Sainz. Maar in ronde 34 zitten de nummers 2 tot en met 9 binnen een seconde of twaalf. Perez is die nummer 9. Hij heeft de snelste ronde in handen, maar qua posities is zijn opmars voorlopig gestuit.
Finish
De race komt dan een beetje tot rust in een DRS-trein. Perez gaat Norris en Hulkenberg voorbij. De Mexicaan moet nu nog vier seconden goedmaken op Stroll en diens voorgangers om de schade te beperken in de strijd om het kampioenschap. Geinig om te zien is dat nadat Perez NOR en HUL voorbijgaat, de twee gewoon kunnen aansluiten bij de Red Bull. Zo sterk is het DRS-effect dus op deze baan.
Er is een beetje opschudding als Verstappen een zeldzaam foutje maakt en rechtdoor schiet in de een voor laatste bocht. De Nederlander komt ermee weg. Hij klaagt over de ondersturende Red Bull. In zekere zin lijkt het wel wat op wat Perez gisteren overkwam. Misschien toch iets geks in de afstelling van de RB19?
Norris ziet met nog enkele rondjes te gaan zijn kans schoon om Hulkenberg te verschalken. Wederom heeft de Haas F1 geen snelheid in de race. De DRS en het relatieve gebrek aan bandenslijtage kan dat op dit circuit enigszins verbloemen. Maar uiteindelijk is Hulkenberg kansloos ten opzichte van Norris. De andere Haas heeft het nog zwaarder. Magnussens ophanging begeeft het nadat hij een beetje onachtzaam de muur raakt. Hij valt uit met schade. Dit zorgt voor -jawel- nog een safetycar. Het moet gezegd worden dat herintreder Hulkenberg tot nu toe verrassend genoeg wat beter uit de verf komt dan K-Mag in de Haas.
Enfin, de vraag is dan, volgt er nog een Michael Masiësque herstart in Australië? Het antwoord is jazeker. Er volgt namelijk andermaal een rode vlag en dus daarna een staande(!) herstart. Crikey. Niemand snapt het helemaal, maar dit is kennelijk de NASCAResque Formule 1 anno 2023. Niet dat we klagen; want met drie ronden te gaan kan dit kan zomaar een heet slotstukje worden.
Herstart en de echte finish
Iedereen mag zich dus nog een keer opladen voor de eindspurt. Over de radio’s lijken de meesten daar niet per se zin in te hebben. Dat geldt natuurlijk sowieso voor Max Verstappen. Hij had de overwinning al in de tas. Nu moet hij opeens Hamilton en Alonso nog een keer achter zich houden. Het gaat allemaal om de eerste knik. Als Max die als eerste bereikt, is het in principe wel voorbij. Gaat er iemand voor de klababber?
Jazeker! Verstappen komt dit keer goed weg. Hamilton sluit aan. Maar het gaat fout voor Alonso. Gasly heeft een goede start en bedreigt Sainz. Die laatste remt laat en tikt Alonso in de rondte. Gasly en Perez kiezen de buitenkant van/naast de baan en verliezen veel posities. Dan komt Gasly terug op de racelijn, maar daar reed zijn teammaat Ocon al. Beide Alpines crashen in de boarding. Een bocht later vliegt Stroll, nu op koers naar een podium, ook nog de baan af. In de herhaling zien we dat in het achterveld Sargeant ook nog De Vries van de baan heeft getorpedeerd. Het pandemonium is compleet.
En dan is de vraag: wat nu? Uiteraard volgt er een rode vlag en in principe betekent dat nog een staande herstart. De volgorde wordt daarbij normaal gesproken gereset naar het laatste meetmoment. Maar net als in Silverstone vorig jaar, is dat laatste meetpunt waarschijnlijk de herstart zelf. Na alle mayhem is op de baan Hulkenberg opgeschoven naar P4 en Tsunoda naar P5. Het is echter de vraag of ze die posities mogen houden voor de volgende herstart, mocht die er komen.
Nog een herstart en dan de echte echte finish
Iets na kwart over negen onze tijd komt de bevestiging dat er een ‘herstart volgorde’ komt. Dat suggereert dat er in ieder geval een herstart komt. Maar is dat dan weer een staande start, een rollende start achter de safetycar of rijden we een rondje voor de vorm achter de safetycar om de race te beëindigen? Alpine is in ieder geval het bokkie. Zij verliezen alle punten die Ocon en met name Gasly normaal gesproken hadden gescoord vandaag.
Sainz krijgt wachtend op de hervatting een straf van vijf seconden voor de touché met Alonso. Dat zal kostbaar zijn met alle auto’s zo dicht bij elkaar. Sainz is daar zwaar gefrustreerd over. Een beetje apart daar hij toch zal aanvoelen dat Ferrari (andermaal) geen kampioenschappen gaat pakken dit jaar.
Er is wat discussie over of er nu nog een staande herstart komt. Maar uiteindelijk blijkt dat we na tien minuten wachten voor de vorm naar de finish hobbelen achter de safetycar. Dat betekent dat Verstappen zijn tweede van het jaar pakt en de leiding in het WK vaster in handen neemt. Perez moet het doen met 11 puntjes voor P5 en het puntje voor de snelste ronde.
Hamilton wordt tweede voor Alonso. Stroll is na het wegvallen van Sainz de nummer vier. De Spanjaard valt door zijn straf helemaal buiten de punten. De tweede helft van de top-10 wordt zo gevormd door Norris, Hulkenberg, Piastri, Zhou en Tsunoda. De rest moet wachten tot eind april voor de volgende kans om punten te scoren. Dan staat namelijk pas de volgende Grand Prix op de kalender, in het altijd gezellige Azerbeidzjan.
Uitslag Formule 1 Grand Prix van Australië 2023
Pos | Coureur | Punten | Pits |
---|---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
25 | 3 |
2 |
Lewis HamiltonMercedes |
18 | 3 |
3 |
Fernando AlonsoAston Martin |
15 | 3 |
4 |
Lance StrollAston Martin |
12 | 3 |
5 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
11 | 5 |
6 |
Lando NorrisMcLaren |
8 | 3 |
7 |
Nico HülkenbergHaas |
6 | 3 |
8 |
Oscar PiastriMcLaren |
4 | 4 |
9 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
2 | 5 |
10 |
Yuki TsunodaRB |
1 | 4 |
11 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 | 6 |
12 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
0 | 4 |
DNF |
Pierre GaslyAlpine |
0 | 2 |
DNF |
Esteban OconAlpine |
0 | 3 |
DNF |
Nyck de VriesRB |
0 | 4 |
DNF |
Logan SargeantWilliams |
0 | 6 |
DNF |
Kevin MagnussenHaas |
0 | 2 |
DNF |
Alexander AlbonWilliams |
0 | 0 |
DNF |
George RussellMercedes |
0 | 2 |
DNF |
Charles LeclercFerrari |
0 | 0 |
Stand na Grand Prix Australië 2023
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 | 69 | |
2 | 54 | |
3 | 45 | |
4 | 38 | |
5 | 20 | |
6 | 20 | |
7 | 18 | |
8 | 8 | |
9 | 6 | |
10 | 6 | |
11 | 4 | |
12 | 4 | |
13 | 4 | |
14 | 4 | |
15 | 2 | |
16 | 1 | |
17 | 1 | |
18 | 1 | |
19 | 0 | |
20 | 0 |
MaartenD zegt
Solide race van Max, die gaat enkel geen wereldkampioen worden als hij TEC giechel problemen krijgt of race control de race manipuleerd. Ferrari…pijnlijk…Alpine…pijnlijk…puntje voor Tsunoda…De Vries…pijnlijk
lekkerlinksrijden zegt
Beetje chaotisch, maar wel leuk
Johanneke zegt
Heeft Sergeant ook een straf gekregen voor wat ie bij De Vries deed? Want dat was echt slecht.
Overigens wel weer bijzonder hoe lang ze er over doen om te komen tot de volgorde beslissing bij de 4e start. Geen sector compleet dus klaar als een klontje toch?
En Gasly, ik gun hem zo veel maar hij laat weer zien dat hij het net niet is. Een absolute toprace rijden, en dan is het moment daar om de punten te pakken, verremt hij zich en crasht. Wordt nog een vrolijke avond met beste vrienden Gasly en Ocon.
Johanneke zegt
Oja en stroll is ook niet uit het allerbeste racehout gesneden. Komt die herstart perfect door om vorvolgens de grindbak in te duiken 😅
harrie zegt
Ja die actie van Sargeant was veruit de meest onnozele crash van vandaag, en dat zegt wel wat.
flyerbunch zegt
Wat een chaos, de race had van alles wat.. eind goed al goed, Max on top! Helaas voor Alpine op het einde een flop.
harrie zegt
Are we playing bumpercars or what?
Halve veld bij de herstart: Yes!
erazor zegt
Is er nog wat bekend over het protest van Mercedes tegen VER? Vanwege t niet goed gepositioneerd staan bij de herstart?
545e60 zegt
Mercedes heeft geen protest ingediend.
Edge zegt
Dat was vooral iets dat onder mensen met #TeamLH in hun twitter bio leefde. Mercedes zelf gaf bij monde van Toto Wolff vrijwel direct aan dat Verstappen netjes met zijn voorwielen op de witte lijn stond, zoals het hoort.
Johanneke zegt
Er zijn veel enge plekjes op Twitter, maar TeamLH hoort in de top van engste plekjes.
Richmond zegt
Geen straf. Hii was niet over de lijn. Maar net er tegen aan
Joost zegt
Portimao flashbacks na de herstart, al was dat na een safety-car….
Was ook zo’n lekkere puinhoop!
harrie zegt
Masi op de tribune: gaat lekker jongens, top
awesome zegt
Solide race van Max, ondanks tot twee keer toe een matige start. Er gloort ook weer een beetje hoop voor Mercedes, zo lijkt het.
Dan nog even over Nyck debris: aan zijn kant van het team worden echt hele slechte beslissingen genomen. Ruim 30 seconden achter je teamgenoot rijden is echt niet best. Is hij dan toch niet zo goed als men denkt?
Album doet dezelfde trucjes met een Williams als hij eenmalig heeft gedaan. En Albon is niet meer in dienst van de energiedrank fabrikant.
MaartenD zegt
Blijkbaar mag je het niet zeggen over Nyck. Goede coureur in andere klasses maar gewoon een maatje te klein (no pun intended)voor de formule 1. Kan geen potten breken en wordt totaal overklast door zijn teamgenoot
quincy zegt
Je mag het natuurlijk wel zeggen. Maar ik vind het persoonlijk na 3 races wel een te snel oordeel. Tuurlijk zien we dat het veel beter kan en moet. Maar Tsunoda heeft daar ook 2 seizoenen voor nodig gehad (erg veel crashes vooral). Ik wacht dit seizoen nog even af voordat ik er een mening over vorm.
Edge zegt
Ik wil Nyck nog niet helemaal afschrijven, maar het is duidelijk dat het beter moet. Zowel in Bahrein als hier ging hij out of sync met de rest van het veld qua strategie en dat kwam zijn race overduidelijk niet ten goede. Tsunoda heeft stappen gemaakt en rijdt dit seizoen echt stukken beter dan vorige jaren, en ook beter dan De Vries, maar in mijn ogen is het gat met De Vries niet zo groot als de timing doet vermoeden.
toniominestrone zegt
Die laatste herstart was een farce, kunstmatig spektakel creëeren.
harrie zegt
Eens, nog ff een sprintrace creëren voor de kijkcijfers.
Maar goed, de teams willen ook niet onder SC finishen…
Richmond zegt
Als ze dat niet hadden gedaan was er ook gezeik geweest. Het is net voetbal tegenwoordig. Elke beslissing van de fia wordt uitvergroot en bekritiseerd.
berlinetta zegt
Heb je best een vermakelijke race, besluit de FIA om de race te eindigen met een optocht. Wat een incompetent zooitje zit daar toch ook met hun regeltjes die ze zelf niet eens meer lijken te snappen.
Johanneke zegt
Regels zijn regels. Ze konden hier niet veel anders. Ze mogen gewoonweg niet zeggen, joh, we doen nog 5 extra rondes. Want dan komen er auto’s zonder brandstof te staan.
Richmond zegt
Wat dan de laatste 2 ronden niet doen? Nog een staande start doen met het risico dat nog meer ongelukken gebeuren? Her enige wat ik niet snap is, met alle gps data en beeldmateriaal moet het toch niet zo moeilijk zijn om binnen 5 min een nieuwe opstelling te hebben.
berlinetta zegt
Ja nog een herstart had ik het beste gevonden. Dat zorgt voor spektakel op de baan en dat is wat de kijkers willen toch? Een optocht met de safetycar voorop slaat nergens op. Dan hadden ze die ronde net zo goed niet kunnen rijden.
Richmond zegt
Wat een race. Iedere keer als het spannend werd, haakten de coureurs (de drs trein van Hamilton tot stroll) af en werden de banden gespaard. En toen het eindelijk los kon gaan, kregen we de sc.
En rode vlag. Met uiteindelijk meer Chaos. Straf van Sainz onterecht. Zo kun je halve veld bestraffen. Ik snap zijn woede wel. De eerste rode vlag na de crash was om de barrière te maken. Staat in het reglement. Ik mis de inhaalactie van Verstappen op Hamilton en hoe snel hij daarna wegreed. Her verslag is wat summier voor alles wat er gebeurd is .
545e60 zegt
Het was echter geen drs trein. Alonso is 1 ronde in de drs range van Hamilton gekomen en Sainz bijv helemaal niet in de range bij Alonso. Ze zaten allemaal redelijk dicht op elkaar, maar zeker geen drs trein.
jaapiyo zegt
Zo snel reed hij aanvankelijk eigenlijk niet weg. Het was heel lang twee seconden. Daarna liep HAM toch tegen zijn banden aan en werd het 5 seconden en een kleine tien seconden voordat de tweede SC kwam. Ofwel Max was enorm aan het managen ofwel de andere teams zaten echt een beetje dichterbij op dit circuit met veel minder bandenslijtage.
Hawkeye72 zegt
Andermaal bewezen: Toto en huilie huilie Hamilton houden erg van sandbaggen / zichzelf de underdog positie aanmeten….. Hoe leuk was het geweest als Lewis op zijn oude dag vandaag gewonnen had….
Richmond zegt
Ik had het juist episch gevonden als Lewis met al dat geklaag over de radio als enige had moeten stoppen of ingehaald zou worden.
545e60 zegt
Btw het word nog spannend wat er gaat gebeuren bij Alpine. Als Gasly een straf krijgt voor de crash met Ocon, dan krijgt hij waarschijnlijk ook strafpunten. Daarmee zou hij 12 of meer atrafpunten kunnen hebben en dus geschrost zijn voor de volgende race.
Robert zegt
Goed punt, dat zullen we de komende dagen wel gaan horen.
Doodzonde dat Gasly dit moet overkomen, hij was de hele race totdan goed bezig.
545e60 zegt
Gasly krijgt geeb straf en komt dus goed weg. Mede omdat de tegenpartij(Alpine en Ocon zelf) natuurlijk ook niet voor een straf gepleit heeft en het wel goed vonden.
Richmond zegt
Haas heeft een protest ingediend tegen de uitslag. Waarom ze het doen hebben ze niet bekend gemaakt , maar het zal te maken hebben met de positie van Hulk ten tijde van de rode vlag.
pomoek zegt
Wel ietwat ironisch. De Hulk kwam enkel op p4 terecht omdat zijn teamgenoot een rode vlag veroorzaakt heeft.
pomoek zegt
Overigens toch echt een flinke fout van Leclerc die waarschijnlijk in de openingsfase flink wat stappen wilde maken. Buitenom proberen te gaan bij Stroll die vervolgens de keuze had, of tegen de hem afsnijdende Leclerc botsen, of zijn teamgenoot de race uitbotsen.
Dit gaat niet het jaar van Leclerc worden. Stond vorig jaar na Melbourne 46 punten voor op Verstappen. Nu 63 punten achter Verstappen.
harrie zegt
Leclerc had ruimte zat inderdaad, terecht dat Stroll geen straf kreeg, die kon geen kant op.
pomoek zegt
Overigens niet de sterkste race van Verstappen die ik heb gezien. Maar Goed, met de RB19 onder je kont hoef je niet altijd met het mes tussen de tanden te rijden.
Robert zegt
Volgens mij ha dit vooral te maken met het feit dat Verstappen enorm veel moeite had om die banden op temperatuur te krijgen én te houden. Nu gold dat wel voor meer coureurs, maar het valt natuurlijk des te meer op als je start van pole en gelijk twee plaatsen verliest.
Hieruit blijkt overigens wel hoe veel volwassener Verstappen is geworden als coureur. Hij wist dat hij veruit de beste race pace had en moest slechts het geduld voor het moment dat de DRS werd vrijgegeven, bewaren. Wat hij zowel na de start als de eerste herstart ook keurig deed.
ouwedibbes83 zegt
In t podium interview gaf hij dat zelf ook aan. Ik had veel te verliezen en wilde graag uit de problemen blijven bij de (her)start.
Zoals jaren geleden vaak werd gezegd; als hij iets geduldiger zou zijn, uit de problemen blijft door de risico’s beter in te schatten, dan wordt t nog wel eens een hele grote.
Toen moest hij alles op alles zetten om die RB naar t podium te tillen, nu weet hij dat hij meer kansen krijgt om weer vooraan te komen rijden.