Lewis gaat op voor zijn zesde. Maar wint hij ook de race?
Hobbel de bobbel, dat was weer een flinke knobbel. Het F1 circus is afgereisd naar Austin, Texas voor de race op het prachtige circuit of the Americas. Er is alleen wel iets aan de hand met het circuit. Door extreme weersomstandigheden in de regio is de baan hier en daar flink verzakt. De makers zijn vergeten om het hele baantje op palen te bouwen, zoals Amsterdam. Rookie mistake. Het gevolg is dat de coureurs af en toe het idee hebben dat ze in een gemiddelde Nederlandse woonwijk rondrijden, zoveel ‘drempels’ heeft de baan. Dat wordt na de race dus even een extra lange sessie boeken bij de fysio.
Ondanks de hobbels gingen de coureurs in de kwalificatie van gisteren ook op deze baan weer harder dan vorig jaar. Het snelst van allen was weer eens een keertje Valtteri Bottas. Een hele echte geweldenaar zal de Fin waarschijnlijk nooit worden, maar als ‘ie zijn dag heeft kan ‘ie iedereen hebben. De prestatie van VB77 is des te knapper te noemen omdat teamgenootje Hamilton niet verder kwam dan de vijfde plaats. Tussen beide Mercs staan Vettel, Verstappen en Leclerc. Het verschil tussen de eerste vier was een goede tiende van een seconde, over een rondje van anderhalve minuut. Dat belooft dus een mooie race te worden. Geen wonder dat die cheerleaders van de Dallas Cowboys zo enthousiast op een neer springen.
Start
Voor de start wisselt het team van Red Bull Racing nog even de achtervleugel van Max. Het team heeft gezien dat er een scheur in het carbon zit, wat natuurlijk een veiligheidsrisico is. Mogelijk is het een gevolg van al die hobbels op de baan. Het mag kennelijk allemaal, dus kan Max wel gewoon starten vanaf P3. Dat doet hij vervolgens buitengewoon goed. Direct komt hij langzij aan Vettel en in de eerst bocht is de Duitser het haasje. Ook Hamilton heeft een goede start. Hij rekent al snel beide Ferrari’s in en sluit achter Max Verstappen aan als derde. De naast Hamilton gestarte Albon daarentegen heeft pech. Hij verzeilt in een gevecht met Sainz en trekt aan het kortste eind; met de nodige schade kan hij zijn weg vervolgen.
LAP 3/56
The Stewards confirm this collision between Sainz and Albon on Lap 1 is being investigated #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/2sT1Xdkr53
— Formula 1 (@F1) November 3, 2019
Dan blijkt dat er ook bij Ferrari meer aan de hand is dan alleen een matige start van Vettel. Seb zakt door het veld heen alsof de maffia een paar stenen aan zijn auto heeft vastgemaakt en ‘m de plomp in heeft gegooid. Teamgenoot Leclerc gaat voorbij, maar daarna ook Lando Norris. SV5 klaagt over de radio dat hij vermoedt dat er iets mis is met zijn auto. Hij vraagt zich wel af wat het kan zijn, want hij heeft niemand geraakt.
LAP 9/56
Sebastian Vettel's race is over
He retires with what looks like a suspension problem#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/ZRPYmTbWtr
— Formula 1 (@F1) November 3, 2019
Enkele ronden later zien we mogelijk wat er aan de hand was. De ophanging van de SF90 geeft de geest. Vettel houdt de rode bolide onder controle, maar het is duidelijk dat dit einde verhaal is. Even later parkeert hij de auto dan ook aan de kant. Daar Leclerc inmiddels al een seconde of tien achterstand heeft op de leiders, is het dus wederom een troosteloze zondag voor Ferrari. Zouden ze dan toch de klos zijn nu hun vermeende motortrucje in de ban wordt gedaan?
Mid Race
Verstappen komt binnen aan het eind van ronde 13 en gaat daarmee dus voor de undercut jegens Bottas. Red Bull Racing heeft het goed uitgerekend, want Verstappen komt op de hardste compound vlak voor vijfde man Ricciardo weer de baan op. Een ronde later pareert Mercedes de aanval van Verstappen door leider Bottas ook te laten stoppen voor hards. Bottas komt nét voor Verstappen weer de baan op. De nog niet gestopte Hamilton leidt nu de race.
Helaas zien we vervolgens dat de race pace van BOT op de harde banden een stuk hoger ligt dan die van Verstappen in deze fase. Binnen no-time rijdt de Fin vijf seconden weg bij de Nederlander. Misschien voelt hij al aan zijn water dat het team Hamilton op een andere strategie heeft gezet en hij de secondes dus nodig zal hebben aan het eind van de race.
LAP 25/56
All of the top four have now stopped, with Hamilton the last to come in
He could be on a one-stop strategy here, with this three main rivals on a two-stop…#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/bHk0duJw3J
— Formula 1 (@F1) November 3, 2019
Leclerc stopt enkele ronden later dan Max en Valtteri en staat net als in Mexico weer iets te lang stil in de pits. Het gaat weer lekker bij team rood. Maar ja, het kost Leclerc in die zin niks, omdat mits hij blijft rijden de vierde plaats zijn deel is. Ferrari is sneller dan de Formule 1.5, maar duidelijk langzamer dan Max en Mercedes.
Dus focussen we ons maar op de strijd vooraan het veld. Daar ontstaat een schimmenspel tussen de twee teamgenoten bij Mercedes. Bottas sluit aan in de versnellingsbak van Hamilton, die naar binnen wordt geroepen door zijn team, maar zelf nog even door wil rijden. Doet ‘ie handig die Lewis, want zolang Bottas achter hem klem zit kan VB77 het voordeel van zijn verser rubber niet uitnutten. Bottas haalt Lewis echter op de baan in en dan besluit LH44 toch maar de pits op te zoeken. Vervolgens is het aan de Brit om het gaatje weer dicht te rijden. Verstappen is hooguit de joker in dit hele verhaal. Hij rijdt tussen Bottas en Hamilton in maar kan het tempo op deze set banden echt niet volgen.
LAP 26/56
Mercedes tell Hamilton that he *is* going to the end of the race on his current set of tyres
HAM: "So I have a chance to win…"#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/w91I25r4Rq
— Formula 1 (@F1) November 3, 2019
Eind ronde 35 gaat het spel toch op instigatie van Max op de wagen. Verstappen komt binnen om zijn vermaledijde banden eraf te gooien voor een nieuwe set mediums. Bottas volgt een rondje later. Hamilton schuift zo wederom door naar de leiding in de race, met tien seconden voorsprong op Bottas. Verstappen heeft dik twee seconden teruggewonnen op de Fin door zijn eerdere stop en zit nu op vijf seconden van VB77.
Gebeurt er achter de top-4 eigenlijk ook nog wat? Jazeker. De McLarens vechten weer lekker met de Renaults om de puntjes. Helaas voor Hülkenberg lijkt het team zijn strategie weer compleet te vernaggelen. Eerder in de race lieten ze de Duitser veel te lang doorrijden op zijn eerste set banden, om vervolgens binnen no-time nog een keer de pits op te zoeken. Norris en Ricciardo lijken de grootste kanshebbers op de titel best of the rest, maar Lando verliest wederom een paar seconden in de pit door een onwelwillige wheelgun. Dan is er ook nog de oprukkende Albon, die ondanks de schade aan zijn Red Bull weer eens sterk op komt stomen aan het eind van de race.
Finish
Maar wie oh wie gaat er vandoor met de zege? Bottas heeft aanvankelijk met rasse schreden het gat naar Hamilton verkleind van tien naar vijf seconden, maar blijft dan even steken. Vervolgens begint hij aan het langzame binnenangelen. Met nog vier ronden te gaan opent BOT de aanval als Lewis te maken krijgt met wat achterblijvers. Maar de eerste keer slaat HAM zijn wingman af. Ondertussen komt ook Max weer wat dichterbij, doch zijn achterstand lijkt nét wat te groot om zich echt te mengen in de strijd. De tweede klap van Bottas is wel raak. Lewis zit dus toch een beetje te harken met zijn oude banden. Kan het dan toch misschien nog voor Max?
De Nederlander komt nu met rasse schreden dichterbij aan zijn plaaggeest van de afgelopen twee weekends. Hamilton roept als hem verteld wordt dat Max in de buurt komt met gepaste paniek over de radio dat hij Max zelf ook wel kan zien in zijn spiegels. Max vraagt ondertussen hoopvol of hij het volle vermogen van zijn Honda motor kan benutten.
Dat kan inderdaad, echter helaas heeft Max pech. De rechter voorrem van Magnussen begeeft het aan het eind van de back straight, wat daar een gele vlag veroorzaakt. Dit ontneemt Max de beste mogelijkheid om Lewis nog voorbij te gaan. Dus blijft het vooraan zoals het was, met Bottas op één, Hamilton op twee en Verstappen op drie.
LAP 55/56
Race over for Kevin Magnussen as he ends up in the gravel#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/wc5z0qwXKw
— Formula 1 (@F1) November 3, 2019
Op enorme en ontluisterende afstand wordt Leclerc vierde voor Ferrari, voor Albon die na zijn matige start wederom ‘gewoon’ vijfde wordt. Albon was zonder die touché met Sainz zonder twijfel dik voor Leclerc geëindigd. Ricciardo wordt zesde, voor Norris, Sainz, Hulkenberg en Kvyat die het laatste puntje pakt. Met zijn tweede plek is Hamilton nu ook echt verzekerd van de titel. Nog twee races resteren dit jaar, waarvan de eerste over twee weken in Brasil. Laten we hopen dat het circuit tussen de meren weer eens een bakje water aantrekt op de zondag…
There are parking spaces
And there is this parking space ⬇️ 🤩 🏆#USGP 🇺🇸 #F1 @LewisHamilton pic.twitter.com/2FtgUoIzyc
— Formula 1 (@F1) November 3, 2019
UPDATE: voor de tweede keer in twee weekends is Kvyat in de laatste ronde over de schreef gegaan en is hij nu buiten de punten geclassificeerd als twaalfde. Perez heeft daardoor het laatste punt.
CLASSIFICATION: US GRAND PRIX
Race win for @ValtteriBottas
Sixth world title for @LewisHamilton #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/fQBboXVCk7
— Formula 1 (@F1) November 3, 2019
De volledige uitslag
1. Bottas – Mercedes
2. Hamilton – Mercedes
3. VERSTAPPEN – Red Bull
4. Leclerc – Ferrari
5. Albon – Red Bull
6. Ricciardo – Renault
7. Norris – McLaren
8. Sainz – McLaren
9. Hulkenberg – Renault
10. Perez – Racing Point
11. Raikkonen – Alfa Romeo
12. Kvyat – Toro Rosso
13. Stroll – Racing Point
14. Giovinazzi – Alfa Romeo
15. Grosjean – Haas F1
16. Gasly – Toro Rosso
17. Magnussen – Haas F1
18. Russell – Williams
DNF
Kubica – Williams
Vettel – Ferrari
hiostu zegt
Is leclerc al gefinished?
brammetjedeb zegt
@hiostu: echt he? Krijgen die nog wat punten in mindering of hoe zit dat?
autodidact zegt
@brammetjedeb: Waarom? Als ze grijs gebied in de regelgeving in hun voordeel gebruiken is dat prima toch? Nu de regels nader ingevuld zijn valt het voordeel weer weg, dat is onderdeel van het spel.
hiostu zegt
@autodidact: tja, moedwillig sensor data beïnvloeden dat gebruikt wordt om te controleren dat je niet te veel brandstof inspuit. Waarom moet dat expliciet in de regels staan. Dat lijkt me toch overduidelijk niet de bedoeling.
Gulli zegt
@hiostu: lijkt mij sabotage van controlemiddelen. Mag toch aannemen dat dat niet de bedoeling is idd
sollie1984 zegt
@brammetjedeb: voor wat? Gisteren in de kwalificatie was de motor nog steeds met zo krachtig als dat ie de voorgaande races is geweest. Ferrari had gewoon de pace niet op de mediums. Op de harde banden en zachte banden ging het wel.
brammetjedeb zegt
@sollie1984: ze flessen de boel, daarom. In de kwali schroeven ze dat ding open, dat kunnen ze al een paar jaar beter dan red Bull. In de race kunnen ze dat niet en vallen ze gruwelijk door de mand. Het zal mij benieuwen wat de komende twee races brengt, of ze daar wel pace hebben.
sollie1984 zegt
@brammetjedeb: er wordt nu gedaan alsof de motor terug is geschroefd terwijl dat maar geruchten zijn. Dat de prestaties minder zijn is ook maar toevallig met dat brandstof verhaal. Austin is wat koeler en dus heeft de Ferrari het lastig op de mediums. Daar heeft Leclerc ook de meeste tijd op verloren. Op de hardere en zachtere band was het tempo gelijk.
brammetjedeb zegt
@sollie1984: het is wel heul toevallig. Op het rechte eind klokte verstappen een hogere topsnelheid. Maar goed, het kan en het zal allemaal wel onderdeel van het spelletje zijn. We zullen het zien in Brazilië!
Dutchdriftking zegt
@brammetjedeb: Als je met een hogere snelheid het rechte stuk op komt, en DRS hebt, is hard rijden op het eind niet zo’n kunst toch?
brammetjedeb zegt
@dutchdriftking: Ferrari reed vorige week zonder drs even hard als Mercedes met drs. Dat…
hiostu zegt
@sollie1984: leclerc verloor op alle banden tijd tov rbr en merc. Zelfs op de rode band aan het einde van de race. Alleen genoeg voor 1x een snelle tijd en daarna viel hij al weer terug.
BloodSeaker zegt
@hiostu: niet echt een referentie. Er was niets te win en, dus spaart elk team na dat snelle rondje dan gewoon de motor
yajouri zegt
Zuur van Magnussen, heeft een betere aanval op p2 gekost
reactief zegt
Mooie race!
Supergoed gereden door Hamilton.
Mooi dat ze Bottas wel lieten aanvallen en niet te safe speelden.
Verstappen solide gereden, maar net niet genoeg voor de snelheid van Mercedes. Albon ook netjes gedaan met die lastige vroege stop erbij!
En dan Ferrari… Pffff… wat moet je daar nou van zeggen…
acakoning zegt
Respect voor top 3 vandaag weer. Heerlijk om die vechtlust te zien deze super-sporters.
viezefreddyw zegt
Aaaah doodzonde van de Haas, anders was het hem zeker gelukt! Maar verder wel een poepsaaie race wat mij betreft. Paar dingen die wel opvielen. Albon heeft keurig gereden na de pech met zijn start. Perez heeft weer laten zien dat Stroll er niets van bakt door vanuit de pits de punten in te rijden terwijl Stroll 13 eindigt. Droevig. Het meest in het oog springende is toch Ferrari dat na het gedoe met hun krachtbron de auto de derde auto van het veld is.
Hamilton weer eens kampioen. Tja, wat kan je zeggen? Wel terecht weer. Op naar Brazilië wat vaak een leuke race oplevert. Laten we inderdaad hopen op een bak regen.
viezefreddyw zegt
Vraag me wel af waarom Verstappen zo snel binnen kwam.
stfu zegt
@viezefreddyw: leek erop dat ie behoorlijk last had van balans in zijn auto.
brammetjedeb zegt
@viezefreddyw: undercut?
viezefreddyw zegt
@brammetjedeb: Ja dat is natuurlijk ook zo. Maar vroeg vond ik het wel.
katoenboer zegt
@viezefreddyw: je hebt het begin ook meegekregen toch?
Robert zegt
Weinig opwinding, weinig actie gezien. Grotendeels slaapverwekkend, zoals zo vaak. Lewis is groots en een terechte kampioen, maar de Formule 1 is duidelijk ziek. Doodziek.
stfu zegt
@RRRobert: Nou, skip 2020 en kijk weer in 2012.
awesome zegt
@stfu: timetraveller!
reactief zegt
@rrrobert: als je deze race zo saai vond om het doodziek te noemen kan je beter stoppen met F1 kijken lijkt me…
Robert zegt
@reactief: zie het als hopen tegen beter weten in. Ik kijk al Formule 1 sinds de vroege jaren negentig, en herinner me meerdere jaargangen met dominante teams. Maar het grote verschil met vroeger is, dat de race meer en meer wordt beslist met bandenmanagement en motor mapping, met de dreiging van straffen als een rijder of team weer eens de grenzen op zoekt. In elke andere raceklasse is gewoonweg meer te beleven dan in de Formule 1.
reactief zegt
@rrrobert: ik kijk ook al lang, maar wel iets minder, vanaf vroege jaren ’00..
En ik heb vandaag toch wel genoten hoor!
Misschien kan je beter een jaartje pauze nemen. Hopen dat de 2021 regels iets meer actie geeft ;)
rhellema zegt
Zo…als er hier één door het ijs is gezakt dan is het Leclerc wel. 52 seconden achterstand, dan ben je niet echt het type coureur die boven zijn materiaal uit stijgt. Met een technisch trucje kan hij het maar voor nu zal hij voorlopig wel even zijn bekkie houden.
Erik zegt
@rhellema: ze zijn weer terug op het niveau van Hongarije, ook dik 50 sec achterstand.
Robert zegt
@rhellema: ik denk dat het niet zo zeer Leclerc is, als wel Ferrari als team, wat zichzelf gigantisch te kakken heeft gezet.
Al de gehele tweede seizoenshelft had iedereen het over de verbijsterende hoeveelheid vermogen die men schijnbaar in eens ‘gevonden’ had. Maar pas nadat Red Bull z’n vermoedens niet alleen had uitgesproken, maar ook technisch had onderbouwd, werden er vragen gesteld over de legaliteit van de vondst van Ferrari. En nu is dát op zich niets nieuws in de Formule 1, wat wel bijzonder opvallend is, is dat men klaarblijkelijk nattigheid heeft gevoeld en de ‘vondst’ dus mogelijk alweer achterwege heeft gelaten. Met als resultaat dat de Ferrari in performance weer een half jaar werd teruggeworpen.
toyotafortuner zegt
Wel jammer dat t einde een anticlimax werd door Magnussens uitvalbeurt.
Dutchdriftking zegt
@toyotafortuner: Klopt. Haas weet het altijd wel voor iemand te verpesten…..
VeniVidiVici zegt
Een saaie race wil ik het niet noemen, maar het was een vlakke race. Het zal zeker véél sensationeler moeten worden om Amerikanen warm te krijgen voor F1. In elk geval is Ferrari zwaar door de mand gevallen (vuile cheaters!). Max netjes gedaan helaas wat schade dus dan verlies je iets. En Albon… klasse! (top getalenteerde teamgenoot alleen beetje saaie brave gast). Bottas gefeliciteerd en mooie f*ck you naar Hamilton. En o ja, kwal Hamilton… proficiat hè!
supertjeduc zegt
@venividivici: albon is een goed ventje maar als je bij de kwalificatie telkens een halve seconde langzamer bent dan je team maat dan ben je geen groot talent
ouwedibbes83 zegt
@supertjeduc: Hmm, kan me nog herinneren dat MV33 in zijn eerste kwalificaties t ook best lastig had. En later tegen RIC ging t ook niet altijd zo soepel. Die staat natuurlijk wel bekend als kwalificatiebeest
Erik zegt
Top van Vettel om naar de cooldown ruimte te gaan om speciaal HAM te feliciteren met zijn titel! Chapeau!!
hehe zegt
Doornbos is aan het uitleggen dat de touche van Albon en Sainz het afbreken van de ophanging van Vettel heeft veroorzaakt, maar het was LeClerc die er naast zat en die een tik kreeg. Dat kan dus niet
hooesi zegt
@hehe: ja echt he,verbaasde mij ook al enorm…vooral bij dat shot uit de lucht met pijl erbij dat vettel een slechte start had en dan nog gewoon doorlullen dat zo’n band niet veel kan hebben met touche!? Lekker zo’n ruimte vol experts
Rick-dos zegt
Ferrari is weer terug waar ze in Hongarije ook waren. Bijna een minuut achter de Mercs en RBR finishen. Kan geen toeval zijn dat dit net gebeurt op het moment dat de TD uitgevaardigd is.
Krijg toch een beetje het gevoel alsof Ferrari sinds de zomerstop doping heeft gebruikt en daarom de prestaties heeft behaald sindsdien. En nu dat ze betrapt zijn weer terug bij af zijn. Ik weet niet. Beetje nare smaak er van. Ook omdat FIA al die tijd heeft geroepen dat alles legaal zou zijn aan de Ferrari. Net alsof de WADA doping gedoogd omdat niemand bezwaar maakt.
kempenaer zegt
Hele mooie race op een dito circuit.
Sterk, stabiel en beheerst gereden door Verstappen. Hij kon bijna de Benzen nog bedreigen op het eind. Uitstekend. Fraaie derde plaats en veel kilometers vooraan tussen de toprijders gereden, leerzaam.
karaya zegt
Iedereen schijnt te vergeten dat Vettel op een haar na de pole greep.
Dat de racepace van Ferrari tegenvalt zien we al het hele jaar.
Erikkiee zegt
@karaya: de TD gaat officieel pas vanaf Brazilië in. Als Ferrari inderdaad de sensor omzeilde is de kans groot dat ze dit bij de quali ook nog deden.
toniominestrone zegt
Wat een slaapverwekkende vertoning.
Gulli zegt
Hoe komt het eigenlijk dat Max maar 16 rondjes kon maken op zijn harde banden? In Mexico heeft hij bijna de hele race met 1 setje gedaan!
Dutchdriftking zegt
@gulli: Tja, ik had ook op een 1 stopper gegokt….
rob5nismo zegt
@gulli: dat heeft weer met de compound te maken C1 tm C5 c1 hypersoft c2 supersoft c3 soft c4 meduim c5 hard om met de banden van vorig jaar te praten. Ze hebben dit gedaan voor de algemene kijkers omdat de mensen dan 5 kleuren banden moesten kennen ipv 3 nu. Dus de compound wisselt per race maar de 3 kleuren blijven hetzelfde
Homer55 zegt
Koebieka