Wie pakt de laatste F1 zege van 2022, in de Grand Prix van Abu Dhabi?
Een nieuwe zondag, een nieuwe F1 race. Het seizoen van 2022 was wederom lang, maar toch komt het dit jaar wat eerder tot een eind dan vorig jaar. Als de coureurs vandaag finishen onder de vloedlichten, rijdt het F1 circus de lange winternacht in. Zoals we gisteren al aanstipten in het verslag van de kwalificatie, zijn de belangrijkste prijzen al vergeven. Dat staat natuurlijk in scherp contrast met vorig jaar. Maar ach, het kan niet altijd feest zijn.
Bovendien zijn er toch nog wel de nodige dingetjes om naar uit te kijken. Wie pakt de zege? Sluit Hamilton zijn eerste seizoen af waarin hij geen race wint? Wie gaat naar P2 in het kampioenschap en wie pakt nog wat milli’s extra door een plekje op te schuiven in het WK voor constructeurs? We gaan het zien, in de Grand Prix van Abu Dhabi in 2022!
Start
De Red Bulls komen goed van de lijn, waarbij Perez nog wat meer vaart heeft dan Verstappen. Even lijkt de Mexicaan de leiding te kunnen pakken, maar MV1 trotseert de aanval aan de buitenkant van de bocht en behoudt P1. Leclerc sluit aan als derde, maar achter de Monegask is het Hamilton die Sainz te grazen neemt. Beide Mercs hebben eigenlijk een goede start, maar Russell komt klem te zitten, waardoor Norris hem de kaas van het brood kan eten voor P6.
Op het lange rechte stuk komt Sainz langszij aan Hamilton. De Brit kiest de escape route en snijdt de chicane af. Het lijkt heel erg veel op wat Hamilton vorig jaar deed in gevecht met Verstappen. Wellicht was Sainz nét iets netter, maar veel scheelt het niet. Dit keer wordt de zevenvoudig kampioen wel teruggefloten door de wedstrijdleiding. Hij moet de plek teruggeven aan de Spanjaard.
Die laatste kan echter niet lang genieten van de vierde plek, want een ronde later komt Hamilton wederom voorbij zeilen. De Mercs hadden in de kwalificatie van gisteren de snelheid niet, maar de rees pees lijkt andermaal beter dan die van Ferrari. En de Red Bulls rijden daar niet heel ver voor. Zou Hamilton dit seizoen dan toch nog een race gaan winnen?
Hmm, misschien toch niet. Opeens keert het tij namelijk en begint Hamilton een beetje te glijden op zijn banden. Hij zit even naast de baan en een ronde later komt Sainz nu weer voorbij aan de W13. Heeft HAM dan teveel gevraagd van zijn banden? Heeft hij schade? De Brit zit in ieder geval niet lekker, want ook teamgenoot Russell komt voorbij. Dan komt het verklarende radiobericht: LH44 krijgt naar zijn gevoel niet het volledige vermogen uit zijn power unit.
Sir Lewis heeft voorlopig wel genoeg snelheid om de rest van de tweede helft van de top-10 achter zich te houden. Die wordt aangevoerd door Norris, met daarachter een leuk gevecht tussen Ocon, Vettel en Alonso. De Duitser lijkt in zijn laatste race sneller te zijn dan de Franse brigade, maar komt er niet direct langs.
Mid Race
In de eerste rondjes kon Perez goed in de nek blijven hijgen van Verstappen. In ronde 15 heeft hij echter ‘opeens’ vijf seconden achterstand. Het is duidelijk dat bij Perez de banden eraan zijn. Ingaan ronde 16 komt de Mexicaan dan ook binnen voor nieuw rubber, een ronde nadat Ocon het pitstopbal opent.
Sergio maakt in zijn outlap echter een foutje, waardoor de nog niet gestopte Vettel hem kan inhalen. Dit kost kostbare tijd in het gevecht met Leclerc, die kennelijk wat beter met zijn eerste set banden is omgegaan en nog niet is gestopt. Ferrari haalt vervolgens echter Sainz binnen, wat mogelijk weer een klein blundertje is.
Er leek een kleine window te zijn waarbij ze Leclerc binnen hadden kunnen halen en voor Perez de baan op kunnen krijgen. Nu Perez zich echter ontdaan heeft van Vettel, zet hij paarse tijden neer en is die mogelijkheid voorbij. Tenzij Ferrari een strategie kan doen waarbij Leclerc extra lang door kan rijden op deze set banden, kan dit wel eens een pijnlijke fout blijken.
Verstappen komt binnen in de twintigste ronde en dan blijkt hoe groot het voordeel van vers rubber is. De Nederlander komt vlak voor Perez weer de baan op. Dit terwijl hij vijf seconden voorsprong had toen Sergio de pit in reed. Mogelijk had Perez er zelfs voor gezeten, als hij niet had zitten harken met Vettel.
Iets soortgelijks zien we als Leclerc dan binnekomt in de 21ste ronde. Ook hij komt maar vlak voor zijn teammaat weer de baan op. In ronde 25 hebben we zo een situatie dat Verstappen 2,5 seconden heeft op Perez. Die laatste heeft ongeveer vijf seconden op zijn grote rivaal voor P2 in het kampioenschap, met daar weer twee seconden achter Sainz.
Russell zit nog op het vinkentouw met P5, maar heeft de pech dat hij een vijf seconden straf moet inlossen voor een unsafe release, na een trage pitstop. Daar Hamilton linksom of rechtsom toch een probleem(pje) lijkt te hebben met zijn auto, lijkt het daarmee over en uit te zijn voor Mercedes in de strijd om de zege vandaag. Zelfs als Das Haus de harde banden op magische manier op hoog tempo naar de finish kan fluisteren.
Vettel zit zich ondertussen op te vreten. De Duitser wil natuurlijk mooie dingen laten zien in zijn laatste race, maar zit kennelijk op een een-stopper. Dat betekent dat hij in deze fase de een na de ander aan zich voorbij ziet zeilen. Seb is niet zo blij met de strategie. Als hij stopt, valt hij dan ook helemaal terug naar de staart van het veld. Maar goed, wie weet heeft Aston Martin wat moois bedacht…
Red Bull een-stopper?
Over strategie gesproken: Carlos Sainz denkt dat Red Bull ook voor een een-stopper gaat. De Ferrari’s komen namelijk zienderogen naderbij aan de twee leidende Bulli’s. Het is echter nogal een opgave om 38 (Verstappen) respectievelijk 42 (Perez) ronden te doen op dezelfde set hards. Dit laat ook Bottas zien. Hij is namelijk gestart op harde banden, maar rijdt rond in het achterveld en is nu echt een sitting duck. En dat dan al na een dikke 30 rondjes. Kan de Red Bull echt zoveel beter omgaan met de banden?
In ieder geval niet met Perez, zo denkt men aan de pitmuur. De Mexicaan komt in ronde 34 binnen voor zijn tweede set mediums. Het is geen gekke gedachte. Ferrari had Leclerc de opdracht gegeven om het tegenovergestelde te doen van zijn rivaal. Nu rijdt hij dus door, anders was hij -als we het team mogen geloven- gestopt. Perez valt met zijn stop terug naar P6.
Met Verstappen probeert Red Bull mogelijk wél de race uit te rijden, dan wel een zo kort mogelijke stint op nieuw rubber te doen aan het eind. Hem wordt namelijk verteld de banden nog meer te managen.
Als het stof neerdwarrelt heeft Perez achttien seconden achterstand op Leclerc. Hij zet de nodige snelste ronden neer, maar een nadeel is dat tussen de Mexicaan en de Monegask ook nog Sainz, Russell en Hamilton rondrijden. Vermoedelijk zullen zij nog stoppen, wat in het voordeel kan zijn van Perez. Maar dat ligt dan aan de timing van deze stops en of Perez het drietal daarvoor al tegenkomt.
Latifi en Schumacher voor de herhaling
In het achterveld zorgen Latifi en Schumacher ondertussen voor wat airtime voor hun teams, door samen te crashen. Het is een echo van vorig jaar, toen Latifi in gevecht met Schumacher de rode vlag veroorzaakte, die Verstappen kampioen maakte en FIA bons Michael Masi zijn baan kostte. Dit keer is het de fout van Schumacher, die een beetje lijzig in de versnellingsbak van de Canadees klettert. Beiden kunnen echter door, dus komt er dit maal geen safetycar.
Perez lijkt toch de goede strategie te hebben gekozen, maar wat al enigszins op de loer lag, gebeurt nu. Perez komt even klem te zitten achter Hamilton. Hij verschalkt de Mercedes weliswaar na het eerste rechte stuk richting chicane, maar komt te traag de bocht uit, waardoor Hamilton op het tweede rechte stuk kan counteren. Beter had Sergio even kunnen wachten, want dit kost hem een paar seconden. Met tien ronden te gaan, is het verschil met Leclerc nu acht seconden. Het verschil in rondetijd is een kleine seconde per ronde. Dat wordt, als het zo doorgaat, dus close.
Finish
Maar als de ronden wegtikken, lijkt Leclerc het verschil te kunnen managen. Verstappen zegt nog over de radio dat de banden prima heel blijven en dat Perez volle bak kan pushen. Maar die laatste wint slechts ongeveer een dikke halve seconde per ronde van de Monegask en dat is nu niet genoeg. Perez hoopt dat Verstappen Leclerc kan ophouden zoals hij vorig jaar deed ten opzichte van Hamilton. Maar Red Bull is daar kennelijk niet down mee. Alonso maakt zijn stint bij Alpine af in stijl, met een uitvalbeurt.
Hamilton is in gevecht met Sainz voor P4, maar ook de Brit krijgt een paar ronden voor het einde te maken met technische malheur. Zonde want LH44 was ondanks zijn problemen toch weer bezig met een puike race. Perez heeft pech dat hij een beetje opgehouden wordt door Albon en Gasly, die in heftig gevecht met elkaar verwikkeld zijn. De Mexicaan maakt met handgebaren duidelijk dat hij haast heeft.
Het is allemaal touch and go met Leclerc, die nu nog twee seconden voorsprong over heeft. Dat gevecht met Hamilton en het verkeer lijkt net het verschil te hebben gemaakt. Sterker nog, dat heeft het verschil vermaakt, want de race eindigt zoals het kampioenschap: 1) VER 2) LEC 3) PER.
Achter de top-3 maken Sainz, Russell, Norris, Ocon, Stroll, Ricciardo en Vettel de top-10 compleet. Voor Aston Martin is er een beetje pijn. Met hun vijf punten komen ze gelijk te staan met Alfa Romeo in het kampioenschap, echter wordt Alfa Romeo als zesde geranschikt, met dank aan geweldige vent Bottas. Zijn vijfde plek op Imola tilt het team boven Aston Martin, dat als beste resultaten drie zesde plaatsen heeft staan (2x Vettel, 1x Stroll). De rangschikking in het WK voor constructeurs blijft daarmee zoals het was voor de race.
Vettel doet nog wat doughnuts om zijn afscheid luister bij te zetten. En dan maar weer op naar volgend jaar, wanneer we het allemaal nog een keer gaan doen. Kom maar door met die actie…
Uitslag Formule 1: Grand Prix van Abu Dhabi 2022
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Leclerc – Ferrari
- Perez – Red Bull
- Sainz – Ferrari
- Russell – Mercedes
- Norris – McLaren
- Ocon – Alpine
- Stroll – Aston Martin
- Ricciardo – McLaren
- Vettel – Aston Martin
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Zhou – Alfa Romeo
- Albon – Williams
- Gasly – Alpha Tauri
- Bottas – Alfa Romeo
- Schumacher – Haas F1
- Magnussen – Haas F1
DNF
Hamilton – Mercedes
Latifi – Williams
Alonso – Alpine
brent zegt
alle mensen die nu huilen op de social media’s dat het max zijn schuld was…. niet het feit dan perez gewoon het hele jaar trager was en zelfs al liet max hem erlangs had perez nog steeds geen 2de gestaan
harrie zegt
Perez gewoon een maatje te klein, die P2 had ie moeten pakken.
royaledeluxe zegt
Toch wel een beetje een bandenstrategie. Ik wijs toch ook naar Pirelli die van in het begin gezegd heeft dat het een tweestopper is medium/medium op zijn best…. Het tegendeel is weer bewezen. Dit jaar zijn ze toch meermaals zwaar de fout in gegaan bij die bandenleverancier over de keuze van de banden. Ze hadden hier heel wat zachter materiaal moeten meebrengen.
luittinke zegt
Dat snap ik nooit, dat gemiep over de banden.
Die zijn voor iedereen hetzelfde toch? In de trainingen kan je er data over verzamelen en dan een strategie uiteenzetten voor de race.
royaledeluxe zegt
Dat kan je dus niet, 40 ronden op de harde band past niet in een test window. Je kan wat simuleren enz… maar de echte degradatie is per wagen toch verschillend en daarbij heb je ook nog een bandenstrategie per wagen/team.
Vettel is op een stop gezet en Stroll op 2. Daar is Stroll beter uitgekomen. Terwijl Leclerc wel heeft geprofiteerd van de een stopper tegenover Perez.
Dus het is echt meer dan wat gemiep…
harrie zegt
De twee stopper was sneller, dat gaf Pirelli vantevoren ook aan.
Max reed zo souverein vooraan dat de strategie voor hem niet zoveel uitmaakte.
Als Perez direct op een tweestopper had gestaan en de eerste stint dus had kunnen pushen, had hij het ook gered tegenover Leclerc.
Maar hij werd pas later op een tweestopper gezet omdat hij op de eenstopper te lanzaam was en Leclerc rap op hem inliep.
luittinke zegt
Dat 40 ronden niet lukt, snapt een kind.
Maar aan de hand van data uit trainingen kan je toch prima per auto/rijder een strategie uiteenzetten, simuleren zo je wil?
En dan tijdens de race continu monitoren of de auto/rijder nog binnen de gesimuleerde data en strategie valt.
Dat is voor iedereen gelijk. Niet iedereen heeft een even goede (snel beslissende) data-analist, maar dat is een ander verhaal.
Bandenslijtage is veel meer te wijten aan de afstelling en rijstijl van de coureur dan aan de band zelf.
Het verwijt maken dat Pirelli geen goede banden maakt, is een externe oplossing zoeken voor jouw probleem. Iedereen heeft die banden, deal with it.
Niet gaan miepen “dat de banden niet werken”, maar er het beste uit halen wat er in zit.
Als je dan 10e wordt, dan is dat zo. Ga dan kijken wat anderen anders doen, waar je jezelf (auto/rijder/team) kunt verbeteren om hogerop te komen.
Pas als het onveilig wordt, dàn kan je naar Pirelli gaan wijzen.
Richmond zegt
De ene coureur gaat er beter mee om dan andere. Ligt aan de rijstijl enzo. Perez is normaal iemand die heel goed omgaat met zijn banden en daardoor lang weet door te rijden. Vandaag niet. Daarnaast heeft de auto daar ook invloed op. Mercedes is meestal lief voor de banden en Ferrari weer niet. Dat bepaalt je strategie en hoeveel je kunt pushen.
KEV9 zegt
Fixed
Jochen zegt
Hier hoor/lees je het eerst ;-)
flex01 zegt
Wederom een masterclass van Verstappen
Robert zegt
Dat Hamilton met technische problemen uitvalt is toch wel een smet op het oerbetrouwbare imago van Mercedes. De boel nèt te ver open geschroefd voor de laatste race?
rollingstoned zegt
Het uitvallen van de hydraulica kan ook veroorzaakt zijn door het tikje van Sainz aan het begin van race.
str8six zegt
Mooi hè
Richmond zegt
Waarschijnlijk doordat hij even over de kerbs heen vloog en daarbij de vloer en andere delen beschadigd heeft. Zoals hij ook op de radio zei
str8six zegt
Op naar volgend seizoen, nu al zin in!
Richmond zegt
Max had Perez ervoor bij moeten laten en dan kon hij de Ferrari achter houden. Hij had later ook kunnen afremmen en idd Leclerc kunnen ophouden. Zowel hij als het team hebben perez in de steek gelaten.
mx5wijf zegt
Perez heeft vooral zichzelf in de steek gelaten, niet alleen vandaag maar hij heeft dit jaar genoeg matige races laten zien.
Richmond zegt
Tuurlijk en het is dankzij falen van Ferrari dat hij überhaupt nog in de running was voor tweede plek. Maar hij was er nu wel. En Verstappen had niks meer te verliezen eh na vorige week genoeg goed tre maken en het team ook.
harrie zegt
Of hij had harder kunnen rijden.
CYBRTRK zegt
@jaapiyo perez kwam in ronde 34 binnen voor de hard en niet de medium. Hij heeft maar 1 stint op de medium gereden
jeroen20vt zegt
Blij dat Leclerc tweede is geworden. Het hele seizoen al beter dan Perez in het grootste deel van het seizoen de mindere auto. Laat voor mij zien dat Perez echt te kort komt. Perez had allang de tweede plek veilig moeten stellen in die auto. Als Ferrari en Mercedes een betere auto bouwen volgend jaar eindigt Perez gewoon P6.
toniominestrone zegt
Eindelijk verlost van onze Duitse wereldverbeteraar, wat is die gozer hypocriet!
okdoei zegt
Want?
aadzor zegt
Jongens, ik heb genoten van dit seizoen. De nieuwe auto’s zijn me meegevallen, inhalen/volgen lijkt beter te gaan. Helaas waren de verschillen dit jaar iets te groot maar niets is zeker in F1. Volgend jaar wellicht.
Bedankt voor de reacties na de race. Ik kijk hier vaak om te kijken of mijn persoonlijke meningen breed gedeeld worden door anderen. Ik scroll dus eigenlijk ook altijd gelijk naar beneden.
Wat F1 betreft tot volgend jaar!
flyerbunch zegt
Mooi einde voor Max! Ivm Perez..het was te verwachten ergens dat het zo ging eindigen. Ondanks dat Checo de betere auto heeft kon hij het wederom niet waarmaken. Papa Checo zal wel een verklaring hebben!? Ferrari verraste zelf Marko met een One stopper. Max had weinig keuze want hij had geen setje harde banden meer. Gelukkig verliep dat volgens het boekje. Bij Hamilton had ik het gevoel dat hij er echt geen zin meer in had.. heel de tijd zeuren dat z’n auto niet werkte om vervolgens sneller dan Russel rijden en even later uit te vallen 2 rondes van het einde. Mooi einde voor Seb!
pomoek zegt
Verstappen had zich onsterfelijk kunnen maken door in ronde 1 Perez er voorbij te laten en Leclerc af te houden. Maar ja. Dat zit niet in de aard van het beestje. Fijn voor hem dat hij zijn 35e GP op zijn conto kan bijschrijven. En fijn dat hij al 2 keer wereldkampioen is. Toch voor mij echt een verschil met one hit wonders als Damon Hill, Button, Villeneuve, Mansell, Raikkonen en beide Rosbergs. Nummer 3 gaat, mede door zijn eigen goal in Brazilië, een stuk lastiger worden.