Aan alles komt een einde, dus ook aan Formule 1-seizoen 2015. Maar niet voordat we de Grand Prix van Abu Dhabi gehad hebben. Nico Rosberg start van pole, maar kan hij die positie op het Yas Marina-circuit ook behouden? En -nog belangrijker- hoe sluit Max zijn seizoen af?
Verrassing: Nico Rosberg start uitstekend vanaf pole, terwijl het Hamilton is die tijdens de start niet op zit te letten en slecht weg is. Desondanks weet de Brit de Raikkonen en Perez achter zich te houden. Wat geen verrassing is: Een crash tussen Pastor Maldonado en Alonso. Alleen is het niet de schuld van Pastor, die met een kapotte ophanging uitvalt, maar van Alonso, die in ieder geval de pitstraat weet te bereiken. Later zou Alonso voor deze actie ook een meer dan terechte drive through penalty krijgen. Sebastian Vettel rijdt in de eerste ronde tegen de achterkant van Verstappen, maar de schade lijkt mee te vallen en Max kom na één ronde als 11e over start finish. Een behoorlijk chaotische eerste ronde dus, met flink wat geduw en getrek.
Vettel, Grosjean Hulkenberg en Sainz doen tijdens de eerste rondes de beste zaken met twee of drie posities winst. De eerste reguliere stop is van Kvyat, die al in ronde zes naar binnen duikt om zijn supersofts in te ruilen voor een harde compound. Een plekje winst voor Max Verstappen, ware het niet dat Vettel hem er niet veel later bij Max voorbij steekt. Beide coureurs kunnen overigens langer door dan veel andere coureurs en liggen vlak voor hun eigen stops even vijfde en zesde.
Valtteri Bottas krijgt een unsafe release na zijn stop en rijdt direct zijn vleugel kapot op de achterkant van Button. Het komt de Williams-coureur op een tijdstraf van vijf seconden te staan. Verstappen komt na zijn stop als dertiende weer terug op de baan. Werk aan de winkel voor de Hollander dus! Op het moment dat Ericsson, waar Max op dat moment vlak achter rijdt, naar binnen duikt in de 16e ronde, kan Verstappen de jacht op Sainz openen. Het gat bedraagt op dat moment wel een ruime seconde.
Flat Spots
Verstappen blijkt duidelijk de sneller van de twee en drie ronden later gaat hij gemakkelijk voorbij aan Sainz. Zo gemakkelijk, dat het hier wel om teamorders moet gaan. Aan de kop van het veld weinig wijzigingen op eenderde van de wedstrijd. Rosberg op één, Hamilton op twee en Kimi Raikkonen op drie. Vettel is knap opgeklommen tot een vierde plek, maar de Mercedessen lijken ongrijpbaar voor de Ferrari’s.
Helaas gaat het niet lang daarna mis voor Verstappen, hij verremt zich met twee flat spots op zijn voorbanden als resultaat. “I have to box” aldus Max en zo geschiedt. Hij komt terug op een teleurstellende vijftiende plek en de punten lijken verder weg dan ooit. Dat biedt wel kansen voor mooie inhaalacties, wat Max al snel laat zien als hij Marcus Ericsson voorbij steekt.
Een donker Abu Dhabi
Even over de helft van de wedstrijd is de nacht over het circuit gevallen en moeten de coureurs het doen met kunstlicht. De Mercedessen deert het niet, die zijn nog steeds oppermachtig, al moet Rosberg wel uit gaan kijken voor de steeds dichter naderende Hamilton. Arme Kimi Raikkonen, bij zijn stop gaat het mis met met het rechter voorwiel en dat kost hem zeer waarschijnlijk zijn podiumplek, aangezien hij precies achter Vettel weer het circuit op komt.
Een stukje verder naar achteren in het veld, is het ditmaal Max Verstappen die Carlos Sainz er voorbij laat. Punten zijn cruciaal om überhaupt nog kans te maken de zesde plek in het constructeurskampioensschap van Lotus af te pakken, al rijdt Grosjean op dit moment nog op een comfortabele zevende stek, ver buiten bereik van de Toro Rosso’s. Over voorlaten gesproken, Vettel maakt plaats voor Kimi, die zo weer virtueel op het podium rijdt.
De laatste rondes richting finish
Vijftien rondes voor het einde wisselen tegelijkertijd Vettel en Max Verstappen hun harde compounds om voor supersofts. Beiden vallen wel weer een stukje terug, maar kunnen met hun verse bandjes nog wel even flink vlammen. Voor Verstappen betekent dat voorbijgaan aan Nasr en Button, terwijl Vettel nog even laat zien sneller te zijn dan Perez en Ricciardo.
Overigens komt de inhaalactie op Button niet helemaal zonder gevolgen voor Max Verstappen, die laatste krijgt een vijf seconde penalty voor het verlaten van de baan en daar voordeel van verkrijgen. Een wat dubieuze beslissing van de wedstrijdleiding, die gelukkig weinig gevolgen blijkt te hebben voor de einduitslag.
Sainz kan zijn tiende plek helaas niet vasthouden en verliest deze aan Grosjean, die net daarvoor nieuwe supersofts heeft laten monteren. Grosjean heeft de vaart er lekker in en weet ook Kvyat op plek 9 te verschalken. Dat zorgt nog voor een klein beetje spanning in een verder niet al te spannende eindfase van de wedstrijd. Rosberg wint, Hamilton wordt tweede, terwijl koele kikker Kimi weer eens het podium mag betreden.
Onbevredigend einde
En zo komt er een wat onbevredigend einde aan het debuutjaar van Max Verstappen, terwijl Mercedes nog eens laat zien hoe oppermachtig ze zijn door geen seconde de eerste plek uit handen te geven en de twaalfde (!) 1-2 van het seizoen te scoren. Volgend jaar worden de kaarten opnieuw geschud en krijgen we ongetwijfeld weer het nodige vuurwerk te zien.
Uitslag:
1. N. Rosberg
2. L. Hamilton
3. K. Raikkonen
4. S. Vettel
5. S. Perez
6. D. Ricciardo
7. N. Hulkenberg
8. F. Massa
9. R. Grosjean
10. D. Kvyat
11. C. Sainz
12. J. Button
13. V. Bottas
14. M. Ericsson
15. F. Nasr
16. M. Verstappen*
17. F. Alonso
18. W. Stevens
19. R. Mehri
OUT P. Maldonado
*Enkele minuten na de race krijgt Verstappen nog een ‘drive through penalty’ en daardoor valt hij nog wat plekken terug in de einduitslag. Jammer, maar helaas.
henkhupelschoten zegt
Verstappen 5 seconden straf en waarschijnlijk 1 punt erbij op z’n f1-licentie voor het negeren van de blauwe vlag, slaat 3X nergens op. Maar goed jongens, het speculeren over de F1 en Verstappen kan officieel beginnen!
toniominestrone zegt
@henkhupelschoten: Waarom slaat dat nergens op? Blauwe vlaggen zijn er niet voor niets!
dipstick zegt
@henkhupelschoten:
Die 5 seconden kreeg hij omdat hij geen Maldonadootje deed bij Button. Die was er immers ongestraft gewoon tegenop gereden.
Max had zijn neusje voor Button.
Button was op dat moment trouwens maar 3 seconden per ronde langzamer.
pomoek zegt
@dipstick: Vond het ook niet terecht, denk nu eigenlijk dat Verstappen een beetje is getruukt door Button. Die zette nog even aan vóór de bocht zodat hij langszij kwam in de bocht. Als het een circuit was geweest met zonder asfaltstroken was de actie van Button in tranen geëindigd, dan was het zonder meer een botsing geworden. Nu kon Button net achter/naast Verstappen blijven rijden en hem van de baan drukken. Volgens mij echt een truuk omdat hij op geen andere manier Verstappen achter zich had kunnen houden.
lambo4all zegt
@dipstick: button zat er duidelijk naast. als er iemand overduidelijk NIET fout is, dan is het Button. Of max fout zat?.. Meh, raceongevalletje. Plekje teruggeven was netjes geweest.
Edge zegt
@henkhupelschoten: Ik denk dat er deze winter vrij weinig te speculeren valt. Op Manor na zijn de coureurs overal al bevestigd, de motorendeals van Red Bull en Toro Rosso zouden naar verluid volgende week aangekondigd worden en datzelfde geldt voor de overname van Lotus door Renault. Dan blijft er niet zoveel meer over, vrees is.
jaapiyo zegt
@Edge: Tuurlijk wel…dadelijk komen de wintertests weer en dan kunnen de glazen bollen weer uit de kast gehaald worden. Hoeveel winst boekt Honda, wat gaat er gebeuren met Renault/Ilmor…gaat er überhaupt wat gebeuren met Renault/Ilmor of moet de gehele power unit toch hetzelfde zijn als degene die uit de fabriek rolt bij Renault en eventueel voor het fabrieksteam gebruikt wordt. Hoeveel Ferrari zit er nou eigenlijk in die Haas…
Genoeg speculaas in deze tijd van het jaar.
toniominestrone zegt
Zonde, een van Max’s mindere optredens, Vettel was weer top!
trustmeiamanengineer zegt
Saaie race eigenlijk, afgezien van de eerste paar rondes. En een matige race van Max, met een paar overdreven straffen erbij aan het einde… Maargoed volgend jaar weer vlammen, met een steigerend paard onder de kap!
agera zegt
Een vrij saaie race dit keer
dieselaer zegt
Een penalty voor die inhaalactie, verbied inhalen dan gewoon helemaal…
gtwillem zegt
Verstappen plaats 16 zelfs… Acht, hij heeft een goed jaar gemaakt, af en toe een mindere race mag ook wel.
SpiderIV zegt
paar plaatsen terug voor Max, ach buiten de punten is buiten de punten. Blijft een top-eerste seizoen!
viezefreddyw zegt
Wat een ongelooflijke saaie race. De eerste 2/3 rondes waren leuk door de vele positiewisselingen en de crash tussen Alonso en Maldonado. Verder viel er gewoon te weinig te beleven. De Toro Rosso’s hadden niet het vermogen om Lotus te verschalken op het constructeurskampioenschap. Max Verstappen zat ook niet echt in de race om het ook maar iemand moeilijk te maken. Wel probs voor Vettel die nog aardig weet te finishen na een slechte kwalificatie. Ik kijk uit naar volgend jaar, ben ontzettend benieuwd wat er gaat gebeuren. Voor dit seizoen heb ik mooie momenten gezien waar Max Verstappen grotendeels verantwoordelijk voor is geweest. Bedankt Max, je mag trots zijn op jezelf met je debuutseizoen! See you next year.
uncivilsum zegt
Seizoen ten einde, hamilton is toch een verliezer waneer hij niet zijn zin krijgt. Verstappen laat toch wat fouten zien, maar ja in April mag hij weer in de auto stappen.
arjontje zegt
@uncivilsum: over 2 dagen bedoel je.? Banden test pirelli.
En het seizoen begint 20 maart.
Edge zegt
Die 5 second time penalty die Max aan zijn broek kreeg sloeg echt helemaal nergens op.. Ik vraag me af wat ze bij race control gerookt hebben
bassx zegt
@Edge: mag off-track niet inhalen, regel is regel. Max had button voorbij moeten laten en bij de volgende bocht het opnieuw moeten proberen. Hij roept nog een keer over de boardradio dat ie geforceerd werd om van de baan af te gaan, moest hij weten dat de raceleiding met die informatie niets doet.
Blauwe vlag precies zelfde verhaal.
dipstick zegt
@bassx:
Not sure iff trolling or just plain stupid.
Wat een Max haters hier zeg.
bassx zegt
@dipstick: FTR: Wat is je punt? Was hij niet off-track aan het inhalen? Zo mooi en memorabel als hij dit seizoen vaak de deur dichtgooide deed Button dit nu bij Max.
Max is jong en steekt nu al ver boven het maaiveld uit maar hij is geen god en zal in zijn carrière ook nog wel eens een foutje maken.
dipstick zegt
@bassx:
Dat je uit blinde jaloezie niet ziet dat Button tegen Max opreed en hem dus geen andere mogelijkheid liet dan de baan te verlaten oan ik niet helpen.
Kijk je echter als neutrale kijker dan had je gezien dat Max met zijn voorwielen voor de vleugel van Button zat.
Had je zoals ik de tijdwaarneming er bij staan dan had je geweten dat Max 3 seconden per rondje sneller reed dan Button.
Dat kan ik als Button fan gewoon eerlijk erkennen.
Jammer dat je hier anti Max moet zijn om niet aangevallen te worden.
bassx zegt
@dipstick: Al ben je 20 seconden per ronde sneller of hoe hard ook iemand de deur dichtgooit je mag niet off-track inhalen. Zo is het reglement en is weinig open ter discussie. Natuurlijk kan iemand van de baan worden gedrukt maar wanneer dat gebeurt moet je weer achter de ander aansluiten. Het het feit dat Max dit niet heeft gedaan kreeg hij een penalty voor, niet per se dat hij naast de baan kwam.
Jammer dat simpele zielen je meteen classificeren als “anti max” en “max hater” als je van mening bent dat je favoriete rijder een foutje heeft gemaakt (net als de rijder zelf) in het hele seizoen zo’n beetje.
Edge zegt
@bassx: Nee. Het is zo dat Max Button deels voorbij was. Het is aan de achterste auto van de twee om ruimte te laten. Button had dus helemaal geen reden om om Max zo weinig ruimte te geven. Als Button er (deels) voor lag, was de situatie omgekeerd en had hij het volledige recht om Max wijd te duwen, maar in dit geval deed Max niks verkeerd en slaat die straf ook helemaal nergens op.
bassx zegt
@Edge: Button had bij de laatste bocht in de chicane de auto voor Max liggen. Dan mag hij zijn racelijn volgen, zoals Max dat zelf geweldig deed in Brazilië. Hoe de stand in de voorgaande bocht in de chicane was doet er in zo’n beslissing niet toe. Max ging off-track en heeft er voordeel uit gehaald. Dat is op zich niet erg want iemand kan zich ook verremmen en een chicane missen, maar je moet dan wel de auto die je hebt ingehaald weer voorbij laten gaan. Max is niet gestraft omdat hij off-track is geweest maar omdat hij zijn voordeel niet ongedaan heeft gemaakt.
VeniVidiVici zegt
@Edge: Niet Olaf Mol zijn grapjes jatten hè ? #waterpijp
Edge zegt
@VeniVidiVici: Oh echt? Ik heb op de BBC gekeken dus ik heb helaas niet meegekregen wat Olav erover te zeggen had
Dutchdriftking zegt
Jammer voor Max.Het is helaas niet anders. Volgend jaar zullen we nog genoeg van onze held mogen zien.
wd97 zegt
Slaat inderdaad helemaal nergens op die straffen!!
VeniVidiVici zegt
@wd97: Het schijnt dat de wedstrijdleiding niks meer beslist, maar een computer. Ze drukken op een knop en kijken waar de straffenrol op komt (net een gok fruitmachine) Vandaar ook nog een drive trough terwijl de race al voorbij was ?
pomoek zegt
De 5 seconden straf vond ik niet terecht. Verstappen was in de bocht voorbij Button, Toen schoot Button iets door, aan het einde van de bocht zat verstappen weer net voor Button, die Verstappen vervolgens buiten de baan duwde terwijl hij achter Verstappen lag. Verstappen had geen andere keuze dan buiten de baan te rijden. Als Button dat had gedaan in Sainte Devote dan had hij Verstappen in de muur gedrukt. Kortom, onterecht.
Wat de blauwe vlaggen betreft: Ik heb Hamilton even zien zwaaien maar heb niet gezien of Hamilton al dicht bij Verstappen in de buurt was. Tja, het zal we terecht zijn geweest, je moet toch echt aan de kant als de race leiders voorbij komen (van het gas af, ruime bocht maken enz.) en dat deed Verstappen niet.
Calimero zegt
Dit was echt een saaie race. Maar uiteraard heb ik hem toch gekeken want ik wil ze nu eenmaal allemaal zien ;-)
Max heeft een prima debuutseizoen achter de rug en dat dit een race was waar hij “fouten” maakte is hem vergeven. Hij maakt ze niet zo vaak en het is zijn debuutjaar in de F1 dus soit.
Goed gereden door Sainz, jammer dat hij de 10e plek niet vast kon houden maar dat is zeker geen schande. Ik ben benieuwd naar 2016. Zowel de krachtbron in de STR als hoe Haas het er vanaf gaat brengen. Nu even een paar maanden rust en alles lekker laten bezinken.
bassx zegt
Mooi seizoen met Max en wat een heerlijk einde dat Kimi nog op het podium mag staan. Laat toch zien dat hij nog steeds wel kan racen, ondanks dat de race zelf niet bepaald spectaculair was.
toniominestrone zegt
@bassx: Mag ook wel als je in de een na beste auto van het veld rijdt, hij mag bij godsgratie naar het podium wanneer Vettel een mindere dag heeft.
bassx zegt
@toniominestrone: als je weet hoe hij het hele seizoen heeft moeten rijden terwijl je de populairste rijder van het veld het seizoen in gaat, is dit gewoon een mooie afsluiter.
stijn14 zegt
Terugkomend op de inhaalactie van Max op Carlos, het waren teamorders. Heb het op spaanse tv bekeken en daar hebben ze onderschept dat Carlos te horen heeft gekregen dat hij Max moest laten passeren. Verder een mooi seizoen. Lewis kinderachtig als altijd, Nico zonder emotie of toegevoegde waarde en ik hoop dat de Mclarens volgend jaar de Honda motor draaiend krijgen. Zonde van een team met zo’n verleden om zo te eindigen.
Edge zegt
@stijn14: Max liet Carlos op een gegeven moment ook weer voorbij. Ook team orders.
clarkson zegt
Jammer van mercedes dat die hamilton achter rosberg weghaalde. Ik haf toch graag een gevecht gezien tussen die twee.
lambo4all zegt
@clarkson: jammer van Lewis dat hij weer zo’n idiote strategie had bedacht en het team na drie races gezeik hem eindelijk dan maar is de soep gaat liet koken. Om vervolgens er na 10 ronden achter te komen dat het toch wel de verkeerde keus was.. Wat een druif.
heidekonijn zegt
Nou begin ik me toch af te vragen hou dat zal gaan wanneer “Max” een race wint. Volgens mij kunnen sommigen alvast maar best een ziekenhuiskamer boeken tegen dan want ongetwijfeld schiet er dan ergens iets los. Hallo zeg. Maxmaxmaxmaxmaxmaxmaxmaxmaxmaxmaxmaxmaxmaxmaxmax.
(*16e plaats).
Arnoud zegt
Wat een ongelooflijk saai circuit! En daaruit volgend een rete saaie race.