
Het Formule 1 seizoen gaat verder in China. Wie heeft de beste afternoon in Shanghai?
Een week na de seizoensopener in Melbourne gaat de F1 alweer verder in China. McLaren lijkt het beste team te zijn in deze vroege fase van het seizoen. In Australië waren ze zelfs veruit het snelste. Dit weekend lijkt het voordeel ietsje kleiner te zijn. Hamilton won zowaar zelfs de Sprint voor Ferrari.
Voor de normale race van vandaag wordt team papaya desalniettemin de beste kansen toegedicht. Piastri en Norris starten vanaf P1 en P3 en hebben vermoedelijk weer de beste bandenslijtage. Kunnen Russell, onze held Max of de Ferrari’s roet in het eten gooien?
Spoiler Alert: eerst de uitslag daarna het verslag!1!!
- Piastri – McLaren
- Norris – McLaren
- Russell – Mercedes
- Verstappen – Red Bull
- Ocon – Haas F1
- Antonelli – Mercedes
- Albon – Williams
- Bearman – Haas F1
- Stroll – Aston Martin
- Sainz – Williams
Start
Russell is iets beter weg dan Piastri, maar de Ozzie gooit de deur dicht in de eerste knik. Norris profiteert en gaat naar P2. Verstappen vanaf P4 heeft een slechte start. Hij wordt verschalkt door beide Ferrari’s, die elkaar echter wel raken. Dat levert wat schade op aan de voorvleugel van de Monegask. Hadjar verliest plekken aan Antonelli en Tsunoda.
Verstappen roept op de radio dat LEC schade heeft aan zijn voorvleugel. Hij hoopt wellicht dat Charles de pit in wordt geroepen door de wedstrijdleiding. Doch dat gebeurt niet. In plaats daarvan verliest Verstappen tijd op de Ferrari’s. Is hij aan het ‘managen’, of heeft de RB21 een slechte rees pees?
Tsunoda is de eerste in de top 10 die de pit opzoekt. Hij gaat voor de undercut op Antonelli. Dit plannetje lukt, want als de rookie een ronde later stopt verliest hij zijn plek aan de Japanner. Russell, Verstappen en Hamilton stoppen dan in dezelfde ronde. Norris en Leclerc komen een ronde later. Ook hier is de undercut succesvol: RUS pakt P2 terug van Norris. Dat lijkt vooral goed nieuws voor Piastri op dit moment…
Maar Norris stelt een ronde later orde op zaken. Hij prikt de McLaren voorbij de Mercedes op het rechte stuk. Albonio heeft dan even de leiding van de race in handen omdat hij net als Stroll nog niet gestopt is.
Mid Race
Bij Ferrari krijgt Hamilton de opdracht Leclerc voorbij te laten. In tegenstelling tot in de rest van het weekend, is de Monegask vandaag iets sneller, beschadigde voorvleugel of niet. LEC laat HAM daarna achter zich en sluit aan bij Russell. Verstappen rijdt vier seconden achter Hamilton rond. Daarna zit er een groot gat naar Stroll, Tsunoda en kornuiten. Antonelli verzuipt een beetje in dat gevecht voor de laatste punten in de race, maar het kan slechter. Liam Lawson vecht met de Saubers om de rode lantaarn…
Bearman en Stroll zijn gestart op harde banden en plukken daar de vruchten van. Bearman schuift op van P17 naar P10. Stroll stopt wellicht iets te laat en moet in de slotfase zijn verse rubber uitnutten. Hamilton maakt relatief vroeg zijn tweede stop, maar heeft daar geen plezier van. Hij komt niet per se met forse schreden nabij aan Max die nu voor hem rijdt. De Nederlander lijkt eindelijk iets van snelheid gevonden te hebben in de Red Bull en komt langzaam dichterbij aan LEC, die uiteindelijk toch geen indruk kon maken op Russell.
Finish
Bij Tsunoda breekt pardoes de voorvleugel waardoor de Japanner wegvalt uit de puntenrangen. Verstappen haalt dan toch nog Leclerc in en haalt andermaal het maximale uit de Red Bull met P4. Lawson is veertiende ter referentie. Norris heeft een probleempje met zijn rempedaal en moet teammaat Piastri laten gaan. De Ozzie scoort na zijn eerste pole in de sport zijn derde zege in de sport. Het is een een-tweetje voor McLaren dus en waarschijnlijk gaan we dat vaker zien dit jaar.
Russell wordt solide derde en laat zien dat er ook bij Mercedes wat verschil zit tussen een goede veteraan en een rookie. Antonelli wordt namelijk achtste, achter Ocon. Albon en Bearman pakken de laatste puntjes. Een goed weekend voor Haas F1 dus na het echec in Australië. Ferrari moet het doen met P5 en P6.
Update: diskwalificaties
De uitslag van de GP van China wordt nog ietsje anders. Charles Leclerc en Pierre Gasly zijn op het matje geroepen vanwege een te laag wagengewicht aan het einde van de race. Dat heeft ervoor gezorgd dat beide heren gediskwalificeerd zijn. Voor Ferrari is dat het meest zuur, want dat kost het team een vijfde plek. Geeft niet, want ze hebben Hamilton nog. Totdat blijkt dat diens plank onder de auto te veel versleten was, onder de limiet van 9 mm. Ook Hamilton moest zich melden bij de stewards en ook hij is gediskwalificeerd. Waarmee Ferrari van plek vijf en zes naar NUL punten gaat voor de race. Ocon, Antonelli, Albon en Bearman krijgen dus gratis extra puntjes erbij. Stroll pakt nu punten door naar plek 9 te verschuiven en bij Williams is er helemaal feest: Carlos Sainz pakt plek 10 en dus zijn eerste punt voor het nieuwe team.
Strategie bij RB2 Team heeft complete race vernaggelt voor mijn held Tsunoda. Verder hadden ze deze race weg kunnen laten van de kalender, attelenooien wat een saaie race…..Haas back on Track – raar seizoen tot op heden. Teams die ene week niet presteren rijden week later goed mee, teams die met afstand winnen (Hamilton sprintrace) spelen dag later geen rol van betekenis…….
Geen enkele baan heeft elk jaar spannende races. Als je dan iedere keer als ze een saaie race hebben weglaat houd je niks over
Tsunoda, volgens andere media, vanaf Japan in de tweede wagen van RedBull.
Dat zou wel heel snel zijn – maar begin langzaamaan te denken dat niemand in die kist kan rijden. Mss beter voor Yuki om te blijven zitten waar hij zit, voordat hij Lawson achterna gaat en zichzelf uit de kijker rijdt bij andere teams
Yuki laat zich sinds begin van dit seizoen goed zin. Hij heeft inmiddels wel wat ervaring opgedaan in F1 en is net als Max een vrij aggressieve rijder. Wie weet werkt het wel. Ben het wel eens dat die tweede Red Bull iets vreemds heeft, het lijkt wel een soort vloek.
Vorig jaar was hij niet goed genoeg en nu 2 races later is hij het wel?
Gaat em ook niet worden
Jawel – maar zal een zegen zijn voor lawson – wordt een Gasly carrière
- Tsunoda moet t alleen niet doen.
Jawel richkont gaat m wel worden / spreek je over 13 dagen
Ja want vorig jaar was hij echt rondjes om Lawson aan het rijden
Maximaal voor een jaartje dan? Tsunoda is toch de Honda coureur voor de thuismarkt?
Volgend seizoen komt Ford en gaat Tsunoda met Honda naar Aston Martin.
Vind het jammer dat het managen van de banden de boventoon voert in de huidige F1.
Echt eh. Voor deze race zou 2 pitstops verplicht leuker zijn geweest. Maarja, je hebt dan wel meer racen, minder strategie.
Dat is al heel lang zo. Er was zelfs een tijd dat banden de hele wedstrijd mee moesten gaan .
Dat is ook de reden dat we tegenwoordig alleen nog maar Pirelli op de auto’s zien. De FIA wilde dat de banden opzettelijk slecht waren zodat er strategisch mee gespeeld moest worden. Naar verluidt hadden Michelin en Bridgestone daar geen trek in, dat is niet goed voor je imago. Dus is Pirelli nu de enige die het aandurfde.
Red Bull heeft veel werk aan de winkel, de auto zal toch een heel stuk sneller moeten worden om mee te blijven doen om de wk titel rijders.
Constructeurs kampioenschap kunnen ze wel vergeten, daar gaan ze geen rol van betekenis in spelen.
Lawson heeft eigenlijk enkel 2x een Sauber in kunnen halen. Niet best. Had trouwens verwacht dat de 2 stopper de juiste strategie zou zijn, gisteren was Sainz na zijn stop 2 seconden per rondje sneller dan de rest. Maar in de echte race was de 1 stopper duidelijk beter. Wat jammer is voor Racing Bulls, want die zaten gewoon weer in Q3.
Verstappen 4e met de 7e auto, niet slecht. Maar hij zal enkel met regen om de winst kunnen strijden in deze auto.
Goed dat de banden van Max weer tot leven kwamen, ik denk dat ze deze race het vierde team waren zoals Max zelf zei, dus knap dat hij Ferrari voor bleef. Staat nog steeds tweede. Het leek verder alsof McLaren nog over had. Werk aan de winkel.
Tamelijk slaapverwekkend, deze race. Norris met een behoorlijke hoop geluk, dat de race 56 ronden duurde en geen 57. Wel verbazingwekkend dat Verstappen zo aan het einde nog de beide Ferrari’s kon verschalken, en het feit dat ze beide coureurs op een verschillende strategie laten rijden geeft aan dat ze er nog steeds geen 100% vertrouwen in hebben.
Wat een saaie race.. niet normaal..
Korte samenvatting van de race in 1 woord: gaap
Hamilton en een team order die past bij een tweede rijder, dat is misschien het meest pikante detail
Het is normaal om de snellere rijder voorop te laten rijden heeft niks te maken met eerste if tweede rijder status
Hamilton maakt wederom kennis met de strategie van Ferrari.
En in plaats van Max op te houden zodat Leclerc nog een kans maakt, wordt Lewis naar binnen gehaald voor een tweede stop en gaat Verstappen beide Ferraris voorbij.
@jaapiyo update: Gasly en Leclerc zijn gediskwalificeerd omdat hun auto minder dan 800 kilo woog na de race. En Hamilton krijgt waarschijnlijk ook een DSQ aan z’n broek voor hetzelfde…
Hamilton ook – net officieel gemaakt . Meest spectaculaire van de hele ‘race’ – de diskwalificatie 3 uur na finish

Hamilton’s diskwalificatie is inmiddels bevestigd, maar niet vanwege een te laag gewicht. De houten plank onder de auto was teveel afgesleten.
Zo daar pakt Haas ff dikke punten in de tweede race dan!
Toch flink wat gewicht in die wing end plate van Leclerc dan, misschien een verklaring waarom hij sneller was dan Lewis? /s
Weging is gedaan met een nieuwe vleugel
Ok, dat vind ik wel raar.
Zeker ook omdat hij niet echt een aerodynamisch nadeel leek te hebben van de gewijzigde voorvleugel.
Straks krijgen we nog zware break away end plates, die einde race vervangen mogen door nieuwe voorvleugels.
Bij de sprintrace reed Lawson ook al rondes door met een loshangende end plate, van mij mocht die de meatball vlag krijgen
Nee ze mogen alleen vervangen worden door onderdelen die precies dezelfde specificaties hebben als de defecte onderdelen
Dit is toch niet Wie is de mol? Waarom is dit artikel dan geschreven alsof het door Olav Mol op TV gesproken wordt? Al die overbodige bijvoeglijke naamwoorden en zinsconstructies (bijvoorbeeld Ozzie, Monegask, rees pees, puntenrangen) maken het niet prettiger om te lezen.
Wat hebben de achterbanden van Hamilton te maken met zijn diskwalificatie?
Waren niet DEI genoeg