Ook dit weekend wint Max Verstappen niet de race. Maar is hij toch de winnaar van het weekend na de Grand Prix van Amerika in 2024?
Nog vijf races zijn er in het seizoen te verrijden na vandaag. En nog twee sprintraces, voor degenen die die ook tellen. Het beloofde na Singapore een zinderend slot te worden. Maar na de eerdere sessies van dit weekend, lijkt de speer van McLaren een beetje bot geworden te zijn in de vier weken pauze sindsdien. Zowel Max als de Ferrari’s waren sneller dan Norris. En Piastri neemt dit weekend tot op heden vooral de Perez-rol op zich.
Desalniettemin staat Norris wel op pole voor de race vandaag. Dat heeft alles te maken met een goed rondje van de Brit, maar ook een ongelukkig getimede gele vlag voor Max in de kwalificatie. Kan Lando dit voordeeltje vandaag maximaal uitnutten? Of is het kampioenschap na vandaag echt beslist? We gaan het zien, in de Grand Prix van Amerika, editie 2024!
Spoiler Alert: eerst de uitslag daarna een play by play!!1!
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Charles LeclercFerrari |
25 |
2 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
18 |
3 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
15 |
4 |
Lando NorrisMcLaren |
12 |
5 |
Oscar PiastriMcLaren |
10 |
6 |
George RussellMercedes |
8 |
7 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
6 |
8 |
Nico HülkenbergHaas |
4 |
9 |
Liam LawsonRB |
2 |
10 |
Franco Alejandro ColapintoWilliams |
1 |
11 |
Kevin MagnussenHaas |
0 |
12 |
Pierre GaslyAlpine |
0 |
13 |
Fernando AlonsoAston Martin |
0 |
14 |
Yuki TsunodaRB |
0 |
15 |
Lance StrollAston Martin |
0 |
16 |
Alexander AlbonWilliams |
0 |
17 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
18 |
Esteban OconAlpine |
0 |
19 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
DNF |
Lewis HamiltonMercedes |
0 |
Start
Norris komt aardig van de lijn, maar zijn start is zeker niet speciaal. Hij probeert dan ietwat geforceerd de deur dicht te gooien en dat lukt niet. Max pakt gewoon de binnenkant en gaat de volgens Red Bull mentaal zwakke Lando voorbij. Probleem is alleen: het vechtende duo komt veel te wijd en te traag de bocht uit. Even lijken beide Ferrari’s te kunnen profiteren. Maar Sainz zit daarvoor ook iets te ver aan de buitenkant. Leclerc daarentegen piept er wel tussendoor. Hij gaat dus vanaf P4 naar P1. En gezien de rees pees van de Ferrari gisteren, is dat een probleem voor de rest.
Max behoudt dan wel P2, maar Norris valt terug naar P4 achter Sainz. Die laatste heeft dit weekend het mes tussen de tanden en probeert VER meteen te verschalken. Hij weet dat als Leclerc uit zicht verdwijnt, het over is voor hem voor wat betreft de zege normaal gesproken. Verstappen weet echter met hangen en wurgen de Spanjaard af te houden.
En dan zien we de goed gestarte Hamilton opeens naast de baan staan. Net als Russell gisteren in de kwalificatie is hij plots de controle over de Merc verloren. Een weekend om te vergeten voor LH44 en Das Haus. Het incident betekent ook een safetycar. Albonio blijkt in de herhaling Ocon te hebben rondgetikt in bocht 1 na de start.
Als de safetycar weggaat lijkt Max heel goed in de staart van Leclerc te zitten. Maar de Ferrari blijkt erg sterk uitkomen laatste bocht en op het rechte stuk. VER heeft geen kans de Monegask aan te vallen. Bij McLaren zit men te mekkeren op de radio over de start. Maar de kans dat Max daarvoor een straf krijgt lijkt nihil te zijn.
Mid Race
Zoals we wel vaker zien rijdt de man vooraan het veld vervolgens simpel weg. Het is toch iets bijzonders. Of het nu Max is in de Red Bull, Norris in de McLaren of Leclerc in de Ferrari: zo gauw ze een gaatje hebben vooraan is het uitchecken en wegwezen. Ondanks de safetycar, heeft Leclerc na 15 ronden ruim 6 seconden te pakken op Max.
Russell gaat Bottas voorbij, maar krijgt dan een straf. Zowel RUS als Toto Wolff vinden dit een belachelijke beslissing zo blijkt op de radio. Niet dat het heel veel uitmaakt: RUS rijdt rond op P13. Perez gaat pas in ronde 18 voorbij aan Tsunoda voor P8 en dan volgen de eerste reguliere stops. K-MAG komt binnen en daarna volgens ook Tsunoda en Gasly.
Sainz kan Verstappen niet bedreigen. Hij heeft kennelijk ook een probleempje met de Ferrari. De Spanjaard heeft na 20 ronden 3 seconden op Norris, die in de buurt blijft maar ook niet meer dan dat. NOR heeft op zijn beurt PIA 3,5 seconden achter zich rijden. Daarachter is er een veel groter gat van 13 seconden naar Perez.
Sainz doet hetgeen wat logisch is en komt als eerste binnen van de toppers. Hij komt ook nog eens in vrije lucht terug op de baan. Dit wordt een een-tweetje voor Ferrari. Tenzij de hards voor geen meter werken op de rode bolide. Iets wat wel wel eens eerder gezien hebben dit jaar.
Max komt in ronde 26 binnen en verliest inderdaad de plek aan Sainz zoals verwacht. Leclerc covert een ronde later en komt als derde terug op de baan, achter de twee Macca’s die nog moeten stoppen. Team oranje gaat voor een tweede safetycar of iets dergelijks.
Norris stopt in ronde 32 en komt zes seconden achter Max weer terug op de baan. Een ronde later volgt Piastri. Het blijkt dat niet voor Ferrari, maar juist voor Verstappen de harde banden slecht nieuws zijn. Hij heeft geen grip. Norris komt in recordtempo dichterbij. Als de Brit Max kan verschalken, loopt hij dit weekend toch op zijn minst nog een puntje in op onze held. En misschien nog een als hij de snelste ronde pakt.
Tsunoda is ondertussen niet blij dat Lawson opeens voor hem rijdt na diens stop. De Japanner verslikt zich vervolgens in Gasly en spint. Lawson dus de teammaat van Max volgend jaar. Sprekende over onze held: in ronde 44 zit Norris voor het eerst binnen een seconde van MV1.
Finish
Een briljant gevecht volgt. Uiteindelijk haalt Norris Verstappen in, maar op een moment dat beiden buiten de baan rijden. Wat gaan de stewards doen…Ferrari scoort ondertussen een klinkende 1-2. Het is voor het eerst sinds 2006 dat team rood een dubbelzege scoort in de Amerikaanse Grand Prix.
Norris wordt op de baan derde, maar krijgt een dikke vette straf. Daar zal nog wel even over nagepraat worden. Verstappen wordt zodoende derde, wint dus weer niet, maar wordt wel kampioen en mag zich opmaken voor het gala in Rwanda. Piastri wordt vijfde en Russell haalt in de laatste ronde nog Perez in voor P6. Hulkenberg pakt cruciale puntjes voor Haas, vooral omdat Lawson met VCARB ook twee puntjes scoort. De imponerende Colapinto pakt opnieuw een puntje voor Williams en draait eigenhandig de reputatie van Albon de nek om.
Volgende week verder in Mexico. De laatste race van Perez voor Bulli?
KEV9 zegt
Tja, goed gezien van de stewards. En nu bak chips erbij en de reacties van de echte experts hier op Autoblog afwachten
tborre zegt
Zo een vaart zal het niet lopen. Wel spijtig dat de stewards niet consistent waren in bestraffing. Dat helpt in zulke zaken. Verder vooral een mooi gevecht om te zien…
royaledeluxe zegt
In deze race waren ze toch vrij goed, Tsunoda, Russell, Ocon, allemaal 5 sec. Voor buitenom voorbijsteken. Dus ook Norris. Dat van ik was eerst aan de apex, helpt dus niet meer.
Richmond zegt
Hij was ook niet voorbij de Apex dat heeft meegespeeld in het krijgen van de straf. Alleen wordt door McLaren gezegd dat Verstappen bewust te laat geremd heeft en daardoor de bocht niet gehaald heeft, waardoor hij dus voor Norris was voorbij de Apex.. max gebruikt slim de regels zeg maar
Jeroen zegt
Ongelofelijk dom van mclaren om door te rijden terwijl er 5 seconden straf boven het hoofd hangt. Waarom niet op een tactische plek de positie teruggeven en meteen weer terugpakken. Norris was immers veel sneller en hij kon de plek om terug te geven zelf bepalen.
Robert zegt
Precies wat Norris al fijntjes over de boordradio vertelde – die zal er goed de balen van hebben. Nu is Verstappen dit weekend weer 5 punten uitgelopen in de stand.
Ik had trouwens lichtelijk de indruk dat de slip van Hamilton hem misschien wel goed uitkwam. Hij spaart zo z’n motor voor de laatste races.
jaapiyo zegt
Maar waarom dan geen motorwissel als je alleen voor Zhou bent gekwalificeerd…
Robert zegt
Budget cap misschien? Eén motor kost naar het schijnt tussen de 4 en10 miljoen. Dat kan net het verschil maken in wel of geen overschrijding van die 145 miljoen die ze voor dit jaar mochten besteden.
mashell zegt
Als je voor de laatste race geen budget voor onderdelen meer hebt dan heeft de teamleiding gefaald.
brammetjedeb zegt
Niet genoeg tijd werd gezegd.
Richmond zegt
Denk niet dat dat gunstig is.
sportevo zegt
Dat was achteraf gezien beter geweest maar het is geen garantie dat het een ronde later wel lukt. Verstappen zal steeds datzelfde trucje uithalen en de binnenkant verdedigen en hem naar buiten duwen.
Eerlijk gezegd snap ik gewoon niet dat hij iedere keer met zulke acties wegkomt. Hij duwt altijd de auto naast hem naar buiten. Bij de start hebben we het gezien en in 2021 ook verschillende keren bij Hamilton. Ergens is er nog een regel van ‘forcing another driver of the track’.
En hem voorbij laten en meteen weer inhalen mag niet (zie Spa 2008).
Stefje zegt
Hij ‘komt er niet mee weg’, hij dwingt gewoon de ander steeds in exact dezelfde fout. Zolang Max ervoor zit, wat ie dus ook volgens de stewards gewoon zat, heeft hij recht op de lijn. Of je remt dan, of je gaat van de baan af.
djv80 zegt
Inderdaad daarbij was hij ook niet volledig van de baan itt Norris.
Flutterbear zegt
Norris zat al geruime tijd achter Max. Ik zou niet durven te stellen dat die er anders wel voorbij gekomen was. In het gevecht was het wachten op een fout.
Johanneke zegt
Meest bijzondere aan de hele race was dat Perez verliest van iemand die uit de pit start en 5 seconden straf krijgt. Lawson heeft wederom laten zien dat ie in een RB hoort, nadat ie dat vorig jaar al 5 races heeft laten blijken. Red bull dan eh, geen racing bull.
Richmond zegt
Hij hoort iig in F1 thuis, of hij ook in de red bull thuis hoort is nog te vroeg. Vele voor hem leken dat ook te kunnen waarmaken en zakten door het ijs en zijn er daarna niet meer bovenop gekomen
560pk zegt
Het wordt per race verbazingwekkender dat Perez gehandhaafd wordt.
P2 in het constructeurs kampioenschap is bijna óók al down the drain. Dit kost RB serieus geld. (Lichtpuntje: volgend jaar nóg meer extra windtunnel tijd als P3)
aadzor zegt
Als partijdige fan was dit echt wel een leuke race. Het hele weekend was overigens leuk.
Boven al genoemd maar: Perez…. jeez achter Russel eindigen….
O en de ‘halfseizoeners’ laten de fulltimers wel verbleken zeg. Albon, Perez en Tsunoda moeten zich zorgen gaan maken. Met al dat gejammer over ‘drivability’ en ‘onvoorspelbaarheid van banden’.
Hawkeye72 zegt
Ik was er vandaag (voor jullie al gisteren) bij in Austin en er waren twee dingen nogal opvallend: 2. Het talent van Max V., chauvinisme of niet, je ziet gewoon dat hij vaak met een ander lijntje neemt, net wat sneller door de bocht gaat, op rails rijdt, bijzonder om in het echt te zien. 2. De enorme schare fans die Checo P. heeft. We zaten op een volle tribune die helemaal los ging iedere keer dat Checo langs kwam dan wel een positie won/verloor. Dat hij bij RB mag blijven heeft niets met talent van doen, maar 1 op de 4 mensen in Austin (grote Mexicaanse gemeenschap) vandaag liep in een Red Bull shirt met nummer 11 er op….
Richmond zegt
Als hij in de red bull blijft (rb is het andere team) is het enerzijds vanwege de machtsstrijd tussen horner en Marko, anderzijds omdat er niemand is geweest die blijkbaar overtuigend genoeg is geweest om hem te vervangen. Tsunoda had goede qualy, maar verpestte het in de race.
Lawson deed het super, maar is dat genoeg om Perez volgend jaar te vervangen zonder te verdrinken? Als dat zeker was, hadden ze niet deze 6 race examen hoeven te doen.
sportevo zegt
Het lijkt erop dat dit inderdaad de reden is. Voor zijn bijdrage aan het teamresultaat hoef je hem er niet bij te hebben in ieder geval. Ik denk dat je je echt moet schamen als iemand uit de pits, met een mindere auto en nog eens 5 seconden straf voor je finished.
Als het een beetje tegenzit worden ze straks nog 3e in het constructeurskampioenschap.
Flutterbear zegt
Die fans blijven ook als die naast Yuki geplaatst wordt toch? Stuk meer wisselingen van positie in het middenveld, alleen dan niet met de schaamte dat die in een auto zit waar de kampioen ook meer rijdt.
lekkerlinksrijden zegt
Waar bijna iedereen overheen kijkt is dat Leclerc nog maar 22 punten achter Norris staat, kan nog leuk worden voor plek 2 in het WK
Gulli zegt
Ja dat zag ik halverwege de race in de live-standings, ik had geen idee dat Leclerc er toch nog zo dicht op zat. Ik had een beetje het idee dat Max en Lando ver boven de rest uitstaken. Als team Rood dit nog een paar races kan volhouden moet Norris zich grote zorgen gaan maken.
Zou het de mini-DRS zijn die hem vanaf nu gaat nekken? Ferrari was het hele seizoen al verrassend snel en misschien komt dat nu meer naar boven omdat McLaren hun voordeeltje verloren is.
lekkerlinksrijden zegt
Dit weekend hadden ze bij team rood vooral de balans in de auto erg goed voor elkaar, banden management en snelheid waren goed. De grip uitkomen bochten was ook goed en de auto was rustig, dat hebben we wel anders gezien bij Ferrari. Ik weet niet wat ze hebben ontdekt, maar het werkt wel voor ze. De auto van Max was veel onrustiger, kon je duidelijk zien de eerste paar ronden vd race ivm de Ferrari. Dus nog aardig wat werk te doen bij RB
Richmond zegt
Het valt op, omdat na Monaco Ferrari een serieuze dip kreeg en na de zomerstop de snelheid weer terug heeft.
harrie zegt
Ja, heb het al eerder genoemd dat Leclerc wellicht een serieuzere bedreiging gaat vormen voor Max dan Norris.
Ferrari heeft het strategisch ook een stuk beter voor elkaar dan McLaren, en Leclerc rijdt ook strak de laatste tijd.
Benny_Weisz zegt
Leclerc is praktisch geen concurrent voor Max. Hij moet namelijk 16 punten per weekend goedmaken op Max, wil hij nog kampioen worden. Dat zie ik niet gebeuren.
Maar het is niet onmogelijk.
djv80 zegt
Dit jaar niet meer toch?
brammetjedeb zegt
Iemand helder hoeveel tracklimits norris had? Zag een foto met vier rode bolletjes, maar weet nu niet of het vierde bolletje een tracklimit was of het buiten de baan inhalen.
Op dat fotootje stond trouwens Max Verstappen niet met bolletjes achter zijn naam. Toch typisch dat lando in zo’n auto met zo’n snelheid zoveel tracklimits nodig heeft. Wat hierboven al eerder werd gezegd, die Verstappen is echt buitencategorie. Hoe hij die bocht voor de eerste DRS zone nam: het leek of ie steeds wijd ging, maar had steeds zijn auto eerder recht en kon zo norris met drs voorblijven omdat hij eerder naar zijn gas ging. Dat had norris pas vele rondes later door, waarna hij hetzelfde deed en Max wel aan kon vallen. Uitkomst weten we, dat was natuurlijk helemaal briljant. Ik denk dat max het bewust deed en gebruik maakte van de toch wel omstreden regel van de FIA. Die gast heeft een berg schijfruimte over in dat bolletje, diner normaal…
Gulli zegt
Volgens mij kreeg hij in de laatste ronde van zijn team de laatste waarschuwing, dus dan zou hij op 3 hebben gezeten (en de zwart-witte vlag gekregen hebben). Maar ik had ook het idee dat zijn team vrij laat was met het doorgeven van de waarschuwingen dus het kan zijn dat hij al op zijn vierde zat en dat ze hem daarom die straf hebben gegeven.
Want eerlijk gezegd denk ik niet dat ze zijn inhaalactie alleen hadden hoeven bestraffen, Max reed zelf ook buiten de baan in die bocht dus die ging ook niet vrijuit. Maar als dat voor Norris al zijn vierde tracklimit was had me dat logischer geleken.
Overigens zijn verdedigende actie in bocht 1 toen net de laatste ronde inging vond ik ook opmerkelijk, hij zeilde ineens van rechts naar links voor Max langs, ik weet niet of dat onder moving under braking hoorde want ik had niet het idee dat hij terugging naar de racing line. Ik had het niet raar gevonden als ze hem daarvoor zouden bestraffen ipv de inhaalactie zelf.
Richmond zegt
Officieel is hij 3x over de track limits gegaan, de 4e was vanwege de inhaalactie en tellen ze niet mee.
De Straf is alleen gegeven vanwege de inhaalactie.. inhalen buiten de bocht en een voordeel aan over houden.
lekkerlinksrijden zegt
Dat zou dan betekenen dat als hij niet werd bestraft voor buiten de baan inhalen hij wel een straf van 5 seconden had gekregen voor track limits. Dus lood om oud ijzer, die 5 seconden straf had hij sowieso gehad
Richmond zegt
Iemand bij The Race zei het ook al. Doordat de Fia in hun Quest om race situaties standaard te maken ikv transparantie voor het kunnen geven van straffen, krijg je dat het voorspelbaar wordt en coureurs weten hoe ze er gebruik van kunnen maken. Coureurs zoals max en Alonso hebben de schijfruimte over om dat soort plannen te bedenken en uit te voeren in een split second.
Gulli zegt
@jaapiyo is er trouwens al bekend waarom de bekers op het podium waren vervangen door drie mini-banden (á la fastest lap trofee) die ze voor de gelegenheid allemaal een eigen kleurtje hadden gegeven?
Mooi trouwens dat Max de ‘harde’ band kreeg, daar was hij vast enorm blij mee :D
Er zijn geruchten dat de originele bekers die ze hadden ontworpen voor deze wedstijd op basis van een gejat ontwerp waren, maar daar kan ik niets sluitends over vinden.