Afgelopen week stond er een poll op autoblog, zoals je wellicht hebt gezien. We waren benieuwd naar jullie mening over het vermijden van files. Ruim 3500 bezoekers deden mee, welke acties zijn volgens jullie nodig?
Met 29% van de stemmen is “Meer asfalt” de meest populaire optie. Logisch, meer asfalt blijkt heel verrassend een positief effect te hebben op de lengte van de files. Zo ook op de A12, waar door de aanleg van een spitsstrook de filezwaarte flink werd verminderd.
Andere veelgekozen opties zijn de verhoging van de snelheidslimiet naar 130 km/uur (24 procent), meer flexibele werktijden (19 procent) en meer thuis werken (18 procent). Het openbaar vervoer komt als minst populaire optie uit de bus, slechts 6 procent denkt dat we daarmee de files kunnen vermijden/verminderen.
Meer info is te lezen op vanAnaarBeter.nl.
PS: Vanaf nu zullen we wekelijks een poll publiceren!
Beetje Verward zegt
Meer asfalt mee eens.
Maar dat 24% denkt dat een verhoging van de max naar 130 tot minder files leidt is echt unglaublich.
Het is inderdaad slecht gesteld met het onderwijs in Nederland.
LPJ zegt
@Beetje Verward: unglaublich en grappig inderdaad. Kun je nagaan wat voor oelewappers er hier zitten :)
floryn zegt
@LPJ: Als je maar een keuze kunt maken zul je moeten prioriteren.
Citrofiel zegt
@floryn: Maar je snapt toch wel dat de snelheid verhogen geen zin heeft als je in de file staat…? En om die files ging het hier juist.
hbk zegt
@Citrofiel: niet de snelweg verhogen, maar alle 80 wegen naar 90 km en wegwerkzaamheden na 17:00 uur de max snelheid kunnen rijden en bij groote afritten geen stoplichten maar groote rotondes en de binnensteden wat toegankelijker maken en wat meer wegen maar nieuw wijken toe
Citrofiel zegt
@hbk: “maar alle 80 wegen naar 90 km”
Dan sta je nog steeds vast op de snelweg.
“wegwerkzaamheden na 17:00 uur de max snelheid kunnen rijden”
Volgens mij wordt er tegenwoordig al vaker doorgewerkt na 17u en dan kan het dus niet voor de veiligheid van de wegwerkers.
“bij groote afritten geen stoplichten maar groote rotondes”
Op grote rotondes staan vaak stoplichten… ;)
“de binnensteden wat toegankelijker maken”
Dan moet je heel de stad aanpassen. Bij het ontwerpen van die oude bebouwing is niet uitgegaan van zulke verkeersstromen.
“wat meer wegen maar nieuw wijken toe”
Kan ik niets tegen zeggen…
Megakix zegt
@Citrofiel: de vraag was voor sommigen wellicht wat ‘lang’ ? ;-)
Citrofiel zegt
@Megakix: Wat? Mijn vraag? Nee toch?
Is dit beter? ;)
floryn zegt
@Citrofiel: Ja dat snap ik. Al maken mensen gemiddeld korter gebruik van de weg als ze harder rijden, ze moeten ook weer minstens evenredig meer afstand houden. Ik heb zelf dan ook voor meer asfalt gestemd, maar zat me (bij de eerste poll al weer) te storen aan het feit dat er meerdere oplossingen zijn voor het file-probleem. Ik begreep de reactie van Beetje Verward niet helemaal :( Snel lezen he.
Alwood zegt
klinkt leuk, maar werkt natuurlijk niet… en al helemaal niet op korte termijn.
Kortdoordebocht: natuurlijk moet er bijgebouwd worden, files bestrijden doe je door de 9-17 mentaliteit los te laten en mensen (desgewenst) thuis te laten werken.
Vreddy_B zegt
@Alwood:
9-17 mentaliteit loslaten ben ik helemaal voor. Maar dat gaat ook niet zomaar. De hele Nederlandse maatschappij is hier opgebouwd. Daarbij ben je als internationaal bedrijf gebonden aan bepaalde tijden om bereikbaar te zijn. Hoe zit dat met kinderopvang? Moet iedereen zijn of haar sportieve hobby’s buitenwerktijd stopzetten? Je moet toe naar een 24 uur economie. Maar dit is niet zomaar toe te passen. Dan moet je dus ook af van die zondagsrust onzin.
Alwood zegt
@Vreddy_B: jep, 24u economie lijkt me prachtig… Uiteindelijk zouden ouders dan bijvoorbeeld ook op verschillende tijden kunnen werken waardoor er bijna altijd iemand bij het kind is. Internationaal is er denk ik ruimte genoeg aangezien veel landen er een vrijer beleid dan NL op nahouden.
Voor hobby’s e.d. is juist meer ruimte omdat je bijvoorbeeld ’tussendemiddag’ gewoon een paar uur gaat sporten… De totale werktijd hoeft nog niet direct te veranderen, juist de tijdstippen waarop je werkt veranderen…
Vreddy_B zegt
@Alwood:
Ik ben het gedeeltelijk met u eens. Denk dat het in het begin uiterst succesvol zal zijn. Maar wanneer het aantal vergroot denk ik toch dat er wat tegenstand komt. (met sporten bedoel ik niet alleen fitmess uurtjes, er zijn genoeg volwassenen die nog aan teamsport doen). En dat kinderen minder naar de opvang hoeven heb je inderdaad gelijk in. Maar hoeveel mensen er daad werkelijk zo langs elkaar leven? Werken als je partner vrij is. Daarbij komt er nog een heel commercieel belang van bijvoorbeeld TV en andere recreatie waar veel geld in omgaat en op bepaalde momenten minder publiek zal opleveren dus minder geld. Ik weet dat het ver gezocht is maar aangezien tegenwoordig alles om geld draait is het wel van belang. Misschien dat het op een juiste manier langzaam toegepast kan worden. Ik hoop het van harte.
DePannekoek zegt
Meer asfalt is een vrij onzinnige conclusie..heb ook het vermoeden dan dat poll ingevuld is door vooral non-forensen aka scholieren/studenten. Meer asfalt is veelal gewoon onmogelijk, dus zou niet eens een optie kunnen zijn om het gehele probleem om te lossen. Enige optie is drukte af te laten nemen, dus of flexibel werken, of thuis werken. Maar thuiswerken hebben veel bedrijven wat moeite mee…dus flexibel werken zou de beste optie zijn.
Apache zegt
Minder files: meer asfalt, meer carpooling, meer openbaar vervoer en opnbaar vervoer moet aangenamer, regelmatiger en comfortabeler (vrijwel onmogelijk)
Aangenamere files: meer uitstootarme auto’s, meer en hygiënischere sanitaire voorzieningen langs de autosnelwegen.
janmartijn zegt
Gedwongen langzamer rijden werkt al helemaal niet. Kijk maar naar vorige week toen iedereen rustig reed op de snelwegen vanwege de sneeuw. Toen stond er meteen een record aan files en dat kwam echt niet door die paar ongelukken… Sneller rijden zou in theorie moeten werken maar wat echt werkt is gewoon minder auto’s op het huidige asfalt of meer asfalt. Kijk maar naar de vakantie periode; als er 20% minder auto’s rijden staan er nagenoeg geen files in Nederland…
GOD zegt
Flexiebele werktijden en meer thuiswerken is wat mij betreft de goedkoopste en beste oplossing.
Zakki zegt
Meer asfalt heeft enkel op korte termijn een positief effect. Binnen de paar jaar slibt het ook daar dicht. Zo kan je bezig blijven. Dit is enkel goed om tijd te winnen om een echte oplossing uit te werken. Die zal waarschijnlijk bestaan uit een combinatie van stipter openbaar vervoer, kilometerheffing, flexibelere werktijden en thuiswerken.
Ooud_nieuws zegt
@Zakki:
Dat is omdat er een enorme latente vraag is naar asfalt. Als die rijstroken er zijn, gaan mensen niet langer via sluipwegen naar het werk, maar via de snelwegen.
De nieuwe A4 door middendelfland b.v. zal in no-time ook druk zijn. Er zijn veel mensen die b.v. via Schipluiden gaan of via Zevenhuizen.
Stel jezelf maar de vraag; waar komen al die auto’s ineens vandaan? Het antwoord is niet dat Hagenezen straks massaal werk zoeken in Rotterdam als die A4 er eenmaal ligt. Die hebben namelijk daar nu al een baan en zoeken alternatieven op de A13.
Laurens zegt
Bij 130 is die hybride helemaal totale onzin geworden, de diesel heeft het dan qua specifiek rendement nog steeds goed naar zijn zin. Heter is zelfs beter…
Overigens heeft het uiteraard mijn voorkeur dat mensen beloond worden als ze dichtbij of thuis werken, dat was dan mijn keuze. Die bredere weg naar Friesland lijkt mij hypocriet, wat extra wegen door het groene hart om afstanden in te korten heeft dubbel effect.
xilver zegt
jeeeeuuuj! polls! Laat maar komen die handel, leuk statistiekjes maken :D
Alex Montanus zegt
Werkende bij een grote aannemer zie ik de optie “meer asfalt” graag :) Maar uiteindelijk zal er een betere verdeling van de verkeersintensiteiten moeten komen. De oplossing zal liggen in een combinatie van:
– flexibele werktijden
– meer thuiswerken
– conference calling ipv afspraken op locatie
– cursus filerijden
– meer asfalt, maar dan wel strategisch geplaatst (dus niet een bottleneck oplossen waardoor iedereen weer in de file komt te staan bij de volgende bottleneck).
Den zegt
Volgens mij is flexibele werktijden het meest goedkoop. Meer openbaar vervoer/asfalt is de duurste optie. Ik snap die 130 km/h uur niet zo goed hoor. Die 10 km/h maakt niets uit in de Randstad…
anuspraeternaturalis zegt
Zoals sommigen al duidelijk gemaakt hebben, is het niet slechts één factor die de file kan bestrijding. Uiteraard is er meer asfalt nodig, dat is gewoon een feit – met name bij knelpunten. Maar daarnaast ben ik het met anderen eens, dat we naar een 24uurs economie moeten; ofwel het idee van bijvoorbeeld een loopbaanrekening – meer thuiswerken [Nederland heeft ten slotte het hoogste percentage (93%?) in de wereld met mensen met een internetaansluiting]. Een verhoging naar 160km/h (dynamisch) zal overigens ook een bevordering zijn van de filebestrijding – een mooi voorbeeld daarvan is het onderzoek dat men gedaan heeft in Oostenrijk.
Daarbij ben ik ook van mening dat het OV zeker een factor kan spelen, maar die zal waarschijnlijk minimaal zijn. Doch vind ik wel dat er geïnvesteerd mag worden in beter OV – denk aan een (ondergrondse?) trein van Middelburg naar Rotterdam via de eilanden (Zierikzee – Middelharnis – Spijkenisse). Maar dat zal in Nederland waarschijnlijk tientallen miljarden kosten.
Enfin, er zijn genoeg oplossingen; maar er is gewoonweg te weinig geld en er zijn te veel regels. Maar een feit blijft: er moet toch écht iets aan gedaan worden.
bozewolf zegt
De regering moet het OV weer terugpakken (die privatisering heeft het nogal niet beter gemaakt) en gewoon gratis maken.
Niet de simpelste, goedkoopste of snelste oplossing natuurlijk, maar als je het goed doet zit je gebakken. Hoeven we niet meer met de auto.
DIPSHIT zegt
leuk! ik vind bolletjes aanvinken echt een leuke hobby
BaySideBlueBoy zegt
Een Poll is niet bepaald betrouwbaar in huidige vorm. Even cookies en tijdelijke internetbestanden verwijderen en je kunt nog een keer stemmen. :?
Sorcerer zegt
@BaySideBlueBoy: Wat is betrouwbaar? Mensen die heel erg tegen iets of voor iets zijn zijn eerder geneigd om te stemmen, dus die vind je ook zwaarder terug, zelfs als de poll technisch waterdicht is…
Verder denk ik dat een beter OV ook belangrijk is: des te minder mensen nemen dan de auto waardoor de snelweg lekker leeg is als ik eroverheen wil ;)
Redenen voor mij om nu niet het OV te nemen:
– tijd (met name als je niet in een grote stad moet zijn, of meer afspraken op één dag hebt)
– kou (vooral i.c.m. vertraging), brrr
– onbeschofte mensen (veel erger dan Nederland kan bijna niet)
– OV-chipkaart (nooit gebruikt, geen idee waar ik er een krijg, wat ik dan wel en niet kan, geen zin in gezeur)
– rijdt niet buiten kantooruren, terwijl dat wel nodig is soms
Dus, lekker met de auto :)
magux zegt
@Sorcerer: Je hebt volkomen gelijk, alleen de auto is wel wat duurder vooral met parkeren en als je studenten OV hebt.
Ik heb een studenten OV, althans ik heb er recht op, maar dat klotebedrijf/product heeft mij al zoveel ellende bezorgt in 3 maanden dat ik liever met de auto was gegaan.
mashell zegt
@BaySideBlueBoy: een Poll op autoblog (waar de autoliefhebbers (toch?) komen) is per defintie niet betrouwbaar als maatstaf voor wat Nederland vindt. Wedden dat dezelfde poll op treinblog een andere uitkomst had?
Svenska Aeroplan AB zegt
Ik heb gestemd voor meer flexibele werktijden. Enige oplossing. Ik heb idd ook kostelijk gelachen om de pubers die denken dat de verhoging van de max. snelheid de oplossing voor file’s is! Dombeau’s…
EN EEN WEKELIJKSE POLL!!
Eindelijk! Wat hebben we daar lang om moeten zeuren zeg.
Respect voor AB.nl, hier geldt nog democratie!
nou ja…
Graftak zegt
Kunnen jullie nu ook eens polls invoeren in artikelen bij bijvoorbeeld “kies maar”?
mclarenf1lm zegt
Ikzelf heb ook gestemd op flexibele werktijden.
Misschien is het wat om steeds bij iedere poll een kleine prijs weg te geven aan een stemmer.
Bijvoorbeeld een autoblog mok of een pen enz.
magux zegt
Wat zal het verschil zijn als 130 is toegestaan? Dit heeft alleen maar voordelen als er juist GEEN file is lijkt mij.
Ik heb gekozen voor flexibele werktijden omdat thuiswerken in de meeste gevallen niet mogelijk is, meer asphalt zal op ten duur wel helpen maar ook niet voor lang. Verder een logische uitslag voor een autoliefhebberssite.
sniets zegt
als je de snelheid verhoogd doe het dan naar 150 of 160 en niet 130 want dat heeft toch nauwelijks zin
sportspotter13 zegt
ook ontstaan de meeste files door dat mensen te laat van helemaal links naar de afslag gaan ritsen. Waardoor achter die gene iedereen moet remmen. misschien is het beter om een rits strook aan de rechter kant plaatsen zodat de persoon genoeg tijd heeft om rustig naar rechts te gaan!
Christoph zegt
Hier de conlusie van mijn Nederlands beschouwing over het fileprobleem die ik morgen moet presenteren op school:
Een Nederland waarin men nog meer het openbaar vervoer gebruikt, veel thuis werkt of werkt met werk tijden van bijvoorbeeld 12 tot 9, dit met wat extra asfalt en een hogere maximum snelheid om van de extra ruimte gebruikt maken. Dat lijkt mij objectief gezien het beste en daar sluit ik me persoonlijk volledig bij aan!
apart zegt
@Beetje Verward:
Ook een beetje dom om te zeggen dat 130 niet help, sukkel.
het werkt net als een transportband. hoe sneller de snelheid hoe meer hij doorstroomt, hoe sneller auto’s weer van de weg zijn en hoe minder files. dat zijn nou eens dingen die je leert in het onderwijs
Mr. CO2 zegt
Veel mensen zijn nogal naief, flexibele werktijden hebben voor de meeste mensen geen zin aangezien ze gewoon niet op andere tijden (of thuis) kunnen werken, bijv. docenten, bouwvakkers, vertegenwoordigers, winkelmedewerkers. Veel mensen, die dat wel kunnen, werken al flexibel, dat zijn er meer dan je zou denken. En mensen met kinderen willen ook graag op tijd thuis zijn. Daar valt dus weinig winst mee te behalen.
Ook is het OV geen oplossing, het is duur, omslachtig, vaak oncomfortabel en de reistijd is vaak veel langer in vergelijking met vervoer per auto. In de stad is het OV vaak wel redelijk voordelig ten opzichte van autorijden, maar daar maken veel mensen al gebruik van het OV. Dat geldt eigenlijk voor het hele land, bijna iedereen die zonder veel nadelen met het openbaar vervoer kan reizen doet dat al. Ook op dit gebied is er dus weinig vooruitgang te boeken.
De oplossing is wel degelijk de aanleg van meer asfalt. Een paar rijstroken extra en aanpak van knelpunten is al meer dan voldoende om de files grotendeels op te lossen, helemaal is simpelweg onmogelijk (door bijv. ongelukken). Nederland hoeft dus helemaal niet volledig te worden geasfalteerd, zoals sommige milieugroeperingen je willen doen geloven. En daarbij zorgt een hogere max. snelheid voor een betere doorstroming.
Overigens is meer asfalt helemaal niet slecht voor het milieu, files zijn dat wel. Als je echt schoner verkeer wilt dan kun je je geld beter in onderzoek en innovatie steken voor bijv. elektrische auto’s zonder grote nadelen i.p.v. het blokkeren van infrastructuurprojecten zoals de aanleg van extra rijstroken (milieugroeperingen).
bpc zegt
ik vraag mij af hoe een hoger toegelaten Vmax zou helpen tegen de filles , de meeste filles komen er toch omdat er te weinig plek is op de weg. voor mij ook meer asfalt dus!
Cantago zegt
Wekelijks een poll, leuk! En dat de bus of trein geen optie is lijkt me duidelijk. Bussen zijn hier in de wijde omgeving overvol, treinen hebben vaak vertraging, zitten ook vol, en denk ook maar terug aan vorige week toen de NS winterklaar was! Nee, graag meer asfalt en een hogere snelheid;)
dikkerikjuh zegt
ik zeg een aparte rijbaan voor ouderen, of mensen met hoed.