Niet alleen in de Formule 1 werd vandaag geracet, in een flinke tijdsspanne eromheen werd op Spa-Francorchamps een 24-uursrace verreden. Het werd een slijtageslag vol nare incidenten.
De beginfase van de race in de Blancpain Endurance Series werd ontsierd door een flink aantal klappers: binnen een half uur voltrokken zich 3 zware crashes. Vatsislav Maleev zorgde met zijn SMP Ferrari 458 voor de eerste safetycar. Deze was nog niet van de baan of het ging weer mis: Tim Mullen schreef op ongenadig harde wijze zijn McLaren af. Van de MP4-12C was alleen de monocoque nog over, en op het eerste gezicht zag het er ernstig uit voor Mullen. Volgens een statement van McLaren was hij gelukkig bij bewustzijn toen hij naar het ziekenhuis werd afgevoerd.
Na Mullen was het Karim A Ojjeh die zijn McLaren van de baan schoof. Dat we nog lang niet klaar waren met de ellende bewees de vierde grote klapper, na slechts iets meer dan 3 uur rijden: bovenaan Eau Rouge spinde een Ferrari, dit had een kettingreactie tot gevolg waarbij nog 4 auto’s werden afgeschreven, waaronder de Mercedes SLS AMG GT3. McLaren schreef in deze crash zijn derde auto af.
Bij al dit botsgeweld wist Audi uit de problemen te blijven, het bezette in de vroege fase de plaatsen 1 t/m 4. Een overwinning krijg je in zo’n marathonrace echter niet in de schoot geworpen. Na enige tijd kwam de Z4 van BMW Sports Trophy Team Marc VDS aan de deur kloppen.
Code Rood
Na de zoveelste zware klapper, 5,5 uur de race in gaf de raceleiding code rood. Alle auto’s werden stilgezet op de baan. Markus Mahi (Ferrari #111 – Kessel Racing) werd na een crash met de 458 van Vadim Kogay met de traumaheli afgevoerd.
Gelukkig voor iedereen voltrok het laaste drie kwart van de race zich zonder grote incidenten. Als gezegd, de strijd ging tussen Audi en BMW, en werd uiteindelijk in het voordeel van Audi beslist. De #1 R8 LMS van Laurens Vanthoor, Markus Winkelhock, en Rene Rast finishte 7 seconden voor de Z4-belager. De #3 R8 LMS van Christopher Mies, Frank Stippler, en James Nash maakte het podium compleet.
Beste Nederlander was Yelmer Buurman: hij werd 11e met een SLS AMG GT3. De top 10:
1 Rast/Vanthoor/Winkelhock (Audi R8 LMS ultra) 527 laps
2 Luhr/Werner/Palttala (BMW Z4) + 7.077s
3 Mies/Nash/Stippler (Audi R8 LMS ultra) – 1 lap
4 Guilvert/Ortelli/Sandström (Audi R8 LMS ultra) – 2 laps
5 Buhk/Götz/Jaafar (Mercedes SLS AMG) – 4 laps
6 Hommerson/Machiels/Bertolini/Cioci (Ferrari 458) – 7 laps
7 Smith/McCaig/Bryant/Sims (BMW Z4) – 7 laps
8 Wyatt/Rugolo/Lowndes/Piccini (Ferrari 458) – 8 laps
9 Schneider/Primat/Verdonck (Mercedes SLS AMG) – 9 laps
10 Abra/Osborne/Poole/Turner (Aston Martin Vantage) – 10 laps
Met dank aan jrk68, die ons tijdens de race meermalen op de hoogte hield van de ontwikkelingen.
jasperjvr zegt
Audi domineert die 24 uurs race’s jezus!
tupperware zegt
@jasperjvr:
Domineren is een groot woord, als je na 24 uur 7.007 sec voorsprong hebt.
De Z4 lag vanmorgen nog een rondje voor maar elektronische problemen gooide roet in het eten van MarcVDS.
Vergeet ook niet dat een aantal kanshebbers slachtoffer waren van de massale crash in Radilion.
Daar stuiterde een Ferrari terug de baan op, die werd geraakt door de Beachdean Aston en vervolgens al tollend vol door de Mercedes van Stef Dusseldorp.
Ook de ART Mclaren van Tim Mullen was hiermee uitgeschakeld. Het kampioenschap ging tussen ART McLaren en Bentley die al vroeg pech hadden en aan een inhaalrace moesten beginnen.
Dus ja, ze hebben terecht gewonnen, Laurens Vanthoor stond ook op Pole maar van dominantie was geen sprake.
jaapiyo zegt
@jasperjvr: Meh…net als bij Le Mans wordt er in deze klasse gewerkt met equivalentieformules om alle verschillende auto’s op ‘gelijk’ niveau te brengen. Dat is dus aan een kant leuk omdat de verschillende sportieve modellen van de respectievelijke merken van Z4 tot Bentley Continental GT tegen elkaar kunnen strijden met techniek die nog enigszins wat te maken heeft met de productiemodellen, maar het betekent in de praktijk ook dat wie uiteindelijk de snelste is niet zo zeer wordt bepaald door de technische kunde van de merken maar vooral ook het lobbyen voor meer pk/benzine/minder gewicht achter de schermen. Dat laatste is hetgeen waar VAG vooral heel goed in is…
Hebben ze ook zo gedaan in het WTCC (met SEAT) en in Dakar (met VW) en het is ook de reden dat ze F1 niet aandurven, zelfs niet met de huidige gereguleerde motoren. In F1 kunnen ze (nog) geen voorkeursbehandeling afdwingen, dus geen gegarandeerd succes, dus geen deelname.
schuimbekje3 zegt
@jaapiyo: Beetje hetzelfde als in de rally vroegah… Audi blaast 800pk uit hun motorblokje wat net lang genoeg mee gaat om een rally vol te houden en zegt dan ‘het komt door onze quattro..”… Amehoela… als de rest aan regels houdt en 300pk overhoudt en Audi de boel flest en 800pk eruit haalt kan ik ook winnen. Sindsdien zijn de regels aangescherpt en zie je audi nergens meer in de rally… Zelfs de S1 heeft een gemiddelde DNF van 50%…
toniominestrone zegt
Z4 GT3 2e, maar wat een geluid!
TDI-goeroe zegt
slechts 7sec op 24h achter de winnaar!
jrk68 zegt
@TDI-goeroe:
Yep, slechts 7 sec, en dat met een enigszins kreupele Z4.
Het ABS en de TC deden niet meer wat ze behoorden te doen, dat maakt dat VDS het vierden als een overwinning.
Hupke zegt
Zonde dat de banden gok op niets is uitgedraaid voor marc vds die Z4 heeft de looks, maar Audi heeft hun overwinning echt verdient. Hoedje af voor Vanthoor en co.
jrk68 zegt
@Hupke:
Yep, die hebben terecht gewonnen, een beetje fortuinlijk maar wel verdient.
Bentley viel me wel een beetje tegen, die liepen al vroeg in de race tegen mechanische problemen op. Hetzelfde overkwam Audi #3, die deden echter iets dat ze eigenlijk op een uitsluiting had moeten komen te staan.
Zij hebben die auto gerepareerd onder de rode vlag terwijl de rest op de baan moest blijven staan, sommige op start/finish en de rest bij Pouhon. Een rode vlag situatie betekend dat de auto’s onder parc fermé condities staan. Helaas kwamen zij weg met een stop and go.
Hetgeen mij tegen viel van de stewards, maar ja. WRT is de Belgische afdeling van het fabrieksteam van Audi en VAG sponsorde het evenement met een o.a. Aventador en een Porsche als Safetycars.
Hupke zegt
@jrk68:
Was dat ook niet omdat ze op een ambigu moment de pit in gedoken zijn?
jrk68 zegt
@Hupke:
Nu is mijn Vlaams niet echt top, ik heb dus geen idee wat je met “ambigu moment” bedoelt.
Als je doelt op #3, dan kan ik je vertellen dat hij de pits in reed terwijl de code rood al van kracht was. Hij had de auto dus gewoon op start/finish moeten parkeren.
Nu hebben ze er 10 minuten aan gesleuteld, onder race condities zouden ze dus 4 rondjes hebben verloren. Dan is een 10sec stop and go natuurlijk geen gepaste straf.
rolov zegt
O jammer wist ik niet.
topless zegt
Ik ben benieuwd of die crash tussen Mahy en Kogay nog een staartje krijgt. Het is niet bekend wat precies is gebeurd, maar na de race op Monza werd door velen (o.a. John Watson) ernstig getwijfeld aan de racevaardigheden van de Russische miljardair.
http://www.youtube.com/watch?v=O4HSpx3aBq8
Robert zegt
@topless: ik heb die beelden net ff bekeken en inderdaad, hij rijdt daar in Monza als een dronken malloot rond. Als of hij de ideale racelijn continu vermijdt i.p.v. volgt. Wat een baggercoureur.
tupperware zegt
@topless:
De auto van Mahy was geraakt door een ander in de stint voordat hij de 111 Ferrari overnam.
Hierbij was de ophanging rechtsachter gebroken. Die is in de pits hersteld maar mogelijk is daarbij iets over het hoofd gezien.
Daar de toedracht van die crash niet helemaal duidelijk is vind ik het voorbarig om de schuld in de schoenen te schuiven van Kogay, hoe belabberd die ook rijdt.
sir_smokalot zegt
Oh, was hij dat?! Had de link nog niet gelegd…. Jeez.
tyso44quattro zegt
Ja man, audi weer de winnaar van 24 uur ,echt een dikke proficiat voor de audi teams ,zo zie je dat een audi echt een sterke merk is ,wa ben kik blij dak met een audi rij!!!!!!!
gregoryverstraelen zegt
Derstraks riep men door de speakers dat de piloot van Kessel racing terug bij bewustzijn is gekomen en dat hij reageert op prikkels. gelukkig!