Zojuist aangespoeld bij Sacha’s privéstrand aan de Costa Tropical. Een lege fles (’98 Brut) met daarin een opgerolde pagina uit een PDF-bestand van BMW dat niet geschikt is voor publicatie. Meh, het is toch al geen geheim meer dat deze uiterst snelle 5 Serie er komt, dus we kunnen het gerust met de rest van de wereld delen.
De M550dX lekte onlangs uit via een dealerpresentatie. In maart volgend jaar, waarschijnlijk op de Autosalon van Genève, zal BMW de snelste diesel die het merk tot nu toe heeft voortgebracht onthullen. Een 5 Serie met zes cilinders die ademhulp krijgen van twee turbo’s. Dit alles moet goed zijn voor 381 pk en 700 Nm, verdeeld over vier wielen (X Drive). Deze motor heet intern N57 SUPER. Let wel, dit model wordt aangeduid als TwinPower met een “three stage turbo”. Dat is dus heel wat anders dan drie turbo’s, waar eerder over gesproken werd.
Verder weten we nu dat 19 inch wielen de standaard zijn voor deze uitvoering, 20″ is echter optioneel. Hippe instaplijsten met ‘M550d’ badges en een M-Sportpakket behoren ook tot de standaard uitrusting. Opvallend is wel dat er een plusje achter ‘700 Nm’ staat. We houden er dus ernstig rekening mee dat het koppel dus zelfs iets hoger komt te liggen. Nu is het wachten totdat Audi met een antwoord komt. Een S6 met dieselmotor wellicht?
Om het stukje PDF in het groot te bekijken klik je HIERRR.
Punk zegt
3 turbo`s toch?
norge zegt
@Punk: Lezen ;)
label89 zegt
700nm koppel… I like :)
vale46 zegt
@label89: Tires don’t like ;)
C220AMG zegt
@vale46: Straatstenen neither
vale46 zegt
@C220AMG: maar die zijn van de staat, dat moet je niet betalen ;)
alcantara zegt
Waar is het 550d? Als ik het vergelijk met vermogen en koppel van de 530d en 535d zou het gewoon 540d moeten zijn.
Of is dit weer gewoon marketing, want 550d klinkt heel veel dikker dan 540d.
robbie zegt
@alcantara: een 7 Serie met de motor uit de 535d heet plotseling ook 740d ;)
varln1991 zegt
Geweldig, ik kan niet wachten om hier een proefritje in te maken.
bsxc2 zegt
Met het Nederlandse belastingstelsel is deze auto 0,0% interessant in Nederland.Een 525D met een paar opties ligt al tussen de 60 a 70 mille, hoeveel moet dit dan wel niet gaan kosten? Liever een 7 serie diesel.
mrbones zegt
@bsxc2: Meeste mensen zullen een 520d rijden. Die heeft meer dan voldoende power voor dagelijks gebruik.
sdk16420 zegt
En de AMG folders komen ook zo bij @Sacha aan?
janklaassen zegt
Plannen voor S6/S7 met dieselmotor zijn al bijna een jaar geleden gemaakt dus kan niet wachten.
Alleen wel optimistische badgering; 550d wat inweze een 530d is; scheelt 2 liter!
Doe dan M535d of miss M540d maar 550d denk ik aan V8 diesels.
Moet allemaal maar kunnen,
Beter lepelt Audi die 4.2TDI V8 uit de A8 met 350pk en 800Nm in een A6 of A7 :)
Tommy2 zegt
@philipzuidijk: Hoe kom je nouweer bij een S6 met dieselmotor dan? Audi gaat echt niet hoger dan die 313 pk die ze nu hebben. Dat is ruim voldoende. En sowieso, een S met dieselmotor, kan echt niet. :lol:
Barnato zegt
@philipzuidijk: Nee gewoon afstammeling van de 3.7 v6 diesel uit de r18! Stuk lichter en sterker dan de v8
love4sportcars zegt
@philipzuidijk: daar wacht ik al een tijdje op
MB zegt
De vraag is: komt Mercedes nog met iets vergelijkbaars? Ik had eigenlijk al wel iets verwacht uit Stuttgart…
schnitzerken zegt
1 woord: Naiz!
mashell zegt
@schnitzerken: probeerde je Nazi of Nice te schrijven?
schnitzerken zegt
@mashell: Nice ;) voor de duidelijkheid :p
bigcar zegt
YES, alles komt goed, LAAT MAAR KOMEN!!!!
oh, heerlijk, mijn dag is weer helemaal goed XD
jakob zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Megakix zegt
Gewoon ’n 535xd met € 499,- Ziptuningskosten…kortom, niet heel boeiend…wel lekker.
ErikkNL zegt
@Megakix: Ach zo kan je de M550d ook wel weer chiptunen en zo ben je dan weer sneller dan de 535xd. Er zijn altijd mensen die liever met een m label (officieel) op hun auto rondrijden ;-) mij inclusief.
Megakix zegt
@ErikkNL: tuurlijk, het onderstel zal ook wel ff zijn aangepast ect…kortom, voor de ware liefhebber ! Ben benieuwd of deze M wat uit de prijsklasse van de benzine-M’s zal blijven, anders is het op voorhand een flop.
floryn zegt
@Megakix: Heerlijke comment.
Burdy zegt
@Megakix: Tot je met je 550xd naar een tuningsbedrijf gaat. Er zal altijd baas boven baas zijn.
vale46 zegt
Dieselpower!
Wij zeggen wel van 400+pk benzine-sedans dat het slepers zijn, maar wat denk je van 700+Nm & 381pk dieselpower?
Daar trek je je hele caravan mee aan gort als je eens stevig gas geeft :mrgreen:
ErikkNL zegt
@vale46: Bij de diesels zal de auto wel heel blijven. Alleen zal nu de caravan het niet overleven. In onderstaand filmpje is het precies omgekeerd.
http://www.youtube.com/watch?v=i1472OHWnfw
vale46 zegt
@ErikkNL: LOL
norge zegt
X Drive maakt de boel wel lekkert ja ,heeft BMW eindelijk het licht gezien?
stasz zegt
@tommy2
Verwacht zeker wel een S diesel. Dit ook gezien de le mans overwinningen met de Rdiesel
ErikkNL zegt
@stasz: Ze zagen gewoon even de v12 in tweeën, plakken er een nieuwe turbo op en je komt dan denk ik al gauw in de buurt van deze M550D
Tommy2 zegt
@stasz: Kom eens met bewijs dan… De Q7 V12 TDI draagt toch ook geen S-badge? Daar hoort gewoon een benzine slupert bij!
RickS zegt
@Tommy2: Als het aan audi ligt, komt daar wellicht verandering in : http://www.autoblog.nl/archive/2011/05/17/audi-s6-en-s7-krijgen-dieselpower
Tommy2 zegt
@RickS: Zie comments aldaar.
reaguurder zegt
Waarom geen V8 diesel?
Renesis zegt
@reaguurder: Zwaarder, duurder en poept teveel CO2 uitstoot uit? ze doen niet voor niks een zogenaamde “three-stage turbo” opschroeven.
reaguurder zegt
@Renesis: maar je moet wel je M-badge rechtvaardigen natuurlijk.
jzaero zegt
@reaguurder: en dat is allemaal maar relatief. Zelfs de M3 heeft in de F30 maar 6 cilinders. En dan heeft hij nog geen 700 Nm. Dat is echt heel veel. Een 6 cilinder kan net zo M zijn als een V8. Laat staan een 4 cilinder, waarmee M is begonnen in de M3
undifined1 zegt
@jzaero:
niet waar, bmw m is met straat auto’s begonnen met een 3.5 6 cilinder met 286 pk en 4 kleppen per cilinder. die za in de m635csi en in de e28 m5 (niet te verwarren met de m535i, dat was gewoon een 535i met m – pakket)
een echte m heeft een 6 cilinder zonder turbo als je het mij vraagt
jzaero zegt
@undifined1: M is inderdaad begonnen met wat ’tuning’ enzovoorts. Voor de M3 kwam nog de M1, daar lag ook een 6 cilinder in, maar voor ons, de bereikbare M het gewone volk, was de M3, een jaar na de eerste M5. Hoewel M hiervoor veel in de Motorsport actief was met tunen van BMW’s waren de M3’s voor de meesten toch de eerste auto die M groot maakte. 18.000 stuks van de M3 E30. Het zeggen dat een M een bepaalde motor moet hebben heeft dus eigenlijk niet zoveel zin. De M divisie is begonnen met een 6 cilinder, groot geworden met een 4 cilinder, uiteindelijk verder gewerkt naar 6 en 8 cilinders, waarna het toppunt een blasting V10 was. M heeft dus allerlei verschillende motoren gemaakt, waaronder blokken met turbo’s etc. Vandaar dat het ‘rechtvaardigen’ van een M auto niet alleen in het blok zit, maar veel meer het totaalplaatje van motor, afstelling onderstel, stuurgevoel, lichtvoetigheid, etc.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tri Turbo snap ik inmiddels. Maar is de Variabele Turbogeometrie eindelijk doorgebroken 20 jaar nadat Saab het heeft uitgevonden?? Weet iemand of dat hetzelfde is?
Yeelen zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Porsche gebruikt het al een tijdje op de 911 Turbo, en ik geloof dat de TwinScrolls op hetzelfde principe gebaseerd zijn (correct me if I’m wrong).
walter zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Variabele turbo geometrie wordt al jaren bij diesel motoren ingezet. De 1,9tdi met 110pk had het wel, met 90pk niet geloof ik.
tstile zegt
@walter: 1,9 tdi 90 pk laat model AHH motor heeft variabele turbo. Scheelt echt een hele hoop met de normale 90 pk maar het blijft traag.
mashell zegt
Een dikke diesel motor met als codenaam N57 SUPER. Ze zijn de weg met benamingen bij BMW echt kwijt. Wel cool dat de M diesel de M5 niet een klein beetje overtreft maar een hele 545 overtreft en ook nog 4 wiel aandrijving heeft!
KeesB zegt
Zo’n PDF/JPG kan ik ook maken.
Daarnaast zit het vol met slordigheden en/of fouten.
– “standaarduitrusting” is één woord
– “6-cilinder-in-lijn” aan elkaar
– “three-stage-turbo” aan elkaar
– “variable turbine geometry” of in het Nederlands: “variabele turbine geometrie”
– spatie bij “700 Nm +”
– “M-sportpakket” is één woord
– “19” M lichtmetalen wielen” beter schrijven als “19” lichtmetalen M-wielen”
– “dubbelspaak” mag van mij zonder hoofdletter”
– “20 inch” staat opeens uitgeschreven, waarom “19 inch niet”
– “M-wielen” aan elkaar
– “M550d-badge” is één woord
– “Diesel with BluePerformance” mag best in het Nederlands “Diesel met BluePerformance”
De clou van mijn post: slordig geschreven tekst.
reaguurder zegt
@KeesB: alles wat je aanduidt als slordigheid of fout kan gewoon hoor.
KeesB zegt
@reaguurder: oh, dus het is normaal om Nederlandse koppelregels te negeren en willekeurig hoofdletters in een zin te gebruiken?
KeesB zegt
@KeesB: verbetering/aanvulling, blijft lastig, hoor!
– “three stage turbo” mag ook helemaal los, indien alle woorden Engels zijn
– “variable turbine geometry” in het Engels of in het Nederlands: “variabele turbinegeometrie” of “variabele turbine-geometrie”
Supreem zegt
@KeesB:
Dat vond ik ook. Een zeer slordig en inconsequent geschreven stukje tekst.
RuVi zegt
@KeesB:
Het zal je verbazen wat voor soort rare texten en verhalen je ziet in sommige dealer info….
jaapj zegt
@KeesB: Nou, Kees Bunk, je eigen website is anders ook niet zonder spelfouten. Slaap lekker
fortuna zegt
@KeesB: 700+ Nm?
TDI-goeroe zegt
goeie genade, 380+pk, daar kan Audi nog niet aan tippen met de 3.0TDI 313pk…
lincoln zegt
origineel .. een vrachtwagen motor in een personen auto ..
lekker 1op8 rijden met je dieseltje ..
TSI-tje zegt
@lincoln: Da’s waar, Dodge deed dat in de Viper en dat gaat ok heul goed… ow, wacht, da’s geen diesel.. :P
lincoln zegt
@TSI-tje:
en Ford met zijn GT ..
die dan weer niet klagenswaardig is ..
vale46 zegt
@lincoln: dat dacht ik ook meteen, vandaar dat ik over sleepers begon.
tstile zegt
Heeft dit ding nou echt een 5 liter motor of hoe zit dat?
TSI-tje zegt
@tstile: Lezen ?
Joel_D zegt
Het uiterlijk is dus waarschijnlijk gelijk aan een 550i met M-pakket.
TSI-tje zegt
Als de mannen van BMW d’r een M-badge op durven zetten zal het best in orde zijn. Vond het detail “Rechthoekige uitlaatpijp links en rechts in -Dark Chrome- ” wel leuk.
bozewolf zegt
lol…kan BMW niet eens z’n eigen nieuwe turbootje correct omschrijven, three stage mn reet.
Ook eens met KeesB, wat een dramatisch geschreven stukje tekst zeg. Inconsistent en bomvol fouten en Engels/Nederlands mixjes.
fortuna zegt
@bozewolf: vertalertje in Duitsland die niet het nederlands als Muttersprache heeft?
mightymike zegt
Tja, leuke? Gaan we nu allemaal die vieze diesel in onze auto stoppen? Diesel blijft diesel en word nooit zo populair en goed als benzine. Ook al rij je een 550d hij blijft toch als een kleine tractor klinken hoe je het nou draait of keert. Maar goed als we dan toch moeten kiezen dan de V12 uit de Q7, ook over de top maar goed een 550d ook
acidfever zegt
@mightymike: Jij begrijpt het wel. Heb je wel eens een recente 6 cilinder diesel gehoord? Dat loopt mooier dan al die schreeuwige geblazen 4 cilinder benzine blokjes met kleine motor inhoud.
De tijd van het diesel spijkeren ligt al een tijdje achter ons en diesel motoren zijn inmiddels ook technisch geavanceerde motoren in plaats van de simpele zelfontbrander van vroeger.
Daarnaast zijn diesels tegenwoordig vervelend snel en dit monster kun je in dagelijks gebruik gewoon naast een RS6 zetten. Vanaf de lijn ga je het niet winnen van de nieuwe M5 of de RS6 maar in tussensprints blijf je echt niet achter.
Het grote verschil zit hem in het feit dat deze diesels nog op het gemak 700+KM op een tank zetten terwijl je aan het trappen bent terwijl een BMW M of Audi RS je elke 250 a 300km naar een tankstation stuurt bij hetzelfde rijgedrag.
Natuurlijk zijn het 2 totaal andere principes maar de dieselmotor is in europa al jaren veel populairder dan benzine. Meer dan 70% van de auto’s die BMW en Audi in het C en D segment verkopen zijn diesels.
Daarnaast is een moderne diesel helemaal niet vies meer: lagere CO2 uitstoot dan de benzine varianten en allemaal uitgerust met actief roetfilter. Waarom betaalt de dieselrijder dan milieutax hoor ik je vragen. Dat heet de staatskas spekken voor de gemiste accijns door de lagere prijs per liter van diesel (al valt dat tegenwoordig ook vies tegen).
Bottom line, informeer jezelf een beetje voor je denkt de klok te horen luiden.
bohica zegt
Deze krijgt gewoon 20% bijtelling hoor.
Maar is eigenlijk al oud nieuws
faithnomore zegt
pff…. xDrive op een M, where has the world come to.
rstyled zegt
Ik weet wel dat Amerikanen gek zijn op krachtige dieselmotoren, dus daar zal het misschien ook wel aanslaan. Ik blijf voorlopig nog even rondrijden in bmw’s eerste dieselcoupe.