De uitslag van de Auto van het Jaar 2008 songfestival verkiezing zou maandag bekend worden gemaakt, maar de resultaten zijn al uitgelekt. De Fiat 500 is de grote winnaar geworden. Jullie hebben je eerder al aan een voorspelling gewaagd en velen hadden gehoopt en verwacht dat de nieuwe Fiat 500 als beste uit de bus zou komen.
Die hoop en voorspelling is dus terecht gebleken. Op de officiële motivatie van de jury zullen we dus nog even moeten wachten, maar de scores hebben we alvast.
1. Fiat 500 (385punten)
2. Mazda 2 (325 punten)
3. Ford Mondeo (202 punten)
4. Nissan Qashqai (147 punten)
5. Kia Cee’d (166 punten)
6. Mercedes C-klasse (128 punten)
7. Peugeot 308 (97 punten)
UPDATE: We hebben twijfels bij de scores zoals genoemd door onze Spaanse vrienden van Motorpasion (die waren namelijk op basis van een lokale poll). Dichter bij huis heeft ook Autovisie de uitgelekte cijfers bekend gemaakt (met dank aan de Italiaanse krant la Repubblica) en deze wijken af van de puntenverdeling die we eerder hadden. Aangezien het immer zo objectieve Autovisie ook in de organisatie vertegenwoordigd is, geven we hen het voordeel van de twijfel. Evengoed is de Fiat 500 nog steeds de winnaar.
Coolguy zegt
Weer zo een commerciële grap/bedoeling deze ‘verkiezing’.
Denk maar aan de S-max een tijd geleden :p
N!SS@N zegt
Winnaar is niet egt ‘dé auto van het jaar’. Meer een gadget. De rest van het lijstje kan ik wel inkomen, maar wat doen ingodsnaam die Mercedes, Peugeot erin?! Uit dit lijstje had van mij Nissan of Kia mogen winnen.
Maksimum3 zegt
Terrecht. Ik vind de top 3 ook echt de top 3.. en de Nummer 1 is toch nog net een stapje beter als de Ford en de Merc. Dus FIAT heeft terrecht een winnaar in huis. Een kroon op het mooie werk wat ze afgelopen tijd verichten zou ik zeggen.
RenesisHP zegt
De verkiezing zuigt, de auto is leuk.
Roel zegt
Tja, auto van het jaar. Beetje een zinloze appels/peren vergelijking door een stel pensioen gerechtigden die zeer schokkende feiten constateren.
Maar, inderdaad, de 500 is de juiste winnaar. Maar dat wisten we dus al…
ShelbyGT500E zegt
niet anders dan ik had verwacht eigelijk ben het der ook helemaal mee eens.
davy zegt
Zoals iedereen verwachtte : De FIAT 500. En terecht. Wat FIAT gedaan heeft de laatste 2 jaar is ronduit spectaculair. Ze slagen er in 3 nieuwe modellen op de markt te brengen, hun verkoopsresultaten te verbeteren EN de kwaliteit is er. Kortom FIAT is back!!!
En dat voor een merk dat een 6-tal jaar geleden op de rand stond. Knap gedaan.
Persoonlijk had Kia en Nissan voor mij hoger mogen staan. De Qashqai vind ik een prachtige wagen en is voor mij de “nieuwe Nissan” die staat voor verandering van het bedrijf. En dat is een teken dat ze mee kunnen. En Kia omdat zij eigenlijk vanuit het niets opdoken!! Knap gedaan van beiden.
Alleen met Peugeot heb ik het moeilijk… persoonlijke keuze hoor.
N!SS@N zegt
De ECHTE winnaars:
Nissan = Heeft met de Qachqai een heel nieuw segment aangeboord. En met succes want nu stromen de nieuwe model ‘mini-midi-suv’s’ met tientallen tegelijk binnen van alle merken.
Kia = Heeft met deze auto bewezen dat ze nu écht meetellen. En dat ze goede en degelijke auto’s bouwen.
Deze horen er niet in thuis:
Fiat 500 = Leuk maar lift mee op het succes van de Mini… De gehele comeback-hype.
Ford Modeo = Goede auto, maar heeft niks nieuws te bieden
Mercedes = Gelijk aan Ford; alleen betaal je je ook nog ’s blauw vanwege ’t merk.
Peugeot = Smaken verschillen, maar deze is toch echt lelijk. Én niet betrouwbaar.
Mazda = Tsja, beetje ’n grijze muis.
autoblogger zegt
“de officiële motivatie van de jury zullen we dus nog even moeten wachten”
uhh, er is toch nooit een motivatie? de boel is toch afgekocht door Fiat?
davy zegt
@ autoblogger : glad ijs…. glad ijs ;)
Vincentvld zegt
@ Nissan,
Jij kijkt nu niet naar de beste auto maar naar de meest innovatieve auto, dat is slechts een klein aspect van het geheel van een auto.
otto zegt
@Nissan
Dacht dat dit een blog voor autoliefhebbers is?
Ik denk niet dat de liefhebbers met een passie voor automobielen warm of koud worden van een “Kumquat”(volgens J. Clarkson) of een KIA.
Een 500 is gewoon een leuk ding dat op je gevoelens weet te werken en een Benz is een Benz. Je kan keihard voor of tegen “das Haus” zijn maar je blijft er niet koud onder.
smokin zegt
@Nissan:
De Nissan Qashqai is in mijn ogen juist een samengeraapt zootje. Van alles wat en uiteindelijk van alles net niks. Ik kan me best voorstellen dat er een markt voor is, zeker gezien zijn prijs, maar om nou te zeggen dat het een vernieuwend model is…
GTA2007 zegt
OP HEEL VEEL WEBSITE”S STAAN VERSCHILLENDE SCORES HAHAH WAT EEN GRAP.
davy zegt
@ N!SS@N : Dus niemand hoort in het lijstje thuis? Behalve Nissan en Kia? Komaaaaan :D
Dat je de FIAT 500 niet een ECHTE auto vindt zoals de Qashqai, daar kan ik mee inkomen hoor. Met een Qashqai heb je vast meer mogelijkheden dan met de 500 als het gaat om dagdagelijks gebruik met het gezin. Maar daar draait het allemaal niet om. In 2004 werd de FIAT Panda auto van het jaar… En dat is geen hype geweest.
Beetje fair blijven siert een mens ;)
Maar ik ben het wel eens met je (zie mijn post 14.33) dat Nissan hoger had mogen staan. De Qashqai is DE Nissan op dit moment en een heel mooie wagen.
Vamos zegt
Het was niet te verwachten dat het (weer eens) zou uitlekken..
Ik vind het wel een terechte winnaar (ook al werk ik indirect voor het merk bwahaha)
Japie zegt
Jammer,…Geen auto voor het grotere publiek,…mijn inziens waardeloze verkiezingsuitslag dus……
Net zo waardeloos als wanneer de 7-serie zou winnen,…
ML zegt
Fiat laat met de 500 zien dat een auto meer dan een technologisch products is, door in te spelen op de gevoelskant van mensen, en dit aan te bieden in een zeer laagdrempelige vorm. Het maakt mensen blijbaar minder uit dat de ene auto net iets beter rijdt dan de andere (de verschillen tussen merken worden steeds kleiner), het gaat meer om de belevening van het product. Fiat is daar niet uniek in, de Mini is bij uitstek de auto die hier een ster in is. Maar Fiat heeft wel een heel geslaagde marketing (zowel productontwerp als promotie) gevoerd voor de 500.
Jan C. zegt
@Japie: Moet dat dan? Porschre heeft al eens gewonnen…
Matthijs zegt
-edit: je CAPS bleef hangen-
Jan C. zegt
ha de (uiteindelijke) bron is een Italiaanse site…
Alwood zegt
en het is verdiend! :D
ook niet echt een competitie als je de andere kandidaten zo ziet :? :P
Martijn zegt
Yeey Fiat wint :D
Maar hoe zit dat nou met die 6000 voor Nederland? Is dat voor 2008?
Luc zegt
was te verwachten, al die verkiezingen zijn bull shit
BreinStein zegt
jan commercie heeft weer gewonnen. fiat heeft nog nooit storingsvrije auto’s gemaakt maar scoren geregeld de ‘auto van het jaar’ verkiezing.
Texter zegt
Mwa de 500 wint gewoon omdat het zo’n leuk ding is voor weinig geld itt de Mini die zelfs tweedehands nog duurder is. Dat heeft niks met politiek te maken maar is gewoon een feit. Bij Autovisie zijn ze helemaal lyrisch over het wagentje.
Er zijn echter wel genoeg juryleden die een hekel hebben aan dure auto’s tegenwoordig en ze daarom geen punten geven. Van het rijtje is de C-klasse ongetwijfeld het beste als je een eind gaat toeren. De Mondeo krappe tweede maar veel te lomp.
Greg zegt
Ik kan er met mijn verstand niet bij waarom zoveel mensen zo gek zijn op een Fiat 500???
Een Mr. Bean-achtig ding, waar je niets mee kan. Geen weekendjes weg, geen bezoekje naar Ikea, Niet eens met 4 vrienden ergens heen rijden om te gaan relaxen. De auto is nergens goed voor.
Zogenaamd, sexy en hip
Waardeloos en gay is ie in mijn ogen..
autoblogger zegt
@Greg: ik kan er ook niet bij. Maar de mensen die het een leuke auto vinden hebben nu in ieder geval nog een extra reden om em niet te kopen…
SaxoVTS zegt
Dat zou ik echt erg vinden. Als die Fiat 500 zou winnen zou het betekenen dat deze verkiezing weinig met auto’s te maken heeft. Dit is niet de beste auto van z’n klasse laat staan van het jaar. De duurste van z’n klasse dat wel! Hij is alleen maar hip. In mijn mening niet echt een belangrijk voordeel!
lincoln zegt
ze zijn wel absolute winnaars in marketing bij fiat .. en die 500 word toch wel een verkoop topper …
geen verkiezing voor nodig.
Citrofiel zegt
Het totale aantal punten bij Motorpasion en Autovisie is ook heel erg verschillend. Dat zou toch te checken moeten zijn?
Citrofiel zegt
1. Fiat 500 (635 votos): 28%
2. Ford Mondeo (543 votos): 24%
3. Mercedes Clase C (448 votos): 20%
4. Nissan Qashqai (246 votos): 11%
5. Peugeot 308 (190 votos): 8%
6. Kia Cee’d (142 votos): 6%
7. Mazda 2 (74 votos): 3%
Daniel Seijo zegt
Hello friends,
The numbers from Motorpasion are only the results from a poll to our readers, i published it to tell they predicted the winner two months ago, so Autovisie have the official results :)
sus zegt
Dat vind ik wel oké.
Ik heb er net zo eentje zien staan bij de fiat boer op de hoek.
Ziet er echt heel erg mooi uit, een witte met een zwarte blokjes striping.
Vanbinnen heb ik nog niet gezien maar op foto ziet dat er ook oké uit.
Wat mij betreft ook een terechte winnaar, fiat verdient dit.
autoblogger zegt
Ah, de stemmen van motorpasion zijn dus van een lokale poll ;)
Maar de echte bron ( http://www.repubblica.it/2007/11/motori/motori-novembre-2007/motori-fiat-500-anno/motori-fiat-500-anno.html ) heeft het in ieder geval ook over de Fiat 500, dus de winnaar is duidelijk.
Aston Martin Rapide zegt
Dat had ik al voorspeld…en eigenlijk ook gehoopt. Het heeft gewoon de looks en FIAT maakt tegenwoordig ook goede auto’s, dus niks mis mee.
Menno zegt
Opzich wel apart vind ik,…het is wel een leuke auto, maar het is eentje die gebouwt is op de Fiat Panda. Ik vind dat je voor deze prijs een heel nieuwe auto moet maken.
Citrofiel zegt
@ Zwarte Citrofiel; Wat krijgen we nou?! Hopelijk is dit eenmalig… Zou je niet op mijn naam willen reageren? Of deed je dat puur om mijn reactie aan te vullen. In dat geval: Thanks!
@ autoblogger; Het is niet waar hè…. Ik had jullie hoger ingeschat. :P Zagen jullie echt niet dat de cijfers compleet niet overeen kwamen?
Roderik zegt
Het enige wat ik weet over de scores op Autoblog is dat ze niet kloppen. Kijk maar naar nummer 4 en 5 en de punten daarbij.
autoblogger zegt
@Citrofiel: je weet toch dat die Fiat mij totaal niet boeit. Klein kuthok ;)
lincoln zegt
@citrofiel (rooie) .. zie je wel .. toch schizofreen.
@citrofiel (zwarte) .. zie je wel .. toch schizofreen.
Lamborghini zegt
Ongelooflijk dat het niet die Mercedes C-klasse is geworden; die is toch veel vetter, sneller, mooier, groter… Gewoon veel beter!!!
Lamborghini zegt
Wat een lelijk ding zeg…
Check deze link ff:
http://www.transporama.be/images/newsletter/afbeeldingen/groot/87f7036af24ab291bd662cae50027572.jpg
Citrofiel zegt
@ Roderik; Haha! Nog beter! Of eigenlijk slechter van AB…
@ autoblogger; Het kon je in zijn algemeenheid alsnog wel opgevallen zijn…
@ lincoln; Zou het? In combinatie met geheugenverlies?
Lamborghini zegt
Maar deze twee zijn wel melig ;-)
http://www.allesretro.nu/wp-content/uploads/500power.jpg
http://www.zichtbarezaken.nl/weblog/zzcar.jpg
Barry330cd zegt
FIAT wint vanwege de hype die ze hebben weten te creeeren. Helaas in mijn ogen, want die verkiezing is dus wederom een wassen neus gebleken. Hoe kun je in godsnaam zo’n klein hok op wielen aanmerken als auto van het jaar? Je kunt er krap aan met 2 volwassenen in plaats nemen. De kwaliteit is naadje (Fiat) en veiligheid ho maar! Zal daarnaast wel erg lawaaiig zijn binnenin. Maar ja, de hoge heren autojournalisten zijn flink in de watten gelegd en dan komt het allemaal goed. Bah!
RA999 zegt
Wat een verassing zeg. Natuurlijk is zo’n lief, klein, schattig, en way overpriced karretje niet te weerstaan…
@Daniel Seijo
Mr. Dennis’ Spanish is a bit rusty ;)
Pordon zegt
Zitten er een paar homo’s in het jury ofzo… fiat 500…:S kom op zeg een fiat.
MERCEDES!!!!
Sjon zegt
Barry330cd, dat je een ontzettende BMW bril op hebt, mag best. Maar die Fiat 500 scoort 5 sterren en een 5-serie maar 4… Veilig genoeg dus ;)
De bouwkwaliteit wordt door elke journalist uitstekend bevonden met goede stevige materialen, geen plastic fantastic zoals de Japanners.
Deze auto is de revival van Fiat en wat voor 1!
ML320 CDI zegt
ik vind het wel een terechte keuzen. Het gaat om het gehele plaatje he, dat missen sommige mensen uit het oog geloof ik.
davy zegt
@ Barry330cd : De 500 scoort 5 sterren, geen enkele in deze klasse haalt dezelfde score of beter!!!
Je kan er met 3 volwassenen goed inzitten, zelfs met 4 gaat!!
Lawaaierig binnen? Dan heb jij al een proefrit gedaan? Wat ik betwijfel…
En wat heeft grootte nu te maken met “Auto van het Jaar”??? Dit is toch niet “Familie-auto van het jaar” ofzo?
Deze wagen heeft HET gewoon. Leuk, groot genoeg, personaliseerbaar, milieuvriendelijke multjetmotor, vinnig, veilig, veel leuke opties, technisch zit ‘ie goed ineen, rijdt erg maar dan ook ERG leuk, zal over een jaar nog niet saai zijn, puur Italiaans (want wat is MINI nu? daar steekt vanalles in, maar niets Engels of Duits..), kwalitatief en ze tovert de mensen een glimlach op hun gezicht!!
Echt de “Auto van het Jaar”.
:D
Ik kan me wel terugvinden in ML320 CDI zijn reactie. Het hele plaatje klopt gewoon beter dan bij de anderen…
lincoln zegt
1 troost .. “inside information” “uit de wandelgangen” een dikke diesel van een merk beieren met 2 3en in het typenaam word ….roffel…..trek auto van het jaar bij de ….roffel….. ANWB camping special ..
zo nu iedereen in de prijzen is gevallen .. kunnen we iedereen feliciteren ..
gefeliciteerd.
Ca.dil zegt
Als de 500 echt gewonnen heeft is dat echt belachelijk. Fiat heeft dat retro geode niet zelf bedacht. De 500 is een ander uiterlijk op de basis van een panda. Hij is veels te klein en veel te duur. Niet vernieuwend behalve in de verkoop van zoveel extra’s, maargoed bij Smart kon je hele deuren wissellen voor de kleur, zoalng je maar betaalt…
De Mazda 2 is wel vernieuwend vanwege de gewichtsbesparing. Qasqai (ofzoiets) is ook vernieuwend en bij de auto van het jaar gaat het officieel wel degelijk omdat het ook vernieuwend is.
De 500 is bovendien net zoals alle Fiats kwalitatief onder de maat, hoe ik dat weet? Het is gewoon een Panda
Scooperdepoep zegt
Terechte winnaar.
@Ca.dil:
Wat een onzinverhaal. Fiat heeft ook de ruitenwisser niet bedacht. So?
Hij is niet klein maar behoorlijk ruim zelfs en marktconform geprijsd
(duurder dan een Yaris en goedkoper dan een Mini). Alle extra’s zijn
mooi meegenomen en nee, een vergelijking met een Smart gaat niet
op. Hij is namelijk veel smaakmakender, groter en de opties zijn geen
plastic frunniksels aan je dashboard maar serieus cool.
De Mazda 2 vind ik ook leuk maar heel anders. Vernieuwend? Denk niet
dat daar alles om draait maar dan doet de 500 het ook goed. Overigens
kan ik je vertellen dat de kwaliteit van de 500 top is. heb hem zelf al gezien,
gereden en tevens meerdere tests gezien en gelezen. Een toppertje.
Ik stem voor de 500! En niet als wijven auto, ik ga er ook een halen, cool!
Birger zegt
Verdient!!
Ik heb hem ondertussen in ware lijve ook al gaan bezichtigen en hij is echt top.
De wagen is zeer goed afgewerkt, je hebt niet het plastic gevoel zoals bij vele andere auto’s en hij was tot mijn verbazing vrij ruim vanbinnen, ik ben niet klein en hij is voor 4 volwassenen zeker geen probleem.
De wagen brengt een glimlach op de mensen hun gezicht en dit zo nog lang duren, het is een italiaantje met karakter en dat sterft zomaar niet uit.
En dat er nog steeds vooroordelen zijn tegenover de Italiaanse merken begrijp ik niet, ik rij al jaren met Italiaanse wagens en ben er steeds tevreden over!
Fiat wil dat nu nog extra bewijzen door zijn 5jaar of 500000km (!!!) garantie.
Gerben zegt
tis altijd wat
iedereen klaagt de laatste tijd dat veel te veel autos op elkaar lijken etc….
Nu komt FIAT met een leuk klein ding dat in tegenstelling tot de mini niet te duur is, er zeer goed uitziet en nog eens fijn tuft.
En dan hoor je weer een hele hoop klagen… overhyped, etc…
Neem nu gewoon aan dat veel mensen hier echt gemeend enthousiast van zijn.
Je krjgt een FIAT panda maar voor dat extra geld dat je er bovenop gooit krijg je er ook nog eens een leuk uiterlijk (binnen en buiten) bovenop ipv een blokkendoos.
Wat is hier mis mee???
Laat ik het zo zeggen, dit is de beste auto die de laatste 5 jaar op de markt gekomen is.
waarom: 1. hij laat zien dat klein niet gelijk staat aan lelijk, meer nog klein wordt zelfs hip, cool etc…
2. gebaseerd op de Panda en die heeft zijn techniek wel bewezen
3. Ook met een kleine wagen kan je plezier hebben, je hebt daarom nog geen 300 pk nodig onder de motorkap
4. Je kan er toch boodschappen mee doen (voor de vrouw).
5. goed voor milieu (omdat mensen gaan inzien dat het ook met een kleine auto fijn rijden is)
Dus aan al de negatievelingen… zeg me wat hier slecht aan is. Het is niet omdat hij overhyped is dat het geen leuke wagen is.
Gerben zegt
aanvulling
Dit wordt voor het volgende decenium, wat de mini, geit of kever voor de jaren 60,70,80 waren.
slk zegt
Ik had verwacht dat de c zou winnen.Nou wint er een te dure fiat met leuke looks ,maar verder weinig vernieuwend.
Davidov zegt
Geen verrassende, wel leuke uitslag.
@Barry330cd: De Clio was ook auto van het jaar, heb je daar ook iets tegen?
Rick dos zegt
Zozo, de PR afdeling van FIAT heeft wel alle registers open getrokken om de hype maar voort te laten duren, hè?
dekster (Union Fait La Force) zegt
Dit was natuurlijk de gedoodverfde winnaar, maar zorgen wij er nu niet voor dat we gaan worden herdacht als retro-zijnde?
Who cares eigenlijk, want al wat nu vernieuwend wil zijn, blijkt niet zo goed te lukken….
Juppe zegt
Mag ik vragen wat er zo vernieuwend aan de Qashqai is? Of heb ik het ontstaan van een volledig nieuw, revolutionair segment gemist? Het segment van de al nutteloos genoege SUV, maar dan klein want je wilt niet met die aso’s geasocieerd worden. Maar dan weer wat groter want de kids moeten wel mee. En daar weer een crossover van met eentje die 20% handiger is, want dat is wel zo praktisch. Damn, ik moet het autonieuws toch beter volgen!
Anyway, die 500 vind ik wel tof. Nou kun je tenminste een kleine auto rijden, zonder dat je in zo’n lullig dingetje zit. Dus wat is er mis mee dat ie op 1 staat? Niet dat die hele verkiezing mij wat boeit, het is toch alleen maar voor de dealer, zodat ie ongevraagd zo’n leuk stickertje op je achterraam kan plakken. Die je er dan weer met moeite af moet krabben. Grr…
:)
banaan zegt
@Barry330cd schrijft,
“en veiligheid ho maar” –> We hebben nog geen crashtests gezien. Veiligheid heeft niets met afmetingen te zien. Trouwens, crashen met een heel kleine auto die slechts 50% weegt van het gewicht van een heel grote auto, betekent slechts half zoveel energie die moet opgevangen worden in de klap…
“Zal daarnaast wel erg lawaaiig zijn binnenin” –> hoe kom je daarbij? Misschien is het waar, maar misschien ook niet. Het is niet omdat het klein is dat er geen geluidsisolatie in zit…
Ik heb de indruk dat je allerhande oordelen velt op de auto omdat ie klein is, hoewel de aspecten die je bekritiseert niets met de afmetingen te maken hebben
@Ca.dil:
– duurder dan een Yaris = marktconform? Een Yaris biedt toch wat meer (en vooral grotere) waar voor je geld…
– hoe kan je nu beoordelen of de kwaliteit top is? Dat kan je pas beoordelen na er een tijd mee te rijden, liefst jaren, en liefst als de auto meer dan pakweg 8 jaar is. DAN kan je kwaliteit beoordelen.
****
@Gerben schrijft,
1. “hij laat zien dat klein niet gelijk staat aan lelijk, meer nog klein wordt zelfs hip, cool”. Het is niet de eerste mooie kleine auto… Was de MINI ook niet “hip” bedoeld?
2. “gebaseerd op de Panda en die heeft zijn techniek wel bewezen” –> net daarom, het is niets nieuws. De Fiat Panda heeft al de “auto vh jaar” prijs gewonnen in 2004, dus die techniek is al bekroond (als het al het bekronen waard is).
3. “Ook met een kleine wagen kan je plezier hebben, je hebt daarom nog geen 300 pk nodig onder de motorkap” –> dat is al bewezen door andere auto’s ook, ook door de Mazda2 die hier ook meedoet en volgens mij de prijs meer verdient
4. “Je kan er toch boodschappen mee doen” –> met welke auto niet?
5. “goed voor milieu (omdat mensen gaan inzien dat het ook met een kleine auto fijn rijden is)” –> geldt dus voor alle kleine auto’s volgens jou? Waarom dan net de Fiat laten winnen?
“Het is niet omdat hij overhyped is dat het geen leuke wagen is.” –> dat klopt
maar het maakt ook niet dat hij wel leuk wordt
of hij leuk is of niet hangt niet van de hype af
***
Ik vind dat de Fiat 500 geen prijs verdient, omdat er niets nieuws aan is.
Het retro-design hebben we al gezien (bvb. Mini), en retro is per definitie niets nieuws.
Verder heeft hij niets speciaals, en trouwens, de Fiat Panda is al eens auto van het jaar geweest. Er is dus 1 iets aan de Fiat 500 wat nog geen prijs gekregen heeft, en dat is het design. En het design verdient dus geen prijs, want retro.
Conclusie: de Fiat 500 verdient geen prijs.
Verder is de Fiat 500 ook veeeel te duur voor wat je krijgt. Kleiner dan een Panda, op het design na hetzelfde, maar wel duurder, hoe kom je erbij? En toch mensen die erin trappen…
Het is net als OOOO, het merk dat een goedkoper geproduceerde VW Golf kan verkopen voor meer geld…
Wat hebben we verder nog:
* Mazda 2: vlot, sportief, rijdt volgens verschillende testen goed, heeft ook geen overvloed pk’s nodig voor goede performance… EN: de gewichtsbesparing!!! Mazda doet daar echt inspanningen voor en is daar een van de weinigen mee, en bewijst hiermee dat het ook op een kleine niet-al-te-dure auto kan.
Voor de criticasters die zeggen “maar ja hij is ook kleiner dan de vorige”: hij is niet zoveel kleiner, en dan nog, had Mazda geen moeite gedaan dan woog ie een stuk meer dan de vorige vanwege de extra luxe- en veiligheidsfeatures. De inspanningen van Mazda zorgen voor een gewichtsbesparing van meer dan 100 kg.
Dat verdient een prijs, vind ik.
* Ford Mondeo: gewoon een nieuw model van de Mondeo. Brengt niets vernieuwends, hoe goed het ook mag zijn.
* Nissan Qashqai: misschien is het concept (mix tussen kleine SUV en hatchback) iets nieuws, maar zelfs dat alleen in Europa. Verdient dan een tweede plaats na de Mazda2.
* Kia Cee’d: hoe goed ie ook mag zijn, niets écht spectaculair (zie mondeo)
* Mercedes C: zie mondeo
* Peugeot 308: zie mondeo
travel zegt
Fiat vediend het na zoveel inspanning gefeliciteerd.
Mazda 2 maakt zijn auto weer 100 kilo lichter en gaat tegen de stroom in, een welverdiende 2e plek.
davy zegt
@ Banaan : “Verder is de Fiat 500 ook veeeel te duur voor wat je krijgt. Kleiner dan een Panda, op het design na hetzelfde, maar wel duurder, hoe kom je erbij? En toch mensen die erin trappen…”
De FIAT 500 is niet veel te duur. Hij kost wel een aardige duit, maar dat maakt de wagen niet veel te duur.
De Lounge versie heeft een glazen dak, Bluetooth, lederen stuur, elektrische spiegels (verwarmd), velgen, radio/telefoon bediening aan het stuur, 7 airbags, regelbaar stuur en zetel, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, 5 sterren EuroNCAP, ABS met HBA, servo met city-stand, radio-cd met MP3, mistlampen, afsluitbare tankdop, een USB-poort voor je iPod oid aan te sluiten, etc… standaard!!
Geen waar voor je geld? Uhu…
En goed, de 500 deelt het onderstel met de Panda. Maar het IS geen Panda! Rij eerst eens met beide wagens, dan voel je het verschil.
Dat onderstel is trouwens door Ford gekocht voor de nieuwe Ka!! Neem daar bij de flirt tussen Mercedes en FIAT voor kleine onderstellen en je WEET gewoon dat die techniek top is. Ford en Mercedes zijn toch niet gek hé?
Ahja, maar FIAT is dat wel precies…
De vooroordelen zijn de wereld nog niet uit.
L-Fred zegt
Fiat 500 winnaar. Zoals verwacht. Ik had het, net als velen hier, al voorspeld.
Totaalconcept van verleden en toekomst in 1, zodat ze marketingtechnisch gebruik kunnen maken van dat ‘lieve’ karakter van de oude 500.
Ca.dil zegt
@ Scooperdepoep
Sorry hoor maar noem je de prijs van een auto die de maat heeft van een Aygo e.d. en duurder is dan een Yaris marktconform? Wat heeft ingodsnaam de Mini met de 500 te maken? Omdat hij ook retro is?
Laat ik het even doornemen;
Oud ontwerp op oud (iiig niet nieuw) onderstel. Klein (zie bijvoorbeeld aflopende achterkant) even groot als aygo, duurder dan Yaris. Idee niet zelf bedacht. Wat is er nou eigenlijk bijzonder aan de 500? Ja hij is mooi… Maar dat komt omdat ze gewoon een oud ontwerp hebben hergebruikt
Ca.dil zegt
En op uiterlijk kan je iets niet het beste noemen, dat is afhankelijk van smaak.
banaan zegt
@davy: ah sorry ik had de uitrusting niet bekeken
heeft iemand al de prijzen vergeleken van een 500 en een Panda met dezelfde uitrusting?
Over de techniek, en of die al dan niet goed is, heb ik me niet uitgesproken. Alleen dat ze al een prijs gekregen heeft.
En dat Ford en Mercedes erin geïnteresseerd zijn of het gebruiken, betekent niets. Trouwens, die kunnen het op hun beurt ook nog wat aanpassen.
harry van rooy zegt
Fiat 500 een terechte winnaar, heb hem van nabij kunnen bewonderen ik was op slag verkocht. Wat een ongelooflijk leuke auto. Hip en trendy.Hierin mag je gezien worden. En dat kun je van menige koreaan of japanner niet zeggen. Ook binnenruimte onverwacht groot voor een autootje van 3.55 m. Voor ons tweetjes meer als groot genoeg. Ook onvoorstelbaar dat zo’,n klein autootje zo veilig is 5 sterren is niet niks bij deze afmetingen. Hierbij komt nog een skala aan prima motoren die onverslaanbaar zijn kwa loop kultuur, dus geruisloos en zonder resonanties. Panda heeft een bewezen top kwaliteit, de 500 doet daar nog een schepje bovenop.
Deze auto gaat het helemaal maken. Jammer dat er te weinig produktie geleverd kan worden anders zou deze auto in 2008 wel eens de meest verkochte auto kunnen worden.
Fiat is op de goede weg dat moge duidenlijk zijn.
H. Jansen zegt
Zeer terechte uitslag!!
bmw zegt
Weet je wat nog meer voorspelbaar is dan de uitslag van de “auto van het jaar”-verkiezing? De reacties van velen op deze blog… Misschien kan autoblog.nl een stukje software schrijven om die reacties automatisch te genereren zodra er een kleinere, goedkopere, Italiaanse/Roemeense/Aziatische, niet-zo-krachtige auto wordt besproken.
Ik licht er een reactie uit:
“jan commercie heeft weer gewonnen. fiat heeft nog nooit storingsvrije auto’s gemaakt maar scoren geregeld de ‘auto van het jaar’ verkiezing.”
Ik heb al 250.000 km met een 1.4 benzientje van Fiat (bouwjaar ’94) gereden met nog geen enkele abnormale storing (naast gewone slijtage van banden, remmen, enz.). De echt storingsvrije auto zal wel niet bestaan trouwens.
OK dat zo’n verkiezing bedenkelijk is en tuurlijk mag je zeggen dat je hem leuk of stom vindt, maar heel veel argumenten hier zijn echt rationalisaties van een smaak/voorkeur. Bijvoorbeeld het gedoe over wel of niet origineel zijn van de 500. Geen enkele auto komt toch zomaar uit de lucht vallen? Elke auto combineert toch stijlelementen?
Voor mij is er een goede reden waarom ik de Fiat 500 een goede winnaar vind (naast het feit dat ik hem tof vind): hij schopt lekker tegen de schenen van de overtuigde dikke-bak-chauffeurs die in de stad lekker nergens een plaatsje vinden dat groot genoeg is. Mwoehaha :-)
Harry van Rooy zegt
Beste Barry330cd
Wat ben je vooringenomen.
Ik rij nu sinds 1 jaar in een 500 sport. en ik garandeer je dat rijdt super. Voorin is de ruimte riant ook voor grote lange mensen. Je kunt er ook echt met 4 mensen inzitten. Doordat de stoelen hoog staan kun je zelfs achterin je benen strekken.
Kwaliteit is super, ik heb de auto nog niet op een foutje kunnen betrappen. De kwaliteit straalt er van af.
Wegligging en moter meer dan top.
Wat opvalt voor een relatief kleine auto is de absolute ongevoeligheid voor zijwind. Hij rijdt als op rails.
Iedereen vindt hem mooi, leuk, geinig. Heb nog nooit zoveel komplimenten over een nieuwe auto gehad.
Kortom een echt hebbeding.
Jouw kritiek is absoluut ingegeven door onbekendheid en vooringenomenheid.
De 500 is echt een aanrader ondanks zijn hoge prijs.
Maar kwaliteit betaald zich altyd weer terug.
Met vriendelijke groeten Harry
Harry van Rooy zegt
Beste Barry 330
Nog een kleine toevoeging
OOk de veiligheid is dik in orde maar liefst 5 sterren in de euro Ncap. Evenveel als bv een mercedes E serie.
Ook het geluids nivo is op kruissnelheid verrassend laag. De 1.4 en ook de 1.2 zijn super gekultiveerd.
De 1.4 is een echt race monstertje.
In het konstrueren van kleine moteren kent FIAT zijn gelijke niet. Gewoon super en niet te verslijten.
Groeten Harry