Een project dat duurder uitpakt dan begroot. Met vandaag, een nieuw lap asfalt voor de A16.
Is er ooit een grootschalig project geweest dat qua begroting en uitvoerende kosten overeen kwam? De realiteit is vaak anders. Een dure realiteit, in sommige gevallen is een project tientallen procenten duurder dan begroot. Strenge milieuregels en duurdere bouwmaterialen zijn daar anno 2021 verantwoordelijk voor. En daar is het nieuwe stuk snelweg voor de A16 helaas geen uitzondering op.
Het verkeer dat dagelijks over de A16 bij Rotterdam kilometers maakt ziet de werkzaamheden om zich heen. Het Terbregseplein tot en met Rotterdam The Hague Airport bij de A13 krijgt een nieuw stuk snelweg. Iedere ochtend loopt het verkeer hier vast. Met onder andere een fly-over moet dat straks verleden tijd zijn. In totaal komt er 11 kilometer aan nieuwe snelweg.
A16 uitbreiding kosten
Kosten van dit project? De begroting lag op 1 miljard euro. Volgens Rijnmond zijn de kosten echter inmiddels opgelopen naar 1,7 miljard euro. Alleen dit jaar al gaat het om 183 miljoen euro extra. Stijgende materiaalprijzen en maatregelen rondom corona kunnen ervoor zorgen dat het project nóg duurder gaat uitvallen. Naast duurder materiaal, spelen ook de strengere milieuregels een rol. Er was onder meer extra onderzoek nodig voor een benodigde watervergunning
De uitbreiding van de A16 duurt naar verwachting nog een paar jaar. In 2025 moet het dan eindelijk klaar zijn. Men verwacht dat drie knelpunten uit de file 10 worden aangepakt met dit project. Het gaat hier om A20 Hoek van Holland – Gouda (tussen Rotterdam Crooswijk en Terbregseplein) en de andere kant op tussen Rotterdam Crooswijk en Rotterdam Noord, en de A4 Den Haag- Rotterdam (tussen Ketheltunnel en Kethelplein) en de A13 Rijswijk-Rotterdam (tussen Overschie en Kleinpolderplein).
mlo zegt
Alle politieke partijen hebben tijdens de verkiezingen hun mond vol over het milieu, de gezondheid van omwonenden, etc. De overheid heeft het over klimaatdoelen. Er zijn inmiddels zat rapporten wat de gevolgen zijn van nog meer fijnstof en lawaai, maar… er wordt doodleuk in het drukste gebied van NL een nieuwe snelweg gemaakt! Dwars door bestaande woonwijken en de spaarzame natuurgebieden.
Zo’n 5 jaar geleden heb ik, net als alle omwonenden, de plannen mogen inzien bij het gemeentehuis Lansingerland en gesproken met de personen die dit zouden gaan uitvoeren. Op de borden stond het nieuwe stuk A16 op “groen” (= géén files), maar aan de voorkant en de achterkant stond het op “rood” (= files). Op mijn vraag of het dan op het nieuwe stuk A16 dan niet óók gewoon stil gaat staan werd schaapachtig gereageerd. Ook nog gevraagd of ze dit niet allemaal onder de grond konden maken, er is namelijk toch veel ophoog en inklink grond nodig voor al die nieuwbouw wijken. Helaas, net als de HSL lijn is toch bijna het hele traject dwars door woonwijken en natuur gemaakt.
En lekker goed ingekocht ook. Het blijft toch nog steeds makkelijk geld uitgeven als het toch niet van jou is kennelijk. Met die budget overrun van € 700 miljoen (maar dat gaat natuurlijk uiteindelijk nog fors meer worden) had je als overheid trouwens dingen kunnen doen die echt werken om de drukte op de weg terug te brengen, voor het behalen van je klimaatdoelstellingen en tegelijkertijd nog een hoop geld kunnen besparen op de koop toe.
Bijvoorbeeld de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) uitbreiden:
• 2021 € 1,1 miljoen/2022 € 71 miljoen voor nieuwe elektrische personenauto’s (koop en lease)
• 2021 € 13,5 miljoen/2022 € 20,4 miljoen voor gebruikte elektrische personenauto’s (koop en lease)
Of geld beschikbaar stellen om mensen uit de auto te krijgen zodat die op een alternatieve manieren gaan reizen. Of het spreiden van de (spits)drukte.
Verzin eens iets geks. De nu gekozen oplossing is zo 1970… Erg jammer dit. Een onzinnig stuk afvalt.
kniesoor zegt
Als de basis van je verhaal (“dwars door woonwijken”) al niet klopt, kunnen we rest ook meteen verticaal archiveren.
mlo zegt
Hans, komt goed hoor als je nét even iets verder kijkt. https://www.a16rotterdam.nl/projectkaart/default.aspx.
En ook de nieuw te bouwen wijken, zoals Wilderszijde (https://www.woneninbuyten.nl/ en https://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.1621.BP0189-ONTW/t_NL.IMRO.1621.BP0189-ONTW.html#_1.3_Liggingenbegrenzingplangebied) die er voor het gemak nog nét even niet ingetekend staan, maar wel al gewoon te koop staan.
De nieuwe rijksweg wordt aangelegd in een zeer verstedelijkt gebied met woonwijken, bedrijventerreinen, landbouw-, natuur- en recreatiegebieden.
Archiveer maar horizontaal.
bernoulli zegt
Ze kunnen die nieuwe rondweg rond Rotterdam dus eigenlijk beter in Oost Groningen aanleggen begrijp ik?
mashell zegt
Uiteraard wordt de nieuwe snelweg aangelegd in zeer verstedelijkt gebied, dat is waar de behoefte het grootst is. Waar wij in Overijssel met de N18, N35 en N36 ons moeten behelpen met smalle provinciale wegen (ook bekend als karrensporen) wordt er in het westen gewoon een snelweg bijgelegd. Natuurlijk omdat de vraag daar veel groter is.
Ik ben overigens geschokt dat er een woonwijk naar Geert Wilders genoemd wordt, die man is niet alleen omstreden, hij leeft ook nog steeds!
kniesoor zegt
Ik ben bekend met de omgeving, heel bekend zelfs. En ik begrijp heel goed, dat je niet wild enthousiast bent over die weg. Maar hij gaat de ellende op de route A16-A20-A13 helpen verminderen. En hopelijk – in ieder geval deels – de chaos door sluipverkeer op de Molenlaan.
Zolang er structureel bevolkingsgroei is zal verkeer niet snel minder worden. Dit is al een probleem, dat sinds de 60-er jaren van de vorige eeuw speelt, het oorspronkelijke dijklichaam voor deze nieuwe weg ligt al in Ommoord sinds die tijd.
Al sinds het begin van de planning van Wilderzijde is bekend, dat die weg er komt. Wordt tijd na bijna een halve eeuw (!) gesteggel. Dus dat die nog te bouwen wijk met meer geluid geconfronteerd gaat worden is geen nieuws, als ‘men’ dat niet wil had men er niets moeten bouwen/kopen.
De aanleg van de weg is een voldongen feit. Aan de bouwers van Wilderszijde (en de beheerders van de al bestaande wijken) om maatregelen te (laten) treffen om de overlast, die de weg ongetwijfeld gaat geven, zo veel mogelijk te beperken. Ik heb er vertrouwen in, dat dat gaat lukken.
c4seum zegt
@mlo: ten eerste liggen die woonwijken behoorlijk gescheiden van de snelweg, aangezien er nog lappen grond tussen liggen. Ten tweede, de uitbreiding van de A16 was al tientallen jaren de bedoeling. Bij de aanleg van knooppunt Terbregseplein was daar al rekening mee gehouden. De vooraf geplaatste betonnen steunpilaren zijn inmiddels ook al zo oud dat ze vervangen zijn. Hetzelfde geldt voor het laatste stukje A4 dat ooit nog gebouwd gaat worden. Vanaf knooppunt Benelux, tussen Hoogvliet en Portugaal door, langs Oud-Beijerland om vervolgens aangesloten te worden op de A29 bij Klaaswaal, waar een rare bocht en viaduct al gemaakt zijn omdat, je raad het niet, dat destijds al gebouwd is om daar een knooppunt van te maken.
escort77 zegt
RTHA, hou het gewoon op Zestienhoven 😬
iphonistvongates zegt
Wie heeft/hebben die zeer conservatieve begroting van €1 miljard opgesteld? Een verkeerde formule toegepast in een paar MS Excel cellen? 🙄
jarnobakker zegt
Ik heb alleen de titel maar gelezen en dach gelijk : wat een verrassing…