Een uitbreiding van het modelgamma van Alpine gaat zorgen voor gestage groei.
Van alle nieuwe merken die er de afgelopen jaren bij zijn gekomen, is Alpine nog wel de tofste. Natuurlijk, het helpt als het merk in het teken staat van autosport, sportauto’s en verder eigenlijk helemaal niets. Nu moet het merk eventjes gaan doorpakken. Niet alleen in de autosport, maar ook in de showrooms. De bittere ernst is namelijk: ze verdienen nog geen geld daar in Dieppe.
Uitbreiding modelgamma Alpine
Nu gaat het absoluut de goede kant op en heeft de sportwagenfabrikant dit jaar al meer dan 4.000 auto’s verkocht. Het mag alleen wel een beetje meer zijn en daar zijn ze dus keihard mee bezig. Alpine gaat namelijk het modelgamma flink uitbreiden. Bij Auto-Moto mochten ze een kijkje in de keuken doen en verklapten ze het een en ander.
Alpine A390
De belangrijkste nieuwe Alpine is de A390. Dat is geen Airbus, maar een elektrische crossover. Hoe kan het ook anders? Nu staat zo’n autotype haaks op waar Alpine voor staat (licht, wendbaar). Maar hoeveel voorbeelden wil je hebben van merken die JUIST konden overleven dankzij een crossover?
Het is wat de markt wil en aangezien Alpine mag shoppen in de magazijnen van Renault, is het niet zo dat ze een auto vanaf de ventieldopjes moeten ontwikkelen. De A390 zal onthuld worden aan het einde van 2024 en in 2025 in de showrooms staan. De auto staat op het CMF-EV-platform en zal zo’n 400 pk krijgen.
Alpine A290
Een auto waar we reikhalzend naar uitkijken, is de Alpine A290. Dat is de Alpine-versie van de Renault 5, een elektrische stadsauto. Het is dus eigenlijk de opvolger van de Clio R.S., die er sinds deze generatie niet Clio’s niet meer is.
De elektrische hot hatch komt er in eerste instantie met 220 pk, later zullen er meer motoren volgen met vermogens van 150 tot 280 pk. Het remsysteem is afkomstig van de A110. Het gewicht zal onder de 1.500 kg blijven.
Alpine A110 ‘RS’
Men stopt nog niet helemaal met de A110. Er schijnt nog veel meer in het vat te zitten voor de sportwagen. Er schijnt een extra heftige versie te komen onder de naam ‘A110 RS’. Deze auto moet sneller worden op de Nurburgring Nordschleife dan de POrsche Cayman 718 GT4, die er 7 minuten 28 seconden over doet.
De upgrades behelzen aerodynamica, gewichtsverdeling en Esteban Ocon. Met name dat laatste gaat helpen. Volgens bronnen zou de auto 10 seconden sneller zijn. Een tweede generatie A110 staat overigens wel op de planning. Deze arriveert in 2026 en zal geheel elektrisch zijn.
Het einde van de A110 is overigens wel in zicht. Dat komt voornamelijk door niemand minder dan de EU. De regelgeving omtrent nieuwe auto’s is dusdanig streng, dat het geen zin heeft voor Alpine om de auto te laten voldoen aan de veiligheidseisen. Items als rijbaan-assistentie en een noodstop-functie zijn verplicht vanaf juli 2024. De enige manier om deze rabiate maatregel te omzeilen, is de productie te beperken op 1.500 exemplaren per jaar. Uitbreiding van het modelgamma bij Alpine is dus hard nodig.
ghini zegt
Over uitbreidingen hebben we vaker gehoord.. Er is echt nog steeds niks concreets verschenen..
V8Vantage zegt
Max 1500 per jaar? Dan maken ze toch gewoon in 2024 De Alpine 2024 110, en als dat storm loopt de 24 110. In 2025 maken ze de Alpine 2025 110 etc.
Moet lukken en ik weet zeker dat ze dan heel veel meer gaan verkopen. Het wordt gewoon een steeds grotere uitdaging om de regels te omzeilen 😉
Moet voor Aston Martin en Ferrari ook wel lukken zoiets. Een bumpertje hier en daar aanpassen om een nieuw model te zijn hoeft niet zoveel te kosten.
potver7 zegt
Ik denk zo dat het een stuk ingewikkelder ligt dan alleen een andere naam op de bips plakken, of andere cosmetische wijzigingen. Een nieuw model zal opnieuw gehomologeerd moeten worden, nieuwe botsproeven etc… Alles bij elkaar best een prijzige hobby.
ericc zegt
Ze richten hun pijlen op de 718 GT4 en niet op RS versie van de Cayman. Beetje jezelf veilig stellen op voorhand. Jammer!
Dutchdriftking zegt
Leuk hoor, maar persoonlijk zie ik toch liever een opvolger van de A610. Een sportieve GT op z’n Frans.
basman147 zegt
Is het een beperking van de productie, of van het aantal auto’s wat ze in de EU mogen verkopen? Nu zijn ze in niet zo veel markten buiten de EU vertegenwoordigd, maar GB zou toch ook wel een 100 of 200 auto’s afnemen per jaar?