Bij deze alvast mijn excuses aan @casperh, die hierdoor waarschijnlijk niet gaat kunnen slapen.
Het is altijd treurig wanneer we een schuurvondst tegenkomen. Het zijn veelal verloren pareltjes, die na jaren stof te hebben verzameld uit het niets opduiken om de wereld weer te verblijden met hun aanwezigheid. Tegen de tijd dat ze eindelijk het daglicht weer zien, zijn ze dermate toegetakeld dat de volgende voogd er bijzonder veel werk aan gaat hebben.
De Peugeot 205 die we hier voor ons hebben is in dat opzicht bepaald geen uitzondering op de regel. De in 1984 gebouwde GTI is in zijn jonge jaren aangepakt door Dimma. De 205 kreeg een puike buitenzijde en werd (ooit) intensief gebruikt, getuige de tellerstand van 150.015 kilometer. Het is niet duidelijk waarom de wagen uiteindelijk volgegooid is met rotzooi, om vervolgens een eenzame dood te sterven, maar het heeft de staat van de auto allesbehalve geholpen.
Nu de Dimma uit zijn benarde toestand is gered, mag een willekeurige liefhebber ermee aan de slag. Houd er wel rekening mee dat er flink wat poets-, sjouw- en restauratiewerk bij komt kijken. Daarbij is de prijs op zich ook niet om over naar huis te schrijven. De aanbieder vraagt 7.945 euro voor de bouwval.
Met dank aan Rob voor de tip!
depsycholoog zegt
Die heeft wel wat liefde nodig. Op naar Wilfred de Ronde ermee. Sowieso wel eens leuk voor AB om daar langs te gaan.
wildbeest zegt
Het verhaaal erachter, de vergane glorie dat is wat ons aanspreekt. De perfect gerestaureerde klassieker maakt veel minder los
dikkeaap zegt
@wildbeest: helemaal mee eens. Voor de echte liefhebbers is, over het algemeen, het verhaal minstens net zo belangrijk.
Bij deze Dimma is het verhaal: hij heeft X jaar weg staan rotten in een schuur.
Desalniettemin: Dimma is wel gaaf
beefcake zegt
@wildbeest: nou, een puntgave 250GTO of Miura kan ik best waarderen hoor.
vonklausenburg zegt
Dit doet pijn, tot tranen aantoe. Kijken of Mevrouw von Klausenburg te porren is voor een Dimma.
dondeboer zegt
@vonklausenburg: mevrouw De Boer was niet enthousiast…
renegade zegt
@dondeboer: mevrouw Gade ook niet, helaas….
Gulli zegt
@renegade: ik ben nog steeds aan het porren. Inmiddels de auto wel allang vergeten
2wheeler zegt
@gulli: hahahaha
vonklausenburg zegt
@renegade: @dondeboer: Mevrouw reageerde met: “Als jij die auto opknapt zoals je de kozijnen op zolder al drie jaar opknapt…”
Auw…
davelepeef zegt
@vonklausenburg: al die vrouwen reageren hetzelfde… Niet dat wij er iets aan kunnen doen ofzo…
e38ossie zegt
@davelepeef: Yep… ik ben bezig met een BMW M1 in zwaar verwaarloosde conditie. Auto is klaar tonnen waard. Maar vrouwlief heeft gedreigd met scheiding en doodslag als ik m ophaal……
davelepeef zegt
@e38ossie: tja. Had je eerst de plintjes maar af moeten maken. Eerst doen wat je móet doen, dan pas wat je wíl doen :P
rufctr01 zegt
@e38ossie: prioriteiten stellen?
Of met de vuist op tafel slaan?
dawwg zegt
@rufctr01: Dat met die vuist op tafel slaan heb ik geprobeerd; maar het enige resultaat is dat ik al 3 weken op de bank slaap …
dondeboer zegt
@vonklausenburg: mevrouw De Boer vond ‘m wel leuk voor haarzelf. Maar dat is zonde van deze Dimma.
simonferrari zegt
@vonklausenburg: @dondeboer: @renegade: Ik gaf de mijne een keuze: “take it or leave it.” Ze is nu d’r koffers aan ‘t pakken..
dirkiii zegt
@simonferrari: 2 vliegen in 1 klap.
davelepeef zegt
Ziet er prima uit. Interieur moet er toch uit, zo’n uitbouw op zo’n ding roept om een spartaans interieur. Zal vast wat roestplekjes hebben, maar alles is te maken..
alcantara zegt
Je zou hem kunnen kopen voor de spoilers en plastic meuk.
Vervolgens een normale 205 in nette staat kopen en daar dan de spoilers weer op zetten.
joost1990_2 zegt
@alcantara: Hoe durf je…
moveyourmind zegt
Hopelijk is dat lelijke plastic ding op de achterklep het enige dat de vorige eigenaar aan deze Dimma verprutst heeft en ligt de originele spoiler nog ergens onder de stapel zooi achterin.
Maar je zou maar zo handig zijn dat je zelf het meeste kan. Dan kon deze nog zeker de moeite waard zijn. Super cool ding.
Jochen zegt
Bij de bodykit hebben ze duidelijk een andere lak gebruikt, het verkleurt wel héél verschillend.
gasskaas zegt
@jochen: beetje commandant maakt veel goed?
theblazerunner zegt
Ik vind ‘m wel dik! (Voor een Fransoos.)
karaya zegt
Blijft een nep T16. Dimma of niet.
Teerdz zegt
Kunnen jullie misschien eens een stukje schrijven over Dimma? De 205 die wordt aangehaald in het artikel en al eerder was beschreven, werd ook al Dimma aangehaald alsof het een term was die iedere autoliefhebber zou moeten kennen, maar toch doet het bij mij nog steeds geen belletje rinkelen. Zou dus graag een achtergrondverhaal ervan lezen, zeker ook als het blijkbaar zo bekend staat bij jullie op de redactie ;)
2wheeler zegt
@teerdz: hear hear! Regel die weekend special voor ons @casperh ! Ik zeg wel tegen de zus van ome @willeme dat hij zaterdag een friettent in z’n tuin heeft staan, dat houdt hem wel even bezig.
thearchitect zegt
@teerdz:
” When the Peugeot 205 GTi was first launched in 1984, Michel Baudouin of Dimma Design penned a widebody kit like no other. The little car originally came with a 105bhp 1.6-litre engine, before being followed up by a 130bhp 1.9-litre version, and with lively performance and great handling straight out of the box, it was the benchmark for European hot hatches for years to come.
Dimma’s widebody design was actually so widely accepted that Peugeot itself gave the kit the official seal of approval and offered it as a special edition 205 GTi. Cars were shipped from the production line to Dimma Design, and five or so weeks later back to Peugeot to be sold as brand new machines.
Since then, Dimma and Peugeot have worked closely on several of the automaker’s rally projects, but it’s these early widebody kits with their Testarossa-style side slats and deep dish split rims that are the primary thought for many people when they think of Dimma “
Gulli zegt
@thearchitect: Ha! Widely accepted!
thomasthomas zegt
Dimma die zat vroeger in Oisterwijk toch. Wel eens geweest toendertijd erg gaaf.
aquila2003 zegt
Belachelijk bedrag, ook voor een dimma, in deze staat met 150dkm. Get real.
dawwg zegt
@aquila2003: Die KM stand boeit echt niet, maar de rest is in zo’n droevige staat dat ik vermoed dat ie tot op het bot (chassis) verroest is … die 8K betaal je dan hoogstens voor het chassisnr en historie, zodat je totaal opnieuw gebouwde auto (als dat al lukt) alsnog een ‘legitieme classic car’ is …
aquila2003 zegt
@dawwg: boeit in dit geval misschien niet omdat je volledig moet restaureren, klopt. En alles is te restaureren, maar of het t waard is….
bartsmit zegt
Wat een barrel zeg…nooit aan beginnen.
twentsediesel zegt
Meestal is het geen goed teken als er geen enkele foto van het blok bij de reeks zit…
boomhauwer zegt
8000€ voor een wrak van een Peugeot. Gti of niet, die klassieker prijzen zijn idioot.
CasperH zegt
Heb begrepen dat het ding een jaar of zeven geleden al eens is opgedoken, en toen al krokanter was dan de gemiddelde kipnugget. Dan lijkt 8k mij een vrij optimistische vraagprijs.
123bat zegt
@CasperH: yes, iemand in de 205 club was toendertijd daar geweest, had toen al geconstateerd dat het een verrotte bak is. Met dit prijskaartje erop gaat ie dus nooit weg. Jammer.
Dutchdriftking zegt
@casperh: een 205 1.4 in goede staat kopen, de gave panelen en andere delen van deze over plaatsen, een leuk swapje voor blok en bak bedenken, t kost wat tijd en geld, en economisch is het zeker niet, maar wellicht wel een gaaf project!
gloudertje zegt
Wat is zoiets waard in smetteloze staat? Je weet waar je begint maar niet waar je gaat eindigen..
thearchitect zegt
@gloudertje: In mint condition (bij voorkeur met een lage kilometerstand) denk ik dat je zomaar rond de € 30.000 zit.
123bat zegt
@thearchitect: Laatst stond een mooie op autoscout voor 15k
wesley zegt
Ik schrik altijd een beetje van de vraagprijs, van die GTitjes. Een normale 205 met vergelijkbare km-stand is geen drol waard, maar een GTi die is Dan plotseling € 7500 waard ofzo.
Vraag mij echt af of er mensen zijn die dat betalen, want het is veel geld voor een oude auto. Overigens mis ik mijn oude Peugeot 205 Generation als kiespijn: leuke auto, maar hij had teveel gebreken.
cossiekiller zegt
Dit is misschien nog iets voor autoblog zelf om te kopen!!
Vervolgens de boel stuk voor stuk restaureren en er filmpjes/foto’s van maken en hier delen. Enkele bedrijven wat werkjes laten uitvoeren in ruil voor reclame op autoblog.
Van dat parelmoer wit of zo erop…
Nadien kunnen jullie hem nog verkopen als je het geld nodig hebt.