Xiaomi gaat advies krijgen van de man die nog steeds spreekwoordelijke kogelbrieven van BMW-aficionado’s krijgt.
Xiaomi, da’s van die telefoons, toch? Ja. Het techbedrijf uit China is al mateloos succesvol met smartphones, maar ze willen nu de overstap maken naar auto’s bouwen. Het is overigens niet het eerste techbedrijf dat dit wil: Sony presenteerde eerder ook al een auto, Apple schijnt aan een auto te werken en Renault heeft in Zuid-Korea veel van hun modellen verkocht als Samsung.
Design Xiaomi
Waar Xiaomi ook vroeger dan later achter zal komen: het is niet niks om een auto te bouwen. Dat hoeven wij een miljoenenbedrijf niet uit te leggen, sterker nog, hun eerste wapenfeit is al min of meer realiteit in de vorm van de SU7. Een elektrische sedan die ons op een goede manier wat doet denken aan een Porsche Taycan. Die designers weten dus wat ze aan het doen zijn. Toch bestaat de kans dat Xiaomi-auto’s in de toekomst ietsje… controversiëler worden. Ze hebben namelijk iemand ‘in dienst genomen’ die in één adem genoemd wordt met een zeer controversiële designtaal.
Chris Bangle
Yep, de enige echte Chris Bangle gaat in een adviserende rol het designteam van Xiaomi versterken. We denken dat je wel weet wie dat is, maar zo niet: Bangle was de man die aan het roer zat van BMW’s ontwerpteam ten tijde van de grote ommezwaai in de vroege jaren ’00. Met nog steeds de meningen verdelende auto’s als de BMW 7 Serie (E65), BMW 5 Serie (E60) en 6 Serie (E63) als gevolg. De bijzondere kont van onder meer deze auto’s, met de vreemde lijnen die elkaar kruisen in de achterlichten en de kofferbak, heet dan in de volksmond al jaren de ‘Bangle Butt’. De designtaal kent zijn lovers en haters, zo vindt ondergetekende het met de kennis van nu allemaal wel meevallen. Zo tijdloos schoon als een E38 of E39 is het echter niet en gaat het waarschijnlijk ook nooit worden.
Op X laat de CEO van Xiaomi Lei Jun weten dat Chris Bangle het team komt versterken, zoals gezegd dus als een adviseur. De Helmut Marko van Xiaomi, zeg maar. Het is niet bekend hoe en of Bangle de SU7 beïnvloedt heeft, alleen dat het merk hem vanaf dit jaar heeft ‘aangenomen’. Als de SU7 een goede graadmeter is, gaat het allemaal wel goed. Wat we BMW en Bangle al helemaal niet hoeven uit te leggen echter is hoe makkelijk je een goed ontwerp om zeep helpt. Vanuit een zakelijk oogpunt is het overigens best een grote stap voor een merk als Xiaomi om zo’n grote naam binnen te harken voordat je ook maar één auto hebt verkocht. Aan de andere kant, Giorgetto Giugiaro heeft het ook niet zo druk momenteel. Die had je ook kunnen vragen.
mout zegt
Tja, auto’s worden witgoed…
Onderschat Xiaomi niet: Zo ontdekte ik vandaag dat mijn Worx accuboor van de bouwmarkt een Xiaomi. Het bedrijf is net ff wat breder dan de schermpjes van de smartphone.
ralfast zegt
Eigenlijk is Chris Bangle de ontwerper van de mooiste bmw’s van de afgelopen drie decennia…
kas_par zegt
Ik vind het BMW design per definitie lelijk, ken geen enkel model dat mij persoonlijk aanspreekt. Maar met dat gegeven zie ik toch echt weinig mis aan deze modellen… inmiddels wat gedateerde misschien, maar dat is niet gek. Ben nog altijd heel benieuwd waar Xiaomi mee gaat komen.
dawwg zegt
Ook klassiekers als de 2002, of de E30 of E36 3-serie (of de OG 3.0 CSL voorloper), de E24 6-serie en de E31 8-serie ?
En de 507 (oke oke, die heb ik ook alleen maar in het museum gezien) dan …
drtim zegt
Iedereen vergeet voor het gemak dat de beste man ook verantwoordelijk is voor de E46. Hij kan dus prima een tijdloze auto tekenen.
Verder vind ik dat de Bangle butt bmw’s oneindig veel beter op het netvlies liggen dan vrijwel het hele huidige bmw gamma, de XM en iX voorop. Oink oink
adbrotjeknor zegt
Wel spannende ontwikkeling. Xiaomi zal zich echt moeten onderscheiden van ‘de rest’ met hun modellen. Dat kan goed of fout gaan. Zoals gezegd, ik ben benieuwd.
bobje zegt
Gelukkig heeft BMW nu de Van Hooijdonk BBQ in de neus.
mc96 zegt
Zeker geen fan geweest van de Bangle BMW’s destijds. Maar ik moet zeggen dat de ontwerpen wel mooi oud worden. De 1 serie vind ik nog steeds fris ogen en de 6 serie (die ik destijds oerlelijk vond) begin ik steeds meer te waarderen. Vind m nu fraaier en meer karakter hebben dan z’n opvolger.
JelmerS zegt
Een goed BMW ontwerp provoceert in het begin een beetje en wordt dan mooier oud. Typische eigenschap van de Bangle periode. Probleem is dat je maar moet afwachten hoe een design de provocatie periode doorkomt, in het geval van de 2 en 4 coupe begin het voor mij allemaal wat te wennen. De nieuwe 7 wellicht ook, maar bij de XM zie ik het niet gebeuren.