De grote wie-kan-de-zuinigste-auto-maken competitie is nu echt losgebarsten. BMW doet het met Efficient Dynamics, Volkswagen met steeds minder cilinderinhoud. Toyota/Lexus gaat voor hybride en Mercedes heeft de schone Bluetec-technologie als troefkaart. In het zuinige programma van Mercedes gaat nu ook de luxueuze S-klasse op rantsoen, althans als we AMS mogen geloven. Er wordt beweerd dat er een 2.2 liter diesel voor de S-klasse onderweg is, die het verbruik van de forse Mercedes naar 6,6 liter per 100 kilometer moet terugdringen.
Wat de Co2-uitstoot van deze auto gaat worden is niet bekend, maar vermoed wordt dat het motorblok al voldoet aan de strenge Euro6-emissienorm. Gelukkig zijn de interessantste gegevens wel voorhanden: de motor levert met behulp van een dual stage twin-turbocharger een vermogen van 204 pk.
Dit is heel toevallig precies het aantal pk’s dat BMW en Audi weten te halen uit de 123d (ook met twin turbo) en het Cross Coupe Concept (met enkele turbolader). De Bluetec-motor wordt waarschijnlijk gekoppeld aan een hybride-systeem dat Mercedes in samenwerking met BMW en GM ontwikkelt, maar hierover is nog niets bekend.
De zuinige S-klasse wordt waarschijnlijk in Frankfurt aan het publiek getoond en zal niet voor het eind van 2008 in productie gaan.
Rick zegt
Dan betaal je er bijna 2ton voor heb je met koeie letters achteropstaan: Direct Hybrid!
Joost zegt
Mercedes in samenwerking met BMW en GM? Een S220? zuinig? zijn ze helemaal gek geworden? Als je een zuinige hybride auto wilt koop je maar een lexus, duitse autos moeten comfortabel zijn en vooral veel PKtjes hebben.
General Motors moet met zijn poten van BMW en Mercedes motoren afblijven.
Quattro zegt
@ Rick:
Ja :’) Precies dat je die diesel niet kan betalen van zo’n kar en je maar een Direct Hybrid aanschaft.
Citrofiel zegt
Ik las het net op Autoweek, alleen daar stond het als feiten, niet als vermoedens…. Wat is waar? Ik vind het overigens wel goed dat er minder verbruikt wordt. Nou ja, er wordt wel meer verbruikt door meer auto’s, maar per auto dus hopelijk steeds minder.
(bij VW denk ik btw eerder aan Bluemotion dan aan het verkleinen van de cilinderinhoud voor het milieu)
Frank zegt
Misschien is een kleinere en zuinige auto kopen een (goedkopere) oplossing?
Quattro zegt
Enja ik neem ook wel aan, als je zo’n kar koopt. Dat je niet echt loopt te zagen over het verbruikt. Maarjah het is misshien wel beter voor het milieu :)
ueberPKW zegt
een 4 cilinder in zo een bak… schande!
Citrofiel zegt
@ Rick; 2 ton is nogal overdreven…
Citrofiel zegt
@ Frank; Dat in ieder geval idd.
@ Quattro; Mensen die een luxe bak willen rijden, maar toch (redelijk) milieubewust over willen komen.
Smokin zegt
Voor nog een paar duizend euro extra halen ze die letters er weer voor je af.
Ongetwijfeld een optie bij Mercedes
Aston Martin Rapide zegt
Ik vind het maar goed ook dat ook de grote autofabrikanten snel met milieuvriendelijke oplossingen komen. Altijd interessant, want wat straks in S klasse komt, treffen we over 5 a 10 jaar vast ook wel in goedkope modellen.
Mr. R zegt
@Rick: Precies! Dan kan je er in Hollywood ook nog mee aankomen, waar het stoer is om in een Prius te rijden.
Ik vind het wel wat! Lekker zuinig en toch nog genoeg power; ideaal! Wordt een hele interessante occasion over een paar jaar ;) S-klasse luxe en een middenklasser-verbruik.
Begrijp alleen niet helemaal hoe ze aan dat verbruik van 6,6 liter op 100 kilometer komen. Dat is écht zuinig! (Mijn 2.2dci 150pk is 200kg lichter dan een S en verbruikt gemiddeld 7,1 liter!) De S320 cdi doet met 235pk, 540nm en 7-traps automaat 7,5 seconde over de 0-100 sprint. Dat geeft een verbruik van 8,3l op 100km.
sacha zegt
Hmmm, nee. Doe mij deze maar:
Lexus zegt
@smokin, die letters gaan er gewoon gratis af hoor. Maar even over de auto, ik vind dat ze wel goed bezig zijn, als je een gewone diesel met genoeg pk die zuinig is in zo’n wagen kan leggen. Waarom niet.
Rick dos zegt
Zoooooo, dat wordt flink steppen als je zwaar bepakt met een caravan of alpencreuzer door de Pyreneeën naar Spanje afreisd. :D
PieterA zegt
En laat ondertussen die Indiers & Chinezen maar duchtig de natuur & atmosfeer vervuilen….
Citrofiel zegt
@ PieterA; Jaloers? :P Ze hebben recht om hun achterstand gewoon in te halen, als dat beter kan door eerst te vervuilen dan moet het maar. Ze zullen ook hun vervuilingsachterstand wel inhalen (wie vervuilden er 40 jaar geleden nou het meest?), en ook de milieugekte komt daar over een poos nog wel langs, ze lopen gewoon wat achter.
(heb ik dit echt gezegd?!)
smoke zegt
@Citrofiel @17:35
Ik was toen al aan het stuk bezig dat ik zojuist gepost heb, vandaar dat ik in eerste instantie moest denken aan minder inhoud :).
Maar idd, VW werkt met DaimlerChrysler en Audi (duh) samen aan bluemotion.
HUMMFREAK zegt
http://autotelegraaf.nl/occasion/kopen/Mercedes_Benz/S_Klasse/11772486/mercedes_benz_s_klasse_s_500_lang_prestige_plus_zwart_metallic.html?resultset=88043023;referrer=resultaten;opnieuwZoeken=categoryId%3D1%3Bgridcode%3D%3Bwhitelabel%3D%3Bmerk%3DMercedes-Benz%3Bmodel%3DS-Klasse%3Bvraagprijs_van%3D%3Bvraagprijs_tot%3D%3BcarrosserieId%3D%3BbrandstofId%3D%3Bbouwjaar_van%3D%3Bbouwjaar_tot%3D%3Bresultset%3D88043023%3Bstart%3D20%3BresultRows%3D10%3BsortBy%3DvraagprijsHL%3BcategoryId%3D1;whitelabel=
@ Citrofiel
Nou overdrijven doe ik niet!
Deze is jong gebruikt moet je naafaan wat ze nieuw kosten zag laatst die AMG rijden! die kost iets meer dan 3 ton
aston v8 zegt
3 ton!? daar koop ik een aston v8 vantage en nog wat moois voor!
Citrofiel zegt
@ HUMMFREAK; Maar dat is dan ook wel een S500 Lang Prestige Plus… Een 2.2 liter diesel in korte uitvoering en minder luxe kost echt geen 2 ton. De S klasse is al leverbaar vanaf vlakbij de ton, en ik denk niet dat dit heel veel daarvan af zal wijken.
@ Sir Smokalot; DaimlerChrysler ook?! Oke, ik heb blijkbaar zitten slapen..?
Acy zegt
Zitten een paar directeuren bij elkaar:
Jan-Willem: Luitjes ik heb net een nieuwe auto gekocht, een audi S8 5.2 V10, 450 pk onder de kap. Misschien wat weinig maar je komt er mee van A naar B he. Ik hoorde trouwens dat jij ook een nieuwe auto hebt besteld, Albert…?
Albert: Ja ik heb net een nieuwe S-klasse gekocht.
JW: mooi man, wat voor een?
Albert: een kuch 2.2 hoest proest 4 cilinder diesel kuch kuch…
Jan zegt
@Rick dos: Zo vaak zie ik dat soort auto’s niet op die manier op vakantie gaan… meestal zijn het mensen zonder kinderen die in een hotel slapen…
Terug naar de zuinige Mercedes. Als ze dit nieuws nou aankondigden voor de A of C-klasse (o vergat ik de B?) had ik het kunnen begrijpen… Maar bluetec zegt me meer iets vaag bij trucks…
Off topic: Waarom is alles wat “zuinig” of “milieuvriendelijk” is tegenwoordig blauw??
Rick dos zegt
@Jan
Ja, maar dit is de poorman´s uitvoering dus dat wordt beknibbelen op andere zaken! ;) :P
mashell zegt
Vroeger toen de wereld nog mooi en goed was (inderdaad de jaren tachtig), toen was hoe meer letters je typeplaatje had hoe beter. Dus “Direct Hibrid” zou dan echt ubercool gewezen zijn. Maar goed tijden veranderen, de top modellen hebben steeds kortere typeplaatjes en steeds grotere motoren dus een 2.2 4 cilinder “Direct Hibrid” is best wel kansloos.
Mr. R zegt
@Jan: Omdat we ‘Greenmotion’ of ‘Greentec’ associëren met geitenwollensokken, Greenpeace en ander gepeupel. Groen associëren we dus helemaal niet met vlotte moderne auto’s. ‘Blue’ kan ook als schoon overkomen, maar zonder de nare nasmaak van ‘groen’. ;) Vandaar blauw!
Murrrphy zegt
Dit wordt toch wel degelijk de (nabije) toekomst….dat komt m.i. ook wel goed uit met de brandstofprijzen, die gaan omhoog en zeker niet omlaag…. (niet dat ik daar last van heb met mijn leasebak, maar ik ben niet blind…).
Ook wordt het volgens mij salonfähig om te zeggen dat je een wagen uit de überklasse rijdt met een superzuinige motor (als het dat al niet is…).
Ik ga nu maar ‘ns aan ’t werk.
S AMG zegt
grrr heb ik hier effe een hekel aan. Wie wil er nou een 220 motor in een S klasse. Niemand toch?? Laat ze dat maar doen bij de E klasse en de C want zo gaat het imago van de S klasse wel heel erg diep omlaag. Als het aan mij zo liggen zou ik de 320 CDI 280 en 350 allemaal uit het gamma gooien. Minimaal 8 cilinders dat past er meer bij
Baronnetje zegt
Hier zullen verschillende directeuren en managers best wel content mee zijn, ze staan toch meestal in de file of rijden over snelwegen waar er toch geen ruimte is om harder dan 120 te gaan dus waarom zou dit niet een goede oplossing tussen luxe en zuinigheid zijn?
Peter Pieplenbosch zegt
Bent van MB niet gewend zoveel letter toevoegingen achterop de kofferbak te plaasten !! Hou het summier ! Gewoon de enigste toevoeging; “Hybride” meer dan genoeg !!! Alle extra toevoegingen zijn overbodig !! Viel spass.
Paul zegt
Kijk dit is iets, waar ik en menig collega op wachten, een grote auto om klanten c.q. directie te vervoeren zonder het milieu bijzonder zwaar te belasten.
Ik wil hem graag bestellen …..
En voor alle andere egotrippers, bij mij hoeft al jaren niets achterop te staan.(gratis optie)…
Paul zegt
Helaas is dat milieu gedoe iets dat de doelgroep van Sklasse rijders totaal niet aanspreekt.
De veel geroemde Toyota Prius is een enorme milieu vervuiler als je de fabrikage en de afvoer van de accu’s die hij gebruikt meeneemt in de beoordeling.
Om over het verbruik als er prestaties verlangd worden maar te zwijgen.
Zoals zo vaak wordt er bij het bepalen van milieu effecten slechts naar een paar aspecten gekeken.
Een beetje eerlijke en meer wetenschappelijke benadering is wel gewenst als je werkelijk iets aan het milieu wilt doen.
Zolang het nog kan blijf ik me maar behelpen met een 500 AMG die met een rustige rechtervoet 1:5 rijdt.
w0o0dy zegt
@paul: Lexus heeft inmiddels de LS600h die is snel en toch een stuk zuiniger dan een pure benzineslurper. Die verhalen over de milieuvervuilende fabricage zijn wel leuk maar wat denk je dat de productie van een conventionele auto produceert aan rotzooi? Denk je echt dat de Prius meer vervuilt? Die auto is grotendeels te recyclen, maar dat wordt in geen van de “anti-prius verhalen” meegenomen. Accu’s kunnen prima worden gerecycled en de vervuiling die zogenaamd aan de Prius te danken zou zijn is in feite veroorzaakt door de fabriek die daar altijd al stond en die altijd al accu’s maakte. Staat dus eigenlijk los van de Prius.
Verder kopen steeds meer mensen een dikke dieselmotor in hun luxe limosine. Toch een concessie aan het verbruik en het milieu en waarom ook niet? Een 4 liter turbo diesel is in de meeste situaties in zo’n grote auto met enorm veel geluidsisolatie niet te horen maar trekt wel bij ieder toerental als een dolle, wat de auto in de dagelijkse praktijk sneller en comfortabeler maakt.
Paul zegt
@ wOoOdy,
Die accu’s van de Prius komen bij de aanslag die al op het milieu gepleegd is voor het fabriceren van de auto.
Ze kunnen niet gerecycled worden daar zit juist het probleem.
Diesel rijden heeft altijd gestaan voor economisch autorijden.
In een lang vervlogen tijd werd er Mercedes gereden voor 2 cent per km aan brandstofkosten.
Dat is inmiddels een utopie.
De komst van CDI techniek en grotere motoren tot achtcylinders met 4l inhoud
heeft het economische diesel rijden veranderd en een groep automobilisten aangetrokken die wel luxe wil rijden maar niet meer bereid is de brandstofkosten van een benzine auto te betalen.
Flink doorrijden met een 320CDI levert een verbruik op dat een benzine motor niet misstaat.
1:10 is dan allang niet meer haalbaar.
Als je een zuivere benadering zoekt om de milieu belasting door het verkeer te verminderen zoek dan naar effectieve verlaging van de voertuigmassa.
Kijk ook eens wat een treinstel waar 50 mensen in kunnen zitten weegt.
Je zult schrikken als je leest dat er 60 ton voor nodig is om dat vervoer mogelijk te maken.