De Porsche B32 lijkt trouwens op het oog helemaal geen Porsche.
Elke auto bestaat met een reden. Die reden kan een ellenlange zoektocht naar perfectie zijn. Of het voortborduren op succes. Het kan ook gewoon een hele simpele oplossing zijn voor een probleem dat je hebt als autofabrikant. In die laatste categorie vinden we de Porsche B32.
Dakar
We schrijven 1985 wanneer de Porsche B32 ter wereld komt. Het is de periode dat Porsche serieus bezig is met de Paris-Dakar rally en daarvoor de bijzondere 959 inzet. De Porsche 959 was ooit samen met de Ferrari F40 één van de snelste straatauto’s ter wereld, maar wat de 959 altijd bizar maakte is het feit dat het van origine een rallyauto is. Vering die je met een druk op de knop kunt verlagen en verhogen, een versnellingsbak met één kruipversnelling, noem het maar op. De auto moest zichzelf gaan bewijzen in de Paris-Dakar rally in 1985.
Ondersteuning
De Paris-Dakar rally is zwaar en daarom rijden er altijd ondersteuningsploegen mee met de rallyrijders. Meestal in busjes of vrachtwagens. Porsche zocht ook een gepast ondersteuningsvoertuig. Dit voertuig moest ruimte hebben voor reserveonderdelen, maar ook zijn mannetje kunnen staan in het onverharde. Porsche zag er wel brood in om een Volkswagen Transporter (T3) Syncro te gebruiken. Deze lijkt in de basis wel wat op de 959: vierwielaandrijving inclusief een ‘Gelände’-versnelling (kruipversnelling). Als een pakezel voor een bergtocht is zo’n T3 echt prima. Maar als snelheid uitmaakt, heb je een probleem. Zo’n T3 Syncro kan een 959 nooit bijbenen.
B32
De oplossing is, zoals gezegd, erg simpel. Porsche lepelde de 3.2 liter grote flat-six van een 911 Carrera achterin de T3 om zo de Porsche B32 te creëren. De T3 was vrij traag, maar de B32 versie kon 185 km/u! Zo werd het toch een beetje het bus-equivalent van een 959, want deze voor de rally ontwikkelde T3 kon zo ook aardig wat dikke auto’s bijbenen op de Autobahn. Zo schrijft Dieter Steinhauser, baas van carrosserie en aerodynamica van Porsche:
In the 80s we used prototypes of this model as VIP-Shuttle from Stuttgart Airport to Porsche R+D in Weissach. This car was real fun on the Autobahn. GTI drivers couldn‘t believe their eyes …
Dieter Steinhauser
Zeldzaam
Waarom heb je wellicht nog nooit gehoord van de Porsche B32, de gaafste bus van de jaren ’80? Omdat ze retezeldzaam zijn. Serieproductie kwam er nooit en de uiteindelijk door Porsche zelf gebruikte exemplaren zijn de enige die bestaan. Er zijn slechts zeven gebouwd.
Eén daarvan is deze grijze. Stiekem is ‘ie perfect. Hij ziet er namelijk uit als een doodnormale T3, enkel de Fuchs-velgen zouden verraden wat je echt in huis hebt. Het gaat om 231 pk en 284 Nm. En vergeet de Volkswagen-logo’s: deze Porsche B32 heeft een VIN-nummer van Porsche.
Je moet geluk hebben om een Porsche B32 te vinden, maar dit exemplaar staat te koop bij Porsche Centrum Gelderland. Het gaat dus om één van de zeven en hij ziet er tiptop uit. Deze is extra speciaal omdat hij gebouwd is voor de CEO van Porsche van 1981 tot 1987: Peter W. Schutz. Helaas kan ‘ie niet op grijs kenteken, want het gaat om de personenversie. Geld besparen gaat echter sowieso lastig worden. Want wat ‘ie mag kosten is niet bekend, maar reken er niet op dat ze er goedkoop vanaf willen. Dan maar al je vrienden meenemen in de leukste topsnelheid-run op de Autobahn die je kunt hebben.
Foto’s: Porsche Centrum Gelderland.
helaaspindakaas zegt
Er zijn er ook die door oetinger zijn geleverd met een 6 cilinder wbx, heb er een gehad als westfalia club joker.
Was een geweldig ding nog spijt dat ik hem verkocht heb.
Calimero zegt
@helaaspindakaasl ja zo een staat er nu ook op internet te koop:
T3 Westfalia Syncro Oettinger:
https://www.thecoolvw.com/nieuw-binnen-t3-westfalia-syncro-oettinger-1987/
Mooie advertentiekest:
Nieuw binnen: T3 Westfalia Syncro Oettinger, 1987.
Spiderman, Superman en Catwoman samen verenigt in een bus ?! dan krijg je deze !!
The Holygrail onder de T3′s is nu te koop….originele Westfalia Joker, Syncro 4X4, dubbel diff.
de Benzinemotor is origineel getuned door Oettinger 2300cc en levert 120pk.
De ultieme reiziger…geen bestemming is te gek voor deze zeer zeldzame verschijning.
helaaspindakaas zegt
@milan0: dat is een 4 cilinder de 6 cilinder had een 3.7 liter 6 cilinder boxer
golf1985 zegt
@helaaspindakaas: helaaspindakaas dat je hem hebt verkocht..
wimof zegt
Spijt komt altijd te laat, weet erover mee te spreken.
ghini zegt
Geweldig
ghini zegt
@ghini: wel jammer dat er geen porsche logo voorop zit..
marcomanta zegt
Dit vind ik toch wel 1 van de mooiere VW busjes, een paar jaar terug bij de Faakersee waren meerdere perfecte exemplaren te zien.
mashell zegt
En dan lopen de Porsche puristen te jammeren over de Cayenne.
madvillain zegt
Mooi ook dat Porsche destijds geen echte 959’s gebruikte omdat de ontwikkeling veel te lang duurde, daardoor gebruikten ze bij Le Dakar omgebouwde 911’s met de body van een 959, maar wel met een AWD systeem wat later in de echte 959 gebruikt zou worden.
571 PK zegt
Wat een gaaf en exclusief ding!
Gulli zegt
Keihard over de camping met dat ding