Gelukkig is er assistentie.
Ondanks dat vermogen niet het meest relevante aspect is aan een auto, is het wel een term die we heel erg veel gebruiken. Elke motor heeft ‘zoveel pk’. Dat is natuurlijk al een holle frase. Het maximum vermogen bedraagt dat aantal pk’s. Enfin, daar gaan we nog een keer dieper op in.
Voor nu wilde ik u graag meenemen naar de Mercedes-Benz 600 SL (R129). Deze kwam in 1991 op de markt. De impact van deze auto was enorm. Niet zozeer dankzij zijn opvallende styling, want hij zag er bijna hetzelfde uit als de 500 SL. De impact kwam door de 6.0 V12 die in het vooronder lag. In een tijd dat de concurrentie het moest doen met 270 tot 320 pk, had de 600 SL meer dan 400 paarden onder de kap (408 stuks, om precies te zijn).
Fast Forward naar 2019. De Mercedes-Benz SL bestaat bijna niet meer. En 400 pk is niet meer wat het was. De nieuwe Mercedes-Benz A45S AMG levert namelijk 421 pk. Jazeker, een opgepepte viercilinder levert meer vermogen dan een volbloed twaalfcilinder uit de jaren ’90. Bizar. Zoals je kunt begrijpen is er enorm veel moeite in de ontwikkeling van deze motor gestoken. Hebben ze dat alleen gedaan voor de A45 en de CLA45?
Nee, niet helemaal. Nu gaat Mercedes-Benz de motor ook gebruiken voor de GLA en GLB. Dat is op zich logisch, want die auto’s zijn opgebouwd volgens dezelfde architectuur. Maar volgens AMG-baas Tobias Moers gaat er meer gebeuren. Dat laat hij weten aan PaulTan. Moers vertelde dat er expres veel moeite en geld in het blok is gestoken. Niet alleen voor een oost-west configuratie. Met name dat laatste is een belangrijk aspect.
Daarmee doelt hij namelijk op de layout van de A-Klasse (en derivaten). Die modellen hebben namelijk de motoren overdwars liggen en zijn in basis voorwielaangedreven. De noord-zuid configuratie wordt gehanteerd bij de grotere Mercedessen. Deze uitspraak van Moers zal dus betekenen dat deze motor ook geschikt om dus in lengte geplaatst te worden.
Voordat je naar de Mercedes-dealer rent voor een E45 AMG, die kans dat die er komt is niet zo groot. Het is aannemelijker dat het M139-motorblok gebruikt gaat worden in combinatie met een elektromotor. Dit zou betekenen dat het blok te vinden zal zijn in de opvolgers van de ’43’ en ’53’ modellen, die nu nog gebruik maken van een zescilinder verbrandingsmotor (afbeelding boven).
mashell zegt
Mijn glazen bol zegt dit: over 5 jaar zijn er alleen nog maar hybrides en volledig electrische auto’s te koop (waarvan een handjevol met brandstofcel). En 5 jaar later zijn ook al die hybrides er niet meer.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: en waterstof auto’s
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: laat maar, te lang gewerkt vandaag, trusten
tenaci zegt
@lekkerlinksrijden: rust lekker uit ?
tjorque zegt
@mashell: cool een glazen bol die kan praten!
Mijn bol van vlees en bloed stuurt mijn vingers aan om te typen dat er binnen 10 jaar nog steeds verbrandingsmotoren te koop zullen zijn, maar dat dit vooral voor een exclusiever publiek zal zijn…
Dutchdriftking zegt
@tjorque: exact dit dus.
autopetje zegt
@mashell: yep en weer 5 jaar later hebben wij een luier om.
jannemaneke zegt
Hoe ze hier niet eerder zijn opgekomen is mij een raadsel.
phaeton zegt
Dit had bij het vorige model E-klasse ook al gekund ja. Of desnoods de huidige.
langejohn zegt
Zo’n knetterende viercilinder lijkt me helemaal niks in een E-Klasse.
wetdualclutch zegt
Zou mij niets verbazen als ze er op termijn twee cilinders bij plakken en met een zes-in-lijn afscheid nemen van de AMG V8…
baklava zegt
Bah. Een slee dient een 6 cylinder of een luie V8 te hebben. Niet een nerveus 4 cylinder blok dat snel kapot gaat.
lekbak zegt
@baklava: welnee, een slee dient een zee aan souplesse te hebben. Iets wat voorheen alleen te behalen was met een dikke motor, maar wat nu ook met een koperen spoeltje geleverd kan worden.
SimonMc zegt
@baklava: *Cilinder
cabriohater zegt
@baklava: Eerlijkheid gebied te zeggen dat M133 en nieuwe M139 erg mooi in elkaar zitten en goed ontworpen zijn. Al ben ik het verder wel met je eens dat dit soort motoren erg mooie dynosheets maken maar op bepaalde punten niet op kunnen tegen een zes of achtcilinder.
amersfoorter zegt
Over 10 jaar heb ik mijn r129 nog steeds!
moveyourmind zegt
De meeste mensen die in een Mercedes rijden hebben toch niet door wat voor motor er in ligt…
Of ze hebben zoveel gedronken dat ze totaal van de wereld zijn en alleen maar druk met slap lullen tegen de chauffeur…
Of de hele rit alleen maar aan het mopperen dat vroeger alles beter was. En als ze eenmaal bij de bejaardensoos afgezet zijn hebben ze er geen flauw benul meer van hoe ze daar gekomen zijn…
jajeroenja zegt
Een AMG begint voor mij nog steeds vanaf een C-Klasse en verder. Een A, GLA en dat soort geneuzel lijken meer getunede Japanners.
grasvreter zegt
15 jaar geleden ramden ze ook al 400 pk uit een 4 cilinder in de dikste uitvoeringen van de evo’s en impreza’s. Kon je toen nog iedere italiaanse supercar mee van het circuit rijden. Lukt nu niet meer.
Onehp zegt
@grasvreter: niet af fabriek.
Deze doet het wel zo ontworpen:
– koppelkromme is een plateau ipv mt Everest
– respons: turbo ook thuis onder 4500 toeren
– voldoet aan strengste emissie-eisen
– geen olie vervangen na 3000km
– totaal andere eisen (iso) qua betrouwbaarheid, draait dit vermogen jaar rond op alle bezine, warm klimaat etc
Heeft niks voor niks zolang geduurd…
Onehp zegt
@wetdualclutch: AMG heeft reeds een zes-in-lijn (53 reeks)…
wmku zegt
Ik heb zo’n SL600 r129 in mijn bezit. Ik kan je verzekeren dat ze deze kwaliteit niet meer maken..
amg55lover zegt
600 SL met de V12 kwam in 1992 pas op de markt en had 394 PK. Alleen de 600 SEL (motorcode M120980) had 408 PK.