Tja, dit zag niet niemand aankomen. Veel Nederlanders tanken nu in Duitsland. Richtig?
De brandstofprijzen houdt de gemoederen bezig. Sinds de oorlog in Oekraïne die we geen oorlog mogen noemen, zijn de energieprijzen enorm gestegen. Zo betalen sommige mensen krankzinnig veel voor een beetje gas en elektra. Ook aan de pomp is goed te merken dat de prijzen stijgen.
Gelukkig kwam de Nederlandse overheid een tijdje geleden met een korting op de accijnzen. Met deze accijnsverlaging moest het mogelijk zijn om de brandstof iets betaalbaarder te maken. Dat is niet helemaal gelukt. Ja, er was een velraging, maar ondertussen is de prijs dermate veel gestegen dat we alsnog BOVEN het niveau van voor de verlaging zitten. Aan de andere kant kun je het ook zo zien: zonder de korting op de accijnzen waren de brandstoffen nóg duurder.
Nederlandse tanken in Duitsland
Enfin, in Duitsland heeft men een soortgelijke verlaging ingevoerd. Het verschil is dat de Duitse overheid een veel grotere verlaging heeft. En als er ergens korting te halen is, zijn er Nederlanders te vinden! Volgens de kwaliteitsomroep RTV Oost staan er flinke rijen met Nederlandse auto’s bij Duitse pompstations.
De adviesprijs in Duitsland voor een litertje peut (Euro 95) ongeveer 40 cent goedkoper dan in Nederland. Dat was eerst 10 cent goedkoper. Voor die 40 cent heeft het bijna zin om te rijden. Zeker als je het kan combineren met wat boodschappen bij de Kaufland, DM, Edeka en natuurlijk de Trinkgut (ja, dat bestaat dus gewoon). Met een bijna lege tank die kant oprijden, boodschappen doen, voltanken en rustig weer terug kachelen.
Diesel en treinen ook goedkoper
Naast de benzine is de diesel trouwens ook goedkoper gemaakt, maar niet in dezelfde mate. In plaats van 30 cent eraf, is de diesel slechts 14 cent per liter goedkoper geworden. Of Nederlanders ook tanken in Duitsland voor diesel, valt nog te bezien. Dat was daar al niet echt goedkoop.
Daarnaast is er nog een maatregel vandaag ingegaan in Duitsland, het zogenaamde ‘9 euro ticket’. Daarmee kun je in principe voor 9 euro door heel Duitsland.
Dan is het nu aan jullie! Gaan jullie nu ook massaal tanken in Duitsland? Of vind je wachten in de rij op korting met landgenoten veel te bourgeoise? Of vind je je tank volgooien voor 170 euro stiekem heel erg premium? Laat het weten, in de comments!
Via: NOS
Meer lezen? Hier tank je de goedkoopste benzine van Nederland!
Edge zegt
Als Limburger die zowat tegen de Duitse grens aan woont: absoluut. Ik heb nu nog een halve tank in de auto zitten, dus ik wacht nog even een paar dagen tot die ergste drukte van bespaargekke Nederlanders voorbij is en dan gooi ik hem ook weer vol tegen het billige Deutsche tarief.
audicoupe84 zegt
Als je over de grens ook Shell tankt maakt het Shell niet uit, maar tank je bij een in Nederland niet gevoerd merk dan gaat die winst naar het buitenland. Maar de accijnzen en belastingen gaat de Nederlandse staat wel missen, hoe groter het prijsverschil, des te meer kilometers zal de Nederlander willen rijden om zijn(m/v) tank en jerrycans te vullen.
janmetdelangeachternaam zegt
Ik zie liever dat het naar de Nederlandse schatkist gaat maar kan er ergens toch wel intens van genieten, dit krijg je nou met die absurde Nederlandse prijzen
petroldrinker zegt
Tja ze doen het zelf in denhaag, als ze gewoon niet zo belachelijk veel belasting hefde hadden nederlanders minder de drang elders te tanken, ik ben juist principieel in buitenlans tanken (al gaat er maar 5l in) voor ik nl inrijdt, puur zodat ze die achterlijke hoge belasting erop missen van mijn kant,
sportabgasanlage zegt
Goedkoopste 98E5 bij mij in de buurt is €2,299. Ik woon 18km van de dichtstbijzijnde Belgische pomp (prijs daar €2,152), maar helaas een dikke 130km van de eerste Duitse pomp. Dus Duitsland is geen optie.
België is dus ook niet de moeite waard. Gewoon aftikken… Gelukkig rij ik nog geen 5000km per jaar, dus doet het ook minder pijn in de portemonnee.
rutgerg zegt
Dan woon jij vlakbij mij denk ik zo… niet dat dat heel boeiend is maar vond het de moeite waard om te vermelden ;-)
sportabgasanlage zegt
@rutgerg de Parel van het Zuiden ;)
rutgerg zegt
Hup Nac! Haha nee net iets noordelijker, Oosterhout!
timberleek zegt
Als ik met de prijzen van de NOS reken (1.85 vs 2.23) kan ik 25-30 euro besparen per tankbeurt als ik de jerrycan meepak of 20-25 zonder.
Het is 4km omrijden (op 35) om een Duits tankstation te bereiken op mijn woon-werk traject.
Zal wel gek zijn om het niet te doen.
Dutchdriftking zegt
Even kijken op google leert mij dat diesel 5-7 cent goedkoper is. Ik ga dit weekend toevallig naar Duitsland maar ik gooi hem hier wel vol. Scheelt weer een rij.
randy zegt
ik woon op 10min rijden van de Duitse grens. Afgelopen maanden veel lokaal getankt omdat het niet veel uit maakte qua prijs.
Maar deze week maar weer eens een volle tank 102 scoren bij de Oosterburen. Scheelt me te veel.
rutgerg zegt
Die Willeme doet gewoon een complete fotoshoot van zn beamer aan de pomp speciaal voor dit artikel. Das nou eens hart voor de zaak hebben.
Hubert zegt
En je kunt dan waarschijnlijk ook je bonnetje inleveren bij de baas?
baardmijt zegt
Da’s een Bimmer. Een Beamer is een brommer.
Hubert zegt
Liter super bij Europaplein in Venlo : 2,239
Net over de grens 1,889.
Op mijn tank van 75 liter zou ik 26 euro besparen.
Misschien van het weekend maar eens gaan kijken hoe het daar met de drukte zit.
erwingrunn zegt
Prijzen zijn trouwens minder gedaald dan dat ze hadden gezegd,
Zaterdag heb ik nog voor 2,12 E10 getankt in Duitsland, vandaag is het bij hetzelfde tankstation 1,98 (trouwens ook bij de andere pompen in de buurt). Ten opzichte van adviesprijs (was zo rond de 2,35) is het wel flink gedaald, maar ja die betaal je nooit aan de pomp.
potjak zegt
Dit is ansich niet nieuw en van alle tijden. Mijn schoonouders wonen dichtbij de grens en gingen voordat de prijzen hoog waren al naar Duitsland voor de boodschappen en de benzine. Scheelde al snel een paar tientjes per week. Dat maal 52 weken in een jaar en tel uit je winst. Dus ja ik begrijp heel goed dat mensen die er voordeel mee halen over de grens gaan.
petroldrinker zegt
Het grote nadeel van wonen in de randstad, je kan nergens echt veel cheaper tanken zoals als je int oosten woont… helaas voor mij (en anderen)
Robert zegt
Mensen zijn helemaal gek geworden. Vandaag stond er op de site van Omroep Gelderland het verhaal van een kerel die naast een volle tank nog eens drie jerrycans à 20 liter los meenam in de kofferbak van z’n Twingo. Je weet wel, zo’n guitig en uiterst praktisch autootje met kreukelzones van papier maché. Je veiligheid en gezondheid riskeren om zo goed 20 euro (extra) te besparen…
Ik tank zelf ook wel over de grens, maar dit soort hamstergedrag is gewoon totaal mesjogge.
karhengst zegt
Volgens de ADAC mag je 60 Liter meenemen, echter is de limiet in NL slechts 10 Liter.
Sta je dan netjes gedocumenteerd met je hoofd. En waarschijnlijk nog teveel betaald ook omdat het verschil eigenlijk veel groter had moeten zijn, maar een hoop tankstations eerst nog “oude brandstof” moeten verkopen. Kansloos.
jeroenm83 zegt
Ik doe al jaren niet anders. Met deze prijzen en beleid gun ik Nederland nog geen cent extra. Betaal al ruim voldoende belasting, maak je geen zorgen.
Plan van aanpak. RS6 volrammen met 102, jerrycans mee. Daar tanken we de Cordoba mee, en dan met de TTS nog een tourtje, en daar tanken we de Adam S mee. De beestjes worden ook even uitgelaten, en Bitburger, blaffers en biefstuk nemen we ook mee.
Das schaffen wir.
T5Power zegt
Ik woon in Duitsland (regio Sittard) en de gekte is compleet. Tientallen auto’s met Nederlandse, Belgische en Duitse kentekens in de rij bij elk van de twee tankstations in het dorp. All day long. Alsof er geen morgen meer is.
Ik kan zo niet profiteren van de zachte prijsjes en ga – als het zo blijft – van de week maar wat verder Duitsland in ;-)
Adviesprijs Shell NL 2,45 (E10)
Prijs Shell D 1,85 (E10).
Vraag me eerlijk gezegd af wie dit financiert. Ik vermoed wij belastingbetalers of ze hebben de geldpersen aangezet.
volvod5 zegt
Vanmorgen de T8 weer gevuld in Tuddern. 10 minuutjes in de rij en weer door!
seatleon zegt
Ik woon te ver van de grens om het rendabel te kunnen doen. Daarnaast merk ik ook in mijn gedrag dat ik niet snel om rij voor goedkopere benzine. Op vakantie rij ik ook meestal door Luxemburg heen ipv te stoppen. Geen zin om in de rij te staan om 2 tientjes te besparen.
Erik zegt
Ik hou het gewoon bij LPG voor momenteel € 0,949 in de stad. De meerprijs aan houderschapsbelasting van € 16,- per maand zijn met 15 liter tanken al terugverdiend.