Na jaren opgesloten te zijn in een kelder, wekt BMW de enige echte M8 ooit weer tot leven. Affengeil!
Tsja het is eigenlijk gek. BMW is een Duits premium merk dat bekend staat (stond?) om zijn ‘sportief’ rijdende auto’s met zeer fraaie motoren. Je zou zeggen dat dit de ideale basis is om ook een non-plus-ultra sportwagen aan de man te brengen. Doch tot zover is dat eigenlijk nooit gelukt. Elke keer dat BMW het een beetje probeerde, faalde die poging jammerlijk. Althans, in ieder geval als je het puur commercieel bekijkt.
De BMW M1 was bijvoorbeeld zo’n legendarisch drama. De auto kreeg dan ook geen opvolger. Toch ging BMW in de jaren ’80 weer een über-blepper ontwikkelen. Dit keer moest het een hele snelle GT worden in plaats van een middenmotor supercar. De auto kreeg de tot de verbeelding sprekende naam ‘8-Serie’ mee. Dat signaleerde aan het kopende publiek dat deze ranke coupé nog een stapje hoger stond dan de oude vertrouwde Siebener in de pikorde.
De E31 8-Serie kwam op de markt in 1989 en was aanvankelijk alleen als V12 beschikbaar. Het was de bedoeling dat er daarboven ook nog een M8 op de markt zou komen. Doch zo ver kwam het helaas niet. De jaren ’80 waren officieel voorbij. De supercar-gekte zwakte af. ‘Normale’ 8-Series werden maar mondjesmaat verkocht. Alleen lieden als LL Cool J wilden en konden er een kopen. Maar goed hij kon dan ook roze koeken verkopen uit de achterbak op de hoek van de straat, of iets dergelijks. Enfin, bij BMW schatte men in dat verder investeren in een nog veel snellere en duurdere M8 geen vruchten af zou werpen.
Twintig jaar later kwam het grote publiek erachter dat dit eeuwig zonde was. Pas toen bleek namelijk dat BMW al best ver was met de ontwikkeling van een prototype. Deze had in de basis dezelfde V12 onder de kap als de 850CSi, maar ‘in de basis’ heeft hierbij de nadruk. De V12 met een inhoud van 6.0 liter, had namelijk liefst 640 atmosferische pk’s. Let wel, dit was het begin van de jaren ’90.
Los van de motor an sich, had de M8 nog veel meer gave technische eigenschappen. De krachtbron was namelijk zo ver mogelijk naar achteren en naar beneden geplaatst, maar daardoor was er geen ruimte voor wet sump smering. Zodoende pasten de techneuten van BMW dry sump smering toe. Op zich niet heel raar bij een heel sportieve auto. Wat echter wel bijzonder was, is dat de olietank omwille van de ruimte achterin zit en de leidingen van de olie door het dak heenliepen. Een van de techneuten claimt dat je de olie kan horen lopen als deze heen en weer gepompt wordt.
Het uiterlijk van de M8 werd subtiel aangepakt met agro bumpertjes en vooral ook met Porsche 944esque box flares. Geen enkele auto is daar ooit slechter van geworden en de M8 dus ook niet. Het mocht dus echter allemaal niet zo zijn. De motor vond in iets aangepaste vorm zijn weg gelukkig wel naar de legendarische McLaren F1, naar de BMW V12 LMR en later naar een E53 X5. Maar de M8 zelf zag nooit het daglicht. Of nou ja, totdat die 5-Serie coupé die ze nu niet meer 6-Serie maar 8-Serie noemen op de markt kwam dan.
Na ongeveer twintig jaar in anonimiteit en daarna nog tien jaar wegstoffen in de krochten van BMW’s ‘geheime’ museum, krijgt de enige echte M8 nu echter alsnog zijn dag in de zon. Letterlijk, want BMW gaat de auto helemaal klaarmaken voor de straat. Als dat zover is en het mooi weer wordt, mag ‘ie na drie decennia eindelijk buiten spelen. Nou is de (auto)wereld wel wat veranderd in dertig jaar. Maar toch, als een moderne M8 dit gevaarte ziet opdoemen in de binnenspiegels, zal die toch redelijk nerveus worden…
marcomanta zegt
Dat was de tijd waarin BMW nog echte auto’s op de markt bracht, tegenwoordig zijn het 3 cilinders met voorwielaandrijving of zo een nep EV plat geslagen hokje. De hedendaagse “dikke” BMW’s hebben een te softe sound helaas, ik hoor toch liever de 6 in lijn brullen welke iets gekieteld is.
CL65 zegt
Doug is het met je eens; https://youtu.be/n545jb7pq70
mashell zegt
@marcomanta: “nep EV plat geslagen hokje” dat zijn wel zo ongeveer de laatste woorden die ik zou kiezen om de i3 of de iX mee te omschrijven…
f40racer zegt
@mashell: Ik denk niet dat hij die modellen omschrijft
marcomanta zegt
@mashell: de i3, werkelijk, dit lijkt totaal niet op een BMW, je zou er ook een Tata logo op kunen zetten en dan vindt iedereen een lachwekkende auto.
Pascal zegt
Poaaah lekker man… goeie ouwe tijd zo’n heerlijker bimmer. Bescheiden niertjes trouwens vergeleken bij de hedendaagse modellen :)
marcomanta zegt
@Pascal: helemaal mee eens
MaartenD zegt
Super!
saxoke zegt
640pk. Volgens mij toen zowat t meeste wat een “normale” auto te voorschijn toverde. Zomaar bijna t dubbele van wat de 850 onder de kap had. Echt mooi heb ik deze auto nooit gevonden, wel bijzonder omdat het zo een zeldzaamheid is/was maar er hier in de buurt toch 2 rondreden.
E34M5Touring zegt
Op de Mac F1 na zou dit de krachtigste zijn geweest.
e38ossie zegt
@E34M5Touring: de McLaren F1 had 627 pk. Dus iets minder.
saxoke zegt
@E34M5Touring: prachtig toch!
f31bmw320d zegt
@E34M5Touring: de McLaren had toch 612pk of heb ik dat verkeerd onthouden? Heb het niet nagezocht
e38ossie zegt
@f31bmw320d: dat was de raceversie. Had te maken met de regelementen.
saxoke zegt
@f31bmw320d: k heb net even gekeken, 627pk
saxoke zegt
@E34M5Touring: deze “oude” M8 heeft gewoon meer vermogen dan de huidige M8 Competition
maarteno zegt
plus dat ze waarschijnlijk groot en deels dezelfde basis hebben…beide BMW V12’s….
scrmeagle zegt
Niet te vergeten de Alpina B12 V12 5.7 E31 Zijn er 57 van geproduceerd!!
loggy zegt
Ik zeg niet dat vroeger alles beter was, maar voor BMW klopt die uitspraak redelijk. Dit is toch gewoon genieten!
vaakbenjetebang zegt
Gaaf apparaat, gaaf verhaal. De realiteit is echter dat deze nog een orde van grootte onverkoopbaarder zou zijn geweest dan de gewone E31 al was. Wie toen in dit segment wilde kopen, zocht niet bepaald een BMW.
moveyourmind zegt
Nog net zo sexy als toen hij nieuw was.
En helaas ook nog net zo onbereikbaar, ook al is mijn salaris honderden keren hoger dan de 5 gulden zakgeld die ik toen in de week had.
e38ossie zegt
Ik weet nog wel dat ik de Auto,Motor und Sport van m’n vader destijds las en er spionagefotos van deze auto in stonden. Ik was toen behoorlijk onder de indruk. Helaas daarna weinig meer van vernomen tot BMW hem een paar jaar geleden weer uit de kelder haalde en hem voor het eerst aan het publiek liet zien. Mooi dat hij nu weer gerestaureerd is. Ik heb er wel 2 modelletjes van.
deeberton zegt
jullie vinden de oude bmw’s niet mooier, jullie missen het om jong te zijn
rrfm zegt
De oude 8 serie is wat mij betreft de mooiste bmw ooit
De huidige is de naam niet waard.
rrk147 zegt
Ik vind hem niet erg mooi, door de aanpassingen; De spiegels, bumpers en de luchtinlaat voor het achterwiel komen mijn inzien toch iets te veel after-market over. Het ontwerp is in de basis juist erg mooi, en heeft dat niet nodig vind ik. Maar de motor is wel erg bruut! Ik denk dat Mercedes, maar ook Porsche en Ferrari hier nauwelijks een antwoord op zouden hebben als de M8 op de markt zou komen.
Zeker omdat zoiets niet meer wordt gebouwd, door de dsg-automaten klinkt en turbo’s klinkt het steeds meer hetzelfde, en deze M8 zal denk ik geweldig klinken.
David zegt
Oei, hier mist wat informatie, want de 8 serie kwam ook heel prominent voor in één van de videoclips van Prince.
In knalgeel in de clip Sexy M. F.
Of dat sponsoring was weet ik niet, maar zkh Prince had wel een iets groter bereik dan LL Cool J…