Uber verbiedt auto’s met verbrandingsmotor, dus je moet een elektrische auto kopen om voor ze te mogen blijven rijden.
Uber, de dienst waarbij de rechter eraan te pas moest komen dat er sprake is van een dienstverband. Door het profiteren van deze chauffeurs kun je goedkoper van A naar B en kan Uber flink wat centjes verdienen. Een win-win dus!
Waarom chauffeurs überhaupt (pun intended) een via Uber hun diensten verlenen, is ons een raadsel. Nou ja, eigenlijk niet.
Uber verbiedt auto’s met verbrandingsmotor
Net als met Thuisbezorgd en Booking heeft Uber het voordeel dat er een enorme gebruikersgroep is en dat je simpelweg bent aangewezen bent op die partijen. Als jij voor Uber wil gaan rijden, moet je maar alvast hard gaan sparen, want binnenkort moet je een elektrische auto hebben. Uber verbiedt namelijk auto’s met een verbrandingsmotor.
Uber-CEO Dara Khosrowshahi wil namelijk alleen maar elektrische auto’s in de vloot hebben. Nu is dat geen groot geheim, hij heeft al vaker aangegeven dat dat het doel is. Er is nu echter ook een deadline aan verbonden. Dat laat Khosrowshahi weten aan CBS News.
Klanten zullen er eerder om vragen
Uber verbiedt de auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2030, dus de chauffeurs hebben nog even de tijd om te wisselen. Het zal zo maar kunnen dat de omslag al veel eerder komt. Ga maar na, elektrische auto’s worden betaalbaarder en zijn goedkoper in onderhoud om te rijden. Zeker voor de Uber-taxi’s in de stad is de winst voor de chauffeur enorm.
Maar het zal waarschijnlijk nóg sneller gaan door groepsdruk. Niet alleen omdat je collega-chauffeurs zich verheven voelen vanwege hun superieure Tesla, maar vanwege de klanten. Vanaf volgende week kunnen de passagiers namelijk selecteren dat ze met een EV gereden willen worden.
Uber komt ook de chauffeurs tegemoet. Zo kunnen ze een dollar per ritje meer krijgen en regelt Uber korting voor om de auto’s te laden. Ook heeft Uber met Hertz een samenwerking. Dan kan een chauffeur voor omgerekend 350 euro per week een Tesla Model 3 rijden met onbeperkte kilometers.
Meer lezen? Dit zijn 5 richtlijnen voor taxi-chauffeurs!
Jens zegt
Wat een onzin.
steephh zegt
@jenssssss
Een chauffeur wil lekker comfortabel wachten op zijn volgende klant. In de winter in een koude, stilstaande auto wachten met beslagen ramen nodigt mensen niet uit om in de taxi te stappen. Op warme zomerdagen zonder airco in de auto wachten zal ook niemand doen, zeker niet wanneer de chauffeur sjiek in pak is gekleed. Daar waar bij een auto met brandstofmotor de gehele motor moet draaien om de airco / verwarming te laten draaien, is dat bij een EV in het geheel niet nodig.
Uber wil ervoor zorgen dat geen overlast door mensen met draaiende (voor sommige mensen stinkende) brandstofmotoren. Dit straalt namelijk niet positief af op het bedrijf.
Dat mag jij natuurlijk onzin vinden, maar vanuit Uber kan ik me die stap goed voorstellen.
reactief zegt
Je kunt al vrij lang aanklikken dat je met een EV gehaald wilt worden. Dat doe ik altijd als die mogelijkheid er is. Ik ga geen ronkende stink diesel sponsoren die non-stop de motor laat draaien in de stad.
kniesoor zegt
Hoeveel deugpunten kan je daarmee verdienen ?
fanboy zegt
@amghans: Ik snap hem wel. Ik heb in een stad gewoond, en op een gegeven moment wat van die taxi’s wat dichterbij gehad met van die altijd lopende motoren. Gadverdamme, gelukkig werden die snel weer weggestuurd daar, anders kon ik de deuren/ramen niet eens open hebben op een mooie zomerse dag door de stank.
kniesoor zegt
Geruime tijd in de grote stad naast een vrij grote taxistandplaats gewerkt. Daar stonden de motoren van de taxi’s – een enkele uitzondering daargelaten – allemaal uit tot het moment, dat ze een klant hadden. Ook in de winter. Moet aannemen, dat dat in andere grote steden ook zo gaat.
berlinetta zegt
Ik zie de meeste taxi’s anders ook vaak met draaiende motor wachten. Misschien dat het nu wat minder is nu dieselprijzen de pan uitrijzen.
steephh zegt
@amghans Zelfs al zou je verhaal waar zijn, dan is dat enkel een observatie vanuit jou op één specifieke plek.
Er zijn meer dan genoeg artikelen in de media te vinden. En je kan het eigen ogen zien bij je lokale drukke taxistandplaats. De taxibranche benoemt de problemen van met draaiende motor zelfs nog in hun vakblad: https://www.taxipro.nl/straattaxi/2018/03/07/maatregelen-tegen-taxi-overlast-nog-zonder-effect/
Een chauffeur wil lekker comfortabel wachten op zijn volgende klant. In de winter in een koude, stilstaande auto wachten met beslagen ramen nodigt mensen niet uit om in de taxi te stappen. Op warme zomerdagen zonder airco in de auto wachten zal ook niemand doen, zeker niet wanneer de chauffeur sjiek in pak is gekleed. En helaas helaas, de airco én verwarming werkt alleen maar met draaiende motor in een ICE-voertuig..
Het zou je sieren als je eens naar mensen en hun argumentatie luistert in plaats van je ogen en oren te sluiten en gelijk over deugen tegen @reactief begint haha.
kniesoor zegt
Artikel uit 2018. We leven inmiddels in 2022.
‘t Past misschien niet in je narratief, maar dat doet niets af aan de feitelijkheid van m’n observatie. Veel chauffeurs staan als ze op een klant wachten buiten hun oto’s te praten met collega’s. Al dan niet met een bekertje koffie en/of een sigaretje erbij. Moet daar wel bij vermelden, dat de gemiddelde taxichauffeur hier niet zo van de pakken/kostuums/jasjes is. In de zomer is het een overhemd of een polo. En in de winter trekken ze kennelijk liever een jack aan. Dat ze achterin doen als er gereden moet worden.
steephh zegt
@amghans
Fascinerend hoe een artikel van enkele jaren oud waarin feitelijk gemeten overlast met draaiende motoren wordt benoemd, door jou als volledig irrelevant beschouwt wordt; waar tegelijkertijd jouw eigen observatie uit het verleden ineens wel goed genoeg is. ;)
Wat je ogenschijnlijk nog steeds niet beseft: jouw observatie is net zoveel waard als de mijne. Beide observaties kunnen zowel volledig waar zijn tot volledig gelogen. Júist daarom kwam ik juist met een onderbouwing vanuit de branch om aan te tonen dat het ook echt anders kan liggen.
Ik raad je nog wel aan om eens op te zoeken in welke context je het woord narratief nu het beste kan gebruiken, want hoewel erg populair in sommige kringen tegenwoordig (net als het gebruik van het woord deugen): hier slaat het gebruik kant nog wal.
mijosu zegt
Ik proef ontkenning van de realiteit
kniesoor zegt
Covid-19 gehad ?
reactief zegt
Top opmerking! Deugpunten… vertel eens, wat is het precies.
En verdien jij met je opmerking dan weer punten waarmee ik jou in een hokje kan stoppen?
kniesoor zegt
Qua dat eerste : dat weet je prima.
Qua dat tweede : dat mag jij bepalen 🙂
steephh zegt
@amghans
Haha mooi de vraag ontwijken ook. Wat is het nou? Of heb je per ongeluk iets geroepen waarvan je eigenlijk niet goed weet hoe je het moet omschrijven?
Homer55 zegt
Maat, je snapt toch gewoon wat hij bedoelt of niet?
steephh zegt
@homer55 dat weet je prima ;)
Homer55 zegt
Mooi, hoeven we geen youtube verpissen discussie te houden 🤪
heckblende zegt
1 HALO
petroldrinker zegt
Compenseren we elkaar mooi, ik weiger het in een EV te stappen, want ik wil die onzin weer niet sponsoren
e36thuglife zegt
Ja leuk dan is me ritje uit de stad een uur ipv 10 min omdat ie onderweg nog moet opladen dus dan kan ik ipv 1x lekker 5x wodka red bull met MDMA kotsen achter in de waggi.
mashell zegt
Als Uber dat wil is het dan niet dat Uber dat moet regelen? Als mijn werkgever wil dat ik een roze uniform met gele stippen draag dan regelen zij dat. Of is Cliniclowns een veel betere werkgever dan Uber?
Henkie zegt
Ik denk dat bij de cliniclowns de clowns de werknemers zijn.
En bij Uber zitten de cliniclowns in het bestuur.
karhengst zegt
Ze bieden toch een dienstwagen aan. Wel 350/week maar met een beetje hart voor de zaak mag dat toch geen probleem zijn?
petroldrinker zegt
Dus jij betaald ook graag uit je eigen portemonee om voor je werkgever te kunnen werken? Beetje raar niet…
knoopa zegt
@mashell Het verschil is dat Uber in deze geen werkgever is. Je werkt als zzp’er via Uber als ik hun website moet geloven. Ze hoeven dus helemaal niets voor je te regelen, ze zorgen alleen dat mensen bij jou terecht komen. Uber kan dus gewoon alleen klanten bij je aanbieden als je een EV hebt, wil je geen EV rijden, dan ben je vrij om je klanten via een andere weg te zoeken.
mashell zegt
Daar denkt de rechter anders over:
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Amsterdam/Nieuws/Paginas/Uberchauffeurs-vallen-onder-CAO-Taxivervoer.aspx
knoopa zegt
@mashell geen idee of er sindsdien iets is veranderd of hoe de afspraken precies zijn aangezien ik zelf nooit voor Uber heb gewerkt maar als ik via hun website doorklik op chauffeur worden dan komt er een stappenplan tevoorschijn waarin wordt verteld dat je zelf je lessen, licentie e.d. moet betalen, een eigen auto moet hebben, en moet inschrijven bij de KVK. Ook zijn er zover ik kan zien geen afspraken dat je alleen via Uber klussen aan mag nemen, mag je klussen weigeren en loop je zelf het risico als er geen klussen zijn. Volgens de wet DBA wordt je dan gewoon als zelfstandige gezien.
Kan natuurlijk zo zijn dat het in de werkelijkheid anders is of dat ze sinds deze uitspraak iets aan hun werkwijze hebben veranderd maar zoals ik het lees op hun website ben je zelfstandige dus hoeft Uber niets voor je te doen behalve klanten naar je toe sturen.
okmer zegt
Kan ik dan door het vinkje uit te zetten een mooie ICE taxi krijgen? Zo een waar je achter op een comfortabele achterbank zit zonder die irrritante coil whine geluiden van die elektrische taxi’s?
Edge zegt
Ach, ik vind het wel prima. De vaak korte taxiritten van punt A naar B in een grote stad met veel start-stopverkeer zijn bij uitstek ritjes waarvoor een EV zich perfect leent.
bmwadept zegt
@Willeme, in Nederland is al mogelijk om bij Uber en Bolt elektrische taxi’s te bestellen ipv ICE.
In Amsterdam zijn er afspraken dat taxi’s in 2025 elektrisch dienen te zijn. Ook Uber en Bolt.
Al met al gaat het hier om een boodschap dat niet van toepassing is op Nederland.
bmwadept zegt
Voordeel van EV taxi’s is dat ze zuinig zijn in stedelijke omgeving. Meeste ritten vinden ook plaats in de stad.
mashell zegt
Kleine correctie: EV’s zijn altijd zuinig. Auto’s met verbrandingsmotoren zijn juist zo verkwistend met brandstof in stedelijke omgevingen dat het meerverbruik op hogere snelheden eigenlijk niet eens opvalt.
Diesel Rocks zegt
EV’s zijn levensgevaarlijk. Als ik al die spontane EV branden zie op youtube dan voel ik me niet veilig als ik bovenop zo’n 600+ kilo accu-bom zit. Als alle Ubers EV’s zijn dan neem ik wel een taxi. Nouja, niet nodig. Ik rij zelf een fatsoenlijke en veilige en schone diesel.
steephh zegt
@diesel435d
Voertuigen met accu’s branden vooral langdurig maar minder intens, in tegenstelling tot voertuigen op fossiele brandstof: die zijn vaak fel en relatief kort.
Als je filmpjes van spontane heftige EV branden ziet dan is het wellicht goed om even over je achterhoofd te krabben: het is niet voor het eerst dat er massaal desinformatie verspreid wordt over bijvoorbeelde brandende CNG bussen onder de titel: “dit zijn brandende accubussen”.
https://www.reuters.com/article/factcheck-bus-fire-idUSL2N2WN1L4
Onzin verspreiden is dus nergens voor nodig. Zegt oa. de ANWB, maar blijkt ook uit onderzoek van de Dekra. Net zo veilig of minstens zo veilig als auto’s op dinosap.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/zijn-elektrische-autos-brandgevaarlijker
Als de irëeele angst dat je voertuig in de brand vliegt zo heftig opspeelt, dan raad ik je aan om juist elektrisch te gaan rijden. Elektrische auto’s vliegen namelijk zelfs minder vaak in de brand:
https://www.trouw.nl/binnenland/elektrische-auto-s-blijken-relatief-veel-minder-in-brand-te-vliegen~bbdc94c5/
Neemt natuurlijk niet weg dat het blussen van een EV nog niet zo heel gemakkelijk is en tegenwoordig wordt dat vaak gedaan door het gehele voertuig onder te dompelen. Ook op dat gebied zijn er gelukkig allerlei ontwikkelingen om het blussen eenvoudiger te maken.
https://www.nu.nl/auto/6211582/minibrandblusser-moet-elektrische-autos-redden.html
rulefollower zegt
Het lijkt me dat dit lokaal beleid gaat zijn. Half Brazilië is uber chauffeur (en de andere helft maakt er gebruik van).
Niet 1 ervan is een EV.