Hoe verpest je het goede humeur van Volkswagen CEO Martin Winterkorn? Heel simpel! Je laat hem kennismaken met de nieuwe Hyundai i30 [aka VW Golf killer] en hij wordt gelijk stront chagrijnig vanwege de goede kwaliteit die hij ziet. Betere reclame kan Hyundai zich niet wensen.
Tijdens de IAA van Frankfurt zien we VW baas Martin Winterkorn samen met zijn trouwe volgelingen de Hyundai stand betreden om de gloednieuwe Hyundai i30 eens aan een nadere inspectie te onderwerpen. Persoonlijk vind ik het mooi (en goed) om te zien hoe de CEO van zo’n groot bedrijf de moeite neemt om persoonlijk te zien waar de concurrent mee bezig is. En het lijkt erop dat Martin de schrik van zijn leven krijgt.
We zien hem eerst (met een magneetje?) bij de achterklep staan en vervolgens de voorbumper checken (op naden?) en daarna gaat hij achter het stuur zitten. Winterkorn is vooral onder de indruk van het verstellen van het stuur. Dit gaat namelijk heel soepel en vooral zonder rammeltjes of kraakjes. Hij is zo onder de indruk dat hij meteen Klaus Bischoff (Executive Director of Volkswagen Design) bij zich roept om te vragen waarom VW dat niet heeft.
Er wordt vervolgens iets gemompeld over het feit dat ze het wel eens ontwikkeld hebben, maar dat het te duur was om in productie te nemen. Ook zien we Martin nog stoeien met een meetlint om het interieur op te meten. Na een paar minuten heeft hij het wel gezien en verdwijnt hij weer chagrijnig van de Hyundai stand.
Als we straks horen dat de introductie van de nieuwe Golf is uitgesteld kunnen we wel raden wat daar de aanleiding voor geweest is. (via: autoblog.it)
PS Is er iemand een beetje handig met videobewerking? Ik voorzie namelijk wat grappige ondertiteling bij deze video :D
sdk16420 zegt
Waarom doet ie geen gangster lean?
RickB zegt
Je moet weten wat je concuenten te bieden hebben…
Zo zag ik gister Thomas Berge bij een goud handelaar zitten, familie/vrienden? Of is hij in geld nood? Je kan elke verhaal zo mooi maken als je zelf wilt!
AudiQuatro zegt
mwah hij lacht ze niet uit bij Hyundai Maar hij zegt nou ook weer niet dat VW zo achter loopt! Hij zou zich beter eens over de prijzen en optie lijst kunnen buigen! Value voor money is nou niet bepaalt het sterkste punt van de Duitsers!
RickB zegt
@AudiQuatro: Tja, het Vlaue for money bedrijfje heet binnen de VAG kringen: Skoda.
RickB zegt
@RickB: Value…
deedrieen zegt
@RickB: En dat merk je dan ook echt aan alles. Rijd nu zelf verplicht rond in een nieuwe Skoda Fabia, maar zelfs een alfa 146 is nog luxer van binnen. Value for money is dan Seat Ibiza waar het toch allemaal wat mooier is. Skoda is wat mij betreft toch de minste van de 4 (A1, Polo en Ibiza).
Weet niet hoe het met octavia en Superb is maar de Fabia is echt een straf om in te rijden. Vooral als je gaat vergelijken met concurrentie: Punto, c3, fiesta enzovoorts.
Zal blij zijn als weer van de VAG af ben, want inderdaad voor het geld en leuk rijden moet je niet bij VAG wezen, tis het allemaal net niet. Vooral niet als ze nu de Koreanen als maatstaf gaan gebruiken. Bah arrogante kudt duitsers.
RickB zegt
@deedrieen: Dan had je de wat duurdere moeten nemen…
Je hebt de Polo Bluemotion en de Polo Highline, verschil merkt je aan alles! Hard/zacht dashboard, isolatie, etc.
Truttenschudder zegt
@RickB: Die Bluemotion is ook een baalbak. Heb er les in gehad, ding was z.g.a.n. Ding klinkt alsof je ‘m aan ’t vierendelen bent en is niet vooruit te branden.
RickB zegt
@Truttenschudder: Logisch, het is een Bluemotion, mensen met zo’n ding gaan niet voor de snelheid, maar voor de portemonnee!
911GT2 zegt
@deedrieen: Ik rijd 3 jaar Octavia en ga volgend jaar naar de Superb. Op de IAA ben ik van de Superb direct naar de passat gelopen… guess what… precies dezelfde materialen van binnen. Verschil, bij de superb zit je achterin een stuk rianter… Octavia – Golf zelfde verhaal. Ik krijg nog steeds mensen de mee rijden die zeggen: “wow, dit is gewoon een luxe auto van binnen!”
norge zegt
Ik denk dat de rechercheur zijn dag nu ook verpest is .
:D
sdk16420 zegt
@norge: +1
speedlimit zegt
@norge:
Whahaha +100 ;)
Beter kan ik t niet verwoorden.
rechercheur zegt
@speedlimit:
Jij hebt wel vaker moeite om bepaalde zaken zelf te kunnen verwoorden, en kom je niet verder dan “vind ik ook” of iets van gelijke strekking.
Ik zit nog steeds op je te wachten m.b.t. het up! artikel, maar daar ben je blijkbaar met de staart tussen de benen vertrokken … Als je het echt niet begrijpt, dan wil ik het best uitleggen wat Volkswagen nu precies bedoelt, geen enkel probleem.
:-)
speedlimit zegt
@rechercheur:
En ik zit nog langer te wachten in t GTR topic…dus weet wat je zegt over de staart…
En hou t on-topic anders heb je weer n edit te pakken…het gaat hier over de hyundai.
Ben absoluut geen hyundai fan maar moet zeggen dat ze hun zaken aardig op orde beginnen te krijgen.
rechercheur zegt
@speedlimit:
Ik lees in de kopregel “VW” en “Hyundai”, dus vandaar mijn vraag inzake de Volkswagen up!. Ik zie echter nergens iets over Nissan staan, dus … graag on-topic blijven.
Maar nogmaals; ik leg je maar al te graag uit wat Volkswagen bedoelt met “tussen twee onderhoudsbeurten (grote beurt) ligt een termijn van 60.000 km met een maximum van 4 jaar”. Dat is namelijk ook een ‘dingetje’ wat Martin Winterkorn binnen zijn organisatie goed voor elkaar heeft.
speedlimit zegt
@rechercheur:
Punt 1: het gaat hier niet specifiek om de up daar is n apart topic voor.
Punt 2: ik heb t niet over Nissan dat doe jij.
Directe concurrent v/d i30 is de golf maar goed appels met peren vergelijken ben je goed in.
Zo vergeleek je in t up topic de vw up met n kia rio.
En nu weer on-topic!
rechercheur zegt
@speedlimit:
Als het om inhoud gaat, dan begin je weer de foumclown uit te hangen en probeer je soort van grappig te zijn. Het enige wat jij kunt is andere nakletsen om vervolgens te melden “vind ik ook”. Verder heb jij nog nooit zelf enige essentiële onderbouwing op kunnen lepelen. Hoe vaak jij al op je bek bent gegaan, om vervolgens spijkers op laag water te gaan zoeken ….
speedlimit zegt
@rechercheur:
“Als het om inhoud gaat”
Dus vandaar dat je niet reageert op punt 2?
Probeer t on-topic te houden GTR ;)
rechercheur zegt
@speedlimit:
Spijkers op laag water, tot meer ben je niet in staat gebleken.
Dus zet nu je rode pipo-neus maar weer up!, daar ben je immers wel goed in.
speedlimit zegt
@rechercheur:
On-topic dan maar…onvolwassen gedrag wanneer je betrapt bent kennen we al van je ;)
rechercheur zegt
@speedlimit:
Pipo de Clown: ga je nog een keer reageren over die fantastische #FAIL van je bij het up! topic, of is dat helaas toch niet haalbaar voor je gebleken ? ….
speedlimit zegt
@rechercheur:
Blijf nou eens on-topic…in t up topic staat hetgeen wat ik vermeld heb.
Zal alleen lastig zijn om met jouw tunnelvissie de relevante info eruit te halen GTR.
rechercheur zegt
@speedlimit:
Hahahaha, eerst citeer je een niet relevant stukje tekst over verlengde onderhouds- intervallen van Volkswagen ….
Vervolgens geef je aan dat VAG dan maar niet de regeltjes zo had moeten opstellen; “of wil je zeggen dat je na 2 ton niet scheef aangekeken wordt voor je 1e beurt?” … Tsja, en dat staat er juist dus niet, kwestie van leren lezen …
Als ik dan vervolgens voorstel om even uit te leggen wat er wel staat, dan taai je af ….
:-)
speedlimit zegt
@rechercheur:
On-topic blijven…up geneuzel doe je maar in t desbetreffende topic.
Enne…ik zie in t artikel niks over Nissan staan dus hoe kom je daarbij GTR?
rechercheur zegt
@speedlimit:
Hahaha, 02:02 uur, kon je er alweer niet van slapen ?
Ik zie ook niets over Nissan staan, jij sluit vrijwel iedere reactie af met GTR. Wie blijft er niet on-topic ?? …
Zou het nog lukken om een keer inhoudelijk te reageren, of ben je daar niet toe in staat ..
speedlimit zegt
@rechercheur:
Moeilijk he sarcasme ;)
In t GTR topic heb je nog wat uit te leggen…valt nu t dubbeltje?
rechercheur zegt
@speedlimit:
Mmwhwahwahaha, en je gaat het nog uitleggen ook … #FAIL
speedlimit zegt
@rechercheur:
Zolang je niets aan kan tonen middels ’n test blijft ’t n dikke FAIL voor jou.
Zie je nu nou zelf ook in dat wanneer je jezelf klem lult je meteen niet meer op inhoudelijk niveau door gaat…gniffel gniffel :)
rechercheur zegt
@speedlimit:
Mhwahaha, en je gaat het gewoon nog een keer uitleggen … #DOUBLEFAIL
:-)
speedlimit zegt
@rechercheur:
Nou ja je niveau is nu wel duidelijk he…ontopic dan maar GTR ;)
rechercheur zegt
@speedlimit:
Als jij een keer je best gaat doen om met relevante en inhoudelijke argumenten een discussie aan te gaan, in plaats van je oeverloze gezever, dan mag je jezelf natuurlijk weer braafjes melden. Tot die tijd graag gewoon even je grote smoel houden, en die tijd ondertussen nuttig besteden door lekker met kostprijsberekeningen en grammatica te gaan oefenen, misschien dat je paps je daarmee kan helpen …
;-)
speedlimit zegt
@rechercheur:
Maar wel bij de les blijven he en niet eromheen draaien net als in t GTR topic ;)
dennisr zegt
tja, hyundai is zo gek nog niet blijkt wel :lol: maarja ik ben een merkmongool :lol:
agera zegt
@dennisr: merkmongool leuke woord :) je bent niet de enige hoor :P
norge zegt
Het lijken wel een stelletje Chinezen die de maten opnemen voor hun volgende copie ,volgende Golf wordt een Hyundai copie ?
desjonnies zegt
Doet me een beetje denken aan deze :
http://www.youtube.com/watch?v=FNmBauXYzgc
dennisr zegt
@desjonnies: hahaha geniaal :)
burninrubber zegt
@desjonnies: Hahaha lol
hondafanatic zegt
Hyundai verbaaste mij ook hebben zelf een ix 35 besteld en die komt deze week binnen maar ik stond versteld van het design en het bedienings gemak
w0o0dy zegt
Heb de video nog niet gekeken (mobiel..) maar helemaal grappig als je bedenkt dat de Golf 7 al bijna klaar is en volgens mij zelf al in de testfase zit. Winterkorn kent die auto natuurlijk ook. Dus een kleine vertraging zou best eens kunnen, of ze gaan extra uren verspijkeren binnen de deadline.
Een wijs man riep bij het artikel over de tweestrijd tussen Toyota en VW al dat VW beter op Hyundai/Kia kon gan letten dan strijden met Toyota… oh nee, ik zei dat zelf..
Met de i30 en de i40 heeft Hyundai twee sterke nieuwe “middl of the road auto’s” gebouwd en dat is precies VW’s positionering. Middle of the road qua ruimte, rijkwaliteiten en uiterlijk, met een interieur dat net iets beter lijkt dan de concurrentie. Logisch dat VW deze i30 meer dan gemiddeld interessant vindt. Nieuwe Passat en Golf zullen beter moeten worden om in aantllen niet teveel te verliezen, vergeet hoger marktaandeel… da’s wel ens anders geweest.
SimonMc zegt
Jullie posten expres zo’n dingen voor Rechercheur he?
Well, carry on…
sebasjuhh zegt
@SimonMc: al het autogerelateerd nieuws is welkom.. niet zo huilen joh
HZW zegt
Leuk filmpje. :)
kaasboerin zegt
Het wordt misschien wel een beetje opgeblazen, alleen grappig dat ‘ie ’t zelf doet en niet 1 van z’n lapdogs. Like a boss. Zal wel leuk zijn om voor hem te werken, hij straalt arrogantie uit en vrolijk is ‘ie ook niet.. :lol:
brekkenbats zegt
Wat een zielig volk dat van VW AG!!! Geen wonder dat ie door Suzuki is uitgekotst! Zielige CEO’s maken zielige produkten.
Lan_Evo zegt
“Reality hits you hard bro.” :P
quattropower zegt
@Lan_Evo: Haha, +1
raphael zegt
Komt er na een ‘vrouwen autoblog’ en het ‘groene autoblog’ ook een autoblog.nl voor volwassenen? Harstikke leuk voor de ratings natuurlijk die pubers die hier via geenstijl terechtkomen maar ik heb het een beetje gehad met de RTL Boulevard manier van schrijven hier. Elk artikel bevat wel tig keer het woord fail, of BREKEND, alles wordt overdreven. Net als in de Telegraaf en dergelijke tokkiemedia.
pexiges zegt
@raphael: die is er al: iets met auto en visie. Dat overdrijven en de lossere manier van presenteren is juist de reden dat ik op autoblog zit en niet op die andere sites.
raphael zegt
@pexiges: Die losse manier van schrijven is er al 6 jaar lang. Opeens woorden als fail en negert gebruiken is een directe afgeleide van het geenstijl publiek dat hier komt. Daar ben ik op tegen. AB 4 jaar geleden was perfect, discussies zinvol en gezellig. Nu is 90% ruzie en de rest +1 of iets dergelijks. Kinderspul.
blo3to3t zegt
@raphael: gelukkig, ben dus niet de enige die er zo over denkt.
Ook als je een kritische noot laat horen wordt die meteen verwijdert, in tegenstelling tot ‘vroeger’
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb vorige week omdat mijn vervangtouran kapot was omdat mijn nieuwe skoda octavia na 15 km kapot was een nieuwe Jetta als vervangwagen gekregen, eerlijk? De afwerking is echt zielloos te noemen! Vergeleken met Skoda, Audi en andere merken staat volkswagen toch wat achter, laten we zeggen mijlenver achter!!! Over de interne twisten bij VAG tussen Skoda en VW ivm de afwerking weten jullie waarschijnlijk? Skoda is te goed in afwerking en dat zint volkswagen niet, stond in de Trends als ik me niet vergis…
Volvo_440_turbo zegt
ps, ik las hier iets van een fabia, niet goed afgewerkt binnenin, dat klopt, maar de octavia is stukken beter en mooier!!! Ik heb ff roomster en fabia gereden, vandaar dat ik het weet, die roomster maakte binnenin wel een oooooorverdovend lawaai, precies ne kamionmoteur en de achterklep sloot niet goed…idem met de touran, maar wegens omstandigheden ben ik genoodzaakt op mijn nieuwe octavia te wachten en te aanvaarden, loooong story!
Renesis zegt
Die Koreanen lachen zich waarschijnlijk kapot.
Renesis zegt
@Renesis:
http://www.youtube.com/watch?v=_Z3JAvqGK1k
norge zegt
@Renesis: Whaaahhahaha ,twee leuke filmpjes op 1 dag .Krijg pijn in mijn buik van het lachen ,word bijna te veel voor me :D + 10000000 of zoiets.
jackl zegt
Volkswagen is gewoon overrated. Da’s alles.
bozewolf zegt
Tsja, ik ben ook niet verbaasd dat het een prima autootje blijkt te zijn…
kek kleurtje ook
jonathan zegt
Als CEO van zo’n groot bedrijf, toch nog openlijk goede woorden hebben over een concurrent toont mij vooral bescheidenheid.
Hij kon ook zoals de meeste in het grote kantoor blijven zitten en roepen dat al de rest brol is…
Iets dat mensen hier ook wel graag doen :p
Jimmie zegt
PS Is er iemand een beetje handig met videobewerking? Ik voorzie namelijk wat grappige ondertiteling bij deze video :D
Ene Patrick van Vlamfilm is toch best handig er mee? :P
GOD zegt
Kon het stukje met het vertellen van het stuur niet goed verstaan, hoorde wel “BMW heeft het, deze heeft het”
Maar wat het is en of het goed is weet ik niet.
Dino2400 zegt
Dat magneetje lijkt wel een pull-off laagdikte meter.
Zoiets: http://www.checkline-europe.co.uk/lakdiktemeter/PosiPen
rechercheur zegt
@Dino2400:
Inderdaad, het magneetje dient ervoor om te bepalen hoe dik de lak er op gespoten is. Juist de binnenzijde van bijv. een achterklep of portier zijn dan de plekken om te checken of een auto overal even goed in de lak zit.
Raddraaier zegt
Dit is gewoon een CEO op overnametour. Een beetje vlijen, paaien en dan happen. Ik zou aandelen Hyundai kopen als ik er het geld voor had.
mrB zegt
Ik zou als CEO van VW (of Ford, GM, Fiat, etc.) ook wel bang worden van merken als hyundai. Als het je niet uit maakt hoe je van A naar B komt zijn ze namelijk beter op alle punten die over blijven. Prijs, ruimte, comfort, uitrusting, kwaliteit en tegenwoordig looks ook nog. alleen het rijden zelf is nog beter in de vw. Premium is uiterlijk en het rijden zelf veel beter, maar daar betaal je ook enorm voor
desjonnies zegt
@mrB:
Is het niet zo dat het eerder de Japanners zijn die last hebben van de Koreanen?
De Europese auto industrie heeft de Japanse aanval redelijk kunnen pareren, onze Europeanen zijn kwalitatief beter geworden en de standaard uitrusting veel kompleter.
De Japanners echter zitten meer in de hoek waar de Koreaanse klappen vallen, geloof me een hoop mensen denken als volgt :
Japan Azië, Korea Azië, op een wereldkaart liggen de landen vlak bij elkaar.
Dus trekken ze de conclusie dat het kwalitatief ook wel goed zal zijn met de Koreanen.
Verder is deze Koreaanse opmars relatief, ook Korea krijgt te maken met hogere lonen en meer vakantiedagen voor de werknemers, het milieu en noem maar op.
Vervolgens, zoals in de natuur zullen het de Chinezen zijn die de Koreanen weer economisch een draai om de oren gaan geven.
Kortom : de bedreiging zal waarschijnlijk uit China komen.
Auto’s bouwen en autofabrieken zijn geen Hi-tech meer zoals in de vijftiger en zestiger jaren, waarvoor je duizenden goed geschoolde arbeiders nodig hebt.
Dimglor zegt
Mja om eerlijk te zijn… de afwerking van het interieur is nu ook weer niet top hoor… Ben vorige week naar een Hyundai dealer geweest om eens naar de nieuwe i40 te gaan kijken…. En zo kwalitatief ziet dat interieur er niet uit hoor…
rechercheur zegt
@Dimglor:
Inderdaad, slechte afwerking, dat roep ik namelijk ook steeds … ;-)
Maar de concurrentiestrijd zit ‘m met name in de hoek Japan vs Korea, volledig zoals @desjonnies het bovenstaand omschrijft.
alfamail zegt
YESSS!!!
Verdamte schei……
Geweldig!
Snap nog steed niet waarom iedereen hier DURFT te beweren dat zo’n Hyundai qua afwerking slechter zou zijn; sukkelaars; Winterkorn heeft er zelfs meetlinten en tandartsspiegeltjes voor gebruikt, hahahahahahahahahahahahaahaaaaa!!!!!!!!!!!!
Geweldig; eindelijk eens iemand die ECHT kan beoordelen hoe eea zit, niet die domme VW clan hier!
YES!
rechercheur zegt
@alfamail:
Dus een meetlint en een spiegeltje zou betekenen dat de kwaliteit per definitie goed is. Op zich een bijzondere conclusie … Wat heeft een meetlint in godsnaam met kwaliteit te maken, volgens mij is een meetlint juist bedoeld om afmetingen te bepalen !? En waar zie jij een tandartsspiegeltje ??
Maar ja, aan de andere kant, ten opzichte van een Alfa is de afwerking natuurlijk al snel beter … dus ik snap jouw frustraties wel.
;-)
heidekonijn zegt
@rechercheur: wat zou een alfist zich druk maken over miereneukerij als afwerking? En als dat zo zijn dan kan ‘ie met wat wisselgeld nog altijd een hyundai kopen als winkelkar :-)
alfamail zegt
@rechercheur: Ik zie de beste man een spiegeltje uit zijn zak halen, er de onderkant van diverse onderdelen mee bekijken, en met dat meetlatje inderdaad zaken meten ja; brilletje nodig???
O nee; jij was van de VAG ja en die hebben zo’n geweldige Uberkwaliteit….
Sorry was het ff vergeten
Maar kijk en beluister het filmpje nog maar eens goed voordat je flauw commentaar geeft want dan krijg je dat ook terug.
rechercheur zegt
@alfamail:
Ik zie echt geen spiegeltje, dus op welk moment zou hij dat doen dan ?? …
ps. ik ben niet van de VAG, dus geen onzin kletsen aub ….
heidekonijn zegt
Dacht eerst dat dit een hoax was, blijkt echt. Die gast is knetter. Waarom dit op een beurs doen en niet ergens in een loods? Bijna -maar neit helemaal- zo debiel als marchionne van fga die zegt dat de 159 een mislukking is.
Langs de andere kant, het moet wel pijn doen. Als het enige wat je product doet verschillen de afwerking van de stuurafstelling -gaap- is, en dat dan ook nog eens verbeterd wordt door een goedkopere concurrent… proest.
Renesis zegt
@heidekonijn: Dan zouden ze een i30 even ergens moeten lenen, kopen of huren. Tegen die tijd lopen ze zwaar achter met hun plannen voor de volgende Golf. Even snel op een beurs bekijken wat de concurrent te bieden heeft en als de sodemieter terug naar HQ en wijzigingen doorvoeren zover het kan.
tstile zegt
Ik vind het nou niet lijken alsof hij zo onder de indruk is.
Oke, de stuurverstelling kijkt ‘ie van op.
Maar verder vind hij de afwerking van de A stijl niet mooi volgens mij en is de dode hoek aanzienlijk.
Verder wel apart dat ‘ie het nodig vindt om met meetapparaatjes rond te lopen.
pursuit zegt
Afwerking van een VW is ook één groot plastic fantastijn festijn, ze denken toch niet dat die Koreanen stil zitten. Plak er een VW label er op en ze gaan als warme broodjes in Europa.
alfamail zegt
@pursuit: Dat bedoel ik maar! Goed gezien!
lincoln zegt
die vent loopt erbij als een 2de hands MB koper/bandentrapper ..