De hele wereld wil anno 2015 een autonome auto maken, en nu heeft ook taxi-app Uber deze ambitie onthuld. Tegelijkertijd gaan er geruchten dat Google (ook druk bezig met autonome auto) Uber wil gaan beconcurreren met een eigen dienst.
Uber, hoewel inmiddels als miljardenbedrijf gewaardeerd ($17 miljard), gaat dit niet helemaal op eigen houtje ondernemen, maar roept de hulp in van de Carnegie Melon-universiteit, aldus de Financial Times.
De nadruk ligt op ontwikkeling van (kaart-)technologiën voor in autonome auto’s. De voordelen van autonome taxi’s zijn legio: ze zijn 24 uur per dag inzetbaar, het scheelt een chauffeur die een stuk van de taart moet hebben, en je hebt geen personeel dat klaagt, vrouwelijke passagiers verkracht, of op een andere manier voor PR-hoofdbrekens zorgt.
Echter, Google kan dit truukje ook, en het ontwikkelt al een hele tijd op grote schaal met autonome auto’s. Zodra deze productierijp zijn, zou de techgigant ze onder andere voor personenvervoer in willen zetten om zo zelf een stuk van de markt te pakken, zo beweert Bloomberg. Mochten de plannen vorm krijgen, dan zouden we niet raar opkijken van een Google-Uber-collabo danwel overname.
Waar zou jij eerder instappen: in een Google-auto zonder bestuurder, of eentje van Uber?
Foto: Johnny Cab, uit Paul Verhoevens Total Recall
mrrallycross zegt
Ik wil niet stoken maar daar zou ik als Google toch wel wat aan doen…
Tonnie zegt
Google neemt uber straks ook over en pakt stukje bij beetje meer taart in de markt.
gregorius zegt
@Thijsj: Waarom zou je Uber overnemen? Google rolt t gewoon zelf uit. Iedereen heeft al google producten dus iedereen weet binnen een dag dat Google live gaat in je stad. Waarom dan miljarden uitgeven aan Uber + die irritante CEO.
Ik zie ze eerder nog samen werken met Elon Musk oid om iets aan hun auto’s te doen; kunnen ze samen oplaadstation maken die voor Tesla’s en Google-taxi’s werken.
En met ene beetje mazzel, kan Elon Musk dan ook nog helpen met het betaal gedeelte van de Google Taxi; hij schijnt wat ervaring te hebben met online betalen enzo.
Dutchdriftking zegt
Maar nu de ham-vraag, mag je als je een bakkie op hebt, wel met de autonome taxi naar huis? En zo ja, hoe zit dit dan met een eigen autonome auto?
Esprit_de_Flandre zegt
@dutchdriftking: Ik zie niet in waarom niet. Zolang je geen invloed kan hebben op het rijgedrag – geen stuur dus – ben je passagier. Anti-Alcohol-Kwezeltjes zullen echter wel weer een superreden vinden om het toch te verbieden…
sydney zegt
Google heeft al centjes in Uber zitten, dus dit zal wel niet helemaal onafhankelijk van elkaar ontwikkeld worden.En als Uber te groot wordt,lijkt het mij dat Google het over zal nemen.
lacker zegt
@sydney: Precies. $258.000 van het jaarlijks totale budget van Google Ventures, wat $300.000 is. Dat is 86% wat ze jaarlijks investeren.
http://blog.uber.com/bits-and-atoms
gregorius zegt
@lacker: gooi er nog even 3 nullen achter.
lacker zegt
@gregorius: yep, u heeft helemaal gelijk. Wat een geld!
Jantje_555 zegt
binnen 10 jaar staan de taxi chauffeurs, lijnbus chauffeurs, pakjesdienst chauffeurs, vrachtwagen chauffeurs, chauffeurs van prominenten allemaal op straat! Wordt nog druk op de arbeidsmarkt
sir_smokalot zegt
Maar bij wie moet het uitgaansvoilk nu zijn drugs halen dan? Niet bij de chauffeur van zo’n zelfrijdende auto, want die is er niet.
Esprit_de_Flandre zegt
@sir_smokalot: Wordt binnenkort geleverd met drones…
fmgarcia zegt
@sir_smokalot: Ik zie mogelijkheden voor de fotopaki’s!
super zegt
@Jantje_555:
kunnen altijd nog kickbox instructeurs worden
laurent zegt
@Jantje_555: Kans bestaat maar werd dat ook niet gezegd toen de computer op de arbeidsmarkt kwam?
Wie gaat de koffers inladen, de oudere dames helpen, de veiligheidsriemen vastmaken, … ? En trouwens die pakjes moeten nog altijd in- en uitgeladen worden…