Vergeet de Toyota Hilux. Dit is de auto die onoverwinnelijk is, de auto die kernrampen kan overleven, zelfs onder de meest extreme omstandigheden nog functioneert en zo goed is dat ze hem sinds 1965 vrijwel onveranderd bouwen in Rusland.
Stap in je auto en rij in Oostelijke richting. De eerste 2000 kilometer kom je waarschijnlijk geen enkele UAZ-452 tegen, maar plots zie je er eentje rijden. Blijf rijden richting het Oosten en langzaamaan kom je er steeds meer tegen. Zet koers richting Verkhoyansk in Siberië, waar het deze tijd van het jaar gemiddeld -45 graden Celsius is, en UAZ’en krijgen de overhand. Verkhoyansk zul je overigens niet halen, je rijdt immers zelf niet in een UAZ-452.
Ja, de UAZ-452 is dé auto om Siberië mee te doorkruisen (enige andere optie is een Ural-vrachtwagen) en is dat al sinds 1965. Toen werd de UAZ-450 (1958-1966, foto hierboven) opgevolgd door het busje dat de Russen liefkozend Bukhanka (‘het broodje’) noemen. Waarom? Omdat de auto qua vorm wel wat weg heeft van een ongesneden heel volkorenbrood. Daarom. In pick-up-versie noemen de Russen hem overigens ‘het kikkervisje’, verdere uitleg is overbodig. Zoals wel vaker bij Russische auto’s vindt het ontwerp zijn oorsprong in de Verenigde Staten, in de Jeep Forward Control. Dit busje op Jeep-chassis uit 1956 zou de inspiratie geweest zijn voor de UAZ-450 en later de 452.
De basis wordt gevormd door een chassis dat is afgeleid van de GAZ-69 terreinwagen (1953-1972). Daar bovenop staat een guitig uitziende body, die sinds zijn introductie in 1965 alleen andere lampen en spiegels kreeg, maar verder onveranderd is gebleven tot op de dag vandaag. In eerste instantie lag er een 2.4 liter viercilinder met 78 pk onder de kap, goed voor 95 km/u. Geen indrukwekkende getallen wellicht, maar wel een motor die altijd wilde starten -ook op benzine met octaangetal van 72!- en probleemloos dagenlang achtereen kon blijven lopen. Dat moet ook wel, want in de Siberische winters wordt het op sommige plekken zó koud, dat je je auto dag en nacht moet laten draaien om te voorkomen dat de benzine in de leidingen bevriest.
Tegenwoordig is de stokoude viercilinder vervangen voor een iets modernere 2.7 met injectie. ‘Moderne zestienkleps-motor die voldoet aan de Euro IV-regelgeving,’ schrijft UAZ trots in de folder (klik!) van de 452. Het vermogen is gestegen tot liefst 112 pk, het koppel bedraagt net geen 200 Nm. Schakel je over naar enkel aandrijving op de achterwielen en heb je een aantal kilometer kaarsrecht asfalt voor je, dan heb je kans de topsnelheid van 115 kilometer per uur te halen. Totaal irrelevant natuurlijk, want deze UAZ’en zijn helemaal niet bedoeld voor asfalt. Dat is voor mietjes.
Spartaans krijgt een nieuwe betekenis in het interieur van de UAZ. Stoelen, een stuur, drie pedalen een pook en wat essentiële metertjes. Thats is. Geïsoleerd is het tussen de voorstoelen geplaatste blok amper, dat is alleen maar zonde van de restwarmte die de motor produceert. Enige opties zijn de acht carrosserievarianten en wat speciale uitvoeringen voor hulpdiensten en het leger.
Een échte opvolger heeft de UAZ-452 nooit gekregen. Alternatieven hebben de inwoners van Siberië dan ook nauwelijks en dus kan UAZ het busje gewoon blijven produceren en verkopen. Eat that, Defender!
e1000bmw zegt
Ik vind het nog een leuk busje ook. Om te zien dan.
staal zegt
Via Maps kan ik er niet eens komen!
huupe zegt
http://www.uaz.ru/en/uploads/docs/UAZ_Master%202015_catalog_en.pdf
martinus zegt
Stiekem is de UAZ-452 gewoon de T1 van de SovjetUnie.
robert110 zegt
Die Russen zijn zo gek nog niet. Afgelopen zomer heb ik er een bij een Tsjechische boer gezien, die boer was beter te spreken over zijn UAZ dan over zijn westerse trekkers.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel er in Nederland rijden. Er zullen toch wel een paar exemplaren geïmporteerd zijn?
martinus zegt
[img]http://www.auto-bilder.org/autobilder/vw-t1-17101.jpg[/img]
kaasisslecht zegt
@martinus: ???
sr20det zegt
Ding valt al bijna om als je er tegen aan blaast
e1000bmw zegt
@sr20det: je vergist je. Dit kan nog steiler dan een Hummer.
moveyourmind zegt
Cool ding!
Bestelbus, peoplemover én terreinwagen in één. En voor 1965 best wel een modern ontwerp. Frankrijk had ook zo’n alleskunner, de Renault Goelette. Gebruikt door het leger, maar ook de Franse posterijen hadden Goelettes in gebruik om in afgelegen gebieden de post te kunnen bezorgen. Persoonlijk vind ik de Goelette nog mooier dan deze UAZ vanwege de vormgeving die bijna net zo sinister is als een Citroën HY.
Jammer trouwens dat de Russische autoindustrie nooit de vrijheid en de middelen heeft gehad om zich te blijven ontwikkelen. Met de vindingrijkheid en de creativiteit van de Russen om met weinig middelen een doelmatig product neer te zetten hadden er nog wel eens interessante auto’s uit dat land kunnen komen als er een ander regime aan de macht was geweest.
tjorque zegt
@moveyourmind: dankzij die beperkte vrijheid en middelen bestaan zulke busjes nog… Want een vrije economie is veel meer gericht op winst en aandeelhouder gelukkig houden dan op degelijke onverwoestbare technologie toepassen…
Heerlijk die dingen, zolang je niet aan het milieu denkt althans ?
lekbak zegt
Een auto die het op zulke extreme plaatsen überhaupt doet ja. Op het grootste deel van de wereld is het een niet extreem betrouwbaar voertuig zonder enig comfort.
Eigenlijk een behoorlijk purpose build voertuig. En eigenlijk is de hilux (als we die er toch bijhalen) het betere ding. Die is veel allrounder, op veel meer plaatsen in de wereld nuttig, en kan meer. Alleen dat ene specifieke niet…
bmwr807 zegt
En van de zwart-wit foto’s trok mijn aandacht vanwege de tekst allerlei elektro mobiel en de stekker die in de auto gestoken wordt. Dezelfde foto staat ook op http://rodovid.me/electrocar/elektromobili-iz-proshlogo.html er blijken inderdaad elektrische varianten te zijn geweest in de 70er jaren, met verwisselbare accu’s, ook in een uur op te laden tot 70%.
#verbaasd
tjorque zegt
@bmwr807: vette elektro swagg!
SimonMc zegt
Het interieur is zó spartaans, dat er zelfs geen foto’s van zijn.
Alsook, if it ain’t broke, don’t fix it.
metalmike zegt
@SimonMc: gelukkig wel:
https://www.google.nl/search?q=uaz+452+interior
gerjan zegt
Het mooiste is nog denk ik. Hij zal ook wel niet zo veel kosten. Deze komt dan ook aardig in de buurt van langst lopende auto model wat gemaakt word. Wat nog steeds veel op de aller eerste lijkt.
jpoers zegt
Haha die folder geweldig, bijschrift bij het interieur “Lowest price in its class due to the absence of unnecessary options” kijk dat zijn nog een verkoopteksten. Haha
dailydriver zegt
@jpoers: wat er niet op zit kan ook niet defect raken.
rufctr01 zegt
Mooi verhaal! Je ziet ze nog wel in typische Hollywood films voirbij komen waarin de Koude Oorlog centraal staat. Volgens mij zie je ze jog in de film Spy Game
lekbak zegt
Ik heb trouwens eens op tv gezien dat ze een kampvuurtje onder het blok maakten om de boel wat warmer te maken. Flink vuur ook nog trouwens. Volgens mij op discovery, een programma met Ray Mears. Bijzonder idee…
Design_Driven zegt
Leuk stuk weer AB. Jullie zijn een goede weg ingeslagen met artikelen zoals deze.
Ja, ik kom regelmatig in Rusland, Ukraine, Transnistrië en Moldavië en je ziet hem regelmatig. Ik heb er ook een heel aantal keer mee gereden. Wat me vooral is bijgebleven is de indirecte besturing die die doordat de wielbasis kort is best verraderlijk is. Het ding maakt een enorm geluid aangezien het lekker door-galmt.
Off road zijn ze niet slecht, het is geen Defender of zelfs Niva maar hij ploetert lekker door. Zoals je kunt zien in de folder zijn de hellingshoeken helemaal niet slecht. De assen zijn erg goed en gaan praktisch nooit stuk en het staal is erg dik en degelijk. Roesten doen ze wel maar is beheersbaar.
Ik ben er ondanks het karakter nooit echt verlieft op geworden ondanks dat ik de Niva wel leuk vind bijvoorbeeld.
ikbenmnzus zegt
Check Chernobyl Diaries voor deze wat bewegende beelden van deze van: http://www.heyuguys.com/images/2012/10/Chernobyl-Diaries-6.jpg
Stiekem best fijne film met in een grote bijrol dit busje en een soort van Russische Chuck.
ikbenmnzus zegt
@ikbenmnzus: min: deze wat
introductiemap zegt
Ziet ze nog erg veel rijden daar in het oosten. In Oekraïne ook nog steeds ingezet als ambulances. Fantastische busjes
tomleeuw zegt
Ik heb er een stukkie mee gereden in Burgarije, op iets van een skihelling (maar in de zomer) vond het gaaf zo’n spartaans en bijzonder ding. Ik had geen idee of ik in een nieuwe of een 40 jaar oude reed.
Robert zegt
hmm… die Russen vinden het klaarblijkelijk niet zo leuk als we op hun website meekijken:
victornator95 zegt
In de docu’s van Jelle Brandt Corstius wordt er veel in deze dingen gereisd (bijvoorbeeld Bergen achter Sotsji). Op een gegeven moment wordt er over het busje gepraat met de russische bestuurder waarbij deze zegt: “ze gaan in principe nooit stuk, zolang je om de zoveel tijd alle schroefjes en boutjes even vast draait”. Ik ben stiekem nog altijd van plan om zo’n busje te importeren, alleen lijkt dat lastig te worden vanwege de typegoedkeuring in Nederland :( ik vind het spartaanse karakter heel erg tof
clarkson zegt
Wat gaaf dat hij al zo lang mee gaat. Simpele techniek. Want vroeger was alles beter.
5cilinder zegt
Prachtig artikel! Deze staat off road zijn mannetje wel, maar voor een defender beater moet je toch een UAZ 469 hebben.
Gewoon even op youtube wat russisch spul zien off roaden en mijn dag is weer goed. Al is het een Kirovets.
Dutchdriftking zegt
Ze lijken wel wat op een hele oude Transit.
e1000bmw zegt
@dutchdriftking: en een beetje Ford Ecoliner.
toyotafortuner zegt
Gaaf apparaat zeg.
blaze3027 zegt
Na al dat lof vergelijk je hem met Chuck…..wat een ei was/is dat