Luid de noodklok. In het zoveelste voorbeeld van Nederlandse verhuftering weigeren automobilisten tegenwoordig en masse te stoppen voor overstekende voetgangers op zebrapaden.
Dat zijn niet onze woorden, maar die van Veilig Verkeer Nederland (VVN), dat bij de Telegraaf een gewillig podium heeft gevonden om uit te huilen. Ga even bij jezelf te rade, en geef dan aan of het bij jou ook zo is dat je, in tegenstelling tot zeg 5 jaar geleden, tegenwoordig gewoon lekker doorrost als er een oud omaatje of een jonge moeder met kinderwagen aanstalten maakt over te steken.
Immers: optrekken en afremmen is funest voor je brandstofconsumptie, benzine wordt steeds duurder, en dat normverbruik moét gehaald worden, dan maar wat bloed op je voetgangersveilige motorkap.
Bovenstaande klinkt ridicuul, en dat is het hopelijk ook. De voetganger is in Nederland goed beschermd, op het geen voorrang verlenen bij een zebrapad staat, hou u vast…, een boete van € 370,-. De voetganger van tegenwoordig wordt er echter ook niet makkelijker op: we moeten ons terdege bewust zijn dat er te allen tijde iemand zonder op of om te kijken (want: druk whatsappend) met een loei van een Beats-hoofdtelefoon op zijn/haar knar ineens een zebrapad op springt.
Slecht aangegeven
VVN merkt op dat menig zebrapad slecht aangegeven staat, en dat automobilisten ze daardoor nog wel eens ‘missen’. Hm, een paar flinke witte strepen op de weg zie je niet makkelijk over het hoofd lijkt me, daarnaast worden dit soort plekken die vlak na bochten liggen vaak aangekondigd door de wegmarkering dat je een gevaarlijke situatie nadert.
Communicatie
Wat ik zelf wel erg vervelend vind, is dat door de schaarse parkeerplek vaak het verbod binnen 5 meter van een zebra te parkeren genegeerd wordt. Dit belemmert serieus het zicht op een kruisende voetganger. Het is als voetganger dan ook essentieel vast te stellen dat je gezien wordt: maak oogcontact met tegemoetkomende bestuurders.
Wat ik zelf ook wel eens doe, op het moment dat ik aan kom lopen, en van plan ben rechts van mij een zebra over te steken, dit de tegemoetkomende bestuurder (al aankijkend) duidelijk maken door een kort handgebaar, dan weten we allebei waar we aan toe zijn. Communicatie is essentieel, zo moelijk is het niet in het verkeer.
riddertevoet zegt
Het is maar net hoe mijn pet staat.
parker zegt
@ridder te voet: het zijn inderdaad de petjes die zelden stoppen
Praeses zegt
@parker: Met de petjes valt het (hier in Amsterdam) best mee. Weet je wie NOOIT stoppen? Buschauffeurs. Andere notoire doorrijders: Alles met een Oost-Europees kenteken en taxichauffeurs.
sir_smokalot zegt
@Praeses: Buschauffeurs of truckers wil ik als voetganger nog wel eens de ruimte geven. 15 meter aan voertuig is nou eenmaal wat minder snel voorbij dan een A-segmenter van 4 meter, en voor een trucker is optrekken vanuit stilstand een hels karwei.
Het is geven en nemen in het verkeer, en in een drukke volle stad moet een bus soms wat brutaal zijn, anders staat ie alleen maar stil. Als ik dus even mijn pas in moet houden vind ik dat niet zo erg, je moet mekaar een beetje de ruimte gunnen.
2800cc zegt
@Praeses: Tram bestuurders stoppen trouwens ook nooit bij een zebra-pad.. daarnaast wil ik ook graag even zeggen dat ik het ook altijd mega irritant vind dat er nooit eens een bedankje vanaf kan als je wel stopt, steek gewoon even je hand op als voetganger.. ik doe het altijd, soort van etiquette vind ik dat.
sir_smokalot zegt
Nee. Iemand bedanken omdat hij zich aan de verkeersregels houdt vind ik al net zo debiel als die mong*len die na een geslaagde vliegtuiglanding een applausje geven. Every. Single. Time…
2800cc zegt
@sir_smokalot: dat klappen gebeurt alleen op charter vluchten, niet op lijn vluchten ;)
gregorius zegt
Waarschuwing: komt ie weer met z’n Zwitserland.
Maar goed, hier in Zwitserland zijn Recht inhalen en zebrapad-stoppen zware overtredingen. Officier van justitie, dat soort onzin. Resultaat, je stopt gewoon. Werkt prima.
Het rechts inhalen werkt wat minder als het druk is: mensen blijven links plakken met 110km/h terwijl de rechterbaan bijna vrij is, muv ene vrachtwager her en der. Ga je naar rechts, kom je er links niet meer in.
chrism zegt
@gregorius: Inderdaad. In Zwitserland wordt netjes gestopt, maar de oversteekplaatsen zijn in het donker ook veel beter verlicht. In Nederland zie je de voetganger in het donker op de stoep veel te laat. Daar zouden ze ook wat aan kunnen doen.
nasty zegt
In Nederland ben ik eens rustig gestopt om een voetganger over te laten steken op een zebrapad, wat bijna een ongeval achter me veroorzaakte. Na wat middenvingers dacht ik dat het hier dus ‘not done’ is om te stoppen, en dat voetgangers dus geen voorrang hadden? In belgië hebben voetgangers altijd voorrang. T is maar hoe je t bekijkt natuurlijk
henk_he zegt
@nasty: ik heb vorige week hier net over de grens in België nog een vrouwelijke bestuurster de stuipen op het lijf gejaagd. Ik wilde oversteken bij een Zebrapad, maar ik zag dat ze mij niet had gezien en ze reed ook veel te hard. Ik deed net of ik overstak vlak voordat ze er bijna was. Krakende ABS en doodsangst op haar gezicht. PRACHTIG. Dat zal haar leren
desjonnies zegt
Ze kwam duidelijk niet van hier met haar twee kindertjes.
Eerder uit iets van oost Afrikaanse afkomst.
Da’s niet discriminerend bedoeld, maar een constatering
Ze liep te twitteren of the what happen of weet ik veel wat met haar mobiele telefoon.
Haar tweekindertjes naast haar liep ze ZONDER OP TE KIJKEN het zebrapad op.
Ik claxonneerde (mijn wagen is Italiaans) en die claxons zijn nogal aanwezig, ze keek op van haar mobiele telefoon en maakte een gebaar van “ik loop op het zebrapad dus…”
Ja trut, je loopt idd op het zebrapad en ik stop, maar je kunt gvd toch wel uit je doppen kijken, voor hetzelfde geld komt er een betonmortel wagen van 40 ton aan denderen die door zijn remmen heen is gegaan.
Oog contact, maak altijd oog contact voor je oversteekt, een auto voelt echt helemaal niets.
caterpie zegt
@desjonnies: Zo heb ik weleens het omgekeerde gehad, stak over op een zebrapad, rijdt er een afrikaanse vrouw zonder te kijken door(ze reed net weg bij het stoplicht). Ze was ook aan het whatsappen en had nog een boodschappen tas op haar schoot liggen.
In mijn loop sla ik hard tegen de achterruit van haar oude Jeep, is mevrouwtje gelijk alert en stopt de auto. Ben toen in gebrekkig nederlands uitgescholden. Op dat moment heb ik -=edit: mij redelijk onvriendelijk uitgelaten=-
gerritdriessen zegt
@caterpie: Hahah baas
Robert zegt
@caterpie: zo heb ik ooit ook de daad bij het woord gevoegd en een niet oplettende auto gewekt met een klap op het dak. Stapt er een vent uit die gelijk handtastelijk terug werd. Dat schoot ook niet erg op…
tupperware zegt
Zo, zijn de dames bij VVN eindelijk wakker!
Dit is al jaren aan de gang, 20 jaar geleden stond er, zo rond de tijd dat de scholen uitgingen een motoragent bij de zebra. En zelfs dan was jij je leven nog niet zeker.
Het pettenkorps zou eens meer aandacht moeten hebben voor dit soort overtredingen, leverd nog meer op ook dan die flitsboetes voor 4km ook.
Maar ach, wat geven die eikels om verkeersveiligheid..
Joel_D zegt
Ik stop altijd. Een keer per ongeluk doorgereden. Het was donker, het regende en het zebrapad was slecht verlicht en lag achter een rij geparkeerde auto’s.
Joel_D zegt
@Joel_D: https://www.google.nl/maps/@52.359362,4.61154,3a,75y,163.18h,70.5t/data=!3m4!1e1!3m2!1s0dhzarV6eaMcbOS8ZwFrTQ!2e0
Deze was het. Volgens mij ligt die helemaal verkeerd, je mag binnen 5 meter niet parkeren. En is ook niet verlicht.
screamer zegt
Ik vind het nog mooier als voetgangers 5 meter van een zebrad verwijderd proberen te oversteken. sukkels, daar ligt een zebrapad waardoor je voorrang hebt! zelfde met fietsers die op hun fiets blijven zitten bij een zebrapad. Stap gewoon af, neem de fiets in de hand en je hebt voorrang. zo simpel.
Daarnaast is er nog een verkeerssituatie waar Nederlanders niet voor stoppen terwijl dat wel echt moet; het Stopbord. Ik rijd door duitsland naar mijn werk (das sneller) en daar zijn twee stopbord situaties, Nederlanders stoppen daar echt het minst. Je moet dus gewoon uitkijken voor bumperklevers achter je, die verwachten dat je doorrijd :X
reistje zegt
Het verbaasd me wel dat de autobloggers altijd zeggen dat ze zelf zo netjes rijden.
Ik stop niet altijd kan ik eerlijk zeggen, als iemand al loopt en je kan remmen/rollen is het niet vervelend. Maar zoveel staan zo twijfel achtig te wachten en lopen dan op het laatste moment, of lopen ontzettend traag. En nee het is niet dat ik er altijd als een gek overheen scheur.
Jer zegt
@reistje:
Ik vermoed dat het merendeel van de autoblog leden man is en in mijn ervaring zijn het vooral mannen die netjes stoppen voor mij als voetganger. Als ik geen voorrang krijg is het zeer vaak een vrouw die me over het hoofd ziet, of bewust negeert.
Zelf probeer ik ook altijd te stoppen, heb alleen een gruwelijke hekel aan die mensen die met hond bij een zebrapad staan en dan rustig blijven wachten als ik stop omdat de hond nog z’n behoefte tegen het paaltje staat te doen. Dan gaat bij mij het gas er weer op en rij ik gewoon verder.
mstiic zegt
Als voetganger stop ik en kijk ik of ik voorrang krijg. Als chauffeur stop ik ook alijtd voor de voetgangers.
awesome zegt
Ik heb altijd geleerd dat ik als voetganger ook een verkeersdeelnemer ben.
Dus ook bij het oversteken via een zebrapad contact maken met de rest van het verkeer.
Weet je wie trouwens pas ECHT irritant zijn? Mensen die 10 meter van het zebrapad over willen steken. Dat is echt een no-go!
VeniVidiVici zegt
@awesome: Ja inderdaad en wat ook mega irritant is zijn van die lui die bij een zebrapad gaan staan al spelend met de telefoon, je stopt netjes en dat ze dan niet oversteken!
MrSkyline zegt
Ik stop meestal gewoon, enkel als ik de persoon die wil oversteken te laat zie kan het zijn dat ik wel eens door rij.
Ik weet ook wel een aantal zebrapaden waar op sommige momenten door een laag staande zon of in het donker amper te zien is dat zich daar een zebrapad bevind. Ik kan mij voorstellen dat mensen daar door rijden.
Een zebrapad waar veel word doorgereden bij mij in de buurt heeft het overigens meer te maken met het feit dat het een doorgaande weg is waar 50 is toegestaan, makkelijk 80 kan worden gereden als je even niet op je teller let en waar 2 zebrapaden met bomen en struken er omheen de weg kruisen. Als je daar als voetganger braaf gaat staan wachten tot je eindelijk een keer voorrang krijgt kan je lang wachten. De enige manier om daar voorrang te krijgen is doen alsof je het zebrapad op stapt en wachten tot de naderende auto vol in de ankers gaat. Niet echt een ideale situatie dus.
230kompr zegt
Het kan wel eens zijn dat je voetgangers niet ziet. Vooral auto chauffeurs die geneigd zijn op/dichtbij de zebrapad te parkeren/stilstaan. 370 euro is wel absurd hoog, vooral voor mij als student zijnde.
celicatwincam zegt
@230kompr: Ach met zo’n dikke Merc onder je kont als student mag je ook niet klagen.. Ik overigens ook niet als student hoor, maar dit was een inkoppertje:D
parker zegt
Het gevaarlijkst zijn zebrapaden op wegen met rijbanen in dezelfde richting, waarop één rijbaan stopt en men op de tweede nietsvermoedend doorkachelt: daardoor zijn al zoveel kinderen geschept..
WoutH zegt
@parker:
Inderdaad. Of op een middenstuk tussen twee rijbanen. Waar tijdens de spits oid 38 mensen zich op twee vierkante meter pakken om zo snel mogelijk over te zijn. Je moet toch wat als de automobilisten niet stoppen :p
WoutH zegt
Ik weet inderdaad dat het een dure grap is. Los daarvan vind ik het ook prettig om als voetganger op een zebrapad voorrang te krigen, daarom geef ik ook voorrang als automobilist. In beide rollen even oogcontact maken, dat werkt het best inderdaad.
Hier in Enschede aan de Haaksbergerstraat ligt overigens een zebrapad met direct ernaast parallel een fietspad, waar voetgangers dus wel voorrang hebben maar de fietsers juist niet. Dat levert soms zeer chaotische situaties op, en er gebeuren ook veel ongelukken. Gelukkig ligt het ziekenhuis er pal naast :p
sir_smokalot zegt
Gelukkig staat t daar toch bijna altijd stil :)
w0o0dy zegt
Flinke steen in mijn jaszak…. 370 euro boete? Nou reken maar op een raam vervangen of plaatwerk.. zero tolerance aan mijn kant. Maar als je ook al niet stopt voor een Zebra bij een school dan moet eigenlijk je rijbewijs door de versnipperaar en je auto in beslag worden genomen… (waarbij ik persoonlijk een lichte voorkeur heb voor een honkbal knuppel op de knieën maar soi ik zal mild zijn…)
reistje zegt
@w0o0dy: Nou als je voor iedere auto die doorrijd een steen gooit, dan rijd jij zeker de hele dag rond met een kruiwagen vol met stenen?
Bovendien maak je de situatie dan alleen maar 5x erger en doe je het toch niet.
tupperware zegt
@reistje:
Misschien dat die klootzakken daar wel van leren, het politiekorps heeft het immers te druk met struikrovertje spelen om echt wat aan verkeersveiligheid te doen. Dan moet je soms voor eigen rechter spelen.
Ik heb ook weleens een flinke deuk in het portier van zo’n Tokkie getrapt.
Wie niet horen wil, die moet maar voelen..
escort77 zegt
@w0o0dy: jij bent echt stoer man!
w0o0dy zegt
@escort77: heeft niets met stoer doen te maken. Ik ben vader van twee schoolgaande kids en woon vlakbij die zebra… Kennelijk zijn er veel mensen die niet bereid zijn de veiligheid van anderen te waarborgen door na te denken en voorzichtig te zijn met kwetsbare groepen. Dan maar door schade wijs worden…
celicatwincam zegt
liefhebbers van carmageddon kunnen zich hieronder melden….;
Ik!
gerritdriessen zegt
Bij ons in doetinchem heb je ook sinds een tijdje een ‘nieuw’ zebrapad, maar het lastige is: je komt aanrijden, ziet mensen staan, dus je stopt. Wat doen die mensen dan bijna allemaal: twijfelen om over te steken.
Dus als ik dat zie, geef ik gas. Op dat moment willen ze ineens lopen en zijn ze boos
escort77 zegt
@gerritdriessen: als je tijdens het remmen een vriendelijk handgebaar maakt of even met de lichten knippert, zijn ze al overgestoken voordat jij bij de zebra bent en stil komt te staan. Iedereen blij.
jack_abarth zegt
Het is er ook naar gemaakt dat je ze over het hoofd ziet. Hoeveel zebrapaden liggen er wel niet in Nederland waar ook nog stoplichten staan. Het lijkt daardoor eerder een markering dat je weet waar je moet lopen, en door de stoplichten vertroebeld het voorrangsgedeelte.
Gulli zegt
@jack_abarth: Klopt, bij mij in de buurt hebben ze op een gegeven moment het kruispunt aangepast. Sindsdien heb je een oversteekplaats met een zebrapad én voetgangerslicht. De eerste keer dat ik daar aan kwam rijden stond er iemand op de stoep naar me te kijken en ik wist niet wat nou de juiste handeling was (ik kon de voetgangerslichten niet zien omdat er een enorm bord voor stond vanuit mijn positie bezien). Ik heb toen maar het zekere voor het onzekere genomen en ben gestopt. Dat leidde uiteraard tot getoeter achter me, en de voetganger wees me vriendelijk op zijn rode licht. Ach, better safe than sorry, maar duidelijk is het idd niet. Je hebt daar toch speciale strepen voor om aan te geven waartussen de voetgangers mogen oversteken? Gebruik die dan!
e1000bmw zegt
Echt, het is slechts een paintjob hoor.
http://funnyasduck.net/wp-content/uploads/2014/04/funny-pictures-paint-job-looks-like-hit-people-car.jpg
Gulli zegt
Kunnen gemeentes worden beboet (na aangeven van de lokale bewoners of een veiligheidsorgaan als VVN) als ze een verkeerssituatie onnodig ingewikkeld of gevaarlijk maakt door niet de juiste regels toe te passen?
Cantago zegt
Communicatie is inderdaad enorm belangrijk. Even naar de voetganger zwaaien dat hij over mag steken of als voetganger duidelijk richting zebrapad lopen zodat bestuurders zien dat je over wilt steken voorkomt veel onduidelijkheid, met alle gevolgen van dien.
Er is echter nog een belangrijker punt. In het algemeen wordt namelijk duidelijk dat simpeler en rustiger beter is. Je ziet het vooral gebeuren op het ontwerpvlak, qua bediening van apparaten en heel erg in het uiterlijk van producten. Keep it simple!
Ik voorspel nu al dat er over een jaar of 5 á 10 de conclusie wordt getrokken dat het verkeersbeeld te druk is. Randjes langs de weg, bloembakken, veel (verschillende) strepen, drukkere borden én veel types, noem het maar op. Je ziet door de borden de zebrapaden niet meer! Om nog maar te zwijgen over alle reclame die overal staat en ook je aandacht trekt.
Conclusie: maak het wegbeeld rustiger. Simpelere maar duidelijkere borden, lijnen en obstakels. Je merk gewoon dat het voor de gemiddelde Nederlander to much wordt. Een weg die mooi simpel en clean is zal zorgen voor meer duidelijkheid en dus minder overtredingen en een hogere veiligheid.
roppp zegt
Voor een zebrapad moet je stoppen. Dat is gewoon een regel. Bovendien ben je automobilist altijd schuldig als je een voetganger op het zebrapad omver rijdt.
Wat ik wel buitengewoon irritant vind, zijn die oude van dagen die 20meter naast het zebrapad gewoon blind oversteken met hun rollator. Levensgevaarlijk en ook hier verlies je het als automobilist.
q7a1 zegt
Niet discriminerend bedoelt maar veel mensen met een getinte huid natuurlijk niet alle geven mij regelmatig geen voorang en soms word ik dan ook nog uitgescholden…
Dit is vooral in Amsterdam..
2800cc zegt
Grappig, toevallig afgelopen vrijdag nog een discussie met een aso.. een voetganger-aso wel te verstaan.. Ik reed ergens gewoon door, want het was geen zebrapad.. begon die eikel met zijn vrouw heftig te gebaren en te schreeuwen etc.. dus ik stop doe mijn raampje omlaag en vraag wat het probleem is; nou.. dat ik niet stopte bij een zebrapad.. dus ik wijs hem er eventjes op dat het helemaal geen zebra pad is.. maar dat maakte niets uit.. ik had voor hem moeten stoppen, omdat ik kon zien dat hij wilde oversteken.. nou zo werkt dat dus niet, als er geen zebrapad ligt, hoef ik niet te stoppen.. maargoed dat kon ik die gast niet aan zijn verstand brengen, ben toen maar weer fluitend doorgereden.
Mensen ken de verkeersregels gewoon niet, ze zeggen en doen maar wat, wat hen het beste uitkomt..
desjonnies zegt
@2800cc:
Het probleem van dit soort regels.
” Men ” gaat denken dat alles mag en zal, zonder op-of om te kijken een zebrapad oplopen ‘omdat men toch voorrang heeft’
Hetzelfde geldt voor fietsers, met oordopjes in, tegen het verkeer in met een noodgang de raarste capriolen uithalen, omdat de auto altijd fout is
De verantwoordelijkheid bij een ander leggen is altijd gevaarlijk.
mgmgb zegt
Laten we heel eerlijk zijn, wanneer voetgangers afwachtend blijven kijken terwijl je al voor ze afremt en wild aan het seinen bent dat ze moeten lopen denk je ook: de volgende keer zoeken ze het maar uit. Hetzelfde geldt voor voorrang geven, mensen verdedigen hun recht totaal niet en maken het wel heel aanlokkelijk om de regels te overtreden en een hufter te zijn, maar wel een hufter die 10 minuten eerder thuis is.
nielsvanderweiden zegt
Als ik 370 eypo boete had gekregen voor elke keer dat ik een voetganger niet voor heb gelaten bij een zebrapad dan was ik nu failliet geweest. Dat heeft niets te maken met ‘OMG ASO’ maar alles met de volgende redenen:
1) Ik heb maar twee ogen in mijn kop
2) Op sommige locaties (denk Coolsingel/Lijnbaan) kom je simpelweg nooit meer thuis als je iedereen op het zebrapad voorlaat
3) Fietsers die op 30 cm voor het zebrapad alsnog afstappen
4) etc
135i zegt
Als het donker is op een onverlicht zebrapad heb je ze bijna op de motorkap. Ze lopen altijd gewoon stug door..
reistje zegt
@135i: Ze hebben hier bij een paar zebrapaden lampjes in de weg die aan gaan als ze op de oversteek knop drukken, werkt erg goed moet ik zeggen!
trbn zegt
@reistje: Dat is tenminste een goede oplossing!
Zwaar irritant van die mensen die gaan rennen om nog net voor je met je auto voorbij bent, het zebrapad te halen. 370 euro! te gek voor woorden
Homer55 zegt
Ik zie ook vaak dat bestuurders bij een afslag de voetgangers niet voor laten als ze willen oversteken. Nu rem ik bijna af tot stilstand om ze te laten over steken, maar als ik merk dat ze niet weten dat ze voorrang hebben rijd ik ook gewoon door.