Vroeger was alles eenvoudiger: als je een 1.8 of 2.0 had, dan stond dit gewoon op je kofferdeksel. Tegenwoordig gooit downsizing roet in het eten, en weerspiegelen typenamen niet altijd meer de motorinhoud. AMG heeft nog ouderwets grote motorblokken, maar raakt desalniettemin ook verstrikt in namen en nummertjes.
De veelheid aan aanduidingen en badges leverde Mercedes’ huistuner zo veel vragen op, dat ze het nodig achtten om een stukje verduidelijking te geven. Komt ie:
We received many questions in regards to us calling our cars 63 AMG and having 6.3 lettering on the side of our cars, even though the engine displacement is only 6.2 liters.
Based on the history of AMG, the number 6.3 has played an important role (eg. 300 SEL 6.3 AMG); therefore, the “63” numerology has become a pseudo-brand designator for AMG with the majority of models wearing this on the rear of the vehicle. This is done as a model designation without correlation to potential engine displacement.
As a part of our current AMG naming strategy, vehicles will be given one of four designations on the rear of the vehicle:
65 AMG for BiTurbo V12 Powered Vehicles
63 AMG for BiTurbo V8 Powered Vehicles and Normally Aspirated 6.3 V8 Powered Vehicles
55 AMG for Normally Aspirated 5.4 V8 Powered Vehicles
SLS AMG for the SLS Coupé and RoadsterAs it has been in the past and is currently, the badging on the wings (side fender) will continue to represent the engine of the vehicle. The following four designations are currently being used for series AMG’s:
V12 BITURBO
V8 BITURBO
V8 AMG
6.3We hope that this helps to clear up any confusion and gives some insight to our current models.
Duidelijk toch? Nee, niet helemaal. Het is een stukje marketinglogica van de bovenste plank, en bovendien ook nog eens krom uitgelegd. Eerst ontkennen ze (terecht) dat er een 6,3 liter V8 in de lineup zit, om vervolgens doodleuk te spreken over Normally Aspirated 6.3 V8 Powered Vehicles.
Wat wel duidelijk is, zijn de badges op de flanken: 6.3 voor de (langzaam uitstervende) atmosferische 6,2 liter V8, V8 AMG voor de SLK55 AMG en eventuele andere modellen met de ongeblazen 5,4 liter V8, en V8 en V12 BITURBO voor de geblazen units.
Maar hoe zal het gaan als AMG, zoals de geruchten beweren, overschakelt naar een nieuwe 4 liter V8? Wat voor naam moet daar dan aangehangen worden? Dit is niet makkelijk, aangezien de 2 liter viercilinder die in de A-klasse debuteert de naam x45 AMG gaat krijgen.
En dit probleem is zeker niet exclusief voor AMG, veel andere fabrikanten lopen de laatste tijd ook flink te klooien met hun typenamen. De reden is duidelijk: een nieuwe motor met minder inhoud maar meer power een ‘lagere’ typenaam geven dan zijn voorganger achten de marketingboys als dodelijk voor het imago. En zo kan het dat bij bijvoorbeeld BMW exact dezelfde motor in het ene model x35d heet, en in het andere x40d.
Marketing, het is een kunst, maar de logica is soms ver te zoeken.
Yeelen zegt
Zo kun je je als autokenner al snel onderscheiden van de leek met een grote mond: gewoon eens vragen wat voor motor er in een _40d/i-model van BMW ligt :)
lincoln zegt
@Yeelen:
autokenners weten helemaal nix over BMW ..
hollow zegt
Ooit eens aan een iemand moeten uitleggen dat in een huyndai i35 niet dezelfde motor ligt als een BMW 335i. True story.
3246cm252kw zegt
@hollow: hahaha mooie vergelijking! +1 maar zit op mijn mobiel dus kan hem niet echt geven…..
themsdosnerd zegt
als er 206cc achter op een auto staat heeft hij ook geen 206cc motor
exotic zegt
Ik heb ooit eens aan iemand moeten uitleggen dat de Bugatti geen motorinhoud van 16L en 4 cylinders had. En dat de letters EB niet stonden voor “Extreme Bug”.
Zucht…
autobart zegt
@exotic: 4 liter per cilinder… Het geluid à la Bulldog?
sir_smokalot zegt
@exotic: Bugatti geeft tegenwoordig trouwens in persberichten aan dat zijn motor een 7,9 is.. Sense. It makes none.
xilver zegt
@sir_smokalot: De motorinhoud heeft toch niets te maken met de 16.4 verwijzing? Dat is toch louter de W16, 4 turbo’s-verwijzing. En heeft Bugatti niet steeds met een 7.9l zitten rondlopen (soms wel afgerond door journo’s naar 8.0)? Of volg ik al helemaal niet meer?
lincoln zegt
@exotic:
is het misschien zo dat je een beetje in het ooitje bent genomen ??
of zeg ik nu iets heel doms ??
exotic zegt
@lincoln: Nee maat, hij was helaas serieus..
lincoln zegt
@exotic:
vroeg hij je ook nog een doosje bougie-vonkjes te halen ??
exotic zegt
@lincoln: Dat nog net niet.
xilver zegt
@exotic: Je hebt toch nozems rondlopen die het lef hebben om schaamteloos zoiets te zeggen…
exotic zegt
@xilver: Ik heb vooral een hekel aan types die doen alsof ze alles weten..
MAB zegt
aan het eind hebben AMG’s nog steeds de lekkerste motors en geluid.
dennisr zegt
@MAB: Wie in het begin dan?
MAB zegt
@dennisr: vul zelf maar in.
pieterveer zegt
BMW deed het vroeger andersom. De 315 was een 1.6, de 316 een 1.8. Wat daar de marketinggedachte achter was weet ik niet.
norge zegt
Zou mijn buurman echt denken dat ik een 3.0 in mijn Hyundai heb?
Benny_Weisz zegt
@norge: nope, 3 pk’s
4991 zegt
4.0 V8? is er meer over bekend?
Flatfour zegt
jordy14 zegt
@Flatfour: wat doen die 2 ladyboys op autoblog?
lincoln zegt
badges zijn ALTIJD gay ..
zowel de badge-plakkers als de badge-opmerkeraars ..
sneue bezigheid voor sneuerikken ..
xilver zegt
@lincoln: Je kan het dus niet goed vinden met de M en AMG-versies van BMW en Mercedes.
lincoln zegt
@xilver:
marketing moet je minachten zoals het jouw minacht ..
mightymike zegt
@lincoln: wouw en dat gebruikt internet? De hele wereld is een groot marketing spektakel, of je nou je appels bij de AH bonus haalt, een nieuwe iphone 5 koopt of een oude kut franse bak koopt
Benny_Weisz zegt
@lincoln: @lincoln: Een M3 badge op een 318i of een AMG badge op een C 200 CDI, dat is idd gay.
Maarrrr…als ik naar de CLK 500 van mijn buurman kijk (waar de nieuwe V8 in zit met 385 pk) en daar 200 zie staan dan moet ik daar wel om lachen. En verderop woont er iemand met een Golf V R32 zonder badges waarvan ik weet dat de auto voor EUR 14.000,- getuned is bij de VR6 Specialist en nu iets va 450 pk heeft. Kijk, zoiets vind ik wel mooi
jordy14 zegt
@lincoln: badges zijn alleen gay als je een badge koopt en die op je een minder sterke auto plakt.
lincoln zegt
@jordy14:
nope .. da,s humor ..
heb ooit een zwik Lacoste polo,s gekocht waar het logootje ondersteboven geborduurd is ..
en ik beleef nog elke dag plezier aan die domme badge-gleurders ..
dommer volk bestaat niet ..
jordy14 zegt
@lincoln: ja als jij dat humor vind,
piebepost zegt
Waarom geen referentie naar vermogen of eventueel zelfs koppel?
Rick-dos zegt
Heb nooit begrepen waarom AMG niet een I voor de naam zette om aan te geven dat het een injectiemotor betrof. Kan je bijvoorbeeld met een M erachter aangeven dat het een motor betreft. En met de cijfer acht geef je aan hoeveel cilinders het is.
Dus dan krijg je iets van:
I AMG M8
Zoiets bijvoorbeeld…
lincoln zegt
@Rick-dos:
LOL ..
tunefuldjmike zegt
@Rick-dos: Diesel is CDI das toch al genoeg?, de rest is benzine injectie :)
Rick-dos zegt
@tunefuldjmike: Gewoon. Om dat feit nog eens te benadrukken. ;)
xilver zegt
@Rick-dos: Heb je dan ooit een AMG gezien op diesel? Dan behoeft het toch geen enkele verdere verklaring.
Waarom zou je überhaupt al duidelijk willen maken aan de omstaanders of je met diesel of benzine rijdt? Normaal weet je dit bij aankoop van een wagen en voor de leken is er nog de tankdop.
Rick-dos zegt
@xilver: Waarom zou je het niet duidelijk willen maken? Je hoeft je er toch niet voor te schamen?
Als ik hun was zou ik ook nog een parade langs de Scheveningse boulevard organiseren. En dan ook iets met trots in de naam van die parade verwerken.
xilver zegt
@Rick-dos: Ik zeg ook niet dat je je hoeft te schamen om met diesel rond te rijden… ik vind het alleen onnuttige informatie om te delen, dan kan je net zo goed zeggen moet hoeveel deuren je rondrijdt.
Rick-dos zegt
@xilver: Om de hoeveelheid deuren te vermelden is idd onzin. Maar als je aangeeft dat het een injectiemotor is en 8 cilinders heeft dan zegt het toch wel wat over de geaardheid van dat ding.
4991 zegt
@xilver: here you go: http://www.autoweek.nl/autonieuws/1101/eerste-amg-diesel-c-30-cdi
xilver zegt
@Rick-dos: Daarenboven is het lettertje ‘i’ al genoeg verkracht door marketeers… Huyndai i30, i60,… BMW i-drive en dan natuurlijk niet te vergeten iphone, ipad, i-steek-die-letter-daar-waar-de-zon-nooit-schijnt, enzovoorts.
lincoln zegt
@xilver:
i-gelhoofd ..
i-zonnebankie ..
i-fitness ding doen ..
i-tandjes bleken ..
i-zongfestival ..
i-crucify ..
xilver zegt
@lincoln: Laat ik het voor je samenvatten
lincoln zegt
@xilver:
LOL .. good one dude ..
ik kan je alleen wel adviseren @Rick-dos zijn eerste post nog eens GOED door te lezen ..
meer zeg ik niet ..
redbeams zegt
@Rick-dos:
Zullen de AMG eigenaren leuk vinden een “I” ervoor…I AM Gay…LOL :)
Rick-dos zegt
@redbeams: Je hebt ‘m bijna. Als je nou ook even “M8” vertaalt. ;)
redbeams zegt
@Rick-dos:
Checkmate ;)
integralechubasco zegt
@Rick-dos: Te veel porno is niet goed voor je ontwikkeling :-}
huayraforlife zegt
snap jij het nog?
Ja, maar ik begrijp het niet
joseppe zegt
Er staat nog een fout in de uitleg van AMG. “63 AMG for BiTurbo V8 Powered Vehicles and Normally Aspirated 6.3 V8 Powered Vehicles” zou toch moeten zijn: Normally Aspirated 6.2 V8 Powered….., aangezien ze zelf zeggen geen 6.3 blokken meer te produceren.
joseppe zegt
@joseppe, wakker blijven, het was de schrijver van dit stukje ook al opgevallen.
imdoctorbob zegt
@joseppe: Moet wel zeggen dat er wat weinig nadruk wordt gelegd op het feit dat ook de 55AMG, ook een 5.4 liter hebben.
Zoals anderen al aankaarten, er zijn veel meer merken waar de aanduiding toch niet logisch lijkt.
vale46 zegt
zo moeilijk is het toch niet? Er zit toch een mooie logica achter?
Al had ik hem wel wat anders gekozen ongeacht de turbo’s
V12(6.2): 65 AMG (biturbo)
V8(6.2): 63 AMG (biturbo)
V8(5.4): 55 AMG (biturbo, al bestaat die nog niet zeker?)
V8(4.0): ‘iets tussen 55 & 45 waar een mogelijk historisch verhaal bij zou passen’ AMG
Logischer dan mijn lijstje kan het toch niet? om te weten of er een turbo op zit of niet moet je dan maar naar de zijkant kijken of er “biturbo” op staat.
Breinstein zegt
Vroeger was het zo makkelijk en had niemand moeite met een c32 AMG. Het nieuwe biturbo blok had prima als 55amg verkocht kunnen worden. De 45 als 25amg en ga zo maar door. Men heeft het zichzelf alleen te moeilijk gemaakt door de consument dommer in te schatten en bullshit te verkopen.
starletje zegt
Van de week dacht een oudere heer dat er een boxer motor lag in mijn Peugeot Boxer werk bus.
marokkaanseheld zegt
Pff, al deze discussie om niks. 98% heeft nooit in een AMG gezeten, laat staan 1 daar van bezitten.
xilver zegt
@marokkaanseheld: Heb je uiteindelijk gelijk in… Hoeveel AMG’s en M’s tel je op een normale werkdag? Dat zal wel heel dicht bij de nul liggen…
maseratizzzzzzzz zegt
Als ik een logo met ‘v8 biturbo’ of ‘6.3’ zie, dan weet ik dat ik goed zit.
lamborgfan zegt
Hebben die gasten niks beters te doen bij M-benz dan uit te gaan leggen hoe die badges werken? Stap in.. maak wat mooie trailers met die v8-en en mijn zondag is weer goed!
mashell zegt
@lamborgfan: Trailers? Waarom sleep je de Actros er nou weer bij? Hoewel die kun je met een 16L V8 krijgen, daar is dat AMG spul speelgoed bij.
HDM zegt
Lekker boeiend, nou nog de miljoen andere auto’s van andere merken behandelen waar de nummertjes ook niet kloppen. Veel succes.
kickass zegt
Maar dan heb je in Monaco Mercedessen rondrijden met SAMGF. Wat betekent dat dan?