Bij het lezen van de titel en het zien van de afbeelding zul je misschien denken: “Kijk eens aan, weer een Porsche 356 Speedster replica”. Op zich klopt dat, maar er is hier meer aan de hand. Een groepje autoliefhebbende zakenlieden die wel een paar euro’s te besteden hebben, zijn op het idee gekomen om het bedrijf Chesil Motor Company op te kopen. Chesil werd bekend om z’n replica’s van van iconen uit de jaren vijftig.
Het bleef niet bij een idee en Chesil Motor Company werd omgedoopt tot Tygan Motor Company. De arbeiders mochten blijven en er is ondertussen al flink geïnvesteerd in een nieuw onderkomen en productie faciliteiten. Tygan moet twee keer zoveel auto’s kunnen produceren als Chesil. Volgens Tygan’s voorzitter Graham Lee heeft het bedrijf zich tot doel gesteld om één van de belangrijkste spelers te worden als het gaat om replica’s van klassieke auto’s voor de UK en Europa.
De Tygan Speedster is beschikbaar met een 1,8 of 2,0 liter luchtgekoelde vierpitter van Volkswagen. De auto kan worden geleverd als tweezitter of als 2+2. Op het prijskaartje zal een bedrag staan van ongeveer 43.000 euro (ex btw/bpm) inclusief een jaar garantie. (via: pistonheads)
pipo zegt
1 jaar garantie? dat klinkt overtuigend!!!
Kevski Style zegt
Tja, en toch heb ik dan liever het origineel. Of natuurlijk een 550, wat dan wel weer een replica mag zijn. Maar goed, waarschijnlijk kan ik me toch niet beheersen en komt er een 2.4 of 2.7 in uit de 911….
Autogekkie zegt
Chesil werd bekend om z’n replica’s van van iconen uit de jaren vijftig.
2 keer van achter elkaar? beetje te veel van het goede lijkt me.
maarja leuke auto om mee te rijden lijkt me als ie tenminste moderne rijseigenschappen heeft.
Kawouter zegt
Mooi, maar ik ben benieuwd of ze die luchtgekoelde motoren aan de moderne eisen op het gebied van uitstoot en geluidsproductie kunnen laten voldoen. Anders gaan ze niet zo lekker op kenteken, deze replica’s.
GRAPJAGER zegt
@ Kevski Style: da’s wel heel stoer om te zeggen dat je liever het origineel zou willen hebben – me 2 – maar realistisch is het niet. Althans.. ik ga er voor het gemak van uit dat je niet zomaar een paar ton aan euri’s ‘los’ hebt liggen… ?
Persoonlijk vind ik dit soort replica’s helemaal top. Mijn ideale garage staat vol met deze 356 Speedster en de door Kevski Style genoemde 550RS, een 993, een G55 AMG en een AC Cobra 427 (ook die mag in replica.. ;) )
Sander zegt
Fantastisch model blijft dat toch, deze replica ziet er toch wel erg goed uit. Zitten deze auto’s nou precies het zelfde in elkaar als het origineel? (misschien stomme vraag, maar heb me nooit echt verdiept in dit soort replica’s)
Domien zegt
Mooie replica, zou ik veel liever mee rijden dan met een PGO speedster :)
Domien zegt
Die PGO wordt trouwens gemaakt met Peugeot techniek en voorzien van een Peugeot motor, maar je betaalt er wel 10.000€ minder voor dan voor deze…
Pomoek zegt
Prachtige auto’s ook de 550 ziet er super uit, dat is bij mij ook meer mijn favoriet. Alleen: toch nog betrekkelijk veel geld (bijna een ouderwetse fl 100.000,- en natuurlijk het comfort van een hobbelpaard. Dit zijn auto’s “voor erbij”. Dus moet je een garage hebben en een auto voor de dagelijkse ritten. De eerste heb ik niet en heb ook geen 40.000 nog ergens liggen. Kortom, voor in een volgend leven.
vla zegt
that’s the way!
maar als je dan zegt “ik rijd in een replica van een automobiel” dan klinkt dat minder overtuigend dan “ik rijd in een Porsche 356” maar vind die maar eens…
jaap zegt
als hier markt voor is snap ik niet dat porsche niet zelf een productie lijntje voor dit soort replica’s opent!
Citrofiel zegt
Dan zou ik toch liever een PGO hebben. Liever een auto die toegeeft dat het een remake is, dan een nieuwe oude auto. Wat is dat nou?! Maar voor de mensen die het origineel begeren is dit een handzaam alternatief idd…
citroënfreak zegt
Enne waar is de rolbeugel en airbags echt een veilige wagen kun je niet zeggen.
VeyronLover zegt
Volgens mij zal er geen gigantische markt voor zijn… Het is en blijft namaak, en een modern chassis onder een ouderwets design maar degelijke carosserie?? Kunnen ze er beter wat aan veranderen om er een vervolg op te maken, zoals Fiat met de 500
bob zegt
Het ziet er strak uit moet ik zeggen. De 356 is een favoriete auto voor de bouwers van replica’s. http://www.speedster.com is ook een van die fabrikanten en zoals eerder aangegeven .. een stuk meer betaalbaarder dan een origineel.
tibor zegt
prachtig. na de carrera gt de mooiste(enige mooie) porsche ooit
als we de heftige gt1 niet meetellen natuurlijk
tibor zegt
sorry voor spelfouten
tibor zegt
@ jaap precies want dan is het meteen ook geen replica meer als porsche het zelf doet dan is het gewoon net zoiets als de ford gt.
de wederopstand van een legende
Rick dos zegt
Ik persoonlijk zou voor de 550 gaan, maar dan zou ik het ook bij een andere fabrikant aanschaffen.
http://www.vintagespyders.com/cars/
Een 550 voor $25000,-!!
Klassiekerrally zegt
€ 43.000,- voor een replica?
Hij is wel heel mooi, maar zo mooi? ’t Blijft een (polyester?) replica…
Voor dat geld heb je ook een heel mooie originele Porsche (weliswaar geen Speedster) of andere klassieker.
H.J. Vaesen zegt
Voor dit geld? Nee, als Porsche rijder en fan kan ik dit absoluut niet waarderen. Een klassieker is pas een klassieker met zijn rammeltjes en zijn kraakjes. Ik had de ongeblazen versie van m’n eigen autootje gekocht, kijk;
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occlist.details?p_spr_id=64155586&p_type_lijst=RL&o_id=4243770
Sebastiaan zegt
Dat is wel heel veel geld voor een replica. Voor 40k heb je een hele mooie 2.4s targa uit 1973 of een mooie ‘normale’ 356.. Zoveel geld een auto zonder emotie en die zijn waarde snel verliest zou in nooit uitgeven.
BTW Hoe kunnen ze hem ook aanbieden als 2+2 zitter?
shockey zegt
Dan ga ik nog liever fietsen dan in zo een nep porsche rijden!
Een echte 356 kost tussen de 25000 en 40000 euro, dus goedkoper dan da nep geval.
gijs zegt
Ga jij lekker fietsen, een 356 is van andere orde dan een 356 Speedster!!!!
Met andere woorden, voor een echte speedster ben je minimaal 120000,00 euri’s kwijt.
Maar voor een replica van Vintage ben je ongeveer 27.500,00 lichter, voor het standaard type dan wel te verstaan.
Jordy zegt
@Rick dos,
de 550 kan je wel overlaten komen maar je krijgt problemen met de RDW keuring.Het chassis bestaat iut een buizen frame en dat accepteert de RDW niet.Dus eerst een ombouwkeuring in UK en dan een keuring in BRD bij de TuV.Denk er wel aan die ombouwkeuringen zijn erg duur incl het vervoer.
Zelf ben ik met een Porsche 356 replica bezig uit het bouwjaar uit 1972.En vermaak me erg goed ermee.Ik heb mn chassis rollend en mn blok hangt er ook al in.Alles is gereviseerd en het het hele blok is vernieuwd met nieuwe onderdelen.
Eind dit jaar komt de body daar wacht ik naar uit.
Groete.
lincoln zegt
@Jordy ..
leuk om te horen dat mensen ECHT met auto,s bezig zijn hier ..
maakt niet uit wat het is .. al is het een accu opladen ..
als het maar meer is dan cijfertjes opnoemen of JC citaten copiereen ..
kijk al uit naar meer info ..
Rick dos zegt
@Jordy
Is dat zo? Thanks voor de info.
Maar jouw project klinkt zeker wel interessant. Zit zelf ook een beetje te broeden op een eigen project. Wist eigenlijk nog niet wat, maar nu ik dit weer lees begint het toch te kriebelen.
Mocht je foto’s hebben van je Porsche en het proces of meer info hebben, laat het mij (ons) dan weten. Ben zeker wel geïnteresseerd.
Jordy zegt
Nou ik heb alles laten vernieuwen bij mn blok.Zelf had ikeen carter en een vliegwiel…..En de rest heb ik dr bij gekocht.Ook is het blok op een vermogens testbank ( dyno run ) geweest.En dr zit zn 120PK in.Standaard is er zn 35PK dus reken maar uit.
Ik heb nog wel een filmpje waar alles op staat…
Rick dos zegt
Laat het filmpje maar komen. Ik ben benieuwd.
Jordy zegt
Komen ze…
http://www.youtube.com/watch?v=KutdafHyQ68&feature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=s7G6dOwgTlY&feature=channel_page
lincoln zegt
@Jordy .. thumbs up .. lijkt me echt een heerlijk project ..
alles clean .. lekker compact .. alles tilbaar ..
overal nog bij kunnen .. en straks 100% weten hoe /waar en wat zit ..
hou ons op de hoogte ..
o,ja .. en @rick dos is om .. eindelijk een doel ..
Rick dos zegt
Jordy….dit is fantastisch man! Dat filmpje met je eerste meters in de 356 en van je blok!
Het zou mooi zijn als je hier op Autoblog een stukje kon schrijven over het hele proces, waar je bijv. tegenaan bent gelopen, tips en trucs. Filmpjes heb je in ieder geval al.
Ik begin inderdaad steeds meer warm te lopen voor het idee. En dan zit ik zelf aan een 550 replica te denken. Zal in ieder geval de website aircooled.nl doorlezen. Toevallig nog andere links of tips?
Jordy zegt
Dank u heren,
mijn motto en stellig is altijd van…..DOE HET GOED OF BEGIN DR NIET AAN
Ik heb nog wel een site van de 356 en heb een vracht aan foto’s
autoblogger zegt
@Jordy: cool om die filmpjes te zien!
We houden ons aanbevolen mbt foto’s en/of een verslag. De foto’s en video’s kun je eventueel ook uploaden via autojunk.nl
Jordy zegt
Dank je,
ik ben ingelogd als 356Rijder ( erg toepasselijk he )
Om nu mn hele verslag er neer te ploffen is ook een beetje te veel van het goede he…
Jordy zegt
Goed de filmjes staan dr op dus dr kan gekeken worden.
http://www.autojunk.nl/clips/view/152296
Ik zel ook eens kijken of ik wat foto’s drop kan zetten vanaf het begin…
betonstaal zegt
Link klopt niet meer moet zijn http://www.chesil.co.uk/