De oude Jaaaag krijgt flinke V12-spierkracht.
Jaguar zit midden in een gedaanteverandering. Het merk besloot te stoppen met de huidige modellen en een nieuw logo te nemen. Intussen zijn de racefanaten van TWR (Tom Walkinshaw Racing) aan de slag gegaan met een oude Jag. Een tijdje terug mochten we de tekeningen al bewonderen, maar nu is ie hier in het echt: de TWR Supercat!
Wat bijzonder tof ding, niet waar? Wie goed kijkt, herkent de basis voor dit project: de Jaguar XJS. De bouwers hebben wat delen van de oude auto gebruikt voor de Supercat, maar het overgrote deel is nieuw. Zo is de nieuwe koets volledig gemaakt van koolstofvezel. Mede daardoor weegt de TWR Supercat 170 kilo minder dan de gewone XJS.
Vermogen van de TWR Supercat
De Supercat zou geen goede hommage aan de XJS als hij geen V12 had. Om toch wat meer power uit de twaalfcilinder te halen, is de 5.3 liter opgeboord naar 5.6 liter. Alsof dat niet genoeg was, voegde TWR een supercharger toe. Zo te zien, paste het allemaal maar net onder de motorkap.
De vernieuwde, grotere krachtbron zou zorgen voor een vermogen van 608 pk. Dat blijkt bij de presentatie van het productiemodel 669 pk te zijn. Het koppel is trouwens 730 Nm. TWR communiceert geen top- of sprintsnelheid, maar doet dat er bij dit soort auto’s toe? Dachten wij ook.
Old school
Naast de dikke V12 die voorin ligt zijn er nog een aantal eigenschappen die bijdragen aan het old school karakter van de Supercat. Zo mag je zelf schakelen via een zestraps handbak. Via die handbak gaat het vermogen alleen naar de achterwielen. Je kunt een optie aanvinken voor traction control, maar wees een kerel en laat dat achterwege. Helaas zijn tellers wel digitaal.
Tom Walkinshaw Racing is van plan om 88 stuks van de Supercat te bouwen. Het prijskaartje begint bij 225.000 Britse pond, maar dat zal er niet een kosten. De Supercat is naar hartenlust aan te passen, maar uiteraard wel tegen een meerprijs. Hoe dan ook, de vanafprijs is omgerekend ongeveer 270.000 euro. Daar komen nog lokale belastingen bij, dus in Nederland zul je snel richting of zelfs over het half miljoen gaan.
Na het bouwen en verkopen van de 88 Supercats houdt het werk voor TWR niet op. De formatie belooft dat er nog meer modellen komen. Welke Jaguar zou jij graag vernieuwd zien worden door dit bedrijfje? Misschien een eerbetoon aan de XJ-220? Of een andere parel uit het verleden van TWR?
ra-smit zegt
Mooie wagen!
Maar wordt de lucht niet op een hele vreemde plaats onder de motorkap aangezogen? Dat is zo’n beetje de warmste plek onder de motorkap.
reactief zegt
Er lijken daar gaten in de motorkap te zitten.
T16 zegt
Vlak voor de vooruit heerst de meeste overdruk in de rijwind. Dus prima plek voor de luchtfilters.
Overigens wordt de warme lucht uit de motorruimte gezogen door de zwarte louveres voor op de motorkap.
Als je hard genoeg rijdt heb je daar geen last meer van.
reactief zegt
Ziet er wel leuk uit, past wel bij de tijdgeest van de XJS. Die koplampen lijken wel een beetje cheap-ass LED’s te zijn…
De Nederlandse prijs zal niet zoveel verschillen hoor, BPM is niets als het platform zo oud is. Dus met alleen BTW is de vanafprijs 325k.
harrie zegt
TWR gaat fantastische tijden tegemoet nu Jaguar hun nieuwe Bud-light-esque marketing campagne aan het uitrollen is.
giulia64 zegt
Ik snap steeds better waarom Porsche en Ferrari zoveel beter in de Markt liggen dan die creaties uit GB
schuimbekje3 zegt
ik dacht even mijn oude TVR Cerbera te herkennen… maar dat kan niet, want #1 de auto moet al lang stuk zijn (TVR kwaliteit) of de bestuurder EN auto #2 de Cerbera is enger dan een mk1 911 op wanli bandjes in de sneeuw op een betonblok wel in de buurt van Bladel (ik weet, erg specifiek).
Snelle zegt
Super gaaf ding! Hopelijk is er iemand in NL zo gek hem te kopen. Prachtig
herve11f zegt
Deze lijkt op een Opel Manta met obesitas waar er binnenin een zak str… geëxplodeerd is.
550maranello zegt
Zo dan, wat een gaaf ding! Machistischer kan bijna niet! Dat zal ze leren, de wokers van Jaguar!
hotze zegt
Zonder die spoilertroep kan het wel wat worden. Met handbak, super. De oudere XJ restomodden is ook een prima plan, niet te veel aan het uiterlijk veranderen svp.