Once you go EV, you might still go back.
De switch van benzineauto’s en dieselstokers naar EV’s lijkt niet te stoppen, al is het maar omdat de EV’s ons door de strot worden geduwd door Brussel. De adepten zullen uiteraard zeggen dat ze ook onafhankelijk van subsidie of regeltjes voor een EV zouden kiezen. Daar zijn ook goede redenen voor. Als je bijvoorbeeld een hekel hebt aan broem broem geluidjes, of als je instant torque lekker vindt, is een EV the way to go. Dat of een Porsche 911 Turbo S.
Maar niet iedereen die de sprong in het diepe reeds gewaagd heeft is blij met de keuze. Uit een studie gepubliceerd in Nature, blijkt dat zo’n twintig procent van de Californische EV-kopers toch weer voor een benzineauto heeft gekozen bij inruil. In de studie zijn kopers geïncludeerd die tussen 2012 en 2018 een EV kochten. De belangrijkste redenen voor de switch terug naar peut zijn voor de hand liggend: het gebrek aan range en de laadtijden braken EV rijders op. Verder opvallend is dat bijna tweederde van de EV-eigenaren aangaven hun auto’s nooit op te laden bij publieke laadpalen.
Volgens de onderzoekers toont de studie aan dat de onstopbare opmars van de EV wellicht minder onstopbaar is dan die lijkt. Althans, als de opmars organisch zou verlopen en niet keihard opgelegd wordt door overheden:
It should not be assumed that once a consumer purchases a PEV they will continue owning one. What is clear is that this could slow PEV market growth and make reaching 100% PEV sales more difficult.
Hardman & Tal, niet te verwarren met Hardwell vs Axwell
Waarvan akte. Ben jij ook teruggeswitcht naar een benzineauto? Laat het weten, in de comments!
phaeton zegt
Zou Ayesh reageren in de comments? Die zal met zo’n lijstje zeker terug gaan naar een ICE voertuig.
dutchneon zegt
Ik heb de Model-s ook weggedaan, maar niet om bovenstaande redenen, echter omdat ik een auto nodig heb die 3500kg kan trekken.
Johanneke zegt
Kan toch ook goed dat je situatie veranderd. Stel je moet om wat voor reden dan ook ineens een paar keer per maand interstate rijden. Dan is het gewoon logisch dat je switched naar een ICE. Of wat als je door corona ineens veel inkomsten in rook op ziet gaan en je je dure Tesla verkoopt en een 2ehands corolla terugkoopt. Lijkt mij een verstandige keuze.
Flutterbi zegt
Het is veel simpeler Johanneke. Als de fiscale voordelen (ook in Californië) verdwijnen dan stapt men rustig weer over naar ICE omdat dit uiteindelijk een hoger gebruiksgemak heeft. Een keer in de week 5 minuten een slang erin of dagelijks met een stekker in de weer en rekening moeten houden of je wel een laadpaal vindt. De groep die het milieu verkiest boven zijn eigen portemonnee/gebruiksgemak is heel klein.
florisje zegt
@Flutterbi: Als jij gewoon kleine afstanden aflegt is een EV vaak gewoon makkelijker in gebruik – je hoeft namelijk nooit te tanken. Elke morgen weer een volle batterij is erg lekker.
Flutterbi zegt
Gaat die snoer elke avond/ochtend vanzelf in/uit je auto?
HyperTeHK zegt
Waarom elke dag opladen?
En aangezien 2 tot 3x opladen gelijk staat aan 1x tanken hebben we het over.
3x 20 seconden vs 10 tot 15 minute. Gemiddelde tanktijd, 5 minuten is alleen haalbaar op de snelweg waar niemand prive tank en
Leaserijders ook niet altijd mogen tanken.
De tijd dat tanken kost start al bij het stuk waar je van je route afwijkt en niet pas als je de slang pakt.
Zelfs met met 100km range leaf ben ik nog monder tijd kwijt aan opladen als aan tanken terwijl ik langs het tankstation tijd en tegenover 1 woon.
406_v6 zegt
@HyperTeHK: pfoe goeie rekensom hoor! Je bent alleen de variabele vergeten van de ev rijder die géén aansluiting thuis heeft of dicht bij z’n huis een openbare -vrije- laadpaal. Die zullen dus alsnog bij hetzelfde punt als de peut tanker de snelweg af moeten en 20-30 min moeten laden; ik denk dat de peut tanker eerder weg is én zich niet vol zit te vreten in de kiosk van de pomp of de naastgelegen gele M..
HyperTeHK zegt
Niemand rijd op snelladen, dat is geen doen. Zonder eigen oplaadplaats of opladen op werk zou ik er ook niet aan beginnen.
Maar wellicht is OV een goeie optie voor mensen zonder oplaadplek of kleine kinderen thuis.
Een auto is geen recht.
Maar openbare laadplaatsen komen vanzelf maar ze lopen altijd achter op de vraag.
herve11f zegt
@HyperTeHK: Sorry, maar ik vind echt wel dat een auto bezitten in de 21ste eeuw een recht is. Het OV heeft geen schijn van kans qua vrijheid van bewegen, noch kan je er altijd op rekenen, noch is het overal beschikbaar en is zeker niet aan te raden in Corona-tijden waarbij, toegegeven, dit maar een tijdelijk argument is.
flutterby zegt
@Flutterbi: jij hebt zelf zeker geen EV? Mijn Model 3 LR hoefde ik ook maar 1x per week te laden. Nooit meer langs de pomp, heerlijk. Nu met de eGolf iets vaker, maar die stekker zit er zo in en hoef nooit op een ander te wachten of “aanbiedingen” af te slaan.
nissanfairladyz zegt
Gebruiksgemak van een elektrische auto is toch wel een stuk hoger. Namelijk… hoef nooit meer naar een tankstation te rijden. Uitstappen handschoendje aan… pinnen kost allemaal veel tijd. Aangeven dat je geen bonnetje wil. En dan tanken, nou met mijn vorige auto met 80 liter tank waar ik sowieso met 60 liter stond te tanken, daar kreeg je echt wel lamme armen van hoor!! Duurt best lang!!!!
Nu is het je komt thuis. Pakt de stekker klik, loopt naar binnen. Sochtends vooral in de kou en de winter de auto heerlijk voorverwarmd. Klik stekker eruit en gaan.
Gebruiksgemak van een elektrische auto ligt vele malen hoger als een benzine auto. Alleen willen mensen dat niet toegeven. Omdat hun eigen EGO in de weg zit. Zijn typisch van die mensen die ook tegen de wetenschap zijn.
okmer zegt
Tuurlijk maar als je alles bij elkaar optelt er is toch een trend
crashingduke zegt
@okmer: Inderdaad, er is een trend. 80% koopt weer een EV.
RiKe zegt
@crashingduke: je bedoelt “leased” weer een EV? De particuliere verkoop van dit soort auto’s (makkelijk 50k ) legt de gewone particulier niet zo op tafel. Daarom wil ik nog altijd eens zien wat de cijfers zijn voor particuliere verkoop en lease los van elkaar
nissanfairladyz zegt
Als het over EV’s gaat is iedereen ineens arm. Maar als het over de nieuwste Audi A6 gaat kan iedereen hem ineens betalen……. hmmmmm
Charles Taycan 4S zegt
Zie dagelijks mensen overstappen vanuit een ICE of EV naar weer een EV…. ik begrijp het wel, stil, snel en comfortabel. Inmiddels zijn we in 2021 en laden alle EV’s sneller dan in 2015-2018 en is de range groter…. kwestie van de juiste EV kiezen die aan jouw aankoopcriteria voldoet en binnen jou budget past.
lars zegt
Mooi gezegd. Als je gewoon naar je criteria kijkt (range, uiterlijk, etc), dan kan er eigenlijk weinig fout gaan.
Charles Taycan 4S zegt
@lars, merci! klopt , zo simpel is het!😉
The Stig NL zegt
@Charles Taycan 4S: Ik vraag me wel altijd af hoe jij aan al die informatie komt…
Charles Taycan 4S zegt
@the stig nl, haha! Vraag niet hoe het kan… profiteer er van!😜
faalhaas zegt
Ik switch een beetje tussen elektrisch, benzine en lpg.
alfapeter zegt
Afstanden in Californië zijn wel iets groter dan in Nederland of België. Ik kan me voorstellen dat het grootste deel van de EV’s nooit een andere lader te zien krijgt dan degene op de oprit thuis.
fanboy zegt
@alfapeter:
Ja en laadinfrastructuur is ook een stuk slechter dan in NL.
Maar hoe dan ook, 80% wil niet meer terug, dat is significant.
kroon zegt
Volgens mij heeft terug naar ICE vooral te maken met financiële redenen: ooit een EV kunnen krijgen door veel subsidie, nu niet meer.
En door de woonsituatie: wel een EV, maar geen fatsoenlijke eigen parkeerplek om thuis op te laden.
Iedereen naar EV zal doorgaan. Het tijdperk van fossiele brandstoffen voor personenauto’s is binnen nu en 5 jaar al verleden tijd. En dat is ook prima als je nadenkt over hoe primitief een plofmotor met constant een explosie om energie op te wekken eigenlijk is. En de vieze rommel die daarbij wordt uitgestoot in bewoond gebied.
Turbo S zegt
Denk niet dat het zo snel zal gaan. Eerlijk gezegd denk ik dat ik het ook niet meer ga meemaken. Ik zie het als een mission impossible dat iedereen aan de EV gaat.
tortuga zegt
@kroon: jij bent erg optimistisch, over 5 jaar verleden tijd? Ik denk nog steeds dat EV maar een tijdelijke oplossing gaat zijn…
bischero zegt
@tortuga: ik ook, lange termijn is waterstof, BEV is een tussenstation.
HyperTeHK zegt
Nonsense waterstof is een overbodig gevaarlijk extra tussenbrouwsel die alleen aantrekkelijk klinkt omdat het begrip tanken gewoon is.
Maar tanken is heerlijk om niet te hoeven doen.
Opladen is veel flexibeler.
Waterstof is voor de industrie en misschien lange afstand vrachtverkeer.
ri_ck zegt
@HyperTeHK: daarnaast is waterstof ook nog eens heel arbeidsintensief om te maken, je hebt er veel elektriciteit voor nodig.
Ik hoor iedereen praten over fossiele brandstof maar niemand over fossiele accu’s, de technieken zijn vooruit gegaan maar altijd nog gebaseerd op een oud concept.
Dit gaat pas echt een vlucht maken zodra er werkbare/betaalbare solid state accu’s of lithium-zwavel accu’s komen. Dat zijn veelbelovende technieken.
R zegt
@kroon: haha – jij bent niet goed wijs – zeker nog nooit in zuid Europa geweest – hier in Spanje gaat t de komende 15 jaar niet gebeuren – garandeer ik je –
ri_ck zegt
@kroon: dat is niet haalbaar over 5 jaar, in NL niet en laat staan daar buiten. Eerst moet er serieus wat veranderen aan ons energienet, die kan dit niet aan. Ook al zou het geleidelijk gaan dan moeten de kolencentrales volle bak draaien om dit bij te kunnen benen ondanks de meeste wel zonnepanelen hebben voor het laden van hun EV. Dan wordt het een beetje broekzak vestzak idee.
Enige waarom er nu veel EV zijn is omdat er fiscaal aantrekkelijk is, gaat alleen maar om geld. Zullen er weinig zijn die alleen een EV kopen omdat ze zo begaan zijn met het milieu.
Honda NSX zegt
Het gaat dramatisch met de Veluwe, ons grootste natuurgebied op land. Veel eikenbos is op sterven na dood. Mezenjongen breken door kalkgebrek hun pootjes in het nest. Heidevlinders en unieke bloeiende planten staan op de rand van uitsterven. Oorzaak: stikstofvervuiling, decennialang. Een van de hoofdschuldigen is de personenauto met ICE. De Duitse auto’s voorop met hun grote cilinderinhoud en onzuinige karakter en uitbraak van de grootste hoeveelheid uitlaatgassen.
herve11f zegt
@Honda NSX: Komaan onnozelaar. Het is echt niet enkel de schuld van de ICE. Hoe kortzichtig ben je wel?
Of denk je dat ze geen hoogovens nodig hebben om het staal van de EV’s te smelten?
Honda NSX zegt
nee hoor, komt van diverse wetenschappers: https://www.nu.nl/klimaat/6130230/van-vogels-tot-eikenbos-stikstof-nekt-leven-op-de-veluwe.html
herve11f zegt
@Honda NSX: Als je een artikel post kan je het beter zelf eerst eens lezen. Dit artikel heeft betrekking op overbemesting en heeft niets met uitstoot te maken. Dus ofwel reikt je intelligentie niet ver genoeg om dit te begrijpen, ofwel ben jij zo iemand die alle middelen aangrijpt, ook al zijn ze niet juist, om een doel te bereiken. Ik weet niet wat dat doel is, maar waarschijnlijk leven zoals in de 18de eeuw met paard en kar. Of neen want dat paard kan winden laten?
Die eens normaal man; en wat betreft het elimineren van CO2: Heb je nog nooit van fotosynthetische gehoord? Om te kunnen groeien en in leven te blijven, hebben alle planten koolstofdioxide (CO2) nodig. Ze produceren uit koolstofdioxide, water en licht hun belangrijkste bouwstof en energiedrager: glucose. Als “afvalstof” ontstaat zuurstof, die alle dieren nodig hebben voor de ademhaling. Dit proces – de zogenaamde fotosynthese – vormt de basis voor al het leven op onze aarde. Als fotosynthese niet/onvoldoende plaats kan vinden, doordat één van de bovenstaande punten niet op orde is, zal de plant vroeg of laat sterven en daarmee ook de mens.
We kunnen dus maar beter een balans zoeken en niet de wereld CO2 neutraal maken want daarmee elimineren we onszelf.
Bernadette zegt
En daar zit de prikkel voor ’t voordeel vanuit een regering dan nog niet bij. Ben benieuwd waar dit naar toe gaat…
cappie zegt
Er gaat niks boven een verbrandingsmotor.
erce zegt
@cappie: ooit vond men een trekschuit ook het absolute summum.
fanboy zegt
@cappie: Nou in een gemiddelde auto is het anders maar armoe en wil je echt niet terug. Sportieve auto’s daargelaten vanwege de beleving.
Ik ga voor de dagelijkse auto ook echt niet meer terug naar brandstof. Een beetje wachten tot zo’n ding op gang komt enzo, rijdt nu zoveel stiller en soepeler.
Maar voor mijn andere 2 auto’s, weet ik het zo snel nog niet.
Honda NSX zegt
Dat is natuurlijk grote lulkoek. Een elektromotor is de betere motor. Het meenemen van de benodigde ‘brandstof’ is de uitdaging !
utregcity zegt
Nee.
Variomatic zegt
@utregcity: welles
ericc zegt
Ben van diesel naar benzine gegaan. EV enkel als er niks anders te koop is!
pascal zegt
Met de beperkingen die een EV nog heeft en de mensen die ‘m toch alleen maar hebben/hadden voor de fiscale regels is het toch helemaal niet zo slecht met de EV tevredenheid gesteld als 80% voor de herhaalaankoop gaat?
alloallo zegt
Inderdaad een mooie score!
Ik ben ook teleurgesteld over de range van mijn Tesla. Tijdens zakelijke ritten in Duitsland is de Tesla niet waard. Na afloop van de bijtellingsvoordelen stap ik vermoedelijk terig op benzine (zonder bijtelling) en koop privé een ‘leuke’ auto. Ook deze auto zal vermoedelijk nog ICE zijn.
Flutterbi zegt
Je maakt een denkfout. Men heeft onderzoek gedaan naar overstappers onder kopers van een Ev. Mensen die hun EV nog hebben zonder over te zijn gestapt naar een nieuwe EV of Ice tellen ook mee. Kortom als ik nieuwe fiscaal gunstige Ev heb gekocht in Californië in die periode en ik deze nog even wil uitmelken dan tel ik ook mee. Wat je wilt weten is hoeveel van de EV kopers wederom een nieuwe EV heeft gekocht/Ice heeft gekocht. Dat zegt dit onderzoek niet. Je zou dan kunnen stellen dat als men de EV nog heeft ze ook vast wel tevreden zijn, maar dat mag je niet concluderen. Een auto is een product met hoge aanschaf/afschrijving waardoor een consument er niet heel snel afscheid van neemt als hij deels ontevreden is. Dat kost hem namelijk veel geld.
nicolasr zegt
Ja. Van i3 naar Z4.
fanboy zegt
@nicolasr: Ja lekkere vergelijking ook. Van een eco hatchback naar sportwagen.
En eerste bmw i3’s waren ook niet fantastisch qua rijbereik.
bischero zegt
@nicolasr: mwah, REX is niet BEV dus telt niet imho.
kruij zegt
80% niet.
mashell zegt
@kruij: en dat is een aanwijzing dat voor velen de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Blijkbaar is de actieradius en de laadsnelheid geen echt bezwaar.
retetikker zegt
“We show that discontinuance is related to dissatisfaction with the convenience of charging, having other vehicles in the household that are less efficient, not having level 2 (240-volt) charging at home, having fewer household vehicles and 𝐧𝐨𝐭 𝐛𝐞𝐢𝐧𝐠 𝐦𝐚𝐥𝐞.”
Wut?
piebepost zegt
Dit kan dus nooit een recent onderzoek zijn.
waterisnat zegt
Maar ambtenaren weten het toch beter? Daarom zijn ze toch naar boven komen drijven in die harde merites strijd?
alassad zegt
Oftewel 80% blijft bij EV.. tis maar net hoe je het nieuws wilt zien hé..
lekkerdwars zegt
Vandaag de dag nog geen EV rijder gesproken die terugverlangt naar brandstof, maar die 20% zal ongetwijfeld in de vroege bouwjaren zitten en/of EV’s met simpelweg (te) weinig range.
flutterby zegt
@lekkerdwars: hier ook van volledige elektrische naar een brandstofauto gegaan maar range was geen bezwaar. Ik wilde mij destijds niet voor 5 jaar committeren aan een fors maandbedrag. Inmiddels weer terug in een voordeliger elektrische model. Niets rijdt zo vloeiend als elektrische.
piebepost zegt
Ik ben benieuwd naar Nederlandse cijfers. Hier zijn de omstandigheden toch behoorlijk anders.
detroitv8 zegt
Volgend jaar is een EV in NL qua netto bijtelling ook eigenlijk niet meer intressant. Neem bijvoorbeeld de Hyundai Kona automaat á €26k tegen 22% of EV 16% tegen €36k.
edward330d zegt
Ik switch niet. Er gaat niks boven duivelssap. Laat een ieder zijn eigen keuze daarin maken. Al zullen de meeste EV rijders puur om financiële redenen een stekker bak voor de deur hebben staan
flutterby zegt
@edward330d: Uiteraard speelde financiën een rol, maar ik wilde wel degelijk elektrische omdat het soepel rijdt en niet meer hoef te tanken.
Dizono zegt
In Californië zijn in die periode ook veel matige EV’s verkocht, speciaal voor de lokale markt gemaakt vanwege milieuregelgeving. Denk aan de Spark EV, 500e… Niet echt hoogvliegers en niet te vergelijken met de huidige generatie EV’s. Totaal niet te vergelijken met de Nederlandse markt.
jpjdemaat zegt
De situatie is inderdaad onvergelijkbaar. In Californië geen BPM of benzine accinns waardoor EV significant duurder zijn dan benzine. Dat, in combinatie met de grotere afstanden maakt EV een minder aantrekkelijke optie.
pcooperworks zegt
Met dank aan lage bijtelling nu een EV (erbij), maar die vliegt er weer uit als het voordeel voorbij is.
VeniVidiVici zegt
Heb zelf voor een PHEV (545e) gekozen. Het maakt geluid, mooie BPM en geen gedoe met laadpalen zoeken en dan weer een half uur wachten.
ghost zegt
Ik denk dat ik vanavond maar een tafel in Holland Casino reserveer, ik kan kennelijk in de toekomst kijken…
launchcontrol zegt
Heb een aantal jaar geleden (in een opwelling) een ev aangeschaft maar heb ‘m na een klein jaartje weer weggedaan omdat ik er gewoon totaal niets mee had, het was een saaie, snelle en gevoelloze auto. In het begin waren de stoplichtsprintjes nog wel leuk maar daar is ook snel de lol vanaf. Ik rij af en toe nog wel eens met de ev van mijn vrouw maar ben altijd weer blij als ik in m’n eigen auto zit, ik geniet nog teveel van de goede sound uit de uitlaat van m’n 911……
Redrum zegt
Akkoord, enkel, 95% van de mensen rijdt saaie meuk en dan nog om naar het werk te rijden…..enkel als je veel autostrade doet en/of je niet kan laden thuis, kan ik er nog inkomen.
Langs de andere kant, als ik morgen moet kiezen tussen een trage EV of een leuken ICE, zou ik ook terug gaan ICE´en.
grandvitara zegt
Ik rij nu EV maar puur en alleen zakelijk. Ik zou heel graag weer benzine of diesel rijden voor de zaak. Ik moet met de ID3 280 km (heen en weer) rijden maar dat gaat ie echt niet halen. Daarbij zijnde huidig beschikbare ev gewoon leuk. De komende jaren komen er wel mooiere op de markt maar ik zal pas weer een ev kiezen bij 600 km range
KEV9 zegt
Met andere woorden, 80% blijft EV rijden.
hjtop zegt
Heb nu mijn tweede Model S en wil niet meer terug. Mijn S uit 2018 neem ik in 2023 ofwel privé over (hangt van de prijs af die de leasemaatschappij vraagt) ofwel dan ik koop zelf een nieuwe EV. Ik ben heel blij met de rijeigenschappen, ruimte en comfort. Vanaf 2015 ev en rij ongeveer 45000 km/jr inclusief vakanties.
Benny_Weisz zegt
Ik snap werkelijk nog steeds niet dat er mensen bestaan die geloven dat rondrijden in een EV goed is voor het milieu……
pascal zegt
Toch is ‘t zo, check de feiten maar ff
Benny_Weisz zegt
@pascal:
Want de stroom wat uit je stopcontact komt is groen, toch?
rogerzz zegt
Ik denk dat Pascal betaalt voor groene stroom dus denkt dat het groene stroom is. Ben erg benieuwd waar de groene stroom op een winteravond in December om 23:00 vandaan komt zonder wind en zon. Maar de groene certificaten maken zelfs van olie/kolen-stroom schuldgevoelvrije groene stroom hoor ;) Maar dit is niet het moment voor een kernenergie-discussie.
Toch gek dat 20% teruggaat, dat is toch alsof je teruggaat naar een stoomlocomotief qua innovatie als ik de Tesla-fanboys hier mag geloven qua beleving. Maar zolang die dingen met moeite tussen de witte lijnen rijden en de koplampen meer omhoog schijnen dan naar het wegdek sla ik dat merk nog even over en blijf ik duivels dinosap verbranden. Ik denk dat hybride iets te snel is overgeslagen, de energie uit accu’s is namelijk nu nog relatief laag voor het gewicht. Als er een Boeing 747 op stroom is die NY haalt zonder laadpaal dan ben ik onder de indruk, nu nog niet.
pascal zegt
Als je een EV op kolenstroom laat rijden is deze ‘cradle to cradle’ nog steeds stukken schoner dan een ICE. Dat heeft veel te maken met dat een EV zo’n 90% van de energie gebruikt voor aandrijving van de wielen, een ICE komt niet veel verder dan 30%, de rest is gewoon verspilling. Een EV is alles behalve perfect, hij is alleen maar beter dan de ICE. Daarom zei ik ook, check je feiten nou eerst eens even.
robert110 zegt
@pascal: De feiten wijzen er op dat elektrische auto’s minder slecht voor het milieu kunnen zijn dan auto’s op brandstof. Maar de elektrische auto is nog altijd slecht voor het milieu.
pascal zegt
That’s all I’m saying. Het lijkt me vrij logisch
dat geen enkele auto daadwerkelijk ‘goed voor het milieu’ is tenzij deze loopt op zeewater en er bloemetjes uit de uitlaat komen.
Redrum zegt
Ik snap niet dat er nog altijd mensen zijn die het tegendeel blijven beweren. Zaligmakend? Neen, properder, zeker wel.
saxoke zegt
@bennyweisz: het is goed voor je bijtelling, €€€ maken mensen blij
koeberg zegt
Rondrijden in een auto is nooit goed voor het milieu. Maar rondrijden in een EV is wel minder slecht voor het milieu dan rondrijden in een auto met verbrandingsmotor. Bij een EV is de milieuvervuiling gecentraliseerd, waar het makkelijker is om fijnstof en dergelijke af te vangen en de vervuiling ook verder van de bewoning af gebeurt.
Als het gaat om CO2 (dan hebben we het over klimaat, niet milieu), dan blijkt dat de keten olie-elektriciteit-transport naar de auto-beweging efficiënter is dan de keten olie-benzine-transport naar de auto-beweging. Vooral die laatste omzetting van benzine naar beweging hakt er in kwa verliezen.
jossebos zegt
Ik heb mooie Audi e-tron gehad. Ben genezen van de accuradius.
Vreselijk! Daarom heb ik haar weggedaan.
Ga de komende tijd weer benzine in rijden totdat de infra -als dat ooit gaat lukken (min 30” laden per auto)- op orde is
schreute01 zegt
Die kop alleen al. T lijkt de Telebraak wel.
j05b zegt
Dus 80% blijft EV rijden terwijl de range bij veel bestaande voertuigen nog niet altijd geweldig is.
Poulusma zegt
Een maatje van mij die in LA woont heeft zijn model 3 toentertijd weg gedaan en een Porsche 911 Carrera 4S gekocht.
Er was een grote vraag naar de Tesla en hij kon de Model 3 interessant verkopen.
En het was altijd al een droom van hem om eens een Porsche te hebben, dus dat kwam ervan.
Na de Porsche is hij bij de ICE gebleven en heeft hij vanwege de ruimte een M3 Competition.
Roskampies zegt
Rij zondee covid zon 30000. Zakelijk. Vanuit gederland schiphol 2x per week. Thalys naar Parijs elke week ma -wo en een aantal keer per jaar deur tot deur met de auto voor de rit. 2x winter sport. Oostenrijk en frankrijk. Nei vakNtie zuid Frankrijk met klapkar. Zomer met klapkar naar puntje noorwegen of Spanje of weet ik t waar. Meeste kikometers eigenlijk fun. Zon Bev lijkt me aardig maar 2e hands in mijn geval te duur voor de autos die de range en aanhanger kunnen meenemen. Ja je kan met vliegtuig. Maar dat hakt in op de reizen ( ontdekken tijdens de rit leuke routes) en het aantal vakanties vliegen met 4 redelijk prijzig plus huur auto onderweg en hotels en ook niet echt milieu verantwoord als het daar om zou gaan. Iemand een idee hoe een rij vakantie met aanhager gaat worden in toekomst. Geen arme
Jongen maar 30, 60, 90k voor een BeV is mij te veel.
Ja, ik weer! zegt
Halo allemaal!
Nou stop maar met dom zwetsen, want ook al zou iedereen graag een EV willen hebben (wat niet zo is) dan nog is slechts een kleine 10% van de Nederlanders in staat privé een aan te schaffen. Van die nog geen 10 procent (ik hoor ook wel eens 5) hebben er tot nu toe slechts 1,2% het ook daadwerkelijk gedaan. Dat was begin vorig jaar trouwens, maar misschien is het een 0,1% gestegen inmiddels. Dit jaar is er in ieder geval een daling in de verkopen genoteerd (hoe zou dat nou 1 komen?!?)
Het merendeel van die 1,2% heeft het om de inmiddels wel bekende reden gedaan, alsook voor het hoge kijk mij nou eens gehalte. Ik schaar deze mensen onder het iPhone volk, want ik weet zeker dat 99% van de EV rijders deze ook heeft. (Misschien moeten we dat eens echt gaan uitzoeken, wie weet treffen we een verband aan)
O wacht, het zijn die goed babbelende CEO meneren achter deze firma’s die al die goedgelovigen toespreken en u in hun producten laat geloven…. Ik wil maar zeggen, blijf nou eens goed nadenken en verkwansel nou niet je laatste poen om er bij te horen. Koop een Android telefoon en een leuk benzine karretje en dan kun je nog vele jaren met plezier autorijden.
20% daling op 1,2% is meer dan er aan nieuwe EV’s bijkomen, dus een negatieve koers is reeds ingezet. Zou dat komen doordat er steeds minder voordeel te behalen valt en de roverheid ook de overige voordelen van EV rijden terug gaat schroeven? Vast wel, een Nederlander is toch niet gek?!
pascal zegt
“Koop een Android telefoon”… *leest even de privacy voorwaarden van Google* ah, nee danku.
bereal zegt
Schaf de belastingvoordelen af en je hebt meer dan 90% terugval naar benzine
superfunky zegt
@bereal: exact dat!
Michel-GR zegt
En wanneer straks bijna iedereen in zo’n elektrisch hok rijd mogen ze ook motorrijtuigenbelasting( of een andere nieuw verzonnen belasting) gaan betalen… en een flink bedrag ook want ze zijn allemaal ontiegelijk zwaar. En dan lachen de petrolheads zich krom aangezien ze nog niet eens de helft per maand kwijt zijn!
pascal zegt
Don’t hold your breath. Er komt heus wel meer belasting op EV’s dan nu, maar de hoogte zal zeker gekoppeld zijn aan de uitstoot.
herve11f zegt
@pascal: Uitstoot? Hoezo? Men verklaart hier toch steeds dat die EV’s geen uitstoot hebben?
pascal zegt
Precies, en dus zal de EV dan bijv. in de laagste belastingcategorie worden ingedeeld. EV’s zullen zeker niet zomaar meer belasting gaan kosten dan ICE’s, zoals Michel hierboven stelde.
herve11f zegt
@pascal: Als je de huidige belastingen en taksen meetelt die nu reeds op de elektriciteit geheven worden zou ik daar zo zeker niet van zijn.
piebepost zegt
Maar daar betaal je dan ook geen wegenbelasting over.
herve11f zegt
@piebepost: Nog niet, wacht maar.
piebepost zegt
Jij verwacht straks een kopje “wegenbelasting” op je Essent factuurtje te zien?
herve11f zegt
@piebepost: ja, want ze gaan het ergens moeten halen. Zal wel onder een of andere bijdrage komen zoals bvb uitbreiding HV stroomnet
degrotemuis zegt
Dus in een staat in de VS die niet bepaald vlak te noemen is, waar de onderlinge afstanden groot zijn, het standaard stroomnet thuis 2 keer zo traag laadt als hier en de laadinfra vele malen slechter is dan in Nederland terwijl de benzine stukken goedkoper is dan hier, blijft toch 80% hangen bij de EV? Dat is een score die een stuk hoger ligt dan ik verwacht had.
Om een vergelijk te trekken: vorig jaar een tripje gedaan met de EV waarbij ook een weekje Dolomieten zat, in die week 5 locals met EVs gezien, de rest toeristen. En van de 3 die we spraken overwogen 2 weer terug te gaan naar diesel, vanwege problemen met de publieke infra en omdat een standaard huisaansluiting schijnbaar max 5kW is daar, bijna de helft van een 1-fase aansluiting hier.
De EV rijdt wel erg relax en voor de ritten die wij maken voldoet de EV prima. Ook op vakantie, zo lang de reis maar onderdeel is van de vakantie en je niet zsm naar een bestemming wil knallen. Gewoon de auto volladen en relax onderweg. Accu leeg? Hapje, drankje terwijl de auto laadt en weer door. En voor de wat actievere ritten staat er nog altijd een Z4 voor de deur en een motor in de garage. Ik kan me wel indenken dat op vakantie met zuigelingen en/of jonge kinderen de EV minder ideaal is. Net als voor caravan reizigers en mensen die snel grote afstanden of moeten leggen.
herve11f zegt
Als ik hier rondkijk welk percentage van de doorsnee arbeider of kassabediende een EV rijdt is dat gelijk aan nul. Buiten een paar boekhouders en zakenlui uit het hogere segment die dan ook de duurdere EV’s kopen ken ik niemand in mijn kennissenkring die een EV gekocht heeft in de prijsklasse van rond de 40k waar je minder mee kan als bv. een Dacia Duster van 15K.
Dus als ik al die commentaren hier lees kan het niet anders of jullie zitten allemaal in het hogere segment. En als ik nu de titel van dit stuk hierop projecteer moet ik besluiten dat 20% van jullie zal terugkeren naar een ICE. Wat volgens het lezen van jullie eigenste commentaren dit zo ongeveer klopt.
Wat de doorbraak van de EV betreft… Nu moet je eens over een parkeerplaats lopen aan een of andere supermarkt op een doorsnee zaterdag en naar de auto’s kijken. Je zal zelf kunnen inschatten hoeveel een EV mag kosten voordat de gewone mens überhaupt een keuze heeft over te stappen, laat staan hij dat doet omwille van nog x-aantal andere redenen. Hou ook rekening dat er nog veel gebruikte auto’s tussenstaan. Dus de prijs moet eigenlijk nog omlaag.
Eerst als dat euvel overwonnen is kan de EV een impact op het milieu krijgen. Alle andere manieren zullen leiden tot frustratie en verarming(lees= beperking van de vrijheid) bij deze mensen.
En kom nu niet af met autodelen of openbaar verkeer want deze hebben al 100 keer bewezen hoe je moet falen.
superfunky zegt
Daar is ‘tie dan, de “inkeerder”.
Zoals al vaak gezegd: EV’s zijn prima voor de korte afstand, de 2e auto van het gezin en een eigen oprit, ieder ander komt vroeg of laat tot inkeer.
lekkerdwars zegt
@superfunky: nee hoor, staan hier 2 Model 3’s voor de deur (1 lease en 1 prive). Verder een gezin met 2 kids van 5 en 9 en een hond en alle zomer en wintersport vakanties in europa super bevallen. Geen mrb, zonnepanelen op het dak met module die overschot in de auto’s laadt (dus echt groene stroom) en nul stroomkosten! Voor niks gaat de zon op 👌
superfunky zegt
@lekkerdwars: je bent geweldig. Wat fijn dat er mensen zijn die met beperkingen willen leven.
Het drama dat Model S heet, heb ik na 6 maanden verkocht. Aan plugins heb ik dankzij de fiscus 140k verdiend en daarvan kocht ik een M550d, dat schiet tenminste een beetje op.
Maar red jij lekker de wereld en blijf alsjeblieft op de rechterbaan als je met een fluwelen voetje op wintersport gaat, blijft de linker lekker leeg! ;)
hjtop zegt
De situatie is natuurlijk voor iedereen verschillend. Voor mijzelf mis ik de beperking van een ice om 1x per week te moeten tanken bij een tankstation niet. Bespaart toch zo’n 250minuten per jaar :-). De 4x per jaar >1000km op een dag ervaar ik niet als een beperking met de stops met 3 kinderen. En 150km/h in dld op autopilot vind ik snel genoeg. Maar kan me voorstellen dat anderen onderweg stoppen wel als een beperking ervaren.
jellet zegt
In de abstract van het artikel van Nature staat duidelijk dat ze het over Plug in EVs hebben (PEV). Ik kan het hele stuk niet lezen maar het moge duidelijk zijn dat er wel heel veel verschil zit in een PEV of BEV.. dus wat wordt er nu bedoelt? Niet heel vreemd ook dat bijna niemand van de PEV gebruikers een publieke laadpaal gebruikt, je kunt immers sneller bijtanken.
Stapt 20% van de PEV gebruikers terug naar een ICE? Of 20% van de BEV gebruikers?
Sander zegt
Ik moet nu een nieuwe uitzoeken, nu twee elektrische gehad. Mijn keus is mijn eigen portemonnee. Daar een EV tussen de 10 en 12000,- duurder is voor een gelijk model en EV nu met 12% bijna geen verschil meer is in het netto bedrag tov 22% op de verbrandingsmotor zit ik nog te dubben.
pascal zegt
Dat kan nog een lastige keuze zijn inderdaad… bij mij is range nu al nooit een issue en ik kan toch bij huis laden. Mij bevalt de rust en de kracht prima; ik zou er dan ook waarschijnlijk wel weer voor gaan, je houdt dan ook meteen de MRB en de nodige onderhoudskosten in je zak. Maar ik snap de twijfel, als ik veelrijder zou zijn of laden was een issue, dan was er geen discussie en kwam er direct een benzine/diesel.
misterBo zegt
“Geincludeerd”? Mij god een ex-overheidsmedewerker in dienst bij autoblog?
bassrt zegt
Persoonlijk vind ik het omschakelen naar een EV lastig. Heb in een paar auto’s mogen rijden en die rijden heerlijk, dus ik heb er niks op tegen om in een te rijden. Alleen als ik een auto wil hebben die beetje goed in de opties zitten en een range hebben van 400-500km kom ik echt op wagens uit die ik het geld niet waard vind om aan uit te geven. Ik zou het kunnen betalen, maar dan moet ik mijn normale wagen en hobby wagen verkopen en dan kan ik een EV kopen. En dat vind ik het niet waard aangezien de hobby wagen mij te veel plezier geeft.
En een leasen is leuk, maar dan zit je in een kale wagen waar ik helemaal niks mee heb en moet je nog steeds minimaal 450-500 in de maand betalen wat ik zelf een groot bedrag vind.
Verder is de kosten van het laden nog best duur. Een auto laden kost ook 10-15 euro wat ik begreep en daarmee moet je hopen dat je 300km kan halen. Vind ik zelf nu niet echt een verschil waar ik warm van wordt. Want let op dat op het moment dat een grote groep EV heeft, mensen van het gas af zijn door wat dan ook, je gewoon in een hoek gedrukt zit waar je niet meer uit komt. En dan komt de overheid en knalt de belasting van elektriciteit omhoog en zit je allemaal met meer dingen in de shit.
Maar goed EV rijden wil ik graag, maar met de prijzen van auto’s nu is het gewoon niet te doen zonder alles op te offeren.
herve11f zegt
@bassrt: mooi gezegd