Op de beurs worden die 110 trappelende chevaux op de achterwielen losgelaten op de stand van Renault.
Nou ja, of de Twingo op het grijzige tapijt geduwd is of er al driftend terecht is gekomen zullen we waarschijnlijk nooit weten. Wel zeker is dat de Twingo GT een kekke stadsknaller is, vooral zo in het oranje met een paar zwarte decals op de flank.
In het achteronder van de Twingo huist een bom van een aggregaat. Bíjna één hele liter groot is de 0.9-liter grote TCE-tor achterin de Renault. Met dank aan een turbo laat de motor echter alsnog 110 pk op de achterwielen. De luchtinlaat in de flank laat geen twijfel bestaan over het prestatiepotentieel van de motor.
Zo gaaf als de Twin’Run is de Twingo GT helaas niet, maar ja dat zou dan ook ongetwijfeld weer een extreem duur ding zijn geworden. De GT is juist leuk voor die ‘de-stad-door-hoeken-on-a-budget’-appeal. Hieronder check je hoe de kleine Fransoos er uitziet in het vlees.
oemplus zegt
Zal best geinig rijden, alleen jammer dat je wel behoorlijk voor lul rijd in zo’n ding.
gunthervogler zegt
@oemplus: ik denk dat hij helemaal in het zwart nog wel okee is; maar zoals deze schreeuwende ijslollie eruit ziet sla ik ook af.
henkp1 zegt
@oemplus: kom op zeg, een beetje vent bepaalt zelf waar die in rijdt en heeft maling aan wat ‘men’ ervan vindt. Gewoon een tof bakkie.
ej20g zegt
Zo’n guitig karretje neerzetten en dan een zichtbare asymmetrische demper monteren, verschrikkelijk zeg. Jammer.
torsen zegt
@ej20g: Typisch inderdaad. Op de persfoto’s is de pot wel netjes zwart en lijkt hij ook hoger gemonteerd.
ej20g zegt
@torsen: nu je het zegt, dat klopt inderdaad. Jamner dat je in het echie tegen zo’n zilver ding aan zit te kijken. Als ze ‘m nou zwart maken vanaf de fabriek dan zou het al enorm veel schelen.
m-tfsi zegt
@ej20g: inderdaad, dit is (bijna) net zo’n fail als die twee gekke pijpjes bij de Ibiza Cupra
ej20g zegt
@m-tfsi: dat vind ik eigenlijk geen ramp. Seat Ibiza Cupra, Opel Corsa OPC, Lexus IS-F etc. Allemaal auto’s die hun uitlaatgassen wel door hun sierstukken heen blazen zonder dat deze vastzitten aan de uitlaat zelf, fine by me. Maar een zichtbare demper kan voor mij een complete achterkant om zeep helpen, ik vind dat zo ontzettend zonde.
Homer55 zegt
Krijg meer een idee dat deze eerder gaat tollen dan driften.
henkp1 zegt
@homer55: Nee joh, komt bij Renault Sport vandaan. Need I say more? Nee hè.
jasbelle zegt
Ik vind het een leuke bak en ik kan niet wachten tot ze er eindelijk eens een clio motor ingooien!
tjorque zegt
@jasbelle: een 1.2 TCe met wat extra peper zou ook al goed zijn denk ik…
SimonMc zegt
@jasbelle:… en de koffer opofferen?
janmetdelangeachternaam zegt
@SimonMc: ja! Hebben ze al eens eerder gedaan
peug206 zegt
@jasbelle: clip v6
persian1 zegt
Dat gaat leuk rijden, mits ook de TC uitgeschakeld kan worden.
Alleen ik denk dat ze hem veel te duur maken, zoals het basismodel nu al is.
Corrado16v zegt
Dit zou wel leuk sturen zijn, al ervaart het standaard model als een zeil op de snelweg als het een beetje waait.
willeme zegt
Ik weet nog wel het moment dat de eerste Smart City Coupe gelanceerd werd: smalle bandjes, achterwielaandrijving, sequentiële bak, turbotorretje. Dat moest een ware rijdersauto gaan worden.
Qua rijplezier was het natuurlijk één groot fiasco (ze vielen om en reden beroerd).
Deze GT zal wel dermate geknepen worden op het moment dat je een beetje lol wilt hebben. ESP zal je actiever dwarszitten dan de gemiddelde ‘Nuchslep’.
imaginenl zegt
@willeme: de beste stuurlui staan zoals altijd aan wal: alleen de pre productie modellen faalden bij de eland test. De wegligging is ook zo slecht nog niet hooguit zou je kunnen zeggen dat de demping kneiterhard is. Wat de fun er uithaalt is het snel ingrijpen van de veiligheidssystemen. Wellicht nodig omdat het bakkie anders idd op zn dak zou belanden.
davelepeef zegt
@imaginenl: het gewijzigde onderstel en vast ook esp is na die elandproef gekomen en dat ging volgens mij helemaal niet over preproductiemodellen maar gewoon over de productieversie. Beetje zelfde verhaal als de TT later had met die spoiler.
De Twingo wordt volledig de nek omgedraaid door de tractiecontrole, dat zal met een sportieve versie echt niet anders worden. Een RWD auto met zo’n korte wielbasis is een garantie voor slippertjes ;)
henkhupelschoten zegt
Kijk nou, een smart BRABUS. Voor de mensen die het niet geloven, tis echt zo!
jochempie zegt
@henkhupelschoten: werkelijk? Dat hebben we met z’n allen nou nooooooit doorgehad..
sracert zegt
Vind het een leuk bakkie.
roydiederen zegt
3 deurs zou misschien best leuk zijn…
pinut187 zegt
@roydiederen: ja driedeurs is altijd beter in dit segment!
henkp1 zegt
@pinut187: En bij de vorige liep iedereen te zeuren dat het een driedeurs was!
tjorque zegt
Op de foto’s lijkt hij niet de lelijke hoogte breedte verhouding te hebben die ik bij de gewone twingo zonde vind… Ben benieuwd hoe het in het echt is.
Verder wel leuk karretje…
davelepeef zegt
Ben ik de nou de enige die nog waardering heeft voor het concept van de originele Twingo, de 2e versie een beetje een slap aftreksel vindt van het succes dat de eerste was en dit model gewoon eigenlijk een lelijke auto vindt??
toyotafortuner zegt
110pk in een A-segmenter: een goed idee!
henkp1 zegt
Ik vind de auto niet echt mooi, maar toch wel geinig. Als deze iets van 17 mille kost, heb je een leuk speledingetje voor de niet zo heel rijken.
ericc zegt
Geen kuipstoelen?