Vierwielaandrijving is toch een beetje te veel Audi, de oer-Lambo’s zoals de Countach en Miura hadden het namelijk niet.
Natuurlijk heeft integrale aandrijving zijn voordelen, zeker onder gladde omstandigheden is er simpelweg meer tractie beschikbaar. Nadelen zijn er natuurlijk ook. Het kostenaspect is voor modale auto’s nog wel een argument, maar voor supercars gaat dat niet helemaal op. Toch meldt GTSpirit dat de prijsstijging bij de invoering van de Gallardo LP560-4 een reden is om een voordeligere Gallardo in de markt te zetten. Dat de verkopen bij Lamborghini 30% zijn gedaald lijkt alleen nog maar meer aanleiding om een “instap” Gallardo te introduceren.
De nieuweling zou LP550-2 gaan heten. Om de hiërarchie in stand te houden, krijgt de auto namelijk een iets teruggeschroefd vermogen van 550 pk. Aangezien de Gallardo wel 30 kg lichter wordt door het weglaten van de vierwielaandrijving lijden de prestaties er niet echt onder. De 0-100 zou in 3,9 seconden te halen moeten zijn.
Lamborghini zou de Gallardo LP550-2 in een beperkte serie van 250 exemplaren gaan bouwen. Al deze auto’s krijgen witte bestikkeringen, terwijl klanten kunnen kiezen uit 8 verschillende kleuren.
Jesko zegt
Wordt hij daar maar 30kg lichter van? Nou… dat is ook niks :S
Verder wel leuk, driften met je Gallardo!
John zegt
Die witte streep valt niet echt op…. bij die witte dan..
Nio zegt
Eindelijk kunnen we weer bandjes oproken met een Lambo :-)
Merry zegt
Leuk speelgoed!Alleen jammer dat het vermogen terug geschroeft wordt.
Hij zou makkelijk sneller worden dan de LP560-4.
Maar is de superlegga van de “oude” gallardo ook niet een achterwiel aangedreven auto?
Solstice zegt
Zou een hele pure auto kunnen worden. Vermogen terugschroeven met 10 pk is wel heel kinderachtig en typisch Duits. (Ordnung muss sein enz.)
Mr.X. zegt
De normale gallardo met 520pk is toch ook nog steeds leverbaar?
Nio zegt
@Merry, de Superleggera heeft ook 4WD.
osc4r zegt
John, dat zijn de normale LP560-4 foto’s…
OT: Lijkt me prima om de verkopen te boosten, alhoewel ik denk dat de prijs niet opeens even 30k zakt. Ik bedoel, wat maakt dat verschil nou uit voor de mensen die sowieso al een Gallardo kunnen betalen?
Meer een schreeuw om aandacht in de pers dan een echte verkoopboost.
mrB zegt
jammer van die 10 pk. Doe er dan 10 bij, dan kun je er echt een sportauto van maken!
bmw-e30-7bh zegt
Whoehoe yeah rwd rocks!
GOD zegt
Aan de ene kant zouden Lambo’s alleen maar met RWD moeten worden uitgebracht, aangezien het allemaal boze wilde stieren zijn.
Aan de andere kant worden deze wilde stieren niet door matadoren bereden maar door slappe oude waslappen. In dat geval is 4WD weer beter.
Lambo’s van tegenwoordig zijn meer pony’s geworden met zijwieltjes.
Ferruccio Lamborghini draait zich om in zijn graf
Ik zeg alle Duitse pony’s naar de worsten fabriek en terug met de wilde stieren inclusief RWD.
Chuppa zegt
Met de extra ontwikkelingskosten voor enkel achterwielaandrijving en dezelfde motor (550 = 560, puur de opgegeven specs veranderen, ze wijzigen echt de motor niet voor 10pk) lijkt me dit nu niet een instapmodelletje worden. Eens met osc4r!
Lan_Evo zegt
Als dat maar 30 kg scheelt, zie ik het nut er niet echt van in. Tenzij je natuurlijk elke dag soepel donuts wil kunnen draaien. Ik zou toch voor de 4WD versie gaan, 4WD blijft toch een beetje heilig. :)
Laue zegt
550 of 560 pk.
waar praten we over. dat is 1.78% pk minder
dat is bij een middeklasse 7.14%
Eric zegt
Ze hadden beter een echt instapmodel gemaakt. Een concurrent van de California op één of ander Audi-chasis met motor voorin en RWD en 500pk.
Zo hebben ze eindelijk 3 modellen ipv.2.
Joske zegt
Jullie hebben de titel verkeerd.. Moet zijn: Tweewielaangedreven Gallardo in de maak voor losers?
Of zijn Lambo’s nu opeens niet meer voor losers? Laten we het hopen!
Nouja goed, die witte sticker vind ik maar niks.. dat ze dan aan de zijkant iets doen net zoals de Superleggera. Mja zal wel leuk speelgoed worden… daar gaat het uit eindelijk om.
SHFT zegt
@Joske
Lambo’s zijn nooit voor losers geweest ;)
Sorcerer zegt
Jesko: als hij nou alleen voorwielaandrijving zou hebben dan zou hij wel fors lichter worden :P Nu moet er een as onder de auto door voor aandrijving van de achterwielen. Dat is ook de reden waarom bijvoorbeeld non-quattro audi’s zo veel goedkoper zijn dan quattro audi’s; die hele as is niet nodig als je op de voorwielen aandrijft.
Hoewel ik dan niet snap waarom 4WD BMW’s 100 kg zwaarder zijn dan RWD BMW’s :X
bleegh zegt
@ Sorcerer
de motor ligt achterin… je hebt dus juist een as nodig naar de voorwielen…
Mr.X. zegt
Sorcerer… bij deze lambo ligt de motor achterin…. dus die as onder de auto door is niet nodig bij sec achterwielaandrijving.
Sebastiaan zegt
@Sorcerer:
Je hebt een verhaal waar je je best op hebt gedaan, klinkt mooi maar je vergist je in 1 ding:
“Nu moet er een as onder de auto door voor aandrijving van de achterwielen.”
Ik denk dat je nog heel even je huiswerk moet doen want dat is alleen het geval bij een voorin-geplaatste motor… Zoals je weet niet de meest ideale plek voor een supercar.
robbie zegt
@Mr.X., nee die is niet meer leverbaar. De LP560-4 is namelijk de opvolger van de ‘normale’ Gallardo. Zoiets noemen ze nou een facelift.
Slowpoke zegt
Sorcerer, naar het schijnt ligt de motor achterin :p
six-trey zegt
wat ben je met AWD? lekker nutteloos, RWD for the winning ;)
yanktank zegt
@six-trey
okee dus geen focus rs voor jou
aston_martijn zegt
tip vermelding had gemogen :(
W1ck3D-78 zegt
‘k heb met de vorige Gallardo Spyder gereden. 4WD. Geen gemakkelijkere supercar om mee te rijden dan zo’n Gallardo. Ikzelf heb weinig ervaring met +500 pk wagens, maar met de vierwielaandrijving voelde ik me meteen in mijn nopjes. Doorrijden en veel ‘spielerei’ zonder dat ik een bocht mis. Sommige zullen wel roepen dat 4WD voor ‘loosers’ is, maar dat zijn wellicht mensen die 1) nog nooit met een +500 PK auto gereden hebben en 2) wellicht na 1 bocht de auto al in de prak gereden hebben. En nee, ik ben geen 50 plusser :p
Svennos zegt
Interieur is Geweldig!
Sorcerer zegt
Waa, ik dacht dat hij alleen bij de Murcielago achterin lag. Big oops! :D
Sport zegt
Geweldig, zo hoort een supercar te zijn, achterwielaandrijving en handbak!!! Top!
frank zegt
Zie er super uit , zou iets zijn voor GT1 klasse en ook voor Le Mans series natuurlijk.
robbie zegt
@frank, Reiter Engineering heeft als een Gallardo LP560-2 ontwikkeld voor de GT2 klasse. En die doet dit jaar meer aan de Le Mans Series.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/04/02/lamborghini-gallardo-gt2
GT1 as we know it is dead.
JPM zegt
@ God
Je hebt geen idee waar je het over hebt.
Marco zegt
De Gallardo blijft echt een Supergeile wagen, met 2 of 4 wielaandrijfing, ik zeg : laat die 550-2 maar kome
BMWPerformance zegt
hoop wel achter
atakan zegt
Als de Gallardo achterwielaandrijving jonge! Lekker driften:D.
luwek zegt
ze zouden pas stoer zijn als ze ‘m fwd geven:-P..
Citrofiel zegt
In feite is het dus een actiemodelletje (want hij is gelimiteerd, geen echte permanente aanvulling) om even de verkopen door de crisis te slaan. :twisted:
Ruben zegt
Jammer dat er geen murcielago lp670-2 komt!
Alleen voor ervaren coureurs natuurlijk,
autoblogger zegt
Het is officieel: de Lamborghini Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni
http://www.autoblog.nl/archive/2009/06/30/lamborghini-gallardo-lp-550-2-valentino-balboni