Tweetakt-motoren kunnen een bron van irritatie vormen (scooters enzo), maar we zouden ze in de toekomst weleens vaker kunnen gaan tegenkomen. Als zelfontbranders, wel te verstaan.
Vroeger vond je ze in Saabs en Trabantjes, maar auto’s met tweetakt-motoren zijn vrijwel geheel uit het straatbeeld verdwenen. Fabrikanten lijken nu toch met hernieuwde interesse naar het concept te kijken, want Renault kondigde onlangs aan dat het werkt aan een tweetakt dieselmotor.
Dit torretje met een inhoud van 0,73 liter (inderdaad, precies 10 keer kleiner dan de cilinderinhoud van een Zonda F) zou goed zijn voor vermogens tussen de 48 en 68 pk. Op zich geen spannende cijfers, maar terugrekenend naar het specifiek vermogen (pk per liter cilinderinhoud) wordt het potentieel al wat duidelijker. Bovendien is het blokje stukken compacter en lichter dan viertakt-motoren met een vergelijkbare output.
Het relatief hoge vermogen is geen wonder, want tweetakt-motoren leveren twee keer zoveel arbeidsslagen in dezelfde tijd als een viertakt-motor. Aan de andere kant zijn ze minder makkelijk te smeren en over het algemeen minder milieuvriendelijk dan een viertakt. Bovendien worden tweetakt-diesels voornamelijk toegepast in enorme schepen en dergelijke, dus het zal ongetwijfeld nog een poosje duren voordat we ze daadwerkelijk in personenauto’s terug gaan vinden.
Tweetakt als range-extender?
Buiten de primaire aandrijving, zou het natuurlijk zomaar kunnen dat dergelijke kleine dieseltjes in de toekomst gebruikt worden als range-extender voor hybride-auto’s. Met hun belangrijkste eigenschappen (zuinig, compact, licht) zouden ze deze taak immers prima op zich kunnen nemen.
pureturkish1 zegt
Door de hoge toerental is de slijtage toch hoog & de verbruik toch ook ?
jrk68 zegt
@pureturkish1:
Het verbruik, de toeren en daarmee de slijtage zijn bij een scooter inderdaad relatief hoog, maar dat is geen diesel hè….
Komt nog bij dat scooters een vorm van CVT transmissie hebben.
Er van uitgaande dat ze dit als generator willen gebruiken gaat die vlieger niet op, dan laat je hem gewoon op een constant toerental draaien waar hij het meest efficiënt loopt en dat is dus niet bij 10000 tpm. Een toerental dat een diesel sowieso al niet haalt.
janmetdelangeachternaam zegt
@jrk68: wat is hierbij dan het nadeel van een CVT transmissie? lijken wat mij betreft alleen maar voordelen aan te zitten
jack_abarth zegt
@janmetdelangeachternaam:
De CVT aandrijving is het probleem ook niet, het is de centrifugaalkoppeling die het de das omdoet.
ettie zegt
@pureturkish1: dat is een illusie van veel mensen, het is niet slecht om de motor toeren te laten draaien, als je de berg oprijdt met een te laag toerental slijt je motor veel harder en verbruikt ook meer.
pureturkish1 zegt
@ettie: hmm… Inderdaad, en vooral je koppeling.
thedammer zegt
@ettie: het is inderdaad af en toe goed, want hier mee maak je ook de motor schoon van bijvoorbeeld overgebleven verbrandingsresten die vastgeplakt zitten bij je uitlaatkleppen bijvoorbeeld
gtwillem zegt
@ettie: CVT is verreweg de beste transmissie.
1. Laag gewicht (zeker ten opzichte van een DSG og gewone automaat).
2. Altijd ideale toerental, geen verval qua vermogen.
3. Beste verbruik doordat je in dat ideale toerental zit.
4. Compacte afmetingen.
Enige nadeel is altijd de geluidsproductie geweest. Daarnaast zijn de huidige automaten zo goed (snel, zuinig) dat de extra moeite voor een CVT het niet waard is.
Hupke zegt
@gtwillem:
Het rendement van een CVT is anders niet zo geniaal goed.
heyhuub zegt
@pureturkish1:
Rij zelf een RS125 en hoewel deze met 12.000rpm veel toeren kan maken is dit niet perse meer dan een vergelijkbaar 4-takt blok, minder zelfs. Het verbruik en slijtage van dit blok weer meer te verwijten aan het hoge specifieke vermogen en omdat het gebaseerd is op een raceblok. Met +-32pk komt dit neer op ruim 250pk/liter, meer dan het dubbele van moderne 4-takt 125cc motoren.
Om de 10.000km een nieuwe zuiger is dus niet vreemd. Het is dan ook weer een stuk makkelijker om aan deze blokken te werken. En de unieke ervaring die zo’n motor brengt is dat ook zeker waard.
endofline zegt
@pureturkish1: Het toerental is bij een tweetakt niet hoger dan bij een klassieke motor. Maar hij zal bij hetzelfde toerental wel 2x zoveel verbrandingen doen. Dus in theorie ook 2x zoveel power leveren bij een zelfde toerental. Maar omdat de uitlaatslag = verwijderen van uitlaatgassen geen aparte slag is zoals bij een viertakt blijven er wel meer uitlaatgassen achter in de cilinder voor de volgende verbranding. Ondermeer hierddoor kan je wel niet 2x zoveel power hebben bij hetzelfde toerental.
resulutionNL zegt
Feature, what are you doing.
SimonMc zegt
@VWTouran75: Future?
123bat zegt
@VWTouran75: Future, stahp
Jantje_555 zegt
maar als je range-extender een diesel is in je hybride, mag je dan nog wel de europese steden binnen over 5 jaar?
jrk68 zegt
@Jantje_555:
Als je de uitlaat in de cabine laat uitkomen misschien wel….
berlinetta zegt
@Jantje_555: Zolang je elektrisch rijdt moet het geen probleem zijn toch?
fijnkonijn zegt
@berlinetta: Klopt maar het is iets wat men niet kan controleren. Als jij je batterij al leeg gereden hebt terwijl je een “milieu zone” binnen rijd en het torretje staat te pruttelen om bij te laden, ben je effectief aan het dieselen. Aangezien men dat niet kan weten (oom agent gaat echt niet bij elke binnenkomende hybrid staan luisteren of verbrandingsmotor niet draait) kan man het zich eenvoudig maken en die dingen gewoon weren “want diesel”.
berlinetta zegt
@fijnkonijn: Ja true, Ik vind het ook niet erg dat auto’s uit binnensteden geweerd worden. Woon zelf in Utrecht en je wordt daar al van je sokken gereden door alle fietsers. Laat staan als er opeens ook nog een auto langs moet.
Jantje_555 zegt
@berlinetta: je moet ook wel iets kunnen verdragen e. Hoe gaat men in de toekomst zijn kerstinkopen doen? Kalkoen en kratje bier op de fiets?
berlinetta zegt
@Jantje_555: Uhm ja? Doe ik toch ook op de fiets?
jansuh87 zegt
@berlinetta: wat doe jij op autoblog?
FB_1269020922 zegt
Wie zegt dat dit motortje hoge toerentallen draait? Er staat alleen dat het 2x zoveel arbeidsslagen heeft, bij gelijk toerental dus
jorden zegt
Als je een auto kan bouwen die dan 700 kilo weegt, kan je er prima mee uit de voeten. Naar mijn idee is afvallen de sleutel naar echt milieu vriendelijkere auto’s.
gop1 zegt
@jorden: Dat is inderdaad de sleutel.
Onze auto weegt 740 kg en daar rij ik makkelijk 1:25 mee. Een zelfs een vrouw haalt er nog 1:20 mee. Helaas komt er steeds meer veiligheidsonzin aan boord, wat een hoop gewicht toevoegt.
berlinetta zegt
@gop1: Rij jij zuiniger dan je vrouw? Dacht dat echte kerels het gas wel weten te vinden ;)
gop1 zegt
@berlinetta: Ik heb het nergens over ‘mijn’ vrouw.
berlinetta zegt
@gop1: Maar je spreekt wel over onze auto. Jouw vrouw haalt dat dus niet? Of hou je niet van vrouwen?
gop1 zegt
Smering en spoeling zijn inderdaad de (zeer) grote problemen. Maar buiten dat is een tweetakt zeer interessant.
rd1991 zegt
Ik denk gelijk aan de good ‘ol Detroit Diesel die vaak in vrachtwagens leverbaar waren (o.a. het Nederlandse FTF)
ramshoek zegt
@rd1991:
Ja of aan de Detroit Diesel die het leger in hun YPR – je weet wel, zo’n koekblik op rupsbanden – had liggen. Die dingen heb ik in dienst nog wel op de testbank zien staan. Klinkt bijna als een racemotor zo’n 2-takt V6 diesel.
Trouwens dat waren 2-takten met inlaat kleppen (4) en uitlaat poorten. Het ding had een mechanische compressor en een turbo.
Op bovenstaand plaatje zien we een blok met compressor en cilinderkop met nokkenas(sen).
Is dit een plaatje van Renaults 2 takt dieseltje?
rhellema zegt
@rd1991:
Idd, dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Heerlijk die V8 tweetakt diesel stofzuigers, en helemaal als je de motorrem intrapte hahaha
Corrado16v zegt
Als dit de toekomst is, laat ik wel een traantje hoor.
fijnkonijn zegt
@Corrado16v: Inderdaad. Wederom proberen verkrampt de verbrandingsmotor in leven te houden ipv. het gewoon gelijk goed te doen (full electric). Rekken en d’r bij blijven…
carmasterr zegt
@fijnkonijn:
Heb jij toevallig een Tesla?
Trots op je hoor.
ettie zegt
@fijnkonijn: sorry maar de elektrische auto heeft de toekomst niet want ze zijn simpelweg enorm onpraktisch, waarom eerst massaal overgaan op full electric om vervolgens over te gaan op iets dat wel praktisch is. Dat is pas slecht voor het milieu.
timberleek zegt
@fijnkonijn:
Full electric is niet zo simpel.
Er lopen nu al diverse onderzoeken die proberen uit te vogelen hoe wel die berg elektrische auto’s in godsnaam op kunnen laden op ons stroomnet. Gewoon allemaal aansluiten om half 6 = boem voor het stroomnet.
En de accu’s zijn sowieso nog een ramp kwa range en laadtijd vs slijtage. Een range extender is voorlopig toch nog dé manier om praktisch bruikbaar elektrisch te rijden.
rossi46audi zegt
Opzich had een YPR lichtpanzer voertuig al een 2takt diesel.. weinig vernieuwd eigenlijk gewoon kunsje opnieuw uitvoer
Arnoud zegt
Spoeling is helemaal niet zo’n groot probleem wanneer er drukvulling gebruikt wordt. En volgens mij is er geen diesel meer op de markt zonder drukvulling. De grote diesels aan boord van zeeschepen hebben inlaatpoorten die radiaal uitgeboord zijn voor zoveel mogelijk wervelingen en daardoor zo klein mogelijke spoelschaduwen. Ik denk alleen wel dat er een elektrische hulpblower bij moet komen om ook bij lage toerentallen goede spoeling te hebben.
mrB zegt
@Original_Arnoud: als ik het plaatje zie zit er een compressor/supercharger op, zit wel goed dan waarschijnlijk. Leuk detail over die schepen, wist niet dat die boring zo was. Wel dat het vaak een 2 takt diesel is
MDA zegt
@Original_Arnoud: volgens mij zie ik rechts een good old compressor ofnie?
super zegt
@Original_Arnoud:
scheeps 2takt diesels hebben naast “spoel” poorten ook inlaat kleppen
Arnoud zegt
@super:
Een Sulzer RND heeft zowel inlaatkleppen als uitlaatkleppen. Maar dat is een verouderd type. De modernere RTA heeft alleen spoelpoorten.
JanJansen zegt
Dit concept is al zo vaak geprobeerd en werkt tot op zekere hoogte ook redelijk.
De grote Duitse fabrikanten en overheid zetten groot in op waterstof. Ik zal geen hele grote gok wagen als ik liever daar mijn geld op zet.
mashell zegt
@JanJansen: de toonaangevende Duitse fabrikanten BMW en Mercedes zijn al opgehouden met waterstof. VW en Audi hebben recent een concept car laten zien en erbij gezegd dat dit was om aan te tonen dat ze het kunnen maar dat ze vooralsnog niet verder te gaan op die weg. Als het wat wordt met waterstof dan komt het van Toyota en Honda.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Haha, de innovatieve Duitsers stoppen met H2. Ik ga verdomme lachen als Toyota (weeral) gelijk krijgt, en er z’n leiderspositie mee versterkt.
redneckdarian zegt
Bij Jay leno’s garage was een keer een mooie 2takt diesel. Die klonk geweldig!!!
redneckdarian zegt
http://youtu.be/p4frzQdh6GE deze 2takt diesel klinkt echt goed dus ik vind het een goed idee
carmasterr zegt
@redneckdarian:
Ja, maar dat is een V12.
Reken er maar niet op dat het geluid van Renaults naaimachientje er ook maar een beetje op zal lijken.
jawi94 zegt
Wat een dom plan gaat niks worden
lekbak zegt
Als range extender kan 2takt best interessant zijn. Doordat je met vaste poorten werkt ipv kleppen is een 2takt is namelijk maar op een zeer beperkt toerental efficiënt, maar als je de poorten precies goed maakt is die op dat ene toerental wel efficiënter dan een 4takt. Ideaal als generator op een vast toerental dus.
KEV9 zegt
Paar jaar geleden zou de tweetakt met kleppen (ford) de hype gaan worden. Hoor je niets meer van. Vermoed dat dit project dezelfde kant op gaat
av_diver zegt
“als range extender in een hybride” ????
Betekend Hybride niet dat je 2 verschillende soorten aandrijving hebt (vaak combinatie benzinemotor/electromotor). Bij een range extender heb je slechts 1 soort aandrijving (electrisch), dus is het dan wel een hybride??
fijnkonijn zegt
@av_diver: Ja. De term Hybride (in auto’s) heeft meerdere betekenissen. In dit geval spreekt men officieel van een “Serial hybrid”:
A series- or serial-hybrid vehicle has also been referred to as an extended range electric vehicle or range-extended electric vehicle (EREV/REEV); however, range extension can be accomplished with either series or parallel hybrid layouts.
Series-hybrid vehicles are driven by the electric motor with no mechanical connection to the engine. Instead there is an engine tuned for running a generator when the battery pack energy supply isn’t sufficient for demands.
(Schaamteloos geleend)
endofline zegt
Hoe lossen ze de smering is? Zoals hier al aangegeven denk ik ook dat men de spoeling kan verhogen door bijvoorbeeld een electrische compressor. Hierdoor heb je ook meer koeling maar de smering moet toch ergens vandaan komen? Olie meeverbranden zoals een scooter lijkt me geen optie met de huidige strenge regels.
nickelb zegt
@endofline: volgensmij smeerd diesel uit zichzelf al meer als benzine. En ook met een directe injectie kan je het inspuiten erg goed regelen. Op et laatste moment inspuiten bijvoorbeeld. Zodat je alleen spoeld met schone lucht en dus de verliezen verkleint
endofline zegt
@nickelb: Het klopt dat Diesel een smerende werking heeft maar smeren via de inspuiting lijkt me onwaarschijnlijk. Of ik mis iets. Je wil namelijk de zuigerveren smeren ( = rand van de zuiger ) die over de cilinderwand schrapen. Je zou dus flink voordat de zuiger het hoogste punt zit moeten inspuiten zodat de diesel aan de wanden kleeft. Er zit dan al brandstof in je cilinder voordat je maximale compressie hebt en er dus ontbranding is. Hoe voorkom je dan voortijdige ontbranding. Als je pas op het laatste moment inspuit zit je met een ander probleem, dan zal de diesel onmiddelijk ontbranden en heb je ook geen smering.
nickelb zegt
@endofline: of ze gaan keramische delen gebruiken. Er zijn meerdere mogelijkheden. Maar jou opmerking had ik nog niet zo bij stil gestaan. En klopt idd.
lekbak zegt
@endofline: 2takt diesels bestaan al bijna zo lang als verbrandingsmotoren. Smeren doen ze onder de zuiger gewoon met olie. Men spoelt met schone lucht die van onder de zuiger via een spoelpoort naar boven de zuiger gaat. Vervolgens brandstof inspuiten als gewoon en boem, verbranding. Als de spoelpoort goed is gemaakt neemt deze geen tot weinig smeerolie mee. Smeren gaat dus eigenlijk als een 4takt.
Bij een benzine mengt men olie bij omdat er eerst een lucht-brandstof mengsel gevormd moet worden. Hierdoor kan je niet met schone lucht spoelen.
tjorque zegt
@lekbak: een 2 takt diesel kan ook zonder spoelpoorten en zonder luchtaanvoer via het carter als je een charger gebruikt… probleem van de olie opgelost…
baasbas zegt
Om de vraag te beantwoorden: nee.
Dit is allemaal gemier in de marge. We rijden uiteindelijk toch allemaal wel elektrisch
Hupke zegt
@baasbas:
Als je het zo bekijkt, zit er idd geen toekomst in.