
Hét leukste hothatchje van dit moment?
Zijn tweehonder peekaa’s zijn afkomstig van de 1.6 THP viercilinder, die uiteraard aan de turbobeademing ligt. De 1.160 kilo wegende Fransoos gaat in minder dan 7 tellen naar de honderd en kent een sportiever onderstel en een stijvere torsieveerconstructie. De tussensprint van 80 naar 120 km/h hoeft trouwens ook maar 7 seconden in beslag te nemen.
Rollen doet het driedeursje op 17-inch wielen en qua uiterlijke kenmerken is hij te herkennen aan een diffuser in de bips, een dakspoiler, trapeziumvormige uitlaatpijpen en natuurlijk dat GTI-badgje naast de zijruit, een subtiele hint naar de 205 GTI.
In Parijs namen we een kijkje bij dit mattige exemplaar, met daarnaast een kwijlspoor dat was terug te herleiden naar onze eigen Casper.
Dit is tenminste een echte 3deurs, meer deuren hoort zo’n sportief wagentje ook niet te hebben.
Als hij net zo goed rijdt als die er uit ziet is dit de waardige opvolger van de Clio RS.
Buiten de Turbo, waar we dankzij het eco gelul niet meer omheen kunnen, heeft de 208 alles in zich om het een top hothatch temaken.
Hij heeft al een aantal zaken voor op de nieuwe Clio, zoals een handbak, 3 deuren en zijn uiterlijk.
Nu alleen nog wat aan dat rare dashboard doen…
De geschiedenis heeft bewezen dat ze het heel goed begrijpen daar bij Peugoet.
@jrk68:
Eco gelul!
Hoe weet je nu of hij zaken voor heeft op de clio als er van beiden niet eens een deftige “roadtest” is gemaakt?
Als je naar de Laguna kijkt zou ik zeggen dat ze verbeterd zijn, de laatste modellen…
@driescuit: edit: ik bedoelde de Megane RS ipv Laguna
paar fotootjes van het interieur was ook leuk geweest.
Rij je in een nieuwe, snelle 208 en dan nog krijg je standaard z’on lelijke spriet van een halve meter op het dak op gemonteerd. Dat kan anno 2012 toch echt beter.
Die fransen snappen het weer eens niet!
@ralf: Dat heet toch juist GTI-antenne? ;)
@ralf: Het is maar waar je je aan wil storen. Draai je er toch een kortere op?
@ralf: Voor 6 Euro draai je er een korte op; op mijn 207 ook zo’n kort puntje gedraait ;-)
Met de woorden van Jeremy Clarkson “… and I wouldn’t have one”
@gerrelekker:
Clarkson is tot op de dag van vandaag fan van de kleine Franse hot-hatches.
Gek van de 205 GTI, de 106 en de Saxo.
Licht, snel, gehoorzaam en zuinig.
@desjonnies: Vooral de 205 en 106 staan hoog op zijn lijstje. Bij het topic van laatst, stond de hot hatch test van 10j geleden. En daar kwam de 106 op 1 gevolgd door de Saxo 16V.
@E34M5Touring: erg apart, aangezien de 106 GTI en de Saxo 16v exact hetzelfde zijn!
@stefanvts16v: Kijk hem eens. Ik weet niet precies meer waarom de 106 er beter uitkwam. Dat het dezelfde auto is weet ik en wordt ook in het filmpje nog herhaald.
http://www.autoblog.nl/top-10-het-beste-van-vintage-jeremy-clarkson
@E34M5Touring: thanks voor de link!
@stefanvts16v: Sure, no worries!!
@E34M5Touring:
Reputatie.
Peugeot maakte de 205 GTI en Citroën de 2CV.
Da’s alles.
@desjonnies: Dat zal het zijn dan. De 2CV is inderdaad een van zijn meest gehate auto’s.
@E34M5Touring:
Eigenlijk lullig, want Citroën maakte ook hele hete Visa’s.
Ok, ik weet het, een Visa is nou niet bepaald een wagentje om warm voor te lopen, maar omdat ze toen al onder PSA vielen zijn er best wel een paar hete gemaakt, zoals de Mille Pistes en de Chrono.
Staat nog een rally klare Chrono te koop, Groep B rijden voor een krabbel……………
@desjonnies: Visa Chrono is wel gaaf inderdaad. Mijn autotechniek leraar op de IVA had er eentje geloof ik. Hij is ook met een Eend naar Peking gereden.
@E34M5Touring: Johan van der Laan
@rufctr01: Ja inderdaad!
@stefanvts16v: de Saxo is iets groter, kijk maar naar de kofferklep. Maar voor de rest zijn ze redelijk identiek. Ik heb toen Saxo 16V gehad, wat heb ik een lol met dat ding gehad.
De dubbele standaards hier op autoblog, jeezes: bij de aankondiging van de Juke Nismo jankt iedereen dat 200 pk te weinig is, en wat een gemiste kans en boehoe, stomme japanners etc etc. Over looks heb ik het hier niet, da’s subjectief, maar waarom is dit opeens wel een hot hatch en de Juke niet??
Nou ja, rant over, i guess, haters gonna hate and all that shit.
@qashqow: omdat de Juke te zwaar is om een \’hot hatch\’ te zijn?
Bovendien is het naar mijn mening eerder een te heet gewassen Qashqai en dus een vreemdsoortige, \’niche-opvullende\’ mini SUV in plaats van een echte hatchback.
@qashqow: omdat een juke een grotere zwaardere lelijke halfbakken-suv-crossover-coupe-hatchbak is. dit is een klein bommetje. bovendien, een juke heeft pas genoeg pk als die zo hard langs kan rijden dat ik hem over het hoofd zie.
Zal ongetwijfeld weer heerlijk rijden. Vind m alleen er iets te tam uitzien.. Het moet gekker!!
Maar:
Wat gaat hij kosten?
En:
Hoe ziet het interieur eruit?
@autoliefhebbert: Foto\’s aan het interieur staan bij de gallery van de rode. ;)
De prijs zal wel tussen de 28 en 30 mille uitkomen, verwacht ik zo.
@stefanvts16v: ik denk dat de 208 gti wel tegen de 35 gaat zitten. De DS3 R zit ook rond de 35 mille.
@autoliefhebbert: het interieur is gewoon te zien in de gallery van de rode
@Freewarefreak: Moet je maar net weten, dat je eerst op een kleine foto van het exterieur moet klikken om dan foto’s van het interieur te zien.
Waarom geen thumbnails.
Om met Steve Krug te spreken : Don’t Make me Think http://www.sensible.com/dmmt.html
ziet er echt goed uit! heerlijk zo’n klein bommetje met 200pk. daar blijven die fransen toch echt het beste in, kleine hot hatches maken.
@lambo4all: is dan ook t enige waar ze goed in zijn.
Hebben! Hebben! Hebben!
Karakterloos model IMHO. Plak er een Hyundai, Kia, Opel, Daihatsu, Ssangyong, Landwind, Dacia logo op en je hebt een Hyundai, Kia, Opel, Daihatsu, Ssangyong, Landwind of Dacia. :D
@freezzr: waarom geen VAG barrel in dat rijtje van je? Dat zijn ook saaie karakterloze auto\’s!
BAM. Doe mij die maar! Nu hopen dat het zo lekker rijdt als dat hij in mijn dromen al doet…